---------- DZIEJE NOWOŻYTNE ----------
Do końca XV wieku istniało 61 żydowskich
gmin na ziemiach polskich i ruskich.
W Europie Wschodniej coraz większy wpływ
uzyskiwali Aszkenazyjczycy, którzy zakładali nowe ważne
jesziwy. Ich zasób wiedzy świeckiej był mniejszy niż
Sefardejczyków, a kontakty z ludnością miejscową słabe.
Język Żydów aszkenazyjskich był biedną gwarą niemiecką,
odciętą od rodzimego pnia. Nie brał udziału ani w rozwoju języka
niemieckiego, ani też w bogactwie języka polskiego. Trudno było
tutejszym rabinom tworzyć piękne kazania. Dla nich najważniejsza
była myśl religijna, która sobą wszystko przesłaniała i wszystko
w sobie pochłaniała. Ich oczy skupiały się na Talmudzie
w świecie myśli i wzniosłych modlitw zaziemskich. Dużo się modlono,
Talmud studiowano do upojenia, i już mało czasu zostawało
na głoszenie kazań pięknych mową.
Do 1500 r. większość królestw i księstw chrześcijańskich
wygnało już Żydów. Tylko w Polsce i
Królestwie Neapolu panowały jeszcze warunki pozwalające im żyć.
W Polsce mieszkało około 20-30 tys. Żydów, a na Litwie 6 tys.
(mniej niż 1% ludności). W ciągu 75 lat liczba Żydów w Polsce
wzrosła do 150 tys.
Obławy na Żydów zagnały do większych miast
we Włoszech i Turcji żydowskich zbiegów z Hiszpanii, Portugalii
i Niemiec. Każda z tych grup utrzymywała własną niezależność,
starannie pielęgnując separatyzm. W ten sposób w jednym mieście
mogły istnieć obok siebie żydowskie gminy włoska, romańska (grecka),
hiszpańska, portugalska, niemiecka, a czasami nawet magrebska
(afrykańska). Konstantynopol, Adrianopol, Saloniki i wiele innych
miast tworzyły pstrą mozaikę korporacji gminnych, z własnymi
odrębnymi zarządami, rytuałami synagogalnymi, rabinami, uczelniami
itp. W takich warunkach upadły siły duchowe żydostwa. Dominującym
kierunkiem było objaśnianie starożytnych komentarzy i pisanie
komentarzy do komentarzy. Talmudyści wykładali Talmud,
a uczeni filozofowie wykładali nauki Majmonidesa.
Społeczność żydowska w 1500 roku (Copyright: Gedeon)
W 1500 r. wyprawy portugalskie dotarły do
Ameryki Południowej i Środkowej. Pedro Cabral dotarł do Brazylii,
Vincente Pinzon odkrył ujście rzeki Amazonki.
W 1501 r. czeski król Władysław zatwierdził
ustawę tolerującą Żydów na terytorium Czech po wieczne czasy.
W 1501 r. król Aleksander Jagiellończyk (1501-1506)
doszedł do wniosku, że po wygnaniu Żydów z Litwy finanse podupadły,
dlatego zezwolił na ich powrót do kraju. Żydzi
musieli jednak wracając opłacać tzw. "powrotne".
W owym czasie kabaliści oświadczyli,
że wyłącznie oni są w posiadaniu tradycji mojżeszowych,
a Talmud i rabini powinni uznać swoją niższość. Kamieniem
węgielnym wszystkich nauk mistyków była nadzieja mesjańska.
Za pomocą obliczeń liczbowych próbowano ustalić czas nadejścia
oczekiwanego królestwa mesjańskiego.
Pobożny Izaak Abrabanel ogłosił trzy
dzieła, w których na podstawie Pisma Świętego (głównie
księgi proroka Daniela) obliczył, że początek doby mesjańskiej
rozpocznie się w 1503 r., a jej urzeczywistnienie nastąpi
w 1531 r.
W 1502 r. wystąpił w północnych Włoszech
Aszer Lamlein, ogłaszając się jako zwiastun Mesjasza. Wzywał
on Żydów do pokuty, umartwień i dobrych uczynków, które sprawią,
że Mesjasz się objawi. Lamlein znalazł licznych zwolenników
we Włoszech i Niemczech. Przez rok czasu Żydzi pokutowali i
nieustannie się modlili, po czym ruch wraz ze śmiercią Lamleina
umarł śmiercią naturalną.
W 1503 r. Gerson Kohen założył w Pradze (Czechy)
drukarnię hebrajską, pierwszą w Niemczech. W owym czasie w Pradze
nauczał rabin Jakub Polak (1460-1535), najgruntowniejszy i najbystrzejszy
talmudysta tego czasu.
W latach 1505-1515 Portugalczycy podbili
zachodnie i częściowo wschodnie wybrzeże Indii. Rozwijał się
handel złotem i korzeniami indyjskimi. Portugalczycy zbudowali
imperium kolonialne (Indie, Indochiny, Indonezja i Brazylia).
W latach 1506-1548 w Polsce panował król
Zygmunt I Stary.
Kapitał i handel żydowski umożliwiały
eksploatację bogactw naturalnych Polski i dostarczały niezbędnych
finansów królowi oraz szlachcie. Większa część handlu i rzemiosła
znajdowały się w rękach Żydów. Najmocniejszą ostoję mieli Żydzi
polscy w szlachcie, która żywiła uprzedzenie dla niemieckiego
osadnictwa i posługiwała się Żydami do zwalczania i ograniczania
niemieckiego mieszczaństwa. A ponieważ szlachta piastowała urzędy
wojewodów, kasztelanów, starostów i inne godności, więc ustawy
kanoniczne pozostawały względem Żydów zapomniane. Rabini wielkich
miast byli zatwierdzani przez króla. Żydzi mieli pełne sądownictwo
cywilne i kryminalne.
Wraz z przyjazdem do Polski królowej
Bony, małżonki Zygmunta I Starego, z Włoch przybyli żydowscy
medycy. Obok umiejętności medycznych przywieźli także inne umiejętności
świeckie.
W 1507 r. polski król Zygmunt Stary wyznaczył
radom miejskim wysokie kary i kaucje zapobiegające powstawaniu
tumultów przeciwko Żydom. W przypadku zamieszek, połowę pieniędzy
dostawali poszkodowani Żydzi, a drugą połowę skarb państwa.
Zabroniono też oskarżania Żydów o mordy rytualne czy profanację
hostii.
W XVI wieku w Polsce rozwinął się wyjątkowy
samorząd żydowski. Każda gmina (kehila) posiadała swój
własny organ administracyjny (kahał). Członków kahału
wybierano spośród najbardziej poważanych i najczęściej najbogatszych
członków gminy. Czuwali oni nad spokojem i bezpieczeństwem.
Kontrolowali łaźnie, przetwórstwo mięsa, szkolnictwo i usługi
pogrzebowe. Państwo nakładało na nich podatki, które oni dzielili
pomiędzy członków gminy i następnie nadzorowali ich ściągniecie.
W ściąganiu podatków, żydowski samorząd był bardziej skuteczny
niż urzędy państwowe.
W 1507 r. Dominikanie obwieścili
wielki cud w Lizbonie (Portugalia). W miejscowym kościele miała
okazać się Maria. Przy tej sposobności fanatyczni Dominikanie
podburzyli lud do nienawiści dla nowonawróconych Żydów (marranów).
