W odrodzonym Królestwie Polskim, w 1334 r.
król Kazimierz III Wielki (panował w latach 1333-1370) potwierdził
"przywileje kaliskie" przyznane Żydom w 1264 r., a w
1367 r. potwierdził je na terenie Małopolski i Rusi, która w
międzyczasie weszła do Polski. Kazimierz Wielki zatwierdził
status wszystkich Żydów jako "sługi skarbu", co dawało
im prawo swobodnego handlu i przemieszczania się z miejsca na
miejsce. Ten tytuł dawał Żydom ochronę prawną ze strony państwa.
Nie mogli, więc być pozywani przed inny sąd niż ten, który wyznaczył
monarcha. Już w okresie rozbicia dzielnicowego (księstwo kaliskie)
wyrobiła się praktyka, że w zastępstwie księcia sądził Żydów
jego pierwszy dostojnik - wojewoda. W odrodzonym Królestwie
podtrzymano tej zwyczaj i sądem właściwym dla Żydów stał się
sąd wojewódzki, a z czasem specjalny sąd podwojewódzki. Król
docenił należycie rolę Żydów w wywozie produktów rolnych z Polski
i powiększaniu dochodów królewskich. Król poszerzył prawa Żydów,
przyznając im przywileje generalne, które regulowały życie Żydów
w całym państwie. Liczbę Żydów w Polsce ocenia się w owym czasie
na około 10 tys.
Kazimierz Wielki widział w osadnikach
żydowskich przeciwwagę dla niemieckiego mieszczaństwa, któremu
nie ufał. Nadwornym bankierem Kazimierza Wielkiego był Żyd,
Lewko. W jego rękach leżała dzierżawa podatków i zarządzanie
kopalniami soli. Żydzi w Polsce w owym czasie byli poborcami
podatków, rytownikami stempli i mincerzami.
Przez różnice wyznaniowe i obyczajowe Żydzi
byli narażeni w społeczeństwach chrześcijańskich na liczne konflikty.
Tworzyli kulturę zamkniętą. Stąd dla ich życia i trwania konieczne
stawały się specjalne gwarancje prawne, których udzielali im
władcy. Powodem takiego działania był fakt, iż Żydzi obsługiwali
gospodarkę finansową, udzielali pożyczek lub w inny sposób dostarczali
środków pieniężnych, nierzadko byli mincerzami (bili monety)
- oddawali bezcenne usługi w bardzo ważnej sferze życia państwowego.
Niektórzy Żydzi zajmowali się lichwą, której Kościół zabraniał
chrześcijanom, co wywoływało nienawistne reakcje w stosunku
do całej ludności żydowskiej. Dawna lichwa była bardzo uciążliwa
lub wręcz rujnująca: zwyczajowo pobierano 1 grosz od 1 grzywny
(48 groszy) na tydzień, co w stosunku rocznym dawało 108% lichwiarskiego
zysku. Mimo więc ochrony prawnej, często
zdarzały się na terenie całej Europy pogromy antyżydowskie.
W 1336 r. dwóch niemieckich rycerzy Arm i
Leder, nazwani Armlederami, oświadczyło, że otrzymali z nieba
znak aby pomścić na Żydach wszystkie cierpienia i mękę Jezusa.
Pod wodzą Armledów zebrało się 5 tys. chłopów, którzy ruszyli
od miasta do miasta dokonując rzezi Żydów. Na przestrzeni lat
1336-1337 zgraje morderców rozeszły się po całej Bawarii, Niemczech,
Czechach, Morawach i Austrii. Wszędzie płonęły stosy, 1,5 tys.
Żydów zginęło śmiercią męczeńską. Ocaleli
tylko Żydzi z Wiednia i Regensburga.
W latach 1337-1453 trwała wojna stuletnia
pomiędzy Francją a Anglią. Wybuchła ona w związku z rywalizacją
obu państw w wysoko rozwiniętej gospodarczo Flandrii i sporem
o Guyennę (prowincja ze stolicą w Bordeaux).
-------------------- "czarna śmierć"
--------------------
W latach 1348-1350 Europę nawiedziła epidemia
dżumy, tzw. "czarna śmierć". W tym czasie wymarła
prawie 1/3 ludności Europy (25 mln ludzi).
Był to punkt
kulminacyjny pogromów Żydów europejskich. O wywołanie zarazy
oskarżono Żydów. Według chrześcijan, plan uknuli Żydzi hiszpańscy,
którzy dysponowali olbrzymi środkami i wpływami. Z Toledo w
Hiszpanii miano rozesłać truciznę z instrukcjami do wszystkich
gmin w Europie. Trucizna miała się składać z mięsa bazyliszków,
pająków, żab, jaszczurek, serc chrześcijańskich i ciasta przeznaczonego
na hostię. Powyższe oskarżenie po raz pierwszy pojawiło się
w 1348 r. na południu Francji. Pogromy bardzo szybko przeniosły
się do Katalonii i Aragonii.
W 1348 r. papież
Klemens VI wydał bullę zakazującą pod groźbą interdyktu
zabijać Żydów bez wyroku sądowego, przymuszać do chrztu i rabować
ich mienie. Bulla papieska
została jednak zignorowana przez chrześcijaństwo.
Nad jeziorem Genewskim aresztowano dwóch
Żydów, z których na torturach wymuszono przyznanie się do zbrodni
zatrucia źródeł wody w Wenecji, Apulii, Kalabrii i Tuluzie.
Na podstawie tych zeznań spalono żywcem wszystkich Żydów z okolic
jeziora Genewskiego.
W Szwajcarii wymuszono torturami przyznanie
się do winy kilku Żydów w Bernie. Spalono wówczas żywcem 600
Żydów z Berna, Bazylei i innych miast Szwajcarii. 140 dzieci
żydowskich przymusem ochrzczono.
W Moguncji torturami zmuszono pewnego
Żyda do przyznania się do zatrucia Renu, Dunaju, wszystkich
niemieckich rzek, źródeł, studni, pól i łąk. W wielu niemieckich
miastach histerycznie zamurowywano studnie. Podczas krwawych
pogromów wypędzono Żydów ze wszystkich miast nad górnym brzegiem
Renu. Spalono żywcem wszystkich Żydów z Fryburga, Speyer, Strasburga
(2 tys. osób), Kolonii i innych miast Niemiec. W Moguncji część
Żydów podjęła próbę walki z oprawcami, zabijając 200 z nich.
Rozwścieczyło to tylko jeszcze bardziej rozfanatyzowany tłum.
W Moguncji zginęło 6 tys. Żydów. Żydzi z Wormacji (420 osób),
Openheimu i Frankfurtu nad Menem wybrali śmierć samobójczą zamiast
męczeńskiej.
W Belgii doszło do licznych pogromów,
w samej tylko Brukseli zabito 500 Żydów.
W 1348 r. w Hiszpanii oficjalnie przyjęto
"Siete Partidas" (siedmioczęściowe prawo).
Potwierdzono w nim zasadę wolności wyznania i praktyk religijnych
dla muzułmanów i Żydów. Jednakże kodeks traktował Żydów
jak relikt, który winien być "cierpiany" przez
władców chrześcijańskich. Potwierdzono ograniczenia swobód w
budowie synagog. Zakazano prowadzenia działalności zachęcającej
do przechodzenia na judaizm. Zakazano posiadania ksiąg
atakujących chrześcijaństwo, a wszelkie przypadki bluźnierstwa
miały być surowo karane. Kodeks uznawał pogląd, że Żydzi
porywają dzieci chrześcijańskie i dopuszczają się na nich mordu
rytualnego. Tak więc, ten nowy kodeks prawny otwierał
drogę Inkwizycji do ingerencji w wewnętrzne życie Żydów
i muzułmanów w Hiszpanii, co nastąpiło w następnych wiekach.
W latach 1348-1349 do Polski przybyła trzecia
fala Żydów. Była to najliczniejsza fala Żydów, jaka napłynęła
do Polski. Do Polski przybywali Żydzi głównie z Niemiec, Węgier
(wygnani przez Ludwika) i Francji. W owym czasie Polska była
krajem "złotej wolności Żydów" w Europie. Epidemia
dżumy stosunkowo mniej pustoszyła tutejszą ludność, a opieka
królewska (głównie rozdawanie zboża) złagodziły dalsze następstwa
choroby.
W 1349 r. we
Wrocławiu (należącemu wówczas do Cesarstwa) spalono żydowską
dzielnicę. Ocaleni Żydzi schronili się u Bolka Świdnickiego,
na Śląsku. W owym czasie pogromy Żydów ogarnęły całe Niemcy,
przeniosły się także do Polski, gdzie jednak zostały
brutalnie stłumione przez króla. Kraków musiał zapłacić wysoką
kontrybucję, za to, że dopuścił do pogromu.
W latach 1350-1369 w Kastylii (Hiszpania)
panował król don Pedro. Wybitni Żydzi
cieszyli się u króla szczególnymi względami. Królewskim skrabnikiem
był don Samuel Ben-Meir Allavi. Został on powiernikiem króla
i miał prawo głosu we wszystkich ważnych naradach i postanowieniach.
