- Jerozolima w rękach arabskich -
W czasie panowania kalifa Omara (634-644)
Arabowie z wielką szybkością opanowali Persję oraz prowincje
bizantyjskie, Palestynę, Syrię i Egipt. Stolicą nowego imperium
stała się Medyna. Podbite ludy musiały wybierać pomiędzy uznaniem
Mahometa za proroka (przyjęciem Islamu) a płaceniem haraczu.
Kalif Omar dotkliwie
ograniczył swobody Żydów i chrześcijan. Jego ograniczenia zwane
"przymierzem Omara" (637 r.) obejmowały zakaz
sprawowania urzędów, sądzenia muzułmanów, jeżdżenia konno, budowania
nowych synagog i kościołów, oraz odnawiania starych.
Dodatkowo Żydzi musieli nosić odrębny strój, odróżniający ich
od reszty ludności.
W 637 r. Arabowie zdobyli Jerozolimę i zmienili
nazwę miasta na al-Quds. Z Jerozolimy wypędzono wszystkich Żydów.
Zamknięto słynną żydowską szkołę w Tyberias. Kalif Omar
przeniósł swoją siedzibę do Damaszku, i ogłosił Jerozolimę trzecim
co do ważności (po Mekce i Medynie) świętym miastem muzułmanów.
Na gruzach żydowskiej Świątyni w Jerozolimie wybudowano
meczet.
W 638 r. Synod Toledański VI stwierdził,
że na terenie Królestwa Wizygotów (Hiszpania) nie powinien żyć
nikt poza wyznawcami doktryny katolickiej. Decyzja synodu znalazła
poparcie króla Chintila (638-642). Kler katolicki cieszył się,
że "dzięki pobożności króla złamana wreszcie zostanie
nieugięta niewiara żydowska".
Wielu Żydów
opuściło wówczas Hiszpanię. Wielu zdecydowało się na przyjęcie
chrześcijaństwa. Ci, co przyjęli chrzest, musieli uroczyście
ślubować na piśmie, że nie wyprą się nigdy wiary katolickiej
i potępiają judaizm. Jednak tak naprawdę, nowonawróceni
Żydzi, w swoich sercach pozostawali wierni Zakonowi.
W 638 r. cesarz Herakliusz z przyczyn politycznych
zarządził przymusowy chrzest Żydów w Bizancjum. W ten sposób
chciał sobie zagwarantować jedność państwa.
Podczas wojen arabskich przeciwko królom
perskim, tamtejsi Żydzi gorliwie wspierali Arabów. W nagrodę
za udzieloną pomoc, kalif Omar nadał im w 640 r. szczególne
przywileje. Zwierzchnikiem politycznym i sądowniczym gmin żydowskich
w Persji został Bostanaj, potomek rodu egzylarchów.
W latach 642-652 w Królestwie Wizygotów (Hiszpania)
panował król Chindaswind. Był on zagorzałym przeciwnikiem wszechwładzy
katolickiego duchowieństwa, które usiłowało ograniczyć władzę
królewską w Hiszpanii na rzecz kościoła. Chindaswind
sprzyjał Żydom i pozwolił wielu nawróconym na chrześcijaństwo
powrócić do wiary swoich przodków.
W 644 r. został zamordowany kalif Omar, a
jego następca Otman zginął podczas powstania w 656 r.
W świecie Islamu nastąpił wówczas rozłam.
Spiskowcy obwołali w Persji kalifem Aliego (656-660). Przeciwko
niemu wystapił zbrojnie kalif Moawji.
W latach 652-672 w Królestwie Wizygotów (Hiszpania)
panował król Receswind. Aby zjednać sobie katolickie duchowieństwo
wyraził zgodę na ograniczenie władzy królewskiej w Hiszpanii.
Dokonało się to na soborze w Toledo w 653 r. Wstępujący
na tron monarcha musiał składać przysięgę, którą zobowiązywał
się do opiekowania się kościołem katolickim i prześladowania
Żydów.
Jednocześnie
król wystąpił na soborze z wnioskiem surowego traktowania
wszystkich tych Żydów, którzy przedtem przyjęli chrześcijaństwo,
a później powrócili do żydostwa. Ostatecznie pozwolono Żydom
pozostać w Królestwie Wizygotów, choć mocno ograniczono ich
swobody. Ostrzej potraktowano nawróconych Żydów, których zmuszono
do pozostania w kościele. Pod okiem kleru musieli oni spędzać
święta chrześcijańskie i żydowskie, aby jedne święcić a drugie
łamać.
---------- Okres gaonów ----------
W 658 r. około 90 tysięcy babilońskich Żydów
złożyło hołd kalifowi Aliemu. Za okazaną wierność, Żydzi w Persji
otrzymali szczególne przywileje. Rektor uczelni w Surze
otrzymał tytuł gaona (dostojnik). Uprawnienia
gaona były większe od egzylarchy. Od tego momentu
zaczyna się nowy okres w dziejach żydowskich - okres gaonów.
Egzylarcha (książę wygnania)
sprawował władzę świecką, natomiast gaon surański sprawował
funkcje duchowe i nauczycielskie wśród Żydów. Uprawnienia prawnicze
podzielili pomiędzy siebie. Dobrze zorganizowane kolegia akademii
w Surze i Pumbadicie stanowiły specyficzny żydowski parlament,
obradujący na wiosnę i jesień przez miesiąc czasu. Decyzje akademii
były przyjmowane przez gminy żydowskie, które podlegały władze
egzylarchy i trzech naczelników. Powoływali oni
sędziów-rabinów, którzy zajmowali się objaśnianiem i
przestrzeganiem zasad Prawa na poziomie gminy. Przy synagogach
działały szkoły talmudyczne.
Tak urządzona społeczność żydowska w
Babilonii tworzyła swoiste państwo poddane muzułmańskim namiestnikom.
Rozproszeni po całym świecie Żydzi patrzyli na babilońskie akademie
i na księcia wygnania, którzy byli wyrazicielami i kontynuatorami
wyidealizowanej doby talmudycznej. Cała diaspora była poddana
woli gaonów i egzylarchów babilońskich. Wpływ
Żydów babilońskich rozszerzył się na diasporę, w miarę kolejnego
przesiedlania się, docierał do Afryki Północnej, Europy Południowej,
Środkowej, Wschodniej i Hiszpanii.
Jedynie gminy palestyńskie nie podporządkowały
się gaonom babilońskim. Centrum życia żydowskiego w Palestynie
wciąż znajdowało się w Tyberiadzie, w tamtejszej uczelni
talmudycznej. Uczeni z Tyberiady nie przyjęli wprowadzonych
w Babilonii znaków samogłoskowych i stworzyli własny, odrębny
system znaków, który zwano tyberiadzkim. Stopniowo wyparł
on system babiloński i przez długie wieki uchodził za
jedyny w pisowni języka hebrajskiego.
Gdy w 660 r. zmarł kalif Ali, władzę nad
Arabami przejął namiestnik Syrii, emir Moawija - założyciel
dynastii Omajadów. Państwo teokratyczne przekształciło się w
monarchię. Był to początek Kalifatu Omajadów, zwanego też Damasceńskim
(lata 660-750). Arabowie stopniowo podbili całe wybrzeże Afryki
Północnej (początek VIII wieku), zajęli Półwysep Pirenejski
(lata 711-714), próbowali zdobyć Konstantynopol, a w Azji Środkowej
opanowali Chiwę, Bucharę, Afganistan i północno-zachodnią część
Indii po rzekę Indus.
Kalifowie omajadzcy
(660-717) nie przestrzegali ograniczeń Omara. Żydzi cieszyli
się względnie dużą wolnością wśród Arabów, dlatego największe
grupy społeczności żydowskiej mieszkały wówczas w świecie Islamu.