Podczas straszliwej rzezi okrutnie zamordowano ponad 2 tys.
osób.
W 1509 r. oszczerstwa niemieckiego duchowieństwa
pobudziły cesarza Maksymiliana do nienawiści dla Żydów. Cesarz
udzielił mandat nowonawróconemu Żydowi Józefowi Pfefferkornowi.
Mandat dał mu moc nad niemieckimi Żydami. Mógł rewidować
w całym państwie książki żydowskie i niszczyć te, w których
wykryto by treści obraźliwe dla chrześcijaństwa. Pfefferkorna
popierali Dominikanie, którzy wydawali publikacje antyżydowskie
pod jego nazwiskiem.
W 1509 r. Pfefferkorn rozpoczął w niemieckim
mieście Frankfurt konfiskatę żydowskich książek.
Jednakże pod wpływem protestów Żydów i wysokiego duchowieństwa
niemieckiego, akcja konfiskaty książek została przerwana i skierowana
pod sąd cesarski.
W 1509
r. cesarz Maksymilian nadał mandat arcybiskupowi Uriel
von Gemmingen, który był przychylny dla Żydów. Mandat
uprawniał do konfiskaty żydowskich książek i oceny ich treści.
W tym celu powołano profesorów akademii w Kolonii, Moguncji,
Erfurcie i Heidelburgu. W skład komisji weszli: sędzia trybunału
inkwizycyjnego w Kolonii Hochstraten, Wiktor von Karben
i Jan Reuchlin (1455-1522). Reuchlin tak mówił o języku hebrajskim:
"Język Hebrajczyków jest prosty, niezepsuty, święty,
zwięzły i jędrny. Za pomocą tej mowy obcuje Bóg z ludźmi, a
ludzie z aniołami bezpośrednio i bez tłumacza, oko w oko, jak
przyjaciel zwykł rozmawiać z przyjacielem".
W 1510 r. w niemieckim mieście Brandenburg
oskarżono Żydów o kradzież hostii i dzieciobójstwo. Aresztowanych
Żydów torturowano i następnie spalono (38 osób) w Berlinie.
W 1510 r. powołana przez cesarza Maksymiliana
komisja do zbadania zawartości żydowskich ksiąg złożyła swój
pierwszy raport. Reuchlin argumentował
aby nie konfiskować i nie palić żydowskich książek, proponował
utworzenie na wszystkich niemieckich uniwersytetach dwóch
nowych katedr, języka hebrajskiego i rabinicznego. Peuchlin
podkreślał, że Żydzi są obywatelami państwa niemiecko-rzymskiego
i korzystają z tych samych, co inni, praw i opieki. Poza tym
Żydzi znajdują się poza obrębem Kościoła Rzymsko-Katolickiego
i nie są zmuszani do przyjęcia wiary chrześcijańskiej, nie można
więc zastosować do nich oskarżeń o kacerstwo i niewiarę.
Pozostały skład komisji oskarżył o kacerstwo
i niewiarę Talmud i pozostałe książki żydowskie. Proponował
postawienie Żydów niemieckich przed trybunałami inkwizycyjnymi,
i jeśli się nie wyprą swoich herezji i bluźnierstw, należałoby
ich spalić na stosach.
Równocześnie
Dominikanie wydali panflet "Zwierciadło ręczne"
(niem. "Handspiegel"), w którym ostro zaatakowali
Reuchlina za sprzyjanie żydowskiej sprawie.
W 1511 r. Reuchlin wydał słynną odpowiedź
"Zwierciadło oczne", w którym objawił publiczności
wszystkie tajemne knowania Dominikanów podburzających
do nienawiści dla Żydów. "A wreszcie chrześcijanin powinien
kochać Żyda, jako bliźniego; to wszystko zasadza się na prawach".
Spory w Niemczech
trwały przez długie następne lata. Cały zakon Dominikanów
zjednoczył się przeciwko Reuchlinowi i starał się zniszczyć
niemieckie żydostwo.
W 1511 r. Królestwo Neapolu wypędziło Żydów.
W latach 1512-1520 w Turcji panował sułtan
Selim I. Pokonując Mameluków zdobył on Egipt, Palestynę i Mezopotamię.
Prowadził on
politykę przychylną Żydom. Zezwolił on Żydom osiedlać się we
wszystkich tureckich miastach, zajmować się handlem i rzemiosłem.
Dlatego żydowscy wygnańcy z Europy (w szczególności z Hiszpanii)
osiedlali się w granicach Turcji. Przynosili ze sobą wysoką
kulturę, kapitał i przedsiębiorczość. Dzięki nowym przybyszom,
Bliski Wschód ożył gospodarczo i kulturowo.
Turcja na długi czas stał się oazą dla
Żydów okrutnie prześladowanych przez chrześcijan.
W 1516 r. kontrolę nad Palestyną rozpoczęli
sprawować Turcy (sułtan Selim I). Od tego momentu rozpoczęła
się tam duża imigracja Żydów z Turcji i Europy.
W 1516 r. Portugalczycy (Tome Pirez) dotarli
do Chin. Był to początek portugalskiej ekspansji kolonialnej
w Chinach.
W 1517 r. do niemieckiego miasta Wittemberg
przybył dominikański mnich Tetzel z zadaniem zbierania
datków na przebudowę kościoła Św. Piotra w Rzymie. Ofiarowujący
datek otrzymywał list odpustowy. Pieniądze były zbierane
do banku Fuggerów, który zbierał je dla papieży. Wywołało to
w Niemczech powszechne zgorszenie i oburzenie.
W 1517 r. Marcin Luter (1483-1526) przybił
95 tez na drzwiach kościoła w Wittembergu. W ten sposób rozpoczął
się okres reformacji.
W latach 1518-1522 polski król Zygmunt Stary
postanowił rozciągnąć samorząd żydowski w Polsce poza obszar
gminy. Utworzono cztery żydowskie ziemstwa, które wybierały
swoją starszyznę i miały swoich poborców podatkowych. Żydzi
skupiali się w kahałach, czyli gminach, w których zgromadzenie
członków wybierało trzy lub czteroosobowe kolegium. Cztery
ziemstwa: (1) kahały wielkopolskie i mazowieckie, (2)
kahały Ziemi Krakowskiej, (3) kahały małopolskie i
Rusi Czerwonej, (4) kahały litewskie. Kwestie sporne
pomiędzy ziemstwami rozstrzygał stały trybunał rozjemczy
w Lublinie (utworzony w 1530r.).
Przychylne Żydom prawa i życzliwość
dwóch ostatnich królów z dynastii Jagiellonów spowodowały rozwój
gmin i autonomii żydowskiej w Polsce w XVI wieku. Rzeczpospolita
stała się centrum nauk i literatury talmudycznej, tutaj
żyli i tworzyli wielcy rabini, myśliciele, autorzy dzieł filozoficznych
i kabalistycznych, tacy jak Mosze Isserles Remu, Salomon
Luria. Jednocześnie w dużych miastach narastała gospodarcza
walka konkurencyjna pomiędzy polskim mieszczaństwem a Żydami.
Z początkiem XVI wieku zobowiązano polskich
Żydów do wystawiania własnych oddziałów wojskowych. W praktyce
często ten obowiązek zastępowano świadczeniami pieniężnymi.