Medykiem i astrologiem królewskim był Abraham Ibn-Zarzal.
Za panowania króla don Pedra wzbili
się Żydzi kastylscy do niesłychanego przedtem znaczenia. Był
to ostatni błysk ich zaszczytnego stanowiska w Hiszpanii.
Chrześcijanie
mówili z nienawiścią o kastylskim dworze króla don Pedra, jako
o "żydowskim dworze". Przez długi czas starali
się podkopać autorytet i wpływy don Samuela, aż wreszcie doprowadzili
do jego aresztowania pod fałszywymi zarzutami. Skonfiskowano
cały jego majątek, liczący: 170.000 dublonów, 4.000 marek srebra,
125 skrzyń materiałów tkanych złotem i srebrem oraz 80 tys.
niewolników. Podczas tortur, don Samuel zmarł śmiercią męczeńską.
W 1356 r. w Polsce istniała już w Krakowie
synagoga, a we Lwowie gmina.
Bardzo szybko niemieccy władcy zorientowali
się, że wypędzając Żydów stracili wraz z nimi ważne źródło dochodów.
W owym czasie Żydzi byli jeszcze nieodzowni chrześcijańskim
władcom. Nie tylko monarchów, ale i miasta, a nawet duchowieństwo
opętała potrzeba "posiadania Żydów".
W 1356 r. niemiecki cesarz Karol IV
(1346-1378) na sejmie norymberskim nadał wszystkim niemieckim
elektorom prawo "trzymania Żydów". Oznaczało
to, że oprócz zysków, które czerpali z dzierżawy kopalń kruszców
i żup solnych, darował im także dzierżawców w posiadanie.
W 1360 r. francuski król Jan Dobry (1350-1364)
ogłosił dekret zezwalający Żydom na ponowne osiedlanie
się we Francji. Ojciec każdej rodziny
musiał zapłacić za prawo wjazdu do Francji 14 złotych i po 1
złotym od każdego członka rodziny. Dodatkowo roczny podatek
żydowski wynosił 7 złotych od głowy rodziny i 1 złoty od każdego
członka rodziny.
Jednocześnie francuscy Żydzi zostali
wyłączeni spod kompetencji szlachty i zapezpieczeni przed napaściami
kleru. Prawo zabezpieczało żydowskie domy, dobra ziemskie oraz
święte księgi. Zezwolono im trudnić się handlem i pożyczaniem
pieniędzy na procent, który odgórnie ustalono do 80%.
W 1360 r. po nieudanej próbie nawrócenia
Żydów na chrześcijaństwo, wypędzono ich z Węgier.
W latach 1364-1380 we Francji panował król
Karol V. Przeznczał on dochody z podatków na stworzenie potężnej
floty złożonej ze 120 okrętów i utrzymywanie wojsk zaciężnych.
Ochraniał on Żydów przed napaściami
kleru.
W 1364 i 1367 r. król Polski, Kazimierz Wielki,
wydał dodatkowe przepisy dotyczące Żydów. Wyłączył ich spod
powszechnie obowiązującego prawa niemieckiego i poddał orzecznictwu
wojewodów, którzy byli przedstawicielami króla w prowincjach.
Jednocześnie ułatwiono Żydom działalność gospodarczą, dając
im prawo nabywania gruntów i ziemi na terenie miast i wsi.
W 1367 r. w owym czasie istniały już
żydowskie gminy w Poznaniu i Sandomierzu (Polska).
Za panowania króla Ferdynanda (1367-1383)
sytuacja Żydów portugalskich była pomyślna. Społeczność żydowska
w Portugalii posiadała tak wspaniałe urządzenia, jak w żadnym
ówczesnym innym kraju w Europie. Na czele portugalskich gmin
stał wielki rabin (Ar-Rabbi Mor), mianowany przez
króla. Miał on własną pieczęć i wykonywał wyższą jurysdykcję,
rozporządzenia ogłaszał z podpisem: "Ar-Rabbi Mor gmin
Portugalii i Algarwy przez pana mego, króla". W podróżach
po kraju towarzyszyli mu: żydowski sędzia najwyższy (ouvidor),
kanclerz (chanceller) ze swoją kancelarią, sekretarz
(escrivao) i egzekutor (porteiro jurado) dla wykonywania
wyroków. Wielki rabin wybierał rabinów w siedmiu portugalskich
prowincjach. Rabini mieli jurysdykcję cywilną i kryminalną.
Wielkim podskarbim króla Ferdynanda był don Juda, a powiernikiem
i doradcą don Dawid Negro.
W owym czasie fanatyczne stronnictwo chrześcijańskie
postanowiło obalić przyjaznego Żydom władcę Kastylii. Francuski
król Karol V namówił i wspomógł finansowo oraz militarnie brata
kastylijskiego króla, don Henryka de Trastamare, który na czele
wojsk ("biała kompania") wkroczył do Królestwa
Kastylii rozpoczynając wojnę domową.
Papież Urban V rzucił na kastylijskiego
króla don Pedra klątwę. Papieża bardzo
drażniła życzliwość króla dla Żydów.
Podczas wojny
domowej w Kastylii, Żydzi opowiedzieli się po stronie króla
don Pedra, wspierając go wszystkimi pieniędzmi i własnymi żołnierzami.
Bardzo często bronili miast,
za co "biała kompania" straszliwie się mściła
na bezbronnej ludności żydowskiej wsi i miasteczek. Gminy w
Villadiego i Aguilar zostały całkowicie wymordowane. Żydzi z
miasta Burgos musieli opłacić kontrybucję w wysokości 1.000.000
maravedi. Podczas rzezi najbardziej ucierpiała gmina w Toledo.
300 rodzin żydowskich z gminy Jaen uprowadzili w niewolę muzułmanie
z Grenady.
W latach 1369-1379 w Kastylii panował
król Henryk II. Musiał on pokryć wysokie
koszty wojny domowej i odbudować zniszczoną gospodarkę, a do
tego potrzebował znienawidzonych Żydów. W tej sytuacji król
powierzył ważne urzędy państwowe Żydom z Sewilli, don Józefowi
Pichon i don Samuelowi Abrabanelowi.
Po straszliwych rzeziach okresu "czarnej
śmierci", powoli odradzały się żydowskie gminy we Francji
i Niemczech. Największą ich bolączką była strata całego pokolenia
uczonych rabinów. Dochodziło wówczas do tego, że z braku odpowiednich
kandydatów, powierzano obowiązki rabina osobom niepowołanym
i niedouczonym. Takiej sytuacji usiłował zaradzić rabin Meir
Ben-Baruch Halevi z Wiednia (1370-1390). Ogłosił on rezolucję
nakazującą kandydatom do godności rabina uzyskiwać dla siebie
kompetentną autoryzację jakiejś znakomitości (powagi) rabinicznej.
We Francji rabin Matatiasz założył nową
uczelnię talmudyczną w Paryżu, zebrał uczniów, którym
objaśniał Talmud i wtajemniczał w obowiązki rabina. Nakazał
także kopiować nowe egzemplarze Talmudu.
W 1371 r. kastylijski król Henryk II, na
żądanie hiszpańskiej szlachty i duchowieństwa, ogłosił dwa ograniczenia
swobód żydowskich w Kastylii (Hiszpania). Od tej pory Żydzi
w Kastylii zostali zobowiązani do noszenia haniebnej odznaki
żydostwa, oraz musieli wyrzec się imion krajowych.
W owym czasie
w Królestwie Aragonii (Hiszpania) żyli dwaj wybitni żydowscy
uczeni: Chasdaj Ben-Abraham Crescas (1340-1410) i Izaak Ben-Szeszet
Barfat (1336-1408). Chasdaj jako pierwszy obnażył słabe strony
panującej wówczas filozofii Arystotelesa.
W 1381 r. niemieccy rabini zebrali się na
synodzie w Moguncji i uporządkowali przepisy życia religijnego
w niemieckich gminach.
W 1385 r. kastylijski król don Juan I zatwierdził
powziętą z inicjatywy duchowieństwa decyzję i ogłosił edykt
zakazujący współżycia Żydów z chrześcijanami oraz karmienia
dzieci żydowskich przez chrześcijańskie mamki. Od tej pory żaden
Żyd nie mógł sprawować obowiązków podskarbiego króla, królowej
czy infanta.
W latach 1386-1434 w Polsce rządził król
Władysław Jagiełło. Był on jedynym władcą
polskim, który nie zatwierdził przywileju generalnego dla Żydów,
zapewne dlatego, że znajdował się pod silnym wpływem Kościoła.
W okresie jego rządów odbyły się pierwsze procesy o mord
rytualny na wzór podobnych w zachodniej Europie. Opowiada
o nich kronika Jana Długosza. Według relacji kronikarza dotyczącej
pogromu Żydów w Krakowie w 1407 r. król próbował ukarać sprawców,
lecz pospólstwo nie dopuściło do tego.
W 1386 r. istniała żydowska dzielnica w Kazimierzu
pod Krakowem (w Polsce).