Żydzi bardzo szybko przyswoili sobie język arabski i częściowo
zasymilowali się z lokalną ludnością.
Wielu
Żydów zafascynowało się wówczas arabską poezją. Bezpośrednim
tego skutkiem były narodziny poezji nowohebrajskiej.
Istniał tylko jeden przedmiot godny pieśni pochwalnej: Bóg i
Jego rządy. I istniał tylko jeden przedmiot godny lamentacji:
sieroctwo narodu żydowskiego i jego cierpienia. Wzorami stały
się psalmy pochwalne i treny. Szereg poetów otwierał Jose Ben-Jose
Hajathom. Jannaj jako pierwszy zastosował rym w poezji nowohebrajskiej.
Pisał on głównie modlitwy rymowane. Jednakże najsłynniejszym
poetą był Eleazar Kaliri. Napisał on ponad 150 utworów liturgicznych,
hymnów, modlitw pokutnych, pieśni i innych utworów.
Poezja nowohebrajska szybko przeniknęła
do liturgii gmin żydowskich w Babilonii, Włoszech, Niemiec i
Francji. Tylko Żydzi hiszpańscy nie chcieli ich przyjąć. Przełożone
w poezji nowohebrajskiej teksty Pisma Świętego mocno oddziaływały
na wszystkich Żydów i pobudziły słuchaczy duchowo.
W latach 672-680 w Królestwie Wizygotów (Hiszpania)
panował król Wamba. Zaczął on łagodniej
traktować hiszpańskich Żydów, uwalniając tzw. "chrześcijan
judaizujących", czyli Żydów będących pozornymi chrześcijanami.
W latach 680-693 w Królestwie
Wizygotów (Hiszpania) panował król Erwig. Zniósł
on wszelką wolność myśli i słowa u Żydów. Wezwał sobór
kościelny do "wytępienia z korzeniami zarazy żydowskiej".
W 680 r. sobór uchwalił
27 specjalnych antyżydowskich paragrafów. Pozornie nawróceni
Żydzi musieli całymi rodzinami ochrzcić się, pod groźbą konfiskaty
całego mienia, śmierci lub wygnania. Dodatkowo podlegali oni
całkowitej kontroli duchowieństwa chrześcijańskiego. Przed Żydami
zamknięto wszystkie urzędy.
W latach 693-713 w Królestwie
Wizygotów (Hiszpania) panował król Egik. Ograniczył on prawa
zarobkowania Żydów, doprowadzając ich na granicę ubóstwa. Zakazano
Żydom posiadania gruntów i domów, trudnienia się żeglugą i handlem.
Cały swój majątek ruchomy musieli oddać skarbowi królewskiemu.
W 694 r. zrozpaczeni
Żydzi hiszpańscy weszli w tajne porozumienie z Żydami afrykańskimi,
aby przy pomocy mahometan obalić znienawidzone Królestwo Wizygotów.
Gdy spisek się wydał, Żydów spotkała
straszna kara.
W 694 r. nastąpiło nasilenie prześladowań
Żydów w Hiszpanii. Dorośli Żydzi utracili swoją własność i wraz
z rodzinami stali się niewolnikami. Dzieci powyżej 7 lat odebrano
rodzicom i oddano na wychowanie chrześcijanom.
Gdy w 711 r. na Półwyspie Pirenejskim (Hiszpania)
wylądowali Muzułmanie, hiszpańscy Żydzi
przyłączyli się w wielu miejscach do Arabów.
Do 713 r. upadło całe Królestwo Wizygotów.
Hiszpania stała się prowincją kalifatu, nazwanego przez zwycięzców
Andaluzją (al-Andalus).
Muzułmanie traktowali
Żydów hiszpańskich życzliwie, jako sojuszników, i nadali im
wolność wyznania.
W latach 715-741 nad Frankami panował majordom
Karol Młot. Zjednoczył on ziemie frankońskie i w 732 r. zatrzymał
pochód Muzułmanów na Galię.
W 716 r. kalif Suleiman utowrzył w Ramli
stolicę administracyjną kraju. Wielu Żydów babilońskich i perskich
osiedlało się wówczas w Ramli.
W latach 717-720 na Arabami panował kalif
Omar II. Wskrzesił on prawa antyżydowskie
zwane "przymierzem Omara". Zmuszał przemocą
Żydów i chrześcijan do przyjęcia Islamu.
Około
720 r. Serenus zaczął nauczać w żydowskich gminach w Syrii.
Podawał się za Mesjasza i obiecywał zwrócić Żydom ziemię świętą,
wypędziwszy z niej mahometan. Nawoływał do odrzucenia Talmudu
i powrotu do Pisma Świętego. Arabowie
szybko ujęli i starcili Serenusa.
Żydzi, którzy za namową Serenusa przekroczyli
prawa talmudyczne mogli powrócić do swoich gmin pod warunkiem
skruchy i ślubowania wierności przepisom Talmudu.
W 750 r. z Persji wywędrował do Palestyny
znany nauczyciel talmudyczny, Achaj. Napisał
on w Palestynie podręcznik do praktyki religijnej judaizmu.
W latach 741-768 nad Frankami panował król
Pepin III Krótki. Z wdzęczności za koronę królewską wyprawił
się do Włoch i pokonał Longobardów.
W 756 r. pokonawszy Longobardów, król
Franków Pepin, darował papieżowi Egzarchat Rawenny i okręg rzymski,
z którego utworzono świeckie Państwo Kościelne, obejmujące ziemie
Włoch środkowych.
W 750 r. Obadja Abu-Isa z perskiego miasta
Ispahan, ogłosił że Bóg przeznaczył go na wyzwoliciela Żydów
spod jarzma pogańskich narodów i niesprawiedliwych władców.
Zgromadził przy sobie około 10 tysięcy żydowskich powstańców
z którymi wzniecił bunt. Abu-Isa nauczał judaizmu niezgodnego
z Talmudem. Gdy Arabowie stłumili powstanie, uczniowie
Abu-Isy nadal żyli według nauk swojego mistrza (do X wieku).
Nazywano ich: Isawici.
W 750 r. świat Islamu został rozerwany przez
walki wewnętrzne wywołane uprzywilejowaną pozycją Arabów syryjskich
w wielonarodowościowej monarchii Omajadów. W trakcie walk wymordowano
władców, za wyjątkiem jednego, Abd-al-Ramana, który po ucieczce
do Hiszpanii ogłosił się w 756 r. niezależnym emirem. W ten
sposób powstał kalifat Abbasydów.
Kalifat Abbasydów (lata 750-1055) posiadał
stolicę w Bagdadzie. Osiągnął swoją największą potęgę za panowania
kalifów: Al-Mansura (754-775), Harun-al-Raszyda (786-809), Al-Mamuna
(813-833) i Al-Mutadida (892-902). Po śmierci tego ostatniego
Kalifat zaczął się chylić ku upadkowi.
W latach 763-766 kalif Al Mansur (754-775)
rozbudował Bagdad jako stolicę swego państwa. Plany
budowy miasta stworzyli żydowski matematyk i astronom Masha'allah
i perski astronom Ab-Naubakht.
Około 765 r. w Persji zaczął działać Anan
Ben-Dawid, syn egzylarchy Salomona. Anan otwarcie potępił
Talmud i zaczął nauczać potrzebę oparcia życia religijnego
na Piśmie Świętym. Wytykał talmudystom, że sfałszowali
judaizm i poczynili dodatki do Tory. Swoim uczniom
Anan wpajał zasadę: "Szukajcie pilnie w Piśmie".
Od tego powrotu do Pisma, ten ruch religijny otrzymał
nazwę karaizmu, czyli wyznania Pisma. Anan
napisał komentarze do Tory i podręcznik życia religijnego
opartego na naukach biblijnych. Zniósł on tradycyjny
żydowski kalendarz świąteczny i sięgnął do praktyki obchodzenia
świąt w Piśmie Świętym. Zaostrzył przepisy szabasowe
i pokarmowe, co świadczyło, że tak naprawdę Anan stworzył nowy
własny Talmud, zamiast powracać do Pisma.