W 1519 r. po śmierci Maksymiliana wypędzono
Żydów (800 osób) z niemieckiego miasta Ragensburg. Synagoga
została zburzona. Stało się to za sprawą kaznodziei Baltazara
Hubmaiera.
W latach 1519-1556 w Niemczech panował cesarz
Karol V. Był jednym z najpotężniejszych władców w Europie. W
jego cesarstwie znalazły się: Hiszpania, Niemcy, Włochy, Niderlandy
i środkowa oraz północno-zachodnia część Ameryki Południowej.
W latach 1519-1522 Ferdynand Magelan (Hiszpan)
odbył pierwszą podróż dookoła świata. Przekonała ona wszystkich
o kulistości ziemi.
W latach 1520-1566 w Turcji panował sułtan
Sulejman II Wspaniały. Był to okres największej potęgi imperium
osmańskiego. Turcja połączyła w swoich granicach dawne posiadłości
Cesarstwa Bizantyńskiego i Kalifatu Arabskiego. W zasięgu jej
panowania pozostawała znaczna część Morza Śródziemnego, Morze
Czerwone i Zatoka Perska.
Sułtan Sulejman nadał Żydowi, Józefowi Nassi,
ziemię nad jeziorem Tyberiadzkim, aby odbudował miasto Tyberiadę
pod własnymi rządami, z wyraźnym zezwoleniem, że tylko Żydzi
mają w nim mieszkać.
W latach 1522-1557 w Portugalii panował król
Joao III. W owym czasie marranie
przynosili wielkie zyski Portugalii. Prowadzili handel na wielką
skalę, rozwijali interesy bankowe, rozwijali rzemiosło i posiadali
monopol w naukach medycznych oraz przyrodniczych.
W 1525 r. ostatni książę mazowiecki (Polska)
ponowił wygnanie Żydów z Warszawy, a po jego śmierci, dwa lata
później potwierdził to król Zygmunt Stary.
W 1526 r. Węgry wypędziły Żydów.
W 1527r. Żydzi w Polsce zostali zrównani
z kupcami chrześcijańskimi w zakresie ceł.
W 1528 r. urząd Wielkiego Inkwizytora
w Hiszpanii objął Ksimenes de Cisneos. Był równie okrutny dla
marranów jak poprzednicy.
Cesarz Karol
V postanowił za cenę 800.000 złotych koron nadać hiszpańskim
marranom prawo swobodnego wyznania judaizmu.
Przeciwko cesarzowi otwarcie wystąpił
Inkwizytor Cisneos, wzywając władcą do prawowierności
zabraniając tolerancji dla Żydów.
W 1529 r. w Krakowie (w Polsce) doszło do
spalenia na stosie za herezję Żydówki, Barbary Weiglowej. Wcześniej
przyjęła ona wiarę chrześcijańską, a następnie powróciła do
judaizmu. Za ten czyn została spalona na stosie.
W 1529 r. w Boesing na Morawach oskarżono
Żydów o dzieciobójstwo. Wszystkich Żydów uwięziono, a następnie
po osądzeniu spalono na stosie 36 osoby.
W latach 1530-1584 w Rosji panował car Iwan
IV Groźny. Za jego rządów okrucieństwo
prześladowań Żydów w Rosji osiągnęło swój punkt kulminacyjny.
Zakazano nawet handlu żydowskiego. Car mówił: "Nie chcemy
tych ludzi, którzy przynieśli nam jad dla ciała i duszy i sprzedawali
u nas zabójcze zioła i bluźnili naszemu Panu i Zbawicielowi".
W Rosji nie tolerowano Żydów.
W 1531 r. zaprowadzono w Portugalii Inkwizycję
na wzór hiszpański. Wielkim Inkwizytorem został Franciszkanin,
Dioga de Silva. Ustanowiono trzy trybunały w Lizbonie,
Evorze i Coimbrze. Położenie marranów portugalskich stało
się o wiele gorsze niż marranów hiszpańskich.
W 1532 r. papież Klemens VII (1523-1534)
ogłosił breve, którym zawiesił działalność Inkwizycji
w Portugalii, aż do nowego rozporządzenia. Wszyscy portugalscy
marroni zostali objęci amnestią,
jednakże w rzeczywistości wielu z nich pozostawała nadal w więzieniach.
W 1532r. Żydzi w Polsce Żydzi uzyskali prawo
wolnego handlu w całym państwie.
W XVI wieku żydowscy kupcy z Polski
regularnie uczestniczyli w wielkich targach w Wenecji, Florencji,
Lipsku, Hamburgu, Wrocławiu i Gdańsku. Aby pozyskać wystarczające
fundusze, zakładali towarzystwa handlowe, które zaciągały potrzebne
kredyty. Żydowskie centra udzielania kredytów znajdowały się
w Krakowie, Poznaniu i Kaliszu. Z umiejętności żydowskich bankierów
często korzystali królowie i zamożna szlachta polska. Bankierzy
swoje zyski lokowali w dzierżawę podatków, ceł, myt, zup solnych,
młynów, gorzelni, browarów, szynków i dóbr ziemskich. Zarządzali
nimi biedniejsi Żydzi, przez co nasilał się społeczny konflikt
z polskimi chłopami.
W latach 1534-1549 głową Kościoła Rzymsko-Katolickiego
był papież Paweł III. Był to papież-humanista angażujący się
w sprawy świeckie. Szczególnie sprzyjał
Żydom. Jego przybocznym medykiem był Jakub Mantina.
W 1534 r. polski król Zygmunt Stary zwolnił
Żydów z obowiązku noszenia specjalnych ubrań.
W 1534 r. założono
w Krakowie w Polsce, pierwszą żydowską drukarnię. Publikowano
książki w hebrajskim i jidysz.
Jednym z największych uczonych ówczesnych
czasów w Polsce był Mojżesz Isserles (1520-1572). Prowadził
on wyższą szkołę talmudyczną (jesziwę) w Krakowie.
Napisał ważny komentarz "Obrus" (hebr.
"Mapa") do talmudycznego dzieła "Nakryty
stół" (hebr. "Szulchan aruch") Józefa
Karo.
Od XVI wieku Żydzi w Polsce mieli
obowiązek posyłania swoich synów w wieku od czterech do ośmiu
lat do kahalnych szkół. Dzieci uczyły się w nich języka
hebrajskiego, czytały Torę i poznawały podstawy rachunków.
Szkoły drugiego stopnia obejmowały chłopców w wieku od
ośmiu do trzynastu lat. W tych szkołach uczono Talmudu
z komentarzami. Dziewczęta trzymano z dala od szkół.
Poziom żydowskiej oświaty w Polsce XVI
wieku był wysoki. Wszystkie duże miasta miały własne jesziwy.
Wielu młodzieńców studiowało Talmud, uznając to za cel
własnego życia. Rodziny lub lokalne gminy były przy tym zobowiązane
do utrzymywania ich.
W 1535 r. papież Paweł III ogłosił bullę,
którą udzielił portugalskim marranom amnestii i wziął
ich w opiekę przeciwko wszystkim karom kościelnym lub świeckim.
Dopiero wówczas wypuszczono z więzieni w Portugalii 1800 marranów.