W 1387 r. po unii Polski i Litwy, Wielki
Książe Litewski Witold potwierdził pewne przywileje dla Żydów
na Litwie. Od tej pory podobne przywileje żydowskie wprowadzono
w trzech litewskich prowincjach: Trokach, Brześciu Litewskim
i Grodnie.
Książe litewski Witold nadał Żydom przywilej
grodzieński:
"Niniejszym zezwalamy im [Żydom] na nabywanie
w swoich domach wszelakich towarów i na wyszynk wszelakiego
napitku, zarówno tego, który uwarzyli sami, jak i nabytego,
jeśli zapłacą naszemu skarbowi roczną daninę. Mogą na równi
z mieszczanami uprawiać kupno i sprzedaż tak na rynku, jak i
w sklepach, jak i wszelkie rzemiosło. Wolno im także na równi
z mieszczanami nabywać rolę i łąki, po uiszczeniu koniecznych
danin naszemu skarbowi."
W 1389 r. pewien katolicki ksiądz podburzył
ludność czeskiej Pragi do nienawiści dla Żydów. Oskarżył on
Żydów o bezczeszczenie świąt Wielkanocy i napadanie na księży.
Podczas pogromu spalono żydowską dzielnicę na Starym Mieście,
spalono synagogę i rozgrabiono żydowski dobytek. W straszliwej
rzezi zamordowano ponad 3 tys. Żydów.
W 1391 r. katolicki ksiądz Fernan Martinez
podburzył ludność hiszpańskiej Sewilli do nienawiści dla Żydów.
W pogromie spustoszono żydowską dzielnicę w Sewilli, mordując
4 tys. Żydów. Prawie 20 tys. Żydów zostało zmuszonych do chrztu,
a dwie synagogi przemieniono na kościoły.
Pogromy szybko rozprzestrzeniły się
na prawie całą Hiszpanię. Prześladowania objęły prawie 70 żydowskich
gmin w Kastylii, całą Walencję i Aragonię, jedynie w Portugalii
nie wybuchły pogromy. Spustoszono Kordowę i Toledo. W Walencji
zamordowano 5 tys. Żydów. W Barcelonie zginęło ponad 300 Żydów,
a 11 tys. zostało zmuszonych do chrztu. Ten sam los spotkał
także gminy w Leridzie, Geronie i innych hiszpańskich miastach.
Na wyspie Mallorka zabito 300 Żydów. Wszędzie powtarzały się
sceny mordów, grabieży i przymusowych chrztów. Żydowska krew
lała się w Hiszpanii przez trzy miesiące.
Pomimo tych straszliwych prześladowań,
w Hiszpanii dobrze traktowano dziesiątki tysiące Żydów, którzy
"nawrócili" się z judaizmu na chrześcijaństwo.
Stosunkowo łatwo znaleźli oni swoje miejsce w tej nowo powstałej
sytuacji. Z początku neofici chrześcijańscy nawróceni
z judaizmu (zwani po hiszpańsku "confesos")
z łatwością przenikali do grup społecznych, zawodów i urzędów,
które wcześniej były dla Żydów zamknięte. Lecz ówczesna sytuacja
w Hiszpanii była wyjątkiem w całej katolickiej Zachodniej Europie.
Od 1391 r. dzięki pracy misyjnej W.Ferrera,
w ciągu 20 lat, tysiące hiszpańskich Żydów przyjęło chrześcijaństwo.
Nazwano ich "marranami". Rabini zamieniali
się w księży i stawali się biskupami, a Żydówski stawały się
przeoryszami.
Stosunki chrześcijańsko-żydowskie przed
1400 rokiem (Copyright: Gedeon)
Po strasznych prześladowaniach 1391 r. wielu
nowonawróconych na chrześcijaństwo Żydów wywędrowało z Hiszpanii
do pobliskich krajów muzułmańskich, do Grenady lub za morze
do Maroka, Algieru i Fezu. Ci, nowonawróceni przemocą, mieli
wielki uraz do chrześcijaństwa i uciekali przed nim do krajów
Islamu, gdzie w tej dobie można było znaleźć więcej tolerancji
i łagodności. W warunkach większej wolności, powracali na judaizm.
Królowie Kastylii, Aragonii i Mallorki,
którzy nie pochwalali przymusowego chrztu, przyzwalali teraz
aby nowonawróceni na chrześcijaństwo Żydzi dalej potajemnie
praktykowali judaizm. W owym czasie Inkwizycja
jeszcze nie istniała w Hiszpanii. W ten sposób powstała odrębna
klasa społeczeństwa, z pozoru chrześcijańska, lecz wewnątrz
żydowska. Można by ją nazwać judeo-chrześcijańską. Ludność chrześcijańska
nadała im przezwisko "marrani" (marranos),
czyli "potępieńcy". Już w samej nazwie widoczna
była nienawiść chrześcijan do nowonawróconych Żydów.
Pomiędzy nowonawróconymi Żydami znaleźli
się tacy, którzy zupełnie zaparli się judaizmu i zapałali
nienawiścią do Żydów. Niektórzy z nich znajdywali szczególną
przyjemność w oskarżaniu rabinów i podkopywaniu hiszpańskiego
żydostwa. Najwięcej szkody narobił
były rabin Salomon Levi (1351-1435) nazwany po chrzcie Paulus
Burgensis. Ukończył on uniwersytet w Paryżu na studiach
teologii chrześcijańskiej. Uzyskawszy święcenia kapłańskie
przebywał na dworze papieskim. Z rekomendacji papieża, król
kastylijski don Henryk III obsypał go licznymi łaskami i nadał
wysokie godności. Paulus za swój cel postawił sobie nawracanie
Żydów. Radził on królowi, aby nie powierzał Żydom żadnych urzędów,
a w swym wykładzie Pisma Świętego ujawniał złość do judaizmu.
Paulus został biskupem Kartaginy, kanclerzem Kastylii i tajnym
doradcą króla don Henryka III.
W obronie judaizmu wystąpił
Izaak Ben-Mose, który po przymusowym chrzcie przyjął imię Profiat
Duran. W swojej pracy (1400 r.) wykazał słabe strony dogmatów
i sakramentów Kościoła Rzymsko-Katolickiego z bardzo
dużą otwartością. Obeznany z Nowym Testamentem i Kościołem,
wykazywał zwyrodnienie chrześcijaństwa. Profiat Duran skomentował
także "Przewodnik" Majmonidesa. Pisał o gramatyce
hebrajskiej, matematyce i kalendarzu. W
historycznym dziele zestawił prześladownia Żydów na przestrzeni
wieków.
W podobnym boju wiary wystąpił również
Chasdaj Crescas, który w 1396 r. ogłosił rozprawę o dogmatach
chrześcijańskich, wykazując ich błędność. Obalił katolicką
wykładnię dogmatu grzechu pierworodnego, zbawienia, Trójcy,
wcielenia, narodzin z dziewicy, itp. Odnosząc się do judaizmu,
ograniczył on liczbę artykułów wiary Majmonidesa z trzynastu
do ośmiu. Nadrabin Kastylii, don Meir
Alguades przełożył na język hebrajski etykę Arystotelesa, udostępniając
ją w ten sposób hiszpańskim Żydom.
W owym czasie w Hiszpanii rozwijała
się żydowska mistyka, na której gruncie wyrastały nowe
prądy mesjańskie. Kabalista Abraham z Grenady
(1391-1409) posunął się do twierdzenia, że "kto nie
poznaje i nie czci Boga na sposób kabalistyczny, ten jest człowiekiem
małej wiary i grzeszy nieświadomie". W prześladowaniach
z 1931 r. upatrywał znaków zwiastujących przyjście Mesjasza
i bliskość zbawienia. Kabalista Szem-Tob Bon-Josef Ibn-Szem
Tob (zmarł w 1430) w piśmie "Emunot" wystąpił
przeciwko żydowskim filozofom Majmonidesowi i Gersonidesowi
utrzymując, że prawdziwe zbawienie Izraela polega na uprawie
Kabały, którą przedstawił jako prawdę i odwieczną tradycję
żydowską. Kabalista Mojżesz Botarel podawał się za cudotwórcę
i proroka. Zapowiedział, że w maju 1398 r. zdarzą się zdumiewające
cuda, poprzedzające przyjście Mesjasza.
W 1394 r. francuski król Karol VI (1380-1422)
ogłosił edykt nakazujący wszystkim Żydom opuszczenie
terytorium Francji. Mogli oni sprzedać majątki, ściągnąć należności
i bezpiecznie dotrzeć w oznaczonym terminie do granic państwa.
We Francji pozostały jedynie pojedyńcze
żydowskie rodziny w Tuluzie, Delfinacie, Prowansji, Arelanie
i Awinionie, będąc specjalnie chronionymi przez lokalną szlachtę.
Francuscy Żydzi wyemigrowali przeważnie
do Niemiec i Włoch.
W 1394 r. do Polski napłynęli Żydzi wygnani
z Francji. Do końca XIV wieku są już wiadomości o gminach w
Pyzdrach, Kościanie i Kopaszewie na ziemiach polskich.
Pod koniec XIV wieku wzniesiono najstarszą
synagogę w Polsce - Starą Bożnicę na Kazimierzu
pod Krakowem. W 1570 r. przebudowano ją na wzór synagog
z Pragi i Wormacji.