W VIII wieku społeczność żydowska rozpadła
się na dwa wrogie sobie obozy. Karaimi stanowili największe
wyzwanie dla tradycyjnego judaizmu talmudycznego. Rabini
obłożyli Karaimów klątwą. W odpowiedzi, Karaici
zerwali łączność z judaizmem talmudycznym i ogłosili
Anana prawowitym egzylarchą. Odpowiednikiem synagogi
u Karaimów była kienesa.
Po śmierci Anana, wpływy Karaimów
stopniowo rozszerzyły się na całą wschodnią część basenu Morza
Śródziemnego, a nawet dotarły do Hiszpanii. Karaici przywrócili
Biblii dawne jej prawa. Jako pierwsi rozpoczęli uprawiać
gramatykę hebrajską. Badali poprawność tekstu świętego i starali
się uchronić go od skażenia. Tych karaimskich gramatyków biblijnych
zwano masoretami.
Mniej więcej równocześnie z powstaniem karaizmu,
pogański chan Chazarów, Bulan, wraz z całym dworem (4000 magnatów)
przyjęli judaizm. Między VII a X wiekiem nawróceni na
judaizm Chazarowie tworzyli olbrzymie imperium, którego
granice opierały się o Morze Czarne, Kaukaz, Morze Aralskie,
i sięgały głęboko na północ. Przez kilkaset lat tworzyli oni
silne państwo, nie lękające się Bizancjum i Arabów. Państwo
Chazarów przestało istnieć przed XIII wiekiem.
Z czasem żydowska wiara przeniknęła
z chazarskiego dworu do ludu. Późniejszy chan Obadjasz zaprosił
z Persji uczonych żydowskich, którzy zaczęli zakładać w państwie
Chazarów domy modlitw i szkoły, nauczali Biblii
i Talmudu. Według prawa zasadniczego, na tronie królewskim
Chazarów mogli zasiadać wyłącznie władcy nawróceni na judaizm.
W ten sposób było to państwo żydowskie. Wówczas żydowscy kupcy
ciągnęli z zachodniej Europy na wschód - przez polskie osady,
następnie Kijów, do wybrzeża Morza Czarnego.
W latach 768-814 nad Frankami panował król
Karol Wielki. Przesunął on centrum cywilizacji europejskiej
z Konstantynopola na zachód Europy. W 800 r. Karol Wielki został
koronowany przez papieża na cesarza Świętego Cesarstwa
Rzymskiego.
Karol Wielki
wbrew wszystkim uchwałom soborów kościelnych, popierał
krajowych Żydów i korzystał z ich biegłości w handlu i językach.
Wówczas to Żydzi stali się głównymi przedstawicielami światowego
handlu.
W latach 772-795
głową Kościoła Rzymsko-Katolickiego był papież Hadrian
I. Był on nieżyczliwy Żydom i bardzo często upominał biskupów
hiszpańskich, aby utrzymywali chrześcijan z dala od Żydów i
pogan (muzułmanów).
Po pierwszych osiedleniach w Azji Mniejszej,
w Babilonii, nastąpiła żydowska migracja do Europy. Żydzi stopniowo
i prawie niezauważalnie przemieszczali się dwoma głównymi nurtami.
Pierwszy wychodził z Mezopotamii i Egiptu przez Afrykę Północną
do Hiszpanii (zwanej po hebrajsku Sefaradem). Drugi nurt
kierował się przez Turcję, Grecję i Włochy do Europy Środkowej.
Większość z nich osiedliła się na terenie Niemiec (nazywanych
po hebrajsku Aszkenas). Żydowska nauka wychodził z Babilonii
do Włoch, Hiszpanii i Europy środkowej, a następnie wędrowała
na wschód.
Około 775 r. na rozkaz kalifa, z Persji został
wygnany Natronaj Ben-Chabibaj, który wszedł w spór z Zakkajem
Ben-Achunajem o urząd egzylarchy. Wygnany Natronaj osiedlił
się w Maghrebie, gdzie wzmocnił lokalną gminę żydowską. Z
pamięci spisał tekst Talmudu, którego odpisy trafiły
również do gmin hiszpańskich.
Maghreb to Maroko
i Tunis z Algierią, które w VIII wieku odpadły od Kalifatu Bagdadzkiego
stając się niezależnym państwem muzułmańskim (kalifat rodziny
Fatymidów).
W 787 r. król Franków Karol Wielki sprowadził
do Narbony (Francja) rodzinę żydowskiego uczonego Kalonymosa
i ofiarował mu ziemię w tym mieście. Kalonymos otrzymał godność
książęcą i urzędowy tytuł książę (nasi). Dzielnica,
w której mieszkali zwała się "dworem króla żydowskiego".
Równocześnie Żydzi tłumnie osiedlali
się w Magdeburgu, Merseburgu i Regensburgu, a następnie wędrowali
dalej na wschód do Polski i Czech.
Początek IX wieku charakteryzował się odnową
nauki na Wschodzie. Około 800 r. Żydzi arabscy zwrócili swoją
uwagę na światło nauki. Centrami nauki stały się Bagdad (stolica
Kalifatu Bagdadzkiego), Kajruan (Afryka północna) i Merw (Turkomania).
Maszallach Ibn-Atarii uprawiał astronomię.
Sahal Al-Tabari z przydomkiem Rabban, zasłynął jako lekarz i
matematyk. Odkrył on łamanie się światła.
W owym czasie miasto Fez w Maroku
było silnym centrum nauki żydowskiej. Działał tam Judah ibn
Quraysh, gramatyk hebrajskiego, aramejskiego i arabskiego.
W 807 r. Harun Al Rashid nakazał Żydom w
Persji noszenie żółtej odznaki, chrześcijanie musieli nosić
niebieską odznakę.
W latach 814-840 w Świętym Cesarstwie Rzymskim
panował cesarz Ludwik Pobożny. Obsypał
on Żydów nadzwyczajnymi dowodami swojej łaski. Wziął ich pod
cesarską opiekę i nie pozwalał baronom i klerowi wyrządzać im
krzywdę. Żydzi mogli swobodnie przemieszczać się i osiedlać
w cesarstwie. Mogli zajmować się handlem i dzierżawą podatków,
przeniesiono nawet żydowskie jarmarki z soboty na niedzielę
i zezwolono Żydom na handel chrześcijańskimi niewolnikami. Uwolniono
Żydów od kary cielesnej i mianowano osobnego urzędnika, tzw.
mistrza żydowskiego, który pilnował, aby przywileje Żydów
nie doznały uszczerbku.
Na dworze cesarskim rabini mieli
bezpośredni dostęp do cesarza i bliskich mu osób. Cesarz nadał
Żydom rozległe swobody religijne. Mogli budować nowe synagogi
i swobodnie studiować Talmud. Chrześcijanie szanowali
Żydów, jako "potomków praojców, jako dzieci proroków,
jako szczep sprawiedliwych". Wielu z chrześcijańskiego
kleru uczyło się u rabinów języka hebrajskiego i poznawało
wykładnię Pisma Świętego. Na przykład opat Rhabanus Maurus
napisał komentarze biblijne korzystając z żydowskich wskazówek.
We Francji działała akademia talmudyczna
w Narbonie, jednakże ówcześni Żydzi francuscy nie mogli jeszcze
pochwalić się wysokim poziomem wiedzy.
Doba panowania cesarza Ludwika Pobożnego
była dla Żydów złotym okresem, jakiego w Europie ani przedtem,
ani później, nie znają dzieje żydowskie.