W 1536 r. papież Paweł III pod silnym naciskiem
duchowieństwa oraz cesarza Karola, ponownie zaprowadził w Portugalii
trybunały inkwizycyjne.
W 1538 r. w Safed w Galilei powstał zawiązek
nowego Sanhedrynu. Rabin Jakub Berab zebrał 25 rabinów,
którzy udzielili mu godności sędziego-rabina.
Powstaniu Sanhedrynu w Safedzie
przeciwstawił się pierwszy rabin Jerozolimy, Lewi Ben-Jakub
Chabib. W wyniku gwałtownych sporów wewnętrznych Sanhedryn
upadł w 1541 r.
Rabin Jakub Berab przez cały czas szczególnie
mocno wyróżniał Józefa Karo, gorącego zwolennika mesjanizmu
kabalistycznego. Józef Karo (1488-1575) w mieście Cfat (Safed)
założył jesziwę. Poświęcił się on badaniu tekstu Miszny,
który znał na pamięć. Podjął on olbrzymie dzieło, które po dwudziestu
latach (1522-1542) doprowadził do końca i którego powtórna rewizja
zajęła mu dalsze dwanaście lat (1542-1554). Był
to komentarz "Dom Józefa" (hebr. "Bet
Josef", komentarz do "Arba Turim")
i kodeks religijny "Nakryty stół" (hebr.
"Szulchan Aruch"), który jest opatrzony licznymi
dowodami i sprostowaniami. Józef Karo pragnął swym kodeksem
religijnym zakończyć rozprężenie i wewnętrzne spory w judaizmie,
spowodowane chaosem panującym w licznych komentarzach
i objaśnieniach do Talmudu. Będąc uchodźcem z
Hiszpanii, nieświadomie przedkładał opinie rabinów sefardyjskich
(hiszpańskich) nad rabinów aszkenazyjskich (niemieckich,
polskich i francuskich). Przejął również od mistyków
hiszpańskich elementy Kabały.
W 1538 r. polska szlachta na sejmie w Piotrkowie
doprowadziła do wyłączenia Żydów mieszkających w miastach prywatnych
i dobrach ziemskich spod jurysdykcji (opieki prawnej) króla,
i do podziału na Żydów królewskich i szlacheckich. Wynikało
to z walki o względy Żydów. Zygmunt Stary zrzekł się jurysdykcji
nad Żydami w miastach i wsiach prywatnych. Na dworze królewskim
znajdowało się wielu żydowskich bankierów, kupców i lekarzy.
Zwłaszcza cenieni byli bankierzy, gdyż ratowali władców z opresji
finansowych i dostarczali pieniędzy skarbowi państwa, między
innymi na prowadzenie działań wojennych na rubieżach państwa.
Szlachta również zabiegała o życzliwość Żydów, gdyż znajdywała
w tym zwiększone zyski z handlu produktami rolnymi.
Jednocześnie
sejm piotrkowski uchwalił zakaz dzierżawienia przez Żydów publicznych
dochodów. Sejm uczynił to pod presja zadłużonej u Żydów szlachty.
Nadzwyczajny rozwój szkół talmudycznych
w Polsce ugruntowało trzech rabinów, Szachna, Lurja i Isserles.
Ten triumwirat rabiniczny utwierdził zwierzchnictwo Polski nad
całym niemal żydostwem europejskim, zwierzchnictwo przez wszystkich
chętnie uznawane.
Rabin Szalom Szachna działał w latach
1540-1558 i był nadrabinem w Lublinie. Rabin Salomon Lurja (1510-1573)
był wybitnym uczonym talmudystą. Gruntownie i głęboko
objaśniał zasady praktyki religijnej judaizmu. Drobiazgowo
zwracał uwagę na poprawność gramatyczną i ścisłość w odróżnianiu
form językowych hebrajskiego. Jednakże nadającą ton w Polsce
powagą rabiniczną był rabin Mojżesz Ben-Izrael Isserles z Krakowa
(1520-1572).
W 1540 r. papież Paweł III zatwierdził Jezuitów
pod nazwą Zakonu Towarzystwa Jezusowego. Zakon
ten rozwinął wielostronną działalność misyjną, oświatową, skierowaną
przeciw reformacji. Jezuici przyczynili się do
przywrócenia panowania katolicyzmu w Polsce, południowo-wschodnich
i południowych Niemczech, Węgrach i innych. Zwalczali wszelkie
ruchy postępowe. Zakon został zniesiony w 1773 r., przywrócony
do istnienia w 1814 r.
W 1541 r. polski król Zygmunt Stary ustanowił
dwóch naczelnych rabinów: Mojżesza Fishela w Krakowie oraz Szaloma
Shakna w Lublinie.
W 1541 r. w niemieckim mieście Eichstaett
oskarżono Żydów o skrytobójstwo chrześcijańskiego dziecka. Miejscowy
biskup nawoływał lud do nienawiści dla Żydów i w końcu doprowadził
do ich uwięzienia.
W owym czasie,
nieznany duchowny luterański napisał w obronie Żydów broszurkę
"Książeczka o Żydach" (niem. "Judenbuchlein").
Jej autor przedstawił całą kłamliwość i złość oskarżeń o zabójstwa
dzieci chrześcijańskich. Bajki takie wymyślają ludzie chciwi
i okrutni, żądni grabieży majątków żydowskich i pragnący zabić
czystą wiarę żydowską.
W odpowiedzi katolicki doktor Jan Eck
wydał swoją "Książeczkę o Żydach", w której
przedstawił "co złego nabroili Żydzi we wszystkich krajach
niemieckich i innych królestwach". Zebrał w niej wszystkie
wcześniejsze oszczerstwa i kłamstwa o Żydach.
W 1542 r. Luter wydał rozprawę "O
Żydach i ich kłamstwach", którą na długie lata zatruł
kręgi protestanckie chrześcijaństwa.
Przywódcy katolicyzmu
wymagali od Żydów tylko podporządkowania się pod prawa kanoniczne
i pod tym warunkiem mogli mieszkać w katolickich krajach niemieckich.
Natomiast Luter zażądał całkowitego ich wygnania. On to jako
pierwszy zrównał Żydów z cyganami. Pod wpływem Lutra, większość
książąt protestanckich wypędziła Żydów ze swoich posiadłości.
W 1542 r. papież Paweł III zreorganizował
Inkwizycję oraz wprowadził trybunały inkwizycyjne
do Włoch.
W 1542 r. Wilno wprowadziło przywilej o nietolerowaniu
Żydów, zwany "privilegia de non tolerandis Judacis".
Żydzi nie mogli osiedlać się w obrębie miasta, mogli mieszkać
tylko poza murami miejskimi, a w mieście bywać tylko w wyznaczonych
dniach na jarmarkach.
W XVI wieku przywileje antyżydowskie
uzyskało dwadzieścia miast w Prusach Królewskich - okolice Torunia,
Elbląga i Gdańska. W Prusach Królewskich mieszczaństwo szczególnie
źle traktowało Żydów.
W 1542 r. w Czechach oskarżono Żydów o wywoływanie
licznych pożarów. W konsekwencji wypędzono wszystkich Żydów
z Czech, w Pradze mogły pozostać jedynie
dziewięć rodzin żydowskich. Czescy Żydzi wywędrowali do Polski
i Turcji. Te dwa kraje jako jedyne wówczas świeciły wszystkim
innym przykładem tolerancji.