W 1399 r. doszło do pierwszego procesu o
mord rytualny w Poznaniu, i wybuch pierwszych prześladowań.
Król Kastylii Henryk III zmarł w 1406 r.
Dziedzicem tronu został małoletni Juan II. W jego imieniu władzę
sprawowała królowa matka Katarzyna, niezwykle klerykalna. Natychmiast
zdjęto wszystkich wpływowych Żydów w Kastylii z urzędów (1408
r.).
W 1407 r. doszło w Krakowie (w Polsce) do
pogromu Żydów. Mieszczanie plądrowali i podpalali domy żydowskie,
mordowali Żydów i siłą chrzcili ich dzieci. Prowodyrem pogromu
był ksiądz z kościoła św. Barbary, który ogłosił z ambony, że
Żydzi zamordowali chrześcijańskie dziecko, aby krwi użyć do
rytualnych obrządków.
W owym czasie w Polsce przeciwko Żydom
sprzymierzył się Kościół katolicki z chrześcijańskimi kupcami,
którzy tracili wiele zysków przez żydowską konkurencję, którą
pragnęli w ten sposób wyeliminować.
W latach 1410-1437 w Niemczech panował cesarz
Zygmunt Luksemburski. Obarczył on Żydów
niemieckich i włoskich wysokimi podatkami.
Na początku XV wieku przeciwko Żydom wystąpiła
złowroga trójca: neofita, mnich dominikański i
odrzucony papież. Jozue Lorqui po nawróceniu na chrześcijaństwo
przyjął imię Geronimo de Santa Fe. Postawił sobie za cel nawracanie
Żydów wszelkimi środkami. Dominikański mnich Fray Vicente
Ferrer ustnie i pisemnie rozpoczął przeciwko Żydom wyprawę
krzyżową. Najsilniej atakował przy tym nowonawróconych Żydów
hiszpańskich, których oskarżał o nieszczerość. Ich wysiłki poparł
jeden z trzech urzędujących wówczas papieży, Benedykt XIII.
W 1412 r. w
Kastylii (Hiszpania) ogłoszono edykt królewski, złożony
z dwudziestu czterech artykułów, mający na celu wtrącić Żydów
w ubóstwo, upokorzyć ich i zepchnąć na margines społeczeństwa.
Mieli odtąd mieszkać w odrębnych dzielnicach żydowskich (juderias),
ogrodzonych murem z jedną tylko bramą. Zabroniono im trudnić
się rzemiosłem, handlem i praktyką medyczną. Odebrano im jurysdykcję.
Nakazano noszenie haniebnej łaty żydowskiej, a mężczyznom zabroniono
strzyżenie bród i włosów. Wprowadzono również zakaz podróżowania
i emigracji.
Żydowskich bogaczy wyrzucono w Kastylii
z pałaców i siłą przeniesiono do nędznych żydowskich dzielnic,
gdzie panowała bieda i głód. Skierowano do nich wówczas Dominikanów,
którzy starali się nawracać na chrześcijaństwo. Wielu Żydów
przyjmowało chrzest, uważając to za ucieczkę od śmierci głodowej.
W 1412 r. papież Benedykt XIII zwołał
w hiszpańskim mieście Tortoza dysputę religijną pomiędzy chrześcijaństwem
a judaizmem. Przybyłym dwudziestu dwu rabinom nakazał
pod groźbą surowych kar, aby wykazali z Talmudu, że Mesjasz
był Jezusem. Dysputa trwała przez dziewięć miesięcy (1413-1414)
na 68 posiedzeniach i zakończyła się
zwycięstem rabinów.
W 1414 r. Aragonia (Hiszpania) wprowadziła
na swoim terytorium artykuły edyktu antyżydowskiego z
Kastylii. Co najmniej 20 tys. Żydów z Kastylii i Aragonii przyjęło
przymusowy chrzest.
W 1415 r. papież Benedykt XIII ogłosił bullę
o trzynastu artykułach. Zakazywała ona studiowania i wykładania
Talmudu oraz innych żydowskich ksiąg. Każda gmina żydowska
mogła posiadać co najwyżej jedną synagogę. Wszyscy Żydzi
musieli trzy razy w roku słuchać kazania chrześcijańskiego.
Włoskie gminy żydowskie zwołały wielkie synody
rabinów w Bolonii (1416 r.) i Forli (1418 r.), aby ustalić
środki zażegnania grożącego im niebezpieczeństwa. Postanowiono
zebrać duże fundusze na zaspokojenie chciwości papieży
i kardynałów, i w ten sposób kupić sobie ich przychylność.
W 1417 r. sobór w Konstancji (1414-1418)
zakończył wielką schizmę papieską w Kościele Rzymsko-Katolickim.
Sobór złożył z tronu papieża Jana XXIII, papież Grzegorz
XII abdykował, i w końcu ustąpił papież Banedykt XIII. Nowym
papieżem został Marcin V (1417-1431).
W 1418 r. papież
Marcin V ogłosił rozkaz do wszystkich książąt niemieckich, urzędników,
miast i poddanych, aby zachowali Żydów w posiadaniu swobód i
łask. Przypuszcza się, że został odpowiednio przekupiony przez
włoskich Żydów.
W 1419 r. papież Marcin V ogłosił bullę
z taką formułą wstępną: "Ponieważ Żydzi stworzeni są
na obraz i podobieństwo Boże, a ich potomstwo będzie kiedyś
zbawione, postanawiamy tedy za przykładem naszych poprzedników,
aby nie turbowano ich w synagogach, nie naruszano ich praw i
zwyczajów, nie wleczono przemocą do chrztu, nie zmuszano do
obchodzenia uroczystości chrześcijańskich, do noszenia nowych
odznak żydowskich i nie stawiano przeszkód ich stosunkom handlowym
z chrześcijanami".
W owym czasie w Czechach wystąpili pobożni
chrześcijanie przeciwko apostazji papieskiej. Przywódca
ruchu reformacyjnego, Jan Huss został zamordowany przez kler
na soborze w Konstancji (1415 r.). Pozostali jego zwolennicy
podzielili się na dwa nurty: umiarkowany (kalistyni)
i radykalny (taboryci). W Czechach nastąpiła powszechna
sekularyzacja majątków kościelnych, a księży katolickich
wydalono z kraju. Husyci byli przyjaźni
względem Żydów.
Kościół Rzymsko-Katolicki oskarżył Żydów
o potajemne dostarczanie husytom pieniędzy i broni. To oskarżenie
wywołało okrutne prześladowania Żydów w niemieckich miastach
w Bawarii.
W 1420 r. w Polsce, synod kaliski
ustanowił obowiązek płacenia przez Żydów proboszczom należności,
do jakich byliby zobowiązani parafianie mieszkający na zajmowanym
przez nich terenie.
W XV wieku zaistniało w Polsce zjawisko
rugowania Żydów z roli. Doszło do tego pod wpływem silnych nacisków
kościoła rzymsko-katolickiego. W tym
miejscu warto zaznaczyć, że w Rzeczypospolitej szlacheckiej
prawo posiadania ziemi przysługiwało jedynie stanowi szlacheckiemu.
W 1420 r. w Austrii oskarżono Żydów o skrytobójstwo
chrześcijańskich dzieci (trzech chłopców utonęło po załamaniu
się lodu w Wiedniu) i znieważenie hostii (domniemana
kradzież hostii w Enns). Austriacki arcyksiążę Albrecht
nakazał aresztować wszystkich austriackich Żydów i wtrącić ich
do więzienia. Wszystkie żydowskie majątki w Austrii zostały
skonfiskowane. W więzieniach zmuszano Żydów do chrztu, a dzieci
siłą odebrano i umieszczono na wychowanie w klasztorach. Opornych
Żydów (210 osób) spalono żywcem na stosie w 1421 r. w Wiedniu.
Dodatkowo arcyksiążę Albrecht wydał
rozkaz, aby w przyszłości żaden Żyd nie mieszkał w Austrii.
Nowonawróceni
austriaccy Żydzi wyemigrowali do Czech, gdzie husyci gwarantowali
im wolność, do Polski lub do Włoch. Powracali tam do judaizmu.
W 1421 r. do Polski napłynęli Żydzi wygnani z Austrii.
W 1420 r. wyruszyła wyprawa krzyżowa
przeciwko Husytom. Bez litości mordowano
każdego złapanego Żyda nad Renem, w Turyngii i Bawarii. Wojsko
cesarskie groziło, że wracając ze zwycięskiej wyprawy zetrze
wszystkich Żydów z oblicza ziemi. Jednakże Husyci odnieśli
zwycięstwo. W następnych latach zorganizowano pięć wypraw
krzyżowych przeciwko Husytom.
W 1420 r. wygnano Żydów z Lyonu we Francji,
włączając w to Żydów którzy przybyli tam 20 lat wcześniej po
wygnaniu z Paryża. We Francji Żydzi mogli jeszcze mieszkać w
Prowansji (około 1,5 tys. Żydów).