W owym
czasie przeciwko żydowskim swobodom w Cesarstwie Rzymskim wystąpił
biskup Agobard z Lyonu. Na czele stronnictwa nalegał
na cesarza, aby zniesiono żydowskie prawa. Agobard nauczał w
Lyonie, we Francji.
Pod wpływem przejścia na judaizm Chazarów,
w 830 r. na wiarę mojżeszową przeszedł Alameńczyk Bodo,
palatyn i diakon na dworze frankońskiego cesarza Ludwika Pobożnego.
W 834 r. wybudowano Wielką Synagogę
w Aleppo, w Syrii.
Po śmierci Ludwika Pobożnego (840 r.), rzeczywista
władza w zachodniej Europie spoczęła w rękach baronów i kleru.
Duchowieństwo nieustannie podjudzało pospólstwo do nienawiści
przeciwko Żydom. Wielokrotnie pomawiano Żydów o odprawianie
sztuk czarnoksięskich.
W 843 r. nastąpił podział Świętego Cesarstwa
Rzymskiego (państwa Franków) na trzy części. Lotar jako cesarz,
otrzymał Włochy i obszary pomiędzy Renem, Mozą i Rodanem. Karol
Łysy jako król, otrzymał terytoria na zachód od posiadłości
Lotara (później Francja). Ludwik Niemiecki jako król, otrzymał
terytoria na wschód od Renu (później Niemcy).
W tym nowym
europejskim porządku, Żydzi nadal cieszyli się swobodami i wolnością
wyznania. Mogli prowadzić handel i posiadać majątki.
W 843
r. wysocy dostojnicy katolickiego kleru spotkali się na konsylium
w Meaux, pod Paryżem (Francja). Postanowiono przypomnieć w Europie
stare przepisy prawa kanonicznego ograniczające prawa żydowskie.
W latach 849-856 kalif Almutawakkil wskrzesił
w Persji antyżydowskie prawa Omara. Zamknięto Żydom dostęp
do urzędów, zabroniono studiowania święte księgi, synagogi
i kościoły przemianowano na meczety. Żydzi musieli
też nosić szczególną odzież: żółte chusty na płaszczach i grube
powrozy zamiast pasa. Mocno ograniczono uprawnienia egzylarchatu.
W owym czasie
wzrastało znaczenie akademii w Pumbadicie, której rektorzy
przybrali również tytuł gaona. W ten sposób w Persji
działały dwie duże akademie talmudyczne i dwóch gaonów.
Mnożyły się spory religijne, liturgiczne, prawnicze i inne.
Ówczesny gaon z akademii
w Surze, Natronaj (859-869), ogłosił kacerzem każdego, kto choćby
w najmniejszym szczególe opuści liturgię paschalną.
W 855 r. cesarz Lotar zatwierdził uchwałę
synodu, nakazującą wszystkim Żydom opuścić Włocy. Uchwała
ta była jednak niewykonalna, gdyż Włochy były rozdrobnione dzielnicowo
i pogrążone w stanie całkowitego chaosu wewnętrznego.
W Bizancjum, po okresie prześladowań, Żydzi
ponownie rozsiedli się po całym państwie. Osiedlali się zwłaszcza
w miastach Azji Mniejszej i Grecji. Niektórzy z nich zajmowali
się jedwabnictwem i hodowlą drzew morwowych. Pomimo
swojej pożytecznej działalności gospodarczej, Żydzi podlegali
nieustannym licznym ograniczeniom "aby poddani byli
na wzgardę ostatnią".
W latach
867-886 w Bizancjum panował cesarz Baasilias Macedończyk. Z
wielkim zapałem przystąpił do nawracania Żydów na chrześcijaństwo.
W 868 r. cesarz Bizancjum, Baasilias,
wydał dekret "aby Żydzi dowiedli niezbicie prawdy swej
wiary lub też przyznali, że Jezus był szczytem Zakonu i proroków".
W dysputach religijnych pomiędzy klerem a uczonymi żydowskimi,
zaszczyty i godność czekały wyłącznie na nawracających się Żydów.
Wówczas wielu Żydów bizantyjskich przeszło pozornie na chrześcijaństwo.
W latach 875-877 cesarzem frankońskim był
Karol Łysy.
Nie wyraził
on zgody na ograniczenie swobód żydowskich, jedynie podniósł
Żydom wysokość podatku dochodowego do 11% (chrześcijanie płacili
10%).
W latach 877-887 cesarzem frankońskim
był Karol Gruby. Po jego detronizacji i śmierci dokonał się
w 888 r. ostateczny podział monarchii frankońskiej na Francję,
Niemcy i Włochy (dynastia Karolingów wymarła we Francji w 987
r., w Niemczech w 911 r.). We Francji, Niemczech i Włoszech
wytworzył się system lenny.
Rozpad Francji
na szereg niepodległych państewek, które się wyłamały z supremacji
królewskiej, wydał Żydów na łup fanatyzmu chrześcijańskiego
duchowieństwa i tyranii drobnych książąt.
Przez kilka
wieków trwały wielkanocne pogromy Żydów w mieście Beziers, gdzie
biskupi wzywali pospólstwo, aby się zemściło na Żydach
za ukrzyżowanie Jezusa. Podobne bezprawie panowało przez pewien
czas w Tuluzie.
W owym czasie, w Egipcie działał Izaak Ben-Sulejman
Israeli (845-940). Zasłynął on jako lekarz, filozof i językoznawca.
Napisał osiem ksiąg z zakresu medycyny, które przełożono na
łacinę i hiszpański. Jeżeli chodzi o filozofię, to jego wykłady
wywierały większy wpływ na słuchaczy niż jego pisma.
Pod koniec IX wieku Żydzi odzyskali swoje
prawa w Persji. Wezyr Ubajd-Allah Ibn-Sulejman (892-902) powoływał
wykształconych Żydów na urzędy państwowe. Najwięcej korzyści
odniosła wówczas gmina w Bagdadzie, natomiast pobliska akademia
w Pumbadicie została uznana za najwyższy autorytet w Persji
i wywierała silny wpływ na całą babilońską społeczność Żydów.
Społeczność żydowska w 900 roku (Copyright: Gedeon)
W 886 r. cesarzem Bizancjum został Leon Filozof.
Był on władcą nietolerancyjnym.
W 900 r. cesarz
Leon nakazał w Bizancjum wszystkich pozornie nawróconych na
chrześcijaństwo Żydów, którzy powrócili do judaizmu, traktować
jako odszczepieńców i karać ich śmiercią.
W 917 r. gaonem w Pumbadicie (Persja)
został wybrany Mar Kohen-Cedek II Ben-Josef (917-936). Wyznaczył
on sobie za cel uczynienie z Pumbadity jedynego ogniska całego
żydostwa. W tym celu zamierzał osłabić autorytet egzylarchatu
i osłabić akademię w Surze. W ten sposób rozpoczęły się
długie spory pomiędzy akademiami. Dzieki wpływom u kalifa,
gaon Kohen-Cedek doprowadził do usunięcia z urzędu egzlarchy
Ukby, który został wygnany. Zniesiono egzylarchat.
W 919 r. Ukba musiał opuścić kalifat
wschodni i osiedlił się w Kajruanie, stolicy państwa Fatymidów
w Afryce północnej.
W 921 r. na stanowcze żądanie gmin żydowskich
z diaspory, kolegium akademii w Surze wybrało jako nowego
egzylarchę Dawida Ben-Zakkaja. Doszło wówczas do otwartego
sporu pomiędzy nowym egzylarchą a gaonem Kohen-Cedekiem,
który trwał przez dwa lata.
Z upadkiem dynastii Karolingów, w chrześcijańskiej
Europie zgasł ostatni promień życia duchowego i zapanował mrok
średniowiecza. Kościół Rzymsko-Katolicki stał się siedliskiem
przesądów i barbarzyństwa. Kler i ogłupiałe pospólstwo potępiali
wszelkie światłe poglądy umysłowe.