W 1543 r. zezwolono niektórym Żydom czeskim
na powrót do Czech, jednakże za tę łaskę musieli opłacać coroczną
daninę protekcyjną w wysokości 300 kop groszy i dodatkowo
nosić na odzieży żółtą łatę hańby.
Lata 1546-1555 to okres wojen religijnych
w Niemczech pomiędzy katolikami a protestantami.
Był to czas ciągłych prześladowań Żydów,
których dręczono i męczono bezlitośnie.
Wykształceni Żydzi umieli zyskiwać sobie
względy na europejskich dworach królów i książąt. Często swoją
wiedzę musieli zdobywać na uczelniach pod zmienionymi nazwiskami.
Wielu spośród nich było nawrócnonymi na chrześcijaństwo Żydami.
W latach 1547-1619 w Padwie doktoryzowało się z medycyny i filozofii
80 Żydów. Wielu nawróconych na chrześcijaństwo Żydów było bankierami
i kupcami. Wielu z nich, pod wpływem prześladowań Inkwizycji,
przenosiło się do Turcji.
Nowym centrum Kabały stał się Safed
w Galilei. Osiedlił się tam Izaak Luria (1534-1572), który starał
się poznać tajemnicę stworzenia. Uważał on, że dzięki radykalnemu
zwróceniu się ku wewnątrz, dzięki modlitwie i przestrzeganiu
przykazań, człowiek może odtworzyć pierwotną harmonię.
Zbliżał się czas wielkich wstrząsów
w świecie judaizmu. Ośrodki karaimów przeniosły
się na północ, na Krym i Litwę. Wstrząsy polityczne wywołały
odrodzenie mistycyzmu żydowskiego, którego głównym ośrodkiem
stał się Safed (Cfat) w Palestynie.
W 1548 r. papież Paweł III ponownie udzielił
amnestii portugalskim marranom. Z więzień wypuszczono
1800 marranów. Kazano im wyrzec
się wiary żydowskiej. Od tej chwili mieli być uważani za prawdziwych
chrześcijan i karani za ewentualne przestępstwa religijne.
W latach 1548-1572 w Polsce panował król
Zygmunt II August.
W owym czasie
w Polsce żyło około 20 tys. Żydów. Gmina w Poznaniu liczyła
3 tys. osób, w Kazimierzu pod Krakowem 3 tys. osób. Trzecią
pod względem wielkości była gmina w Lublinie.
W 1548 r. król Zygmunt August potwierdził
przywileje żydowskie w Polsce. Jednocześnie silnie zaznaczył
się nowy napływ Żydów do Polski z Niemiec, Czech, Włoch i Turcji.
W 1550 r. włoska Republika Genui wygnała
Żydów.
Genuę opuścił
wówczas znakomity żydowski dziejopisarz Józef Ben-Jozua Kohen
(1496-1575). Powstało także
wówczas wielkie dzieło historyczne rodziny Ibn-Verga pt. "Rózga
Judy" (hebr. "Szebet Jehuda").
W latach 1550-1555 głową Kościoła Rzymsko-Katolickiego
był papież Juliusz III. Po jego wyborze
na papieża, kardynałowie udzielili mu następujących rad: "Ze
wszystkich rad, jakich możemy udzielić Waszej Świętobliwości,
uważaliśmy wreszcie poniższe za najważniejsze: Czytanie Ewangelii
powinno być, na ile to tylko możliwe, jak najmniej dozwolone,
szczególnie w nowoczesnych językach i w krajach, które podlegają
Twej władzy. To trochę, które zwykle przy mszy jest czytane,
powinno wystarczyć i nikomu nie powinno być dozwolone czytać
więcej. Tak długo jak naród się zadowalał małem, Twoim interesom
będzie się powodzić, lecz z chwilą, gdy naród zapragnie czytać
więcej zaczną Twoje interesy cierpieć. Pismo Święte jest tą
księgą, która bardziej niż jakakolwiek inna wywołuje przeciwko
nam opór i przypływ burzy, przez co my prawie zgubieni jesteśmy.
Zaprawdę, gdy kto naukę Biblii pilnie bada i porównuje ją z
tym, co się dzieje w naszych Kościołach, znajduje wkrótce sprzeczności
i ujrzy, że nauka nasza bardzo często od Pisma Świętego się
różni, a często pozostaje z nim w wielkiej sprzeczności. A gdy
naród to zrozumie, będzie nas nieustannie krytykować, aż się
wszystko wyjawi, a wtedy będziemy przedmiotem wszechświatowego
szyderstwa i nienawiści. Jest przeto konieczne, aby Pismo Święte
od oczu narodu zostało usunięte, jednakże z wielką ostrożnością,
ażeby nie wywołać wrzawy." Papież Juliusz III przekazał
władzę nad żydowskimi książkami w ręce Inkwizycji.
W 1550 r. francuski król Henryk II zezwolił
portugalskim marranom osiedlać się w mieście portowym
Bordeaux. Swymi kapitałami i znajomością handlu przyczynili
się do wzrostu dobrobytu miasta, musieli jednak zachowywać pozory
chrześcijaństwa.
W 1551 r. przełożeni gmin żydowskich w Polsce
uzyskali szerokie prawa sądownicze i administracyjne.
W 1552 r. żydowski poeta Solomon Usque wydał
dzieło historyczne "Pocieszenie w skupieniu Izraela",
będące pocieszeniem dla żydowskich wygnańców portugalskich (marranów),
którzy powracali na łono judaizmu.
W 1553 r. generalny inkwizytor we
Włoszech, fanatyczny Caraffy, otrzymał od papieża Juliusza III
dekret zezwalający na niszczenie Talmudu. Rewizje
i konfiskaty żydowskich książek objęły Rzym, Ferrarę, Mantuię,
Wenecję, Padwę i inne włoskie miasta. Talmud i inne zakazane
książki palono setkami na stosach.
W latach 1555-1559 głową Kościoła Rzymsko-Katolickiego
był papież Paweł IV. Nienawidził on
Żydów i protestantów.
12 lipca 1555 r. papież Paweł IV wydał
bullę papieską "Cum nimis absurdum", zawierającą 11 punktów.
Pisał między innymi: "Ponieważ jest głupim i niestosownym,
by Żydzi, których Bóg skazał na wieczną niewolę, mieszkali razem
z chrześcijanami, (...) rozkazujemy, że (...) ulica, względnie
kwartał żydowski mają być otoczone murem i winny mieć tylko
jedno wejście." W Rzymie, na koszt Żydów, w przeciągu dwu
miesięcy odgrodzono od świata wysokim murem niewielki obszar,
stworzono pierwsze w historii europejskiej getto. W ślad
za tym przykładem poszły inne miasta włoskie oraz państwa europejskie.
Nazwa "getto" powstała w Wenecji. Getta istniały
w europejskich miastach aż do Wiosny Ludów.
Papieska bulla nakazywała również,
aby każda synagoga w Państwie Kościelnym opłacała 10
dukatów na utrzymanie domu katechumenów, w którym wychowywano
dzieci żydowskie w wierze chrześcijańskiej.