W 1422 r. papież Marcin V wydał bullę,
w której pouczał chrześcijan, że religia chrześcijańska pochodzi
od Żydów i że ci są niezbędni dla potwiedzenia prawdziwości
chrześcijaństwa. Papież zakazał Dominikanom podburzania
przeciwko Żydom. Jednak chrześcijanie
zignorowali bullę papieską.
W 1424 r. niemieccy mieszczanie wygnali Żydów
z Kolonii. Wygnańcy osiedli w Deutz.
W 1427 r. papież Marcin V nakazał włoskiej
flocie dopomagać Żydom w podróże do Ziemi Obiecanej.
W 1430 r. niemieccy mieszczanie wygnali Żydów
z Ravensburga, Ueberlingen i Lindau.
W 1432 r. pełnoletni król Kastylii, don Juan
przejął pełnię władzy w Królestwie Kastylii (Hiszpania). Dla
podźwignięcia finansów państwa postanowił skorzystać z usług
Żydów, z tego powodu formalnie uchylił upokarzające prawo antyżydowskie.
Wielkim rabinem Kastylii został Abraham Benveniste.
W 1432 r. kastylijski król Juan zaakceptował
opracowany przez rabinów królewski statut, będący obowiązującym
prawem dla Żydów w Kastylii. Wskrzeszono żydowski system szkół
i uczelni talmudycznych. Gminy ponownie mogły wybierać
sędziów i rabinów. W okresie od XV do XVIII wieku szczególnie
dobrze rozwijał się judaizm w Hiszpanii. Gdy ludziom
było ciężko, trzeba było ich pocieszać i zachęcać do dalszego
życia, do trwania w wierze i dobrych obyczajach. Trzeba było
im wykazać, że wszystkie te klęski były przepowiedziane w Piśmie
Świętym, i że Bóg zapowiedział również nadejście ratunku
i odrodzenia narodowego, a ostatecznie wiecznej szczęśliwości.
Tak głosząc, kaznodzieje całkowicie opierali się na tekstach
biblijnych i talmudycznych komentarzach. Wybitnie
rozwinęła się wówczas umiejętność kaznodziejstwa wśród
Żydów.
W owym czasie Izaak Natan Ben-Kalonymos
opracował konkordancję biblijną
(1432-1445), w której pogrupował
wszystkie wyrazy biblijne w porządku alfabetycznym.
Józef Ibn-Szem-Tob (1400-1460) ogłosił
obszerne dzieła przeciwko wysiłkom chrześcijaństwa zmierzającym
do zniszczenia judaizmu. Gruntownej krytyce poddał dogmaty
kościoła chrześcijańskiego.
Józef Albo (1380-1444) stworzył swój
własny system religijno-filozoficzny, ostatni na ziemi żydowsko-hiszpańskiej.
Jego dzieło filozoficzne "Nauki
zasadnicze" (hebr. "Ikkarim")
było próbą uporządkowania najważniejszych dogmatów judaizmu
i ustalenia granicy pomiędzy prawowiernością a herezją.
Według niego judaizm jest rozporządzeniem Bożym, które
zawiera 613 przepisów religijnych, których przestrzeganie zapewnia
zbawienie.
W 1435 r. około 200 Żydów na Majorce ochrzciło
się. Prześladowania Żydów na Majorce ustały w 1782 r.
W latach 1435-1445 obradował sobór powszechny
bazylejski. Sobór trwał 18 lat! Niektórzy biskupi
przemawiali przez osiem dni stale, spożywając w krótkich przerwach
posiłki. Rekordem było 13-dniowe przemówienie. Sobór
bazylejski podjął próbę przeprowadzenia reformy Kościoła Rzymsko-Katolickiego,
w głowie (papieżu) i członkach, oraz próbował powstrzymać
wojnę husycką. Jednakże konsylium soboru nie podołało
domowym sprawom Kościoła, więc obróciło
swoją uwagę na Żydów. Odnowiono stare ustawy kanoniczne,
do których dodano nowe. Zakazano chrześcijanom kontaktować się
z Żydami, prowadzić z nimi jakichkolwiek interesów oraz zwracać
się o porady do żydowskich medyków. Żydów wykluczono z wszelkich
urzędów i godności, zmuszono do noszenia do specjalnego odrębnego
odzienia i zamieszkania w wydzielonych żydowskich dzielnicach.
Zamknięto Żydom dostęp do stopni akademickich i zmuszono do
wprowadzenia w szkołach obowiązkowych wykładów nawracających
na chrześcijaństwo.
Uchwały soboru
bazylejskiego spotęgowały nienawiść do Żydów, która wciąż wzrastała,
aby pod koniec XV wieku dojść do szczytu.
W 1438 r. w muzułmańskim Fezie podczas rozruchów
zamknięto Żydów w wydzielonej dzielnicy. Był to pierwszy krok
w kierunku ich izolacji w obrębie dzielnic żydowskich (mellah),
które z czasem stały się normalnym elementem marokańskich miast.
W latach 1438-1439 w Niemczech panował cesarz
Albrecht II Habsburg. Był on zawziętym
wrogiem Żydów.
W 1439 r. wypędzono Żydów z niemieckiego
miasta Augsburg. Kamieni z cmentarza żydowskiego użyto do naprawy
murów miejskich.
W latach 1440-1493 w Niemczech panował cesarz
Fryderyk III Habsburg.
Zdumiewającym
faktem jest, że studia talmudyczne rozwijały się wśród
prześladowań w Niemczech. Rozkwitały uczelnie talmudyczne
w Erfurcie, Norymberdze, Regensburgu i Pradze.Subtelna metoda
tosafistów w połączeniu z gruntownością szkół
w Ramer, Sens i Paryżu odżyła na nowo w Niemczech. Właściwy
Niemcom duch gruntownej erudycji i dociekania przeszedł na niemieckich
Żydów. Znakomici niemieccy rabini uchodzili za miarodajne powagi.
Jakub Weil (1375-1455) i Izrael Isserlein (1400-1460) odważnie
występowali w obronie wolności gmin przeciwko pewnym zakusom
zmierzającym do narzucenia gminom władzy duchowej, na wzór dostojników
kościelnych.
W 1447 r. polski król Kazimierz IV Jagiellończyk
(1446-1492) ogłosił statut nadający wspaniałe przywileje
Żydom w Polsce. Zniósł on przepisy kanoniczne zalecane
przez papieży. Żydów nie wolno było pozywać przed trybunały
duchownych. Wojewodzi mieli bronić Żydów przed napaściami kleru
i motłochu. Żadnego Żyda nie wolno było oskarżać o używanie
krwi chrześcijańskiej do wyrobu macy na święto Paschy, "gdyż
Żydzi niewinni są takiej zbrodni, która sprzeciwia się ich religii".
Żydzi otrzymali własne sądownictwo.
W owym czasie, nigdzie w chrześcijańskiej
Europie nie posiadali Żydzi tak korzystnych przywilejów.
W latach 1447-1455 głową Kościoła Rzymsko-Katolickiego
był papież Mikołaj V. Nakazał on zniszczyć
przywileje włoskich Żydów. Papieska bulla wprowadziła
we Włoszech to samo prawo antyżydowskie, które obowiązywało
już w Kastylii.
W 1449 r. doszło w Toledo (Hiszpania) do
buntu przeciwko wysokim podatkom. Po
stłumieniu buntu (zabito 22 marranów), władza królewska
wydała ustawę o "czystości krwi" ("limpieza
de sangre"), na mocy której nikt kto miał żydowskie
pochodzenie, nie mógł piastować urzędów publicznych. Uznano,
że nawróceni na chrześcijaństwo Żydzi są nadal skażeni judaizmem
i w żadnej mierze nie wolno im ufać. Równocześnie pojawiły się
głosy wzywające do ustanowienia w Hiszpanii Inkwizycji,
która ostatecznie rozstrzygnęłaby, czy należy uznać ich za chrześcijan,
czy nadal za Żydów.
W latach 1450-1479 w Królestwie Aragonii
(Hiszpania) panował król don Juan II. Był
on ubogim władcą i dlatego nie chciał się narażać żydowskim
finansistom. Jako miłośnik astrologii spędzał dużo czasu z żydowskimi
astrologami, w tym z Abrahamem Bibago. Jego medykiem był don
Abiatar Ibn-Crescas ha-Kohen, który zdjął mu kataraktę z obu
oczu.
W 1450 r. Jan Gutenberg wynalazł druk. Istota
jego wynalazku polegała na wprowadzeniu ruchomych, odlewanych
w metalu czcionek, które zestawiane w kolumny, służyły do odbijania
za pomocą prasy dowolnej ilości kartek.
W 1450 r. książę bawarski Ludwik Bogaty kazał
uwięzić wszystkich Żydów w Bawarii i skonfiskować cały ich majątek.
Dłużnikom chrześcijańskim polecono, aby swym wierzycielom żydowskim
zwrócili tylko kapitał i potrącili z niego zapłacone wcześniej
procenty. Dodatkowo Żydzi musieli zapłacić okup za życie w wysokości
30.000 guldenów. Następnie wszystkich Żydów wypędzono z Bawarii.