W owym czasie
w kręgach żydowskich zaczęło świtać światło nauki. W judaizmie
od X wieku nauczyciele zaczęli wznosić się na wyżyny duchowe
i usiłowali pociągnąć za sobą lud. Dwaj mężowie zaszczepili
naukę w żydostwie: gaon Saadjasz na Wschodzie i mąż stanu
Chasdaj na Zachodzie. Saadjasz był ostatnim uczonym na Wschodzie,
natomiast Chasdaj był pierwszym krzewicielem kultury żydowskiej
na Zachodzie. Od nich rozpoczął się nowy okres w historii żydowskiej,
który śmiało można nazwać okresem nauki.
Lata 919-1024 w Niemczech, to okres panowania
dynastii saskiej. W owym czasie Żydzi
niemieccy nie doznali żadnego ucisku, lecz system feudalny nie
pozwalał im na posiadanie gruntów i innej własności. Wymusiło
to na Żydach niemieckich zajęcie się głównie handlem i bankierstwem.
Pomimo znacznej majętności, nie mogli się oni poszczycić oświatą.
Nie posiadali własnych uczelni i uczonych, pierwszych
nauczycieli musieli sprowadzić z francuskiej akademii talmudycznej
w Narbonie.
Saadjasz Ben-Josef (892-942) pochodził z
Fajum, w Górnym Egipcie. Znajomością Talmudu przewyższał
wszystkich swoich poprzedników rabbanickich. Z całą gorliwością
przeciwstawił się karaitom, którzy swoją egzegezą Pisma
zadawali kłam tradycji talmudycznej. Saadjasz
napisał obszerną gramatykę hebrajskiego i szerzył w kręgach
rabbanickich znajomość Pisma Świętego. Przełożył Pismo
na język arabski i zaopatrzył je w obszerne komentarze.
W 928 r. powołano Saadjasza z Egiptu do Sury w Persji, na urząd
gaona uczelni. Wyjątkowo w dziejach akademii
babilońskich wyniesiono na najwyższą godność uczonego z zagranicy.
Jednakże w owym czasie, w Persji brakowało już wybitnych uczonych.
Saadjasz jednak najwięcej zasłynął z
filozofii. Jako pierwszy usiłował Pismo i tradycję
pogodzić z rozumem, zadając tym cios ślepej wierze. Wielu późniejszych
gaonów i uczonych poszło za jego przykładem i oparty
na rozumie (racjonalistyczny) wykład Pisma Świętego zapanował
w żydowskich uczelniach.
Po śmierci Saadjasza (942 r.) zgasł
ostatni promień wieczorny akademii w Surze. Ostatecznie,
uczelnia została zamknięta w 948 r. Punktem centralnym
w Persji została uczelnia w Pumbadicie. Działał
tam wówczas Aron Ibn-Sardżadu (943-960), który napisał komentarz
do Pięcioksięgu. Czas Babilonu jednak nieodwołalnie przemijał.
Po upadku egzylarchatu (w 940
r. został zamordowany przez Arabów ostatni egzylarcha,
Jehuda) i akademii w Surze (zamknięta w 948 r.), Azja
straciła pierwszeństwo w świecie żydowskim.
---------- Epoka żydowsko-hiszpańska ----------
W 929 r. władca Emiratu Kordobańskiego w
Hiszpanii (założonego w 756 r.) ogłosił się niezależnym kalifem.
W 941 r. żydowski
uczony Abu-Jusuf Chasdaj Ben-Izaak Ibn-Szaprut został tłumaczem
i pośrednikiem dyplomatycznym kalifa Abdul-Rahmana III (Kalifat
Kordobański - Hiszpania). Za zasługi, kalif awansował go na
urząd ministra handlu i skarbu. Chasdaj przeznaczył swoje wielkie
bogactwo i wysokie stanowisko na poprawę warunków życia Żydów
w Hiszpanii. Gminę w Kordowie (stolica kalifatu) otoczył osobistym
zwierzchnictwem sądowym i politycznym. W swoje otoczenie ściągał
wszelkie żydowskie talenty i z wielką hojnością wspierał uczonych
oraz poetów.
Nadwornym poetą Chasdaja został Menahem
Ben-Saruk (910-970). Prowadził on rozległe studia języka hebrajskiego,
badał różne jego formy i znaczenia wyrazów. W
955 r. opracował kompletny słownik hebrajski z dodatkiem zasad
gramatycznych.
Dunasz Ben-Labrat posiadał głęboką znajomość
języka hebrajskiego. Potrafił ze świętego języka wydobyć dźwięczność
i harmonię, jakich nie przeczuwano w nim. Jego poezja otrzymała
żywe tempo, a ulubionymi formami
nowej poezji hebrajskiej stały się oda i satyra.
W 948 r. z miasta Sura w Persji wyruszyło
czterech młodych uczonych, którzy roznieśli naukę Talmudu po
świecie. Szemarja Ben-Elchnan osiadł w Kairze (Egipt), Chusziel
osiedlił się w Kajrunie (Afryka północna), Natan Ben-Izaak Kohen
osiedlił się w Narbonie (Francja), a Mojżesz Ben-Chanoch osiedlił
się w Kordowie (Hiszpania).
Mojżesz Ben-Chanoch został bardzo szybko
uznany rabinem w bogatej gminie w Kordowie. Kordowa w Hiszpanii
stała się siedzibą znakomitej uczelni talmudycznej. Mojżesz
Ben-Chanoch nauczał hiszpańskich Żydów wykładni Talmudu,
przywiezionej z odległej akademii w Surze (Persja). Mianował
rabinów i był najwyższą instytucją w sprawach sądowych.
Dobrobyt Kordowy (stolica Andaluzji
w Hiszpanii) umożliwił wyniesienie tej gminy żydowskiej do znaczenia
ogniska ruchu umysłowego Żydów.
W 956 r. w świecie Islamu władzę złożono
w ręce wezyrów, kalifom pozostawiono jedynie najwyższe dostojeństwo
religijne. W tym okresie książęta dzielnicowi uzyskali niezależność
w swych prowincjach. Wtedy to niezależnym państwem stał się
Kalifat rodziny Fatymidów, tzw. Maghreb obejmujący Maroko i
Tunis z Algierią. Dynastia Fatymidów (zwana od Fatimy, córki
Mahometa) umacniała się na pograniczu Egiptu.
W latach 964-968
książę kijowski Swiętosław pobił Chazarów, doprowadzając do
ostatecznego upadku ich państwa.
Po upadku państwa Chazarów, część tamtejszych
wyznawców judaizmu przeniosła się na Kaukaz, inni przesiedlili
się do Rusi Kijowskiej i do Polski.
W X wieku pojawiły się pierwsze gminy żydowskie
w Czechach, Morawach i w Polsce. Społeczność żydowska w Pradze
(Czechy) już wtedy uchodziła za bardzo bogatą. Na Morawach,
jeden Żyd imieniem Podiva, wzniósł zamek nieopodal Lundenburga
na granicy Moraw i Austrii.
Początki osadnictwa żydowskiego na ziemiach
polskich sięgają przełomu IX i X wieku. Żydzi przybywający ze
wschodu, z kraju Chazarów, osiedlali się na terenach południowo-wschodniej
Polski. Żydzi przybywający z zachodu, z Niemiec, osiedlali się
głównie na Śląsku, w Wielkopolsce i na Kujawach. Pierwszą wzmianką
o obecności Żydów na terenach Polski, jest opis Ibrahima ibn
Jakuba (żydowskiego podróżnika i dyplomaty z Tartosa w Hiszpanii),
który w 965 r. odwiedził Kraków. Wielu Żydów osiedliło się w
Gnieźnie, gdzie posiadali chrześcijańskich niewolników.