Następnie papież Paweł IV ogłosił bullę
nakazującą wprowadzenie z całą surowością wszystkich antyżydowskich
praw kanonicznych. Żydom zakazano posiadania majątku
nieruchomego. Żydowskim medykom zakazano leczenia chrześcijan.
Wielu Żydów zostało zmuszonych do opuszczenia Rzymu.
W 1555 r. papież Paweł IV nakazał uwięzić
wszystkich marranów z Ankony. Żydowskie majątki zostały
zarekwirowane. Sąd oskarżył marranów o sprzyjanie judaizmowi.
60 marranów ze skruchą złożyło ślub credo katolickiemu
(1556 r.), a 26 opornych marranów spalono na stosie.
W 1556 r. papież Paweł IV zamknął w Rzymie
Żydów w getcie, które ostatecznie zlikwidowano dopiero
wraz ze zniesieniem Państwa Kościelnego w 1870 r.
W 1556 r. Żydzi włoscy postanowili ukarać
papieża Pawła IV i odcięli Państwo Kościelne od dochodów z handlu
ze Wschodem. Kościelne miasto Ankona bardzo szybko podupadło.
W 1556 r. Wieliczka w Polsce wprowadziła
przywilej o nietolerowaniu Żydów, zwany "privilegia de non
tolerandis Judaeis".
W latach 1556-1564 w Austrii panował cesarz
Ferdynand I. Za jego panowania protestantyzm rozszerzył
się w całych Niemczech i w Austrii, w związku z czym wzmogła
się reakcja katolicka.
Cesarz czuł
nieprzezwyciężoną niechęć do Żydów. On to pierwszy wprowadził
dla nielicznych Żydów austriackich "meldunek kartkowy",
czyli "kartę żydowską" (niem. Judenzettel).
Każdy Żyd austriacki przybywający do Wiednia musiał meldować
się u marszałka krajowego. Kolejne edykty cesarskie wyrugowały
Żydów z Austrii Dolnej i Gorycji.
W 1558 r. włoskie miasto Pesaro wypędziło
marranów. Wygnańcy kierowali się do Turcji, lecz papieska
policja okrętowa urządzała na nich polowania, traktując ich
jak niewolników.
W 1558 r. włoskie miasto Ferrara cofnęła
opiekę dla marranów. Abraham Usque musiał wówczas zamknąć
swoją drukarnię, a wielu Żydów opuściło Włochy i udała się do
Turcji.
W owym czasie prześladowania marranów
we Włoszech tak się nasiliły, że wielu z nich w ucieczce przed
napaściami wstępowało do katolickich zakonów. Jednakże
papież Paweł IV zakazał przyjmować do zakonów nowych
członków pochodzenia żydowskiego.
Większość uczelni talmudycznych
we Włoszech zamknięto, a księgi Talmudu zostały spalone.
W większej części Włoch nie można było znaleźć ani jednego egzemplarza
Talmudu.
W Mediolanie
działał wówczas pochodzący z Niemiec talmudysta Józef
Ottolenghi. Założył on uczelnię talmudyczną i drukował
dzieła rabiniczne. Nowe egzemplarze Talmudu były
gromadzone w składzie ksiąg w Cremonie, i następnie stamtąd
wysyłane na Wschód, do Polski i do Niemiec.
W 1559 r. fanatyczni Dominikanie
podburzyli mieszkańców włoskiego miasta Cremona do nienawiści
dla Żydów. Podczas zamieszek spalono na stosie wszystkie znalezione
żydowskie książki.
Zadziwiającym
jest fakt, że na ruinach Talmudu dźwignął się gmach Kabały.
W owym czasie większość wysokiego duchowieństwa katolickiego
uległa fascynacji żydowskim mistycyzmem, uznając Kabałę
za misterium wiary chrześcijańskiej. Za papieża Pawła IV po
raz pierwszy za zgodą Inkwizycji wydrukowano księgę "Zohar".
Uczynił to Emanuel de Benevent z Mantui. Od chwili ukazania
się drukiem, "Zohar" rósł w coraz większą powagę
jako księga kanoniczna i przez długi czas stawiano go
na równi z Pismem Świętym.
W 1559 r. doszło do pogromy w Pradze (Czechy),
podczas którego spalono żydowską dzielnicę. Skonfiskowano księgi
żydowskie i odesłano je do Wiednia.
W latach 1559-1565 głową Kościoła Rzymsko-Katolickiego
był papież Pius IV.
W 1561 r. wygnano Żydów z Pragi (Czechy).
Rozgrabiono przy tym żydowskie majątki.
Papież Pius
IV przejednał cesarza Ferdynanda I, aby cofnięto dekret banicyjny.
Zezwolono Żydom powrócić i zamieszkać w Pradze i niektórych
miastach czeskich. Wpuszczono ich także do Austrii. Warunki
ich życia były jednak bardzo ciężkie.
W 1562 r. papież Pius IV ogłosił bullę
dla Żydów w Państwie Kościelnym. Zniesiono haniebną odznakę
żydostwa, zezwolono na posiadanie posiadłości (do wartości 1.500
dukatów), zezwolono na handel i kontakty ze chrześcijanami.
Wszystkie dawne procesy zostały umorzone.
W 1564 r. papież Pius IV ogłosił bullę
zezwalającą na wydrukowanie żydowskiego Talmudu (znajdował
się na indeksie ksiąg zakazanych) pod warunkiem, że nazwa
"Talmud" zostanie opuszczona i usunięte zostaną
z tekstu ocenzurowane fragmenty.
W kilka lat
później podjęto druk Talmudu w Bazylei.
W 1564 r. w Poznaniu (w Polsce) doszło do
pogromu ludności żydowskiej. Pretekstem wybuchu tumultów, było
oskarżenie Żydów o wywołanie pożaru miasta.
W latach 1566-1572 głową Kościoła Rzymsko-Katolickiego
był papież Pius V. Nienawidził on Żydów.
Natychmiast zatwierdził dawne antyżydowskie prawo kanoniczne.
Żydzi w Państwie Kościelnym nie mogli
posiadać majątku nieruchomego, zakazano im handlu oraz prowadzenia
interesów, na odzieży musieli nosić odznakę piętna żydowskiego.
Papież Pius V ogłosił te rozporządzenia, jako obowiązujące w
całym świecie katolickim.
W 1566 r. wybuchło powstanie antyhiszpańskie
w Niderlandach. Szlachta Niderlandów domagała się zniesienia
Inkwizycji, w odpowiedzi za co katolicka armia hiszpańska
zaczęła krwawe rządy terroru (1567-1573).
W latach 1566-1574 w Turcji panował sułtan
Selim II. Mianował on Żyda, Józefa Nassi
księciem Naksosu i dwunastu wysp cykladzkich na Morzu Egejskim.
Józef Nassi był w owym czasie bardzo
ważną postacią w polityce międzynarodowej. Był bliskim doradcą
sułtana. Dwór francuski był mu winien 150.000 dukatów i ani
myślał o spłacie długu. Dlatego Nassi nakazał zająć francuskie
statki handlowe wraz z ładunkiem w tureckich portach (1569 r.).
Prowadził także spory z Wenecją, która mściła się za to na Żydach
włoskich.
Pierwszym ministrem sułtana był Salomon
Ben-Natan Aszkenazy, zręczny dyplomata, który umiejętnie lawirował
pomiędzy ówczesnymi potęgami Europy, umacniając interesy Turcji.