W 1450 r. Żydzi z niemieckiego miasta
Regensburg musieli zapłacić wysoką kontrybucję i wielu z nich
zmuszono do przyjęcia chrztu.
W 1451 r. na polecenie papieża Mikołaja
V (1447-1455) w Salamance (Hiszpania) powstał trybunał inkwizycyjny
zajmujący się podejrzanymi o sprzyjanie judaizmowi marranów
(nawróconych Żydów). Trybunał miał prawo konfiskaty mienia
podejrzanych i oddawania na karę śmierci władzy świeckiej. Trybunał
tworzyli dominikańscy prodesorowie z uniwersytetu
w Salamance.
W 1451 r. papieski legat na Niemcy,
na prowincjonalnym synodzie w Bambergu podkreślił konieczność
ścisłego przestrzegania ustawy kanonicznej o piętnie
żydowskim, które dla mężczyzn powinno mieć kształt czerwonego
krążka noszonego na piersi, a dla kobiet niebieski pasek noszony
na nakryciu głowy.
W 1453 r. król Polski Kazimierz Jagiellończyk
(panował w latach 1447-1492) potwierdził przywileje generalne
dla Żydów przyznane w 1334 r. Przez cały czas chronił on Żydów
przed napaściami ze strony motłochu.
W 1453 r. do Polski przybył wyposażony w
pełnomocnictwa Inkwizycji biskup (franciszkanin)
Jan Kapistran (w 1690 r. kanonizowany). Był on powszechnie znany
jako "bicz na Hebrajczyków". Jego nauczanie
i podburzanie wywołało już wcześniej pogromy we Włoszech, Austrii,
Bawarii, Czechach i na Morawach. W Polsce szybko zyskał on poparcie
kardynała Zbigniewa Oleśnickiego i wywierał silny nacisk na
króla Kazimierza IV Jagiellończyka (1427-1492).
W 1453 r. biskup Kapistran podburzył
mieszczan Wrocławia do nienawiści dla Żydów. Uwięziono wszystkich
Żydów i skonfiskowano wierzycielom rewersy na wartość 25.000
złotych guldenów węgierskich. Podczas tortur kilku Żydów przyznało
się do znieważenia hostii. Na Rynku Solnym spalono 40
Żydów. Pozostałych Żydów wypędzono z Wrocławia, odebrawszy im
dzieci do 7 lat, które ochrzczono i dano na wychowanie do klasztoru.
Żydowskie majątki skonfiskowano. Podobne prześladowania objęły
miasta całego Śląska.
W 1453 r. niemieckie miasto Wurzburg wygnało
wszystkich Żydów. Tamtejszy biskup Gottfierd oświadczył, że
"nie chce nadal znosić żadnego Żyda w swej diecezji".
W 1453 r. Turcy zdobyli Konstantynopol. Upadło
Cesarstwo Bizancjum.
Sułtan Muhammed
II zezwolił Żydom osiedlić się w Konstantynopolu i innych miastach
swego państwa, nadając im place pod budowę domów, synagog
i uczelni. Przełożonym wszystkich gmin tureckich został
nadrabin Mojżesz Kapsali (1420-1495). Tureccy Żydzi cieszyli
się zupełną wolnością handlu. Mogli dowolnie rozporządzać swoim
mieniem i ubierać według własnego upodobania.
Turecki pasza pozwolił Żydom żyjącym w Jerozolimie
na wybudowanie synagogi na górze Syjon.
W 1454 r. polski król Kazimierz Jagiellończyk
w wydanych statutach nieszawskich, ograniczających uprawnienia
mieszczaństwa, cofnął niektóre przywileje Żydów. Uczynił to
pod znacznym wpływem kampanii Zbigniewa Oleśnickiego, wpływowego
przedstawiciela duchowieństwa. Kazimierz Jagiellończyk równocześnie
korzystał z usług Żydów i zaciągnął olbrzymie długi u bogatych
litewskich dzierżawców dochodów publicznych (cła, mennice, saliny).
W latach 1457-1474 w Królestwie Kastylii
(Hiszpania) panował król don Henryk IV. Finanse
złożył w ręce Żyda Juana de Pacheco, który współdziałał z bogatymi
żydowskimi rodzinami, don Józefem Benveniste, don Vidalem i
don Abrahamem. Ministrem dworu królewskiego był Żyd Diego Arias
Davila, który mianował Żydów poddzierżawcami podatków. Przybocznym
medykiem króla był Jakub Ibn-Nunes.
W 1459 r. hiszpański mnich franciszkański
Alfons de Spina napisał i wydał w języku łacińskim dzieło "Twierdza
wiary" (łac. "Fortalitium Fidei"),
w którym zebrał wszystkie oskarżenia przeciwko Żydom. Zalecał
odebrać Żydom dzieci i wychować je w wierze chrześcijańskiej.
Ostro krytykował hiszpańskich królów, magnatów i duchowieństwo
za okazywaną Żydom życzliwość. Szroko opisywał zarzuty skrytobójstwa
chrześcijańskich dzieci i kradzieży hostii.
Podobną książkę napisał hiszpański neofita
Pedro de Caballeria, "Gromy Chrystusa na Żydów".
W 1461 r. pewien hiszpański mnich podburzył
mieszkańców Medina del Campo do nienawiści dla Żydów. Podczas
pogromu spalono żywcem wielu Żydów, a ich mienie rozgrabiono.
W Toledo podczas rozruchów zamordowano
130 marranów, a 600 domów marrańskich spalono.
W 1463 r. Polacy splądrowali żydowską dzielnicę
w Krakowie, a w 1469 r. została ona przeniesiona na inne miejsce.
Na jej miejscu utworzono uniwersytet. W 1468 r. doszło
do podobnych rozruchów w Poznaniu. Odpowiedzialność za antyżydowskie
rozruchy spada na biskupa Jana Kapistrana, który podburzał ludność
polską przeciwko Żydom.
W 1469 r. w Hiszpanii doszło do ślubu Izabeli
Kastylskiej (infantka tronu Kastylii) i Ferdynanda Arragońskiego
(infanta tronu Aragonii). Doszło do brzemiennej w skutkach unii
personalnej.
Zamiłowanie do Talmudu przeszczepiło
do Polski dwóch rabinów wywodzących się z niemieckiej szkoły
talmudycznej. W 1469 r. z Moguncji (Niemcy) wyemigrował
do Poznania (w Polsce) rabin Mojżesz Menz. Drugim był rabin
Józef Polak, który wyemigrował z Pragi (Czechy) do Krakowa (w
Polsce).
W 1471 r. oskarżono Żydów z hiszpańskiego
miasta Sepulveda o skrytobójstwo dziecka chrześcijańskiego.
Podczas pogromu zamordowano wielu Żydów i rozgrabiono ich mienie.
W 1473 r. w hiszpańskim mieście Kordowa oskarżono
marranów (nawróconych Żydów) o obrazę obrazu Matki
Boskiej. Domy marranów spalono, a wielu z nich zamordowano.
Podobne rzezie wybuchły w innych miastach hiszpańskich.
We Włoszech najwięcej ceniono w ludziach
inteligencję i pieniądze, dlatego ustawy prawa kanonicznego
szybko odsunięto na bok, aby prowadzić wspólne interesy z żydowskimi
kupcami, doradcami i posiadaczami kapitałów. W Rawenie powstał
żydowski bank pożyczkowy dla zaradzenia ubóstwu ludności. Żydzi
uzyskiwali liczne przywileje od włoskich książąt i zakładali
instytucje bankowe i prowadzili rozległe interesy finansowe.
Nadwornymi medykami byli wybitni Żydzi.
Wykształceni Żydzi włoscy włączyli się
aktywnie w rozwój kultury. Powstały drukarnie w Reggio, Mantui,
Ferrarze, Pieva di Saccio, Bolonii, Soncino, Iscion i Neapolu.
Jehuda Ben-Jechiel, znany jako Messer
Leon (1450-1490) napisał gramatykę i logikę języka hebrajskiego.
W dziele "Nofet Zufim"
zbadał omówił krasomóstwo i prawa językowe Pisma Świętego.
Eliasz del Medigo, znany jako Elias
Cretensis (1463-1498) był pierwszą wielkością, jaką wydało środowisko
włoskich Żydów. Zaznajomił chrześcijan z systemami filozofów
greckich, żydowskich i arabskich. Zajmował katedrę profesora
publicznego filozofii na uniwersytecie w Padwie. W
dziele "Egzamin religii" (hebr. "Bechinat
ha-Dat") przedstawił swoje zrozumienie judaizmu
i przeciwstawił się dodatkom Kabały.
W latach 1474-1504 w Królestwie Kastylii
(Hiszpania) panowała królowa Izabella.
W 1475 r. w pobliżu włoskiego miasta Trydent
utonęło chrześcijańskie dziecko. Nieprzychylni
Żydom biskupi oskarżyli ich o skrytobójstwo chrześcijańskiego
dziecka. Uwięziono i osądzono wszystkich Żydów z Trydentu. Podczas
tortur (16 osób męczonych było przez dwa tygodnie) Żydzi potwierdzili
liczne oszczerstwa rzucone przeciwko nim. Wszystkich Żydów z
Trydentu spalono.