Po śmierci Mojżesza Ben-Chanocha, w 965 r.
rabinem Kordowy został jego syn, Chanoch. Jednakże najlepszym
uczniem Mojżesza Ben-Chanocha był Józef Ben-Izaak Ibn-Abitur,
który dokonał przekładu Miszny
na język arabski. Obok niego działał Abu-Zacharja Jachja
Chajudż, który założył trwałe podstawy
nauki mowy hebrajskiej i uchodzi za pierwszego naukowego badacza
języka hebrajskiego. Przeprowadził on reformę w traktowaniu
języka. Rozróżnił najpierwotniejsze słoworody wyrazów hebrajskich.
Pisał rozprawy gramatyczne w języku arabskim.
Wykształceni Żydzi hiszpańscy
mówili i pisali wówczas arabskim równie czysto i wytwornie jak
najlepiej wykształceni Arabowie. Wszechstronna wiedza przyniosła
im zaszczyty i bogactwa. Niektóre rodziny tworzyły prawdziwą
arystokrację żydowską: Ibn-Ezra, Alfacher, Ibn-Faljadż, Ibn-Giat,
Benveniste, Ibn-Migasz, Abulafia i inne. Kochali oni swoją żydowską
religię z żarem i przekonaniem. Andaluzja w Hiszpanii stała
się centrum żydostwa. Kordowa, Lucena i Grenada zajęły miejsce
Tyberiady, Pumbadity i Sury.
W latach 969-1171 Arabowie z Kalifatu Fatymidów
opanowali Egipt i utworzyli dobrze zorganizowane państwo ze
stolicą w Kairze. Korzystali oni ze znacznej pomocy żydowskich
uczonych.
Za czasów Fatymidów
świat żydowski przeżywał odrodzenie. Powstały nowe i odradzały
się stare gminy żydowskie. W Jerozolimie założono uczelnię
religijną. W Egipcie i Kajrunie rozwijały się ośrodki naukowe,
które pretendowały do miana jedynego reprezentanta całego tzw.
wygnania (Gola).
Ekspansja Fatymidów rozszerzała się
dalej, opanowując Arabię, ze świętymi miastami Mekką i Medyną.
Abbasydzi broniąc się przed Fatymidami, wezwali na pomoc Turków
Seldżuckich, którzy ostatecznie zagarnęli władzę dla siebie
i już jako sułtanowie panowali nad światem Islamu.
Lata 978-1108 we Francji, to okres rządów
pierwszych Kapetyngów, najbardziej rozdrobnionej monarchii feudalnej
w Europie Zachodniej. Kapetyngowie posiadali tylko niewielkie
posiadłości w okolicach Paryża i Orleanu. Pozastałe terytoria
znajdowała się pod władzą wasali królewskich. Rządzili oni samodzielnie
swoimi prowincjami i prowadzili własną politykę. W walce o wzmocnienie
władzy królewskiej, królowie francuscy znaleźli sprzymierzeńców
w przedstawicielach hierarchii kościelnej.
Sytuacja Żydów
francuskich całkowicie zależała od nastawienia lokalnych władców.
Na południu Francji Żydzi mogli posiadać grunta, winnice, warzelnie
soli i byli wybierani na starostów. Jednakże
w wielu prowincjach francuskich traktowano Żydów jako niewolników
potępionych przez Boga.
W 985 r. Jakób Ibn-Dżau został najwyższym
sędzią wszystkich gmin żydowskich w Kalifacie Andaluzyjskim
(Hiszpania). Przysługiwało mu prawo wybierania sędziów i rabinów,
ustanawiania podatków i inne. Jeździł paradną karetą. Jego brat
Józef, dostarczał dla dworu kalifa drogocenne jedwabie i sztandary
z misternie wyhaftowanymi tekstami arabskimi i ornamentami.
W owym czasie działał jeszcze w Persji gaon
Szerir (930-1000). Uważał on Talmud za źródło wszelkiej
mądrości, a jakichkolwiek idei naukowych nie tolerował. Zasłynął
z napisania kroniki, która stanowi główne źródło historii talmudycznej,
potalmudycznej i gaońskiej. Jemu zawdzięcza historia żydowska
ciągłość swego pasma.
W 998 r. rektorem uczelni
w Pumbadicie został gaon Haj. Odznaczał się on doskonałą
znajomością Talmudu. Jego erudycja i prawy charakter
zjednały mu szeroką popularność. Rabbi Haj i jego ojciec Szerir
zostali nazwani przez potomnych mianem "ojców i mistrzów
Izraela".
W 996 r. zmarł król Francji, Hugo Kapet.
Jego osobistym medykiem był Żyd. Oskarżono wówczas Żydów francuskich
o spisek i zamordowanie króla.
---------- okres środkowo-europejski ----------
Od IX wieku zaczął się kształtować drugi
ośrodek judaizmu w Europie - Niemcy, Włochy i Francja.
Jako pierwsi, z początkiem IX wieku, wielką pracę rozwinęli
talmudyści z południa Włoch. Jednak bardzo szybko przewaga
badań skupiła się na terytorium Francji i Niemiec. Żydzi niemieccy
i francuscy okazywali jednak coraz mniejszą samodzielność w
stusunku do Talmudu. Objaśnianie Talmudu zaczęło
teraz ustępować miejsca porównywaniu różnych pojedyńczych ustępów,
które na pierwszy rzut oka nie miały z sobą nic wspólnego. W
wyniku tych porównań wyciągano wnioski prawne, których wcześniej
nie dostrzegano w Talmudzie.
Pierwszym niemieckim uczonym Talmudu
był rabbi Gerszom (960-1028). Budził on takie uwielbienie wśród
Żydów niemieckich, że nazwano go "pochodnią rozproszonych".
Rabbi Gerszom w sposób jasny i przystępny wykładał Talmud.
Napisany przez niego w języku hebrajskim
komentarz do Talmudu umożliwił każdemu
uczniowi samodzielne studiowanie świętych ksiąg. Bardzo szybko
gminy niemieckie, a później francuskie i włoskie uznały go za
powagę rabiniczną.
Do roku 1000 większość Żydów żyjących pod
panowaniem Islamu mówiła i pisała po arabsku. Arabski stał się
dla wielu językiem żydowskim.
W 1001 r. rabin Natan Ben-Jechiel z Rzymu
napisał słownik talmudyczny "Aruch".
Był on jedynym ówczesnym uczonym talmudystą we Włoszech.
W latach 1002-1024 w Niemczech panował cesarz
Henryk II (ostatni z dynasti saskiej). Był on całkowicie prowadzony
przez kler i popierał interesy kościoła w Niemczech.
W 1007 r. założono akademię talmudyczną
w Rzymie (Włochy). Fundatorem był gaon Jakub.
Do 1020 r. w Egipcie panował kalif Hakim,
który uważał siebie za wcielenie boskiej potęgi i za rzeczywistego
namiestnika Boga. Prześladował wszystkich,
którzy nie uznawali jego boskości. Nieludzkie prześladowania
spadły na Żydów egipskich.
W 1008 r. kalif Hakim nakazał, aby wszyscy
Żydzi w Egipcie nie wyznający Islamu szyickiego, nosili na szyi
wizerunek cielęcia, na pamiątkę złotego cielca ich przodków
na pustyni. Dodatkowo nosili żółte husty, jako ich odróżnienie
w wyglądzie zewnętrznym od innych. Nieposłusznych czekała konfiskata
majątku i wygnanie.
W 1010 r. kalif Hakim nakazał, aby Żydzi
egipscy nosili na szyi sześciofuntową kłodę, a na szatach dzwoneczki,
obwieszczające z daleka zbliżanie się niewiernych.
W 1010 r. kalif Hakim zburzył w Jerozolimie
chrześcijański Kościół Grobu Pańskiego.