W owym czasie pozycja Żydów w Turcji
była bardzo pomyślna. Handal i cła znajdowały się przeważnie
w ich rękach. Na wielką skalę rywalizowali z Wenecją w handlu
morskim. Zdobywali wielkie bogactwa, które wówczas dawały moc
i wpływy. W Konstantynopolu posiadali największe i najpiękniejsze
rezydencje z ogrodami.
Józef Nassi odbudował miasto Tyberiadę w
Galilei. Zasadzono tam drzewa morwowe dla hodowli jedwabnika
i założono przędzalnie jedwabiu. Planowano uczynić z Tyberiady
miasto fabryczne, które mogłoby współzawodniczyć z Wenecją,
jednakże plany te upadły.
W 1567 r. została założona pierwsza wyższa
szkoła judaistyczna (jesziwa) w Lublinie (Polska).
Wkrótce wszystkie gminy żydowskie pragnęły założyć u siebie
jesziwy. Pierwszym rektorem jesziwy lubelskiej
był Salomon Luria (1519-1573). Główną jego dewizą była samodzielność,
stąd też nie liczył się z autorytetami największych żydowskich
uczonych. W swym głównym dziele "Jam szel Szlomoh"
zbijał orzeczenia rabinów i kodyfikował prawo religijne. Był
to zarazem komentarz do dzieła Józefa Karo "Szulcham
aruch".
W 1568 r. zdesperowani nieustannymi prześladowaniami
Żydzi włoscy z Bolonii, opuścili miasto i udali się na emigrację.
W 1568 r. Żydzi w Kazimierzu (pod Krakowem,
w Polsce) uzyskali szczególny przywilej "de non tolerandis
christianis".
Najwybitniejszym aszkenazyjskim kodyfikatorem
prawa był rabin Mojżesz Ben-Izrael Isserles - Remu (1520-1572).
Mieszkał on w Krakowie (Polska) i był rektorem miejscowej jesziwy.
Napisał on komentarze uzupełniające
do dzieł rabina Józefa Karo - "Drogi Mojżesza"
(hebr. "Darche Mosze", komentarz do
"Bet Josef") i "Obrus" (hebr.
"Mapa", komentarz do "Szulchan
Aruch"). W ten sposób rabin Mojżesz Isserles
komentarzom rabinów sefardyskich (hiszpańskich)
przeciwstawił komentarze rabinów aszkenazyjskich (niemiecko-polskich).
Dzieła te ujednoliciły aszkenazyjskie zwyczaje i praktyki,
umożliwiając ukształtowanie się Żydów Aszkenazyjskich
jako grupy jednolitej pod względem religijnym i kulturowym.
Isserles opracował także komentarz
do dzieła astronomicznego Frohbacha ("Theorica").
Historią zajmował się wówczas Dawid
Gons z Krakowa (1541-1613). Zasłynął
swoją kroniką historyczną "Cemach Dawid".
W owym czasie prawie wszyscy
Żydzi polscy byli obeznani z Talmudem. We wszystkich
gminach istniały szkoły talmudyczne z rabinem na czele.
Studiująca młodzież (bachurim) była utrzymywana z kasy
gminnej i przez bogatych członków gminy. Nauka odbywała się
w semestrze letnim i zimowym, po ukończeniu których wszyscy
udawali się na wielkie jarmarki - latem w Zasławiu i Jarosławiu,
zimą we Lwowie i Lublinie. Urządzano tam wielkie dysputy publiczne,
w których mógł każdy uczestniczyć.
W owym czasie we Włoszech pisał Azarja Ben-Mose
dei Rossi (1514-1578), który przyswoił sobie całe piśmiennictwo
żydowskie. Był to pierwszy uczony, który skonfrontował Talmud
z elementami świata żydowsko-greckiego, które znajdują się w
literaturze ojców Kościoła. Przełożył
na język hebrajski "List Arysteasza" o mądrości
żydowskiej. Jego największym dziełem była "Pochodnia
oczu" (1575 r.), której treść stanowią paralele relacji
talmudycznych i świeckich w kwestiach historycznych i
archeologicznych.
W 1569 r. Polska i Litwa zawarły Unię Lubelską,
na mocy której połączono wspólne ziemie. Do terytoriów polskich
przyłączono: Białoruś, Ukrainę, Podlasie, Wołyń i Podole. Polska
magnateria rozpoczęła szybką kolonizację nowych obszarów. Do
zarządzania nowymi majątkami użyto Żydów, którzy z tego powodu
w dużej ilości migrowali na wschód. Zwłaszcza na Ukrainie, Żydzi
stali się "narzędziem wielkopańskiego ucisku"
feudalnego chłopów.
W 1569 r. Biecz i Krosno w Polsce wprowadziły
przywilej o nietolerowaniu Żydów, zwany "privilegia de non
tolerandis Judaeis".
W 1569 r. papież Pius V ogłosił bullę
nakazującą wszystkim Żydom opuścić w przeciągu 3 miesięcy Państwo
Kościelne. Wyjątek stanowili nieliczni
Żydzi mieszkający w Rzymie i Ankonie.
Większość Żydów z włoskiego i francuskiego
Państwa Kościelnego wywędrowała do Turcji, gdzie doznali dobrego
przyjęcia wśród tamtejszych Żydów.
Po 1570 r. żydowska Kabała zdobyła
niepodzielną władzę w Palestynie i rozszerzała się stąd na Turcję,
Włochy, Polskę i Niemcy.
Izaak Luria (1534-1572) najgłębiej szukał
mądrości w kabalistycznym dziele "Zohar".
Próbował uporządkować system Kabały za pomocą istot
liczbowych. Ale ta mocno skomplikowana teoria była tylko
wstępem do praktycznej części tajemnej wiedzy. Środek
ciężkości znajdował się wędrówce dusz. Wszędzie działały
duchy i Luria słyszał ich szept: w szmerze wody, szeleście drzew
i traw, śpiewie ptaków, blasku płomienia. Jego najbliższym towarzyszem
był Chaim Vital Calobrese (1543-1620). Przyłączyła się do nich
grupa uczniów, z których Luria uczynił dwie klasy: wtajemniczonych
i nowicjuszy. Nazywali go "świętym i boskim"
i uważali za poprzednika Mesjasza.
Za sprawą Luri powstał judaizm zaharystyczno-kabalistyczny.
Księga "Zohar" stanęła na równi z Pismem
Świętym i Talmudem, a nawet dla wielu stała się większą
powagą. Duży nacisk kładziono na szabat z jego nabożeństwem
i ucztą. Ułożono przy tym wiele pieśni, często z bezsensownymi
formułami.
Równocześnie nastąpił upadek moralności
Żydów zafascynowanych Kabałą. Z łatwością dochodziło
do rozwodów, a dzieci z różnych małżeństw wcale się nie znały.
Po śmierci polskiego króla Zygmunta II Augusta
(1572 r.), ostatniego króla z domu Jagiellonów, nowy system
elekcyjny był bardzo korzystny dla Żydów. Każdy nowo wybrany
król elekcyjny potrzebował przede wszystkim pieniędzy, a tych
mogli mu dostarczyć tylko Żydzi.