Duchowieństwo katolickie nakazało czcić
zabalsamowane zwłoki chrześcijańskiego dziecka (Szymona) jako
świętą relikwię, aby wykorzystać tą sytuację na zgubę
wszystkich Żydów. Ta kłamliwa historia rozeszła się błyskawicznie
po chrześcijańskiej Europie.
We Frankfurcie
nad Menem (Niemcy) wzniesiono na moście statuę, wyobrażającą
męczone dziecko i Żydów w sojuszu z diabłem z podpisem: "Dopóki
nie zaginie pamięć Trydentu i dziecka, nie zapomieć ludziom
o szelmostwie żydowskim". W Regensburgu uwięziono całą
gminę żydowską i po torturach zamordowano kilku Żydów. W Passau
oskarżono Żydów, że znieważyli kupioną hostię. Wielu
tamtejszych Żydów zamordowano. Wyrzucono Żydów ze Szwabii.
W 1475 r. Abraham ben Garton napisał hebrajską
książkę "Arbah Turim" w Padua we Włoszech.
W 1478 r. hiszpańska królowa Izabella Kastylska
została przekonana przez dominikan, że Bóg wywyższył
ją jedynie w tym celu, aby oczyściła chrześcijaństwo hiszpańskie
z plamy żydostwa. Jej spowiednikiem był Tomasz de Torquemada.
W 1478 r. papież Sykstus IV (1471-1484)
na prośbę hiszpańskiej pary królewskiej ogłosił bullę
ustanawiającą w Hiszpanii trybunały inkwizycyjne. Hiszpański
król i królowa mieli prawo mianowania inkwizytorów spośród
Dominikanów. Trybunały inkwizycyjne sądziły i
skazywały odstępców od wiary chrześcijańskiej, oraz konfiskowały
ich mienie.
Hiszpania stała się przodującym państwem
katolickim w Europie. (Inkwizycję zniesiono w Europie
dopiero w 1834 r.).
W latach 1479-1516 w Królestwie Aragonii
(Hiszpania) panował król Ferdynand.
W 1479 r. zawarto unię personalną pomiędzy
hiszpańskimi królestwami Kastylią i Aragonią. Była to początkowo
unia personalna, przy zachowaniu pełnej odrębności obu
krajów, jednak stałe umacnianie władzy królewskiej przyspieszyło
proces jednoczenia Hiszpanii. Silną władzę królewską popierał
Kościół Rzymsko-Katolicki, który widział w niej gwarancję swoich
przywilejów.
W 1480 r. powstała pierwsza hebrajska drukarnia
w Soncino, we Włoszech. Pierwszą wydrukowaną księgą był Talmud
(Tractate Brachot). W ciągu 70-lat wydano 130 hebrajskich
książek.
W 1480 r. zatwierdzono w Hiszpanii pierwszy
trybunał inkwizycyjny, w Sewilli. Sędziami wiary i kacerzy
zostali Dominikanie Miguel Morillo oraz Juan de San Martin
i asesor świecki. Okoliczne więzienia szybko zapełniły się marranami.
Tym, którzy ukrywali marranów groziła ekskomunika
i kary czekające heretyków.
Między 1481 a 1488 rokiem, trybunały
inkwizycyjne w Hiszpanii, przekazały w ręce władzy świeckiej
700 chrześcijan pochodzenia żydowskiego, których oskarżono o
sprzyjanie judaizmowi. Około 5 tys. zostało uznanych
za pełnoprawnych członków kościoła katolickiego pod warunkiem
odbycia różnego rodzaju praktyk pokutnych. Natomiast zatwardziali
heretycy przechodzili przez miasto w poniżającej publicznej
procesji, a następnie byli paleni na stosie.
Pod koniec XV wieku skarbnikiem króla Portugalii
Alfonsa V, był rabin Jicchak Abarbanel (1437-1508). Był on ostatnim
z długiego szeregu żydowskich mężów stanu w Hiszpanii. W owym
czasie w Portugalii wciąż większość podatków dzierżawili żydowscy
poborcy.
W latach 1481-1495
w Portugalii panował król Joao II.
W 1481 r. włoski podróżnik Joseph di Montagna
opisał żydowską społeczność w Safedzie liczącą 300 rodzin.
W 1482 r. ukazał się drukiem Pięcioksiąg
Mojżeszowy (Torah) w Bolonii we Włoszech. W 1485
r. ukazała się część Proroków (Nebiim) w Soncino
we Włoszech. Pisma (Kethubim) wydano w 1486 r.
w Neapolu we Włoszech. Pierwsze wydanie całego Starego Testamentu
ukazało się w 1488 r. w Soncino, i było zredagowane przez Abrahama
Bena Chaima de Trutore.
W 1483 r. korzystając z przywileju "de
non tolerandis Judeis", z Warszawy i Mazowsza (w Polsce)
usunięto wszystkich Żydów.
W 1483 r. fałszywie oskarżony rabin Jicchak
Abarbanel musiał uciec z Portugalii do Hiszpanii. Wokół
niego skupiło się grono wybitnych uczonych i uczniów. Abarbanel
pisał komentarze i objaśnienia historyczne, każdą księgę
Pisma Świętego poprzedził przejrzystym wstępem i streszczeniem,
co później zaczęli naśladować chrześcijanie. W latach 1484-1492
był ministrem na dworze królów Hiszpanii Ferdynanda i Izabeli.
Powierzono mu finanse państwa.
W latach 1483-1498 w Hiszpanii inkwizycyjną
władzę sprawował Torquemada, który zasłynął w historii ze swoich
barbarzyńskich metod i okrucieństwa. Aby wydobyć od podejrzanych
o pozostawanie przy judaizmie przyznanie do winy i zmusić
ich do wskazania współwinnych stosowano tortury. Tych, którzy
nie odstąpili od swej wiary, palono żywcem; pozostałych przed
spaleniem duszono lub skazywano na dożywotnie więzienie bądź
galery. Z inicjatywy Torquemady, w latach 1485-1498 spalono
2 tys. osób, a do publicznej pokuty zmuszono około 17 tys.
W 1483 r. wysiedlono przymusowo Żydów w Polsce
z Warszawy, a w 1485 r. z Krakowa.
W owym czasie
ludność żydowska w Koronie i na Litwie osiągnęła liczbę 24 tys.
osób.
W latach 1490-1530 w Krakowie (w Polsce)
wspaniale rozwijał swoją działalność rabin Józef Polak. Wyemigrował
on z Pragi (Czechy) i osiedlił się w Krakowie, gdzie założył
własną uczelnię talmudyczną. Józef Polak wyśrubował metodę
egzegezy Talmudu do zdumiewającego mistrzostwa.
Sława akademii polsko-talmudycznych
rozbrzmiewała wówczas wśród całego żydostwa europejskiego. Dyplom
polskich uczelni talmudycznych był najlepszą rekomendacją
na rabina we wszystkich gminach europejskich.
W 1492 r. Hiszpanie zdobyli Granadę, kładąc
kres ostatniemu państwu muzułmańskiemu na Półwyspie Pierenejskim.
Wskutek zwycięstwa wszystkich Hiszpanów
ogarnął szał fanatyzmu. Z chrześcijańskiej Hiszpanii usunięto
niewiernych muzułmanów, teraz przyszła kolej na Żydów.
W 1492 r. hiszpańska para królewska
Izabella i Ferdynand wydali edykt nakazujący w ciągu
czterech miesięcy wszystkim Żydom opuszczenie ziem hiszpańskich
(Kastylia, Aragonia, Sycylia i Sardynia). Pozwolono im zabrać
dobytek. Ci, którzy pozostali, musieli się przymusowo ochrzcić.
Rabin Abarbanel bezskutecznie próbował zapobiec wypędzeniu prawowiernych
Żydów, lecz musiał razem z innymi udać się na wygnanie. Około
300 tysięcy Żydów opuściło kraj. Udawali się głównie do Nawarry
(12 tys. Żydów), Portugalii (95 tys. Żydów przybyło tu po zapłaceniu
okupu za każdą przybywającą osobę), niektórych państewek włoskich,
Afryki Północnej, Turcji i Polski.
Wśród wygnanych Żydów hiszpańskich znajdowali
się finansiści, kupcy, rolnicy, medycy, uczeni, rzemieślnicy
i różnego rodzaju robotnicy. Hiszpania po ich wyjściu podupadła
i zatrzymała się w rozwoju.
Po wypędzeniu z Hiszpanii, wśród Żydów niezwykle
popularna stała się Kabała. Oczekiwano wówczas końca
świata i zbawienia, a ówczesne obliczenia kabalistów
wskazywały na datę 1492 r. W łączności z Kabałą, rozwijały
się ruchy mesjanistyczne i apokaliptyczne.
Wygnańcem z Hiszpanii był również Mojżesz
Almosnino, który był popularnym nauczycielem w Salonikach w
XVI wieku. We Włoszech znany był w XVI wieku kaznodzieja Jehuda
Muscato, a w Wenecji kaznodzieja Samuel Jehuda Katzenellenbogen.