Francuski chrześcijański historyk Raoul Glaber
o zburzenie Kościoła Grobu Pańskiego w Jerozolimie obwinił
Żydów. Jako rezultat, wypędzono Żydów z licznych miast we Francji.
W 1012 r. cesarz Henryk II nakazał Żydom
opuścić miasto Moguncję, w Niemczech.
W owym czasie
w Moguncji działał rabbi Szymon Ben-Izaak Ben-Abun. Ten uczony
talmudysta usiłował gorliwością i cennymi podarunkami
przejednać cesarza Henryka II i uzyskał pozwolenie ponownego
osiedlenia się Żydów w Moguncji.
Rabbi Gerszom założył w Moguncji uczelnię
talmudyczną, która stała się kagankiem oświaty dla gmin
niemieckich, francuskich i włoskich.
W 1012 r. wybudowano synagogę
w Kolonii (Niemcy).
Około 1013 r. ambicja arabskich namiestników
(emirów) poszarpała założone przez kalifów omejjadzkich mocarstwo
andaluzyjsko-mahometańskie (Hiszpania) na szereg drobnych królestw.
W 1013 r. wódz berberyjski Sulejman,
w walce z Arabami doprowadził do upadku Kordowę w Hiszpanii.
Została ona spustoszona i częściowo zburzona. Żydzi
uciekli z Kordowy do Grenady, Toleda i Saragossy.
W Maladze osiedlił się rabbi Samuel
Ibn-Nagdil (993-1055), który stanął na czele andaluzyjskich
gmin. Był on sekretarzem wezyra Habusa (późniejszego króla Grenady).
W 1027 r. Samuel został wyniesiony do zaszczytu kanclerza
(katiba) i powierzono mu kierownictwa nad dyplomacją.
W Saragossie osiedlił się Jon Marinus,
który zagłębiał się w tajniki mowy hebrajskiej i badał słowa
Pisma Świętego. Wszystkie swoje wnioski zebrał i opublikował
w książce. Jednakże biblistykę podniósł do godności samodzielnej
nauki dopiero Jonasz Ibn-Dżanach.
W 1014 r. kalif Hakim nakazał w Egipcie zburzyć
kościoły i synagogi. Wypędzono też z kraju wszystkich
Żydów i chrześcijan. Państwo Fatymidów obejmowało wówczas Egipt,
Afrykę północną, Palestynę i Syrię. W zaprzyjaźnionym kalifacie
bagdadzkim wprowadzono w życie podobne antyżydowskie prawo.
W obliczu tych prześladowań, wielu Żydów przyjęło Islam.
W 1020 r. Muzułmanie założyli w Hiszpanii
Królestwo Grenady. W jej skład wchodziła również Malaga. W
Grenadzie mieszkała liczna ludność żydowska.
W 1020 r. w niemieckim mieście Regensburg
utoworzono najstarszy kwartał miejski dla Żydów w Niemczech.
W latach 1024-1039 w Niemczech panował cesarz
Konrad II (pierwszy z dynastii frankońsko-salickiej).
W 1032 r. arabski buntownik Abul Kamal Tumin
zdobył miasto Fez w Maroku. W prześladowaniach
zginęło wówczas 600 Żydów.
W 1034 r. w Wormacji (Niemcy) wybudowano
wspaniałą synagogę w stylu bizantyńskim z kolumnami i
kaplicami. Fundatorami byli Jakub ben Dawid i jego żona Rachel.
W owym czasie uczelnie talmudyczne
w Wormacji i Moguncji wykładały Talmud bezkrytycznie,
według przestarzałych metod, które zaszczepił u nich jeszcze
rabin Gerszom. Ze szkoły Gerszoma wyszli między innymi: rabbi
Izaak Halevi (działający w Wormacji), rabbi Jakób Ben-Jakar
(działający w Moguncji) i rabbi Izaak Ben-Jehuda (działający
w Wormacji, a później w Moguncji). Zajmowali się oni ustnym
i pisemnym wykładem Talmudu, a dodatkowo objaśniali Pismo
Święte metodą agadyczną.
Lotaryngia w Niemczech stała się klasycznym
krajem studiów talmudycznych, a "mędrcy lotaryńscy"
uchodzili za miarodajne powagi.
W 1037 r. nowy król Królestwa Grenady, Badis,
nadał wezyrowi żydowskiemu tę samą władzę nad gminami
andaluzyjskimi, jaką posiadał przedtem. Samuel otrzymał tytuł
nagida (zwierzchnik). Był on jednocześnie rabinem
i stał na czele uczelni w Grenadzie, w której wykładał Talmud
i wydawał orzeczenia religijne oraz cywilno-prawne. Rabin
Samuel pisał rozprawy, komentarze do Talmudu i
podręcznik metodyczny do Talmudu. Mówiono, że
"za czasów Samuela dźwignęło się z poniżenia królestwo
nauki i zabłysły gwiazdy poznania".
W latach 1039-1056 w Niemczech panował cesarz
Henryk III.
W 1048 r. w Jerozolimie powstał włoski zakon
joannitów albo szpitalników w celu opieki nad
pielgrzymami i chorymi. Później, w pierwszej połowie XII wieku
joannici stali się zakonem rycerskim.
Około 1050 r. w hiszpańskiej Andaluzji, żydowski
filozof Bachja Ben-Josef Ibn-Pakuda stworzył oryginalną teologię
moralną judaizmu. Jego dzieło
"Obowiązki serca" (hebr. "Chovot Halevavot")
zwróciło uwagę na wewnętrzne obowiązki, które nam dyktuje sumienie.
Była to pierwsza moralna i etyczna książka żydowska. Bachja
dzielił judaizm na dwie części: religijno-moralno-prawną
oraz rytualno-religijną. Uważał za ważniejszą część pierwszą.
Bachja w przesadnej konsekwencji doszedł do ustanowienia surowych
praktyk pokutnych, które wydawały się jemu współczesnym w najwyższym
stopniu mądrością życiową.
Największym ówczesnym poetą i myślicielem
był Salomon Ben-Jehuda Ibn-Gebirol (1021-1070). Opracował
on pełną gramatykę języka hebrajskiego. Pisał liczną poezję
i filozofię moralną. Jego dzieło filozoficzne "o materii
powszechnej i formie powszechnej", czyli "o
przyczynach" znalazło duże zainteresowanie wśród Żydów,
Arabów i scholastyków chrześcijańskich.
W 1054 r. Ahimaaz ben Paltiel skompletował
w Capui (Włochy) dzieło historyczne prezentujące dzieje Żydów
"Zwój genealogii" (hebr. "Migilat Yuchasin"),
lepiej znane jako "Kroniki Ahimaaza".
W 1055 r. Turcy Seldżuccy opanowali Babilonię
i zajęli Bagdad. Tugrul-bek ogłosił się sułtanem. Kalifom pozostawiono
wyłącznie władzę religijną. Pod rządami
Seldżuków znacznie pogorszyła się sytuacja Żydów. Tamtejsze
żydowskie uczelnie w Surze i Pompadycji upadły.
W 1055 r. żydowskim wezyrem w Grenadzie
(muzułmańska Hiszpania) został rabin Abu Hussajn-Józef (1031-1066).
Był on zwierzchnikiem wszystkich gmin w Andaluzji (Hiszpania).
Pełniąc wyniośle urząd ministra zciągnął
na siebie nienawiść Berberów, którzy go zabili i razem z nim
1500 rodzin żydowskich Grenady. Było to pierwsze prześladowanie
Żydów w Hiszpanii od czasów panowania Islamu.
W owym czasie w większości muzułmańskich
państewek w Hiszpanii, Żydzi zajmowali liczne ważne urzędy państwowe,
między innymi sekretarzy, wezyrów i inne. Przykład dworów
muzułmańskich oddziaływał na państwa chrześcijańskie. I tam
doceniono dobrze wykształconych Żydów i zaczęto powoływać ich
na ważne urzędy państwowe. Ich talent, zdolność i wierność przyczyniły
się niemało do wzrostu potęgi tych chrześcijańskich krajów Europy.