W latach 1572-1585 głową Kościoła Rzymsko-Katolickiego
był papież Grzegorz XIII. Względem
Żydów był konsekwentnym kontynuatorem nieludzkiego postępowania
swego poprzednika. Polecił inkwizytorom i władzom duchowieństwa
poszukiwać wszelkich zakazanych ksiąg, w tym Talmudu
i innych żydowskich ksiąg.
W latach 1572-1584 trwała wojna o wyzwolenie
Niderlandów spod władzy ultrakatolickiej Hiszpanii.
W latach 1574-1595 w Turcji panował sułtan
Murad III. Wzrost podatków i powinności feudalnych wywołał w
Turcji wiele powstań chłopskich. W 1591 r. większość prowincji
wypowiedziała posłuszeństwo sułtanowi.
Stopniowo malały
dowody łaski dla Żydów tureckich. Świetność Żydów tureckich
gasła.
W latach 1575-1586 w Polsce panował król
Stefan Batory. Jego rządy to pogodny
okres w dziejach żydostwa polskiego.
W 1576 r. polski król Stefan Batory wydał
specjalny dekret przeciwko oskarżeniom Żydów o mordy
rytualne. W specjalny sposób król wziął w obronę Żydów litewskich
i wyraził przekonanie, że Żydzi skrupulatnie przestrzegają zasad
judaizmu, zakazujących przelewania krwi ludzkiej.
W 1576 r. polski król Stefan Batory
zezwolił Żydom prowadzić wszelki handel bez ograniczeń, nawet
w święta chrześcijańskie. Wszelkie rozruchy antyżydowskie były
srogo karane.
W 1579 r. polski król Stefan Batory powołał
walne przedstawicielstwo ludności żydowskiej dla całej Rzeczpospolitej
Obojga Narodów. Żydowski parlament nazywał się Sejmem Czterech
Ziem (hebr. "Waad arba aracot"). Po raz
pierwszy zebrał się w 1581 r. w Lublinie. Ze swojego grona wybierano
radę, zwaną generalnością, marszałka generalnego,
pisarza generalnego i wiernika generalnego.
Waad podejmował decyzje dotyczące
wszystkich obszarów żydowskiego życia. Regulował stosunki dzierżawy
i płatności podatków. Organizował zbiorki dobroczynne, nadzorował
opiekę nad żydowskimi sierotami - chłopców przydzielano do gmin,
w których uczyli się Tory i byli przeznaczeni do nauki
rzemiosła, natomiast panny po przekroczeniu 15 roku życia, otrzymywały
posag ułatwiający wyjście za mąż. Podobnie troszczono się o
żydowskich uciekinierów z innych krajów. Waad reagował
także na nastroje antyżydowskie, prowadząc rokowania z władzami
państwowymi.
W 1579 r. Niderlandy ogłosiły wolność religii,
za wyjątkiem Holandii i Zelandii, gdzie panował kalwinizm. Prowincje
niderlandzkie zawiązały unię tworząc Republikę Zjednoczonych
Prowincji Niderlandów. W ten sposób odcięto się od bezwględnych
poczynań katolickiego króla Filipa II wobec religijnej i politycznej
opozycji.
W 1581 r. w Polsce ukonstytuował się w Lublinie
żydowski zjazd generalny, zwany też Sejmem Czterech
Ziem - Wielkopolski, Małopolski, Wołynia i Rusi (dla Litwy
powstało odrębne przedstawicielstwo). Był on zwany Waad Arba
Arcot. Sprawował on zwierzchnictwo nad wszystkimi gminami
żydowskimi w Polsce i reprezentował Żydów przed władzą królewską.
Waad obradował podczas wielkich jarmarków
- latem w Zasławiu i Jarosławiu, zimą we Lwowie i Lublinie.
W Lublinie przewodniczył rabin Mardochaj Jafa (1530-1612), a
we Lwowie rabin Jozue Falk Kohen (1532-1616), rektor miejscowej
uczelni.
W latach 1585-1590 głową Kościoła Rzymsko-Katolickiego
był papież Sykstus V. Za jego panowania
zmieniło się położenie Żydów w Państwie Kościelnym. Względy
papieża dla Żydów nie wynikały jednak z poczucia sprawiedliwości,
lecz z pragnienia gromadzenia skarbów. Żydzi byli zobowiązani
do wpłacania do papieskiego skarbca niewiarygodnie wielkich
sum.
W 1586 r. papież
Sykstus V ogłosił bullę znoszącą niemal wszystkie antyżydowskie
ograniczenia swoich poprzedników. Żydzi mogli mieszkać we wszystkich
miastach Państwa Kościelnego i swobodnie kontaktować się z chrześcijanami.
Papież udzielił Żydom amnestii, znosząc wyroki skazujące
ich za posiadanie zakazanych ksiąg. Żydowscy medycy ponownie
mogli leczyć chorych chrześcijan. Specjalne paragrafy gwarantowały
Żydom wolność religijną.
Stopniowo Żydzi powracali do Państwa
Kościelnego. Gmina w Rzymie liczyła 200 osób.
W 1587 r., według legendy, podczas podwójnej
elekcji Zygmunta III i Maksymiliana, z powodu braku porozumienia,
królem Polski na jedna noc w Lublinie został rabin Saul Wahl
(1545-1617).
W latach 1587-1632 w Polsce panował król
Zygmunt III Wazy. Był on wychowankiem Jezuitów i gorliwym katolikiem,
i choć prześladował innowierców chrześcijańskich,
to polskim Żydom powodziło się całkiem dobrze.
W 1588 r. król Polski Zygmunt III Waza
potwierdził przywileje Żydów i chronił ich przed prześladowaniami.
Jednocześnie zaostrzała się w
Polsce walka przeciwko Żydom w dziedzinie gospodarczej.
W 1588 r. Opoczno w Polsce wprowadziło przywilej
o nietolerowaniu Żydów, zwany "privilegia de non tolerandis
Judaeis".
W latach 1590-1631 w Polsce doszło do procesów
o mord rytualny między innymi w Szydłowie, Gostyninie,
Sandomierzu, Sochaczewie i Krakowie. Wynikało to z rosnącej
rywalizacji rzemieślników i kupców w zatłoczonych miastach i
miasteczkach. Roiło się od konfliktów, w których innowiercy
nigdy nie mieli racji. A gdy trzeba było rozstrzygnąć jednoznacznie
konflikt natury ogólniejszej, wybuchał proces przeciw Żydom
oskarżonym o mord rytualny.
W 1592 r. polski król Zygmunt III Waza na
sejmie warszawskim zatwierdził dawne żydowskie przywileje kazimierzowskie.
Król wydał przy tym jedną ustawę niekorzystną
dla Żydów. Na budowę synagogi wymagana była zgoda lokalnego
duchowieństwa katolickiego. W ten sposób uzależniano praktyki
religijne Żydów polskich od prześladowczego Kościoła Rzymsko-Katolickiego.
W latach 1592-1605 głową Kościoła Rzymsko-Katolickiego
był papież Klemens VIII. Odnowił on
dekret banicyjny Żydów z Państwa Kościelnego, pozwolił
im jednak pozostać w Rzymie, Ankonie i Awignonie. Wprowadzono
dawne antyżydowskie prawa kanoniczne.
--------------------------------------------------
Materiały opracowywane na podstawie: patrz
.
--------------------------------------------------
CIĄG DALSZY HISTORII:
|