W XVII wieku w Wenecji działał Azaryjasz Figo, przywódca gminy
Żydów hiszpańskich i portugalskich.
W 1492 r. do Polski napłynęli Żydzi wygnani
z Hiszpanii.
W latach 1492-1519 w Niemczech panował cesarz
Maksymilian I. Jego postępowanie z Żydami było bardzo zmienne,
to udzielał im opieki, to zezwalał na krwawe prześladowania
i wypędzenia.
W latach 1492-1493 Krzysztof Kolumb odbył
swoją wyprawę, podczas której dotarł do Ameryki. W następnych
podróżach (druga w 1493-1496, trzecia w 1498-1500, czwarta w
1502-1504) dotarł do brzegów Ameryki Południowej. Hiszpanie
natychmiast rozpoczęli kolonizację Ameryki Południowej.
W 1493 r. Sycylia wypędziła Żydów. 37 tys.
Żydów opuściło wyspę.
W 1494 r. Hiszpania i Portugalia zawarły
umowę w Tordesillas, dzieląc pomiędzy siebie przyszłe
kolonie w nowo odkrywanych ziemiach. Zgodnie z tą umową na mapie
świata przeprowadzono granicę od bieguna północnego w odległości
2053 km. na zachód od wysp Zielonego Przylądka. Ziemie na zachód
od tej linii były własnością Hiszpanii, na wschód własnością
Portugalii.
W 1494 r. korzystając z przywileju "de
non tolerandis Judeis", usunięto Żydów z Krakowa w
Polsce. Żydzi przenieśli się na przedmiejski Kazimierz.
W latach 1495-1503 Litwa wypędziła Żydów.
Przyczyną wygnania była niemożność oddania długów zaciągniętych
u Żydów przez Wielkiego Księcia Litewskiego Aleksandra, syna
króla Polski Kazimierza Jagiellończyka. Jednak po uiszczeniu
wysokich opłat, Żydzi mogli w 1503 r. ponownie wrócić na Litwę.
W 1496 r. portugalski król don Manoel zawarł
małżeństwo z infantką hiszpańską Izabellą II. W
miesiąc później król ogłosił edykt, rugujący wszystkich
Żydów w Portugalii, pod karą śmierci w określonym terminie (1497
r.), o ile nie przyjmą chrześcijaństwa.
W 1497 r. portugalski król don Manoel
polecił zamknąć wszystkie synagogi i żydowskie szkoły
w Portugalii, oraz zakazał Żydom zbierać się w sobotę na wspólne
nabożeństwo. Następnie ogłosił edykt nakazujący odebrać
rodzicom wszystkie dzieci żydowskie do 14 lat i ochrzcić. Ochrzczone
dzieci miały być następnie oddane do klasztorów na chrześcijańskie
wychowanie. W licznych portugalskich miastach doszło do tragicznych
scen, gdy rodzice wybierali śmierć swoją i dzieci, niż wieczne
rozstanie. Tragedię portugalskich Żydów dopełniło przymusowe
wygnanie i straszliwe prześladowanie podczas podróży do innych
krajów.
W latach 1496-1497 do Polski napłynęli Żydzi
wygnani z Portugalii.
Kolejne wypędzenia Żydów z Hiszpanii i Portugalii
spowodowały, że żydowscy uchodźcy wypełnili miasta Afryki Północnej
i wschodniej części basenu Morza Śródziemnego. Na kilka lat
znaleźli oni również schronienie w Królestwie Neapolu. Większość
jednak znalazła się w obrębie świata Islamu, który obejmował
coraz większe tereny.
Wielu Żydów sefardyjskich osiedliła
się na wybrzeżach północnej Afryki. Musieli często nosić haniebną
odzież, jednak znaleźli dogodne warunki dla własnego rozwoju.
Wybitne jednostki mogły rozwinąć swoją działalność na zaszczytnych
stanowiskach i w ten sposób wpierać swoich współrodaków. W Fezie
istniała gmina licząca 5 tys. rodzin żydowskich, dzierżących
w swoich rękach prawie cały lokalny przemysł. Mieszkający tam
Samuel Alvalensi zyskał sobie przychylność króla, który wybrał
go na wodza. W stołecznym mieście Tremcen znajdowała się liczna
gmina, w której żył hiszpański rabin Jakub Berab (1474-1541).
W Algierze mieszkali potomkowie rabina Salomona Durana. W Tunisie
schronienie znalazł wybitny historyk i astronom Abraham Zacuto.
Dokończył tutaj spisywanie swoich słynnych
roczników "Jochasin" (1504 r.), którymi obudził
wśród Żydów zamiłowanie do dziejopisarstwa. W Tunisie
mieszkał także rabin Mojżesz Ben Izaak Alaszkar, bystry talmudysta,
zwolennik Kabały i zarazem obrońca nauk Majmonidesa.
Wielu hiszpańskich Żydów schroniło się w Egipcie, a zwłaszcza
w jego stolicy w Kairze.
W okresie od 1495 do 1521 r. liczba Żydów
w Jerozolimie wzrosła z 70 rodzin do 500. Nowi przybysze z Hiszpanii
podnosili dobrobyt tutejszej gminy. Odbudową moralną zajął się
kaznodzieja Obadja da Bertinoro, pochodzący z Włoch.
W Jerozolimie osiedlił się także ostatni egipski nadrabin Izaak
Szalal, który swoim bogactwem, doświadczeniem i powagą bardzo
wzmocnił gminę. Drugą najważniejszą gminą był Safed w Galilei.
Mieszkało tam 300 rodzin żydowskich. W Safedzie osiedlił się
hiszpański kaznodzieja Józef Saragossi, który przeszczepił
do Palestyny studia talmudyczne, ale i Kabałę.
Saragossi był mistykiem ultraortodoksyjnym. Dzięki niemu
Safed w Galilei stał się siedzibą kabalistów.
Społeczność żydowska w Syrii koncentrowała
się głównie w Damaszku, gdzie żyło 500 rodzin. Wkrótce po swoim
przybyciu, Żydzi sefardyjscy wybudowali w Damaszku wspaniałą
synagogę, zwaną Khathaib.
Jednak największa część wygnańców z
Hiszpanii i Portugalii przybyła do Turcji, zwłaszcza do jej
części europejskiej. Cieszyli się tam dużymi swobodami i bardzo
szybko przejęli w swoje ręce większość handlu i utworzyli w
Turcji stan miejski. Kontrolowali handel morski i lądowy, a
także rzemiosło i sztukę. Cenieni byli przez Turków za umiejętność
wyrobu hiszpańskich szpad, broni palnej oraz armat. Produkowali
proch i uczyli Turków obchodzenia się z nim. Jednakże najpopularniejszymi
w Turcji stali się żydowscy medycy. Gmina w Konstantynopolu
rozrosła się do wielkości 30 tys. Żydów. Miała ona 44 synagogi.
Na czele Żydów tureckich stanął nadrabin Eliasz Misrachi (1455-1525),
głęboki znawca Talmudu. Żydzi w Turcji posiadali również
swojego przedstawiciela politycznego, podkomorzego (kahija),
który miał wstęp na dwór sułtana. Drugą pod względem wielkości
gminą w Turcji były Saloniki, które stały się miastem żydowskim.
Poeta żydowski Samuel Usque nazywa to miasto: "macierzą
judaizmu... Zebrała się w niem większość synów, prześladowanych
i wygnanych z Europy i innych części świata, a ono przygarnia
ich miłosiernie i serdecznie, jak nasza najczcigodniejsza matka
Jerozolima". W Salonikach osiadł Jehuda Benveniste,
który ocalił wspaniały księgozbiór swojego ojca zacnego Abrahama
Benveniste. Stał się on sztandarem, wokół którego zgromadzili
się rozproszeni wygnańcy. Jakub Ibn-Chabib zajął się studiami
talmudycznymi. Jednakże najgorliwiej oddawano się studiom
Kabały, którym przewodzili Józef Taytasak i Samuel Franco.
Z czasem Saloniki stały się europejską siedzibą kabalistów.
Liczni Żydzi osiedli w miastach Azji
Mniejszej: Amazji, Brussie, Tri i Tokocie. W Grecji powstały
gminy żydowskie w Patras, Negroponte i Tebach. Duża gmina istniała
na wyspie Kreta. Mieszkał tam znawca historii Eliasz Kapsali
(1490-1555).
W krajach południowej Europy warunki życia
Żydów były względnie dobre. Mieli oni liczne kontakty z ludnością
miejscową i licznie czerpali z wzorów arabskich, hiszpańskich
oraz włoskich. Byli oni również mniej żarliwi i pobożni, bardziej
skłonni do zachwytu światem doczesnym, wrażliwi na piękno życia.
Charakteryzowała ich piękna mowa i poezja śliczna w swojej formie.
W bogato zdobionych synagogach przemawiali kaznodzieje.
Posługiwali się oni kunsztownie zbudowanymi mowami.
Większość Żydów hiszpańskich i portugalskich
osiadła we Włoszech, bądź odwiedziła w swej podróży ten kraj.
Dziwną rzeczą było, że ówcześni papieże okazywali Żydom większą
przychylność niż inni włoscy książęta. Papieże i