W latach 1056-1106 w Niemczech panował cesarz
Henryk IV. Był on przychylnie usposobiony
do Żydów. Żydzi niemieccy mogli nabywać grunty, budynki, ogrody
i winnice, oraz posiadali swobodę w handlu. Nadano im osobną
jurysdykcję, w której rabini posiadali kompetencje rozstrzygania
procesów sądowych pomiędzy Żydami.
W latach 1065-1109 w chrześcijańskim Królestwie
Kastylii (północna część Hiszpanii) panował król Alfons VI.
Prowadził on walki z Muzułmanami i starał się wyzwolić wszystkie
hiszpańskie ziemie.
Król Alfons
VI korzystał z usług żydowskich dyplomatów, powierzając im częste
misje dyplomatyczne na dwory mahometańskie w Toledo, Sewilli
i Grenadzie. Król wysoko oceniał żydowską biegłość w języku
arabskim i znajomość ówczesnych stosunków politycznych. Osobistym
doradcą króla był Żyd, Cidellus. Medykiem przybocznym i jednym
z dyplomatów był Amram Ben-Izaak Ibn-Szalbib. Żydzi w Królestwie
Kastylii cieszyli się swobodami obywatelskimi.
Postępy oręża chrześcijańskiego i postępujący
rozpad muzułmańskich państewek w Hiszpanii, nie nadwyrężył z
początku pomyślności Żydów hiszpańskich.
Do XI wieku Żydzi europejscy trudnili się
głównie takimi działami gospodarczej działalności, jak dzierżawa
i lichwa. Do takich zawodów zepchnęła ich społeczność chrześcijańska,
gdyż dla niej takie prace wydawały się "nieczyste"
ze względów religijnych. Jednak chrześcijanie dość szybko uświadomili
sobie, jak duże zyski czerpią z tej działalności Żydzi, dlatego
od XI wieku w Europie mnożą się zakazy ograniczające sfery działalności
Żydów.
W latach 1073-1085 głową Kościoła Rzymsko-Katolickiego
był papież Grzegorz VII. Rozpoczął on nową papieską politykę
rządzenia i wdał się w otwarty spór z cesarzem Henrykiem IV.
Papież wystąpił
z żądaniem przywrócenia w Europie antyżydowskich kodeksów prawnych.
Papiescy legaci i interdykty wywoływały w całej chrześcijańskiej
Europie ferment i rozłamy.
Książęta i kler, miasta i wsie włoskie
oraz niemieckie, z podpuszczenia papieża, wypowiedziały posłuszeństwo
cesarzowi, który wcześniej nadał Żydom korzystne przywileje.
W 1077 r. cesarz Henryk IV musiał upokorzyć się przed papieżem
we włoskim zamku Canossa (w Toskanii).
W 1078 r. papież Grzegorz VII na soborze
rzymskim ogłosił prawo kanoniczne zakazujące Żydom sprawowania
jakichkolwiek urzędów. Ta uchwała kanoniczna była wymierzona
szczególnie przeciwko królowi Kastylii (w Hiszpanii).
W 1080 r. papież Grzegorz VII narzucił
królowi Kastylii, Alfonsowi, zagranicznych biskupów i
wystosował do niego pismo: "Upominamy Waszą Miłość,
byś nie pozwolił nadal Żydom panować i przewodzić nad chrześcijanami.
Albowiem poddawać chrześcijan władzy i wyrokom żydowskim jest
to jedno, co Kościół Boży uciskać, a wywyższać Synagogę szatana."
Król Kastylii,
Alfons, jednak w dalszym ciągu korzystał z usług żydowskich
doradców i dyplomatów.
W 1085 r. chrześcijańskie wojska Kastylii
zdobyły muzułmańskie miasto Toledo w Hiszpanii.
Chrześcijaństwo i Islam zbroiły się
na ziemi hiszpańskiej do walki na śmierć i życie. Po
obydwu stronach służyli władcom i walczyli Żydzi. W samej tylko
armii muzułmańskiej służyło około 40 tysięcy Żydów. Miało to
rozstrzygnąć o przyszłych losach Żydów w Hiszpanii.
W owym czasie żydowscy urzędnicy w Hiszpanii
na równi z rabinami studiowali Talmud. Wykład Talmudu
zerwał wówczas z metodą tradycyjną i oparł się na wynikach samodzielnych
i krytycznych poszukiwań.
Pierwszym wybitnym żydowskim uczonym
Zachodu był rabin Izaak Alfasi - Rif (1013-1103). Założył w
Lucenie słynną akademię talmudyczną. Jego
największym dziełem jest "Księga Praw" (hebr.
Sefer Hahalachot), pierwszy podstawowy kodeks
żydowskiego prawa. W zakresie
biblistyki i języka hebrajskiego działali Mojżesz Ibn-Dżekatilla
i Jehuda Ibn-Balam.
W owym czasie z uczelni talmudycznych
w Moguncji i Wormacji wyszła pierwsza wielka postać, którą Francja
wydała na świat, był to rabin Salomon Icchaki, znany pod imieniem
Raszi (1030-1105). Po studiach na niemieckich uczelniach,
Raszi osiadł w mieście Troyes, w Szampanii (Francja). Zajmował
się tam produkcją wina, ale przede wszystkim prowadził akademię
talmudyczną. Talmud nie miał dla niego żadnych tajemnic.
Napisał on objaśnienia znacznej części
traktatów talmudycznych pod tytułem "Konteros"
(Komentarz). Jego zasługi w dziedzinie wykładu
Pisma Świętego zjednały mu zaszczyt Parszandata
(objaśniacz Zakonu).
Dzięki Rasziemu i jego akademii talmudycznej
w Troyes, Szampania we Francji stała się ojczyzną Talmudu
i nadawała w tej dziedzinie ton całej Europie. Talmudystów
francuskich poszukiwano we wszystkich gminach i wynagradzano
hojnie za wykłady.
Hiszpania pozostawała nadal krajem klasycznym
poezji hebrajskiej, studiów językowych, literalnej egzegezy
Pisma Świętego i filozofii.
W 1091 r. Turcy Seldżuccy zdobyli Palestynę.
Rozpoczęli oni srogie prześladowania lokalnej społeczności żydowskiej.
Fanatyczni Seldżucy, w odróżnieniu od tolerancyjnych Arabów,
nie dopuszczali chrześcijańskich pielgrzymek do miejsc świętych
w Palestynie, co doprowadziło do licznych zatargów i krwawych
walk. Wieści o prześladowaniach i okrucieństwie Turków podsycały
nienawiść Europejczyków do muzułmanów. Wywołało to wielkie poruszenie
w chrześcijańskiej Europie.
W 1094 r. ogłoszono raporty o prześladowaniach
pielgrzymów w ziemi świętej. Pobudziło to do walki zachodnie
chrześcijaństwo.
W 1095 r. cesarz Henryk IV wydał korzystne
dla Żydów niemieckich artykuły. Nikomu pod groźbą kary
nie wolno było zmuszać Żydów do chrztu. W procesie pomiędzy
Żydami a chrześcijanami, postępowanie i składanie przysięgi
miało odbywać się zgodnie z wymogami prawa żydowskiego.
W owym czasie, pewien żydowski mistyk
niemiecki obliczył, że Mesjasz ukaże się pod koniec 256-tego
cyklu księżycowego, czyli pomiędzy rokiem 1096-1104, i zgromadzi
rozproszonego Izraela w Ziemi Obiecanej. W ten ruch mesjański
zaangażowali się liczni Żydzi francuscy i niemieccy.
--------------------------------------------------
Materiały opracowywane na podstawie: patrz
.
--------------------------------------------------
CIĄG DALSZY HISTORII:
|