W XV wieku w Hiszpanii żyło około 300 tys.
Żydów (niektóre źródła podają liczbę ponad 200 tys.). Była to
stosunkowo zamożna i silna społeczność. Hiszpania była wówczas
największym skupiskiem Żydów w Europie. Jednakże czas tej żydowskiej
społeczności dobiegał końca i Hiszpania miała już wkrótce podążyć
śladem pozostałych chrześcijańskich państw Europy zachodniej.
W 1492 roku Hiszpanie zdobyli Granadę,
ostatnią twierdzę muzułmańską na Półwyspie Iberyjskim. Był to
zwycięski koniec rekonkwisty w Hiszpanii. Jednocześnie nastąpiło
przymusowe wysiedlenie Arabów z Półwyspu Iberyjskiego. Ale nie
tylko Arabów wyrzucano z Hiszpanii. Kogo jeszcze wysiedlano
z tego pięknego kraju? Otóż, 30 marca 1492 roku wydano edykt
w Granadzie, w myśl którego wszyscy Żydzi mieli do 31 lipca
przyjąć chrzest lub opuścić kraj.
Przed żydowskimi przesiedleńcami stało podstawowe
pytanie: Gdzie się osiedlić?
Udawali się głównie do Nawarry, Portugalii,
niektórych państewek włoskich, Afryki Północnej, Turcji i w
końcu też do Polski.
Znaczna większość opuszczających Hiszpanię
Żydów (około 100 tys.) udała się do Portugalii. Wjeżdżając na
teren Portugalii, każdy z nich musiał zapłacić okup za prawo
zamieszkania w tym kraju. Jednakże, już w 1497 roku, Hiszpania
wymogła na Portugalii wypędzenie Żydów. Ci, którzy chcieli pozostać,
musieli się ochrzcić. W 1498 roku Żydzi zostali wypędzeni z
Nawarry. Podobny los spotkał również tych, którzy uciekli do
Królestwa Neapolu. W 1511 roku musieli z tych samych powodów
opuszczać to królestwo i udawać się w dalszą tułaczkę po świecie.
Katolickie państwa Europy zachodniej były
wrogo nastawione do przybywających Żydów. W 1496 roku cesarz
Maksymilian wypędził Żydów ze wszystkich swych dziedzicznych
krajów. W północnej części Europy ożywienie religijne wywołane
przez katolicką kontrreformację owocowało licznymi tumultami
antyżydowskimi.
W tej sytuacji wielu Żydów zwracało swą uwagę
ku krajom muzułmańskim. Wielu osiedliło się w muzułmańskim Maroku,
skąd ruszali dalej wzdłuż wybrzeży Afryki Północnej kierując
się w stronę imperium osmańskiemu. Turkom osmańskim obce były
uprzedzenia, jakie żywili wobec Żydów chrześcijanie i muzułmanie.
Turcy chętnie witali przybywających Żydów, którzy przynosili
z sobą liczne umiejętności medyczne i techniczne. We wszystkich
miastach, w których osiedlali się Żydzi, następowała odbudowa
zrujnowanej gospodarki i kultury. Wszędzie rozwijał się handel,
a Saloniki szybko stały się najważniejszym portem handlowym
we wschodniej części basenu Morza Śródziemnego.
Żydowscy kaznodzieje
hiszpańscy posiadali wysokie i poprawne wykształcenie, również
w naukach świeckich. Potrafili publicznie nauczać przed ludźmi
wykształconymi w mowie hiszpańskiej lub włoskiej. Wywierali
oni silny wpływ na społecznościach żydowskich w krajach, do
których schronili się wygnani Żydzi hiszpańscy. Przebieg wydarzeń
wiązał się przede wszystkim z oddziaływaniem czynników politycznych.
Wygnanie Żydów z Hiszpanii i Portugalii spowodowało powstanie
nowych ośrodków sefardyjskich we wschodniej części basenu
Morza Śródziemnego. Los wygnańców nie był łatwy. Wielu spośród
nich udała się do Włoch, inni do Maroka, Egiptu i Turcji. Znani
byli oni pod hebrajską nazwą "sefardim" (Sefardyjczycy,
od hebr. nazwy Hiszpanii - Sefarad). Do nowych krajów
przywieźli z sobą własną kulturę i język (żydowsko-hiszpański).
Znali się na medycynie, technice, kupiectwie i handlu. W każdym
miejscu, gdzie się osiedlali, wywierali silny wpływ na kulturę
i życie miejscowej społeczności. Zachowywali oni własną odrębność
i własne tradycje religijne. Zakładali własne synagogi, zwane
saferdyjskimi. Posługiwali się własnym językiem, żydowsko-hiszpańskim.
Ci z Żydów, którzy
zdecydowali się na pozostanie w Hiszpanii i Portugalii, musieli
przyjąć chrzest i zasady nowej wiary. Byli oni pogardliwie nazywani
marranos (świnie). Wstydzili się oni własnych
żydowskich korzeni i często przez pokolenia utrzymywali w tajemnicy
swoją żydowską tożsamość. Często jednak, szukali możliwości
powrotu i wolności praktykowania swych dawnych żydowskich zwyczajów.
Emigrowali oni i stali się założycielami nowych żydowskich skupisk
w Londynie, Amsterdamie, Hamburgu i Nowym Jorku. Od XVII wieku
odgrywali oni tam znaczącą rolę w rozwoju handlu i banków. Stworzyli
oni podstawę późniejszych, często największych i najlepiej prosperujących
społeczności żydowskich. Byli nominalnymi chrześcijanami, którzy
dzięki umiejętnościom i zamożności zyskiwali sympatię oraz znaczne
wpływy wśród najwyższych warstw społeczeństwa. Z czasem zaczęli
wywierać nacisk na przyznanie Żydom wolności wyznania.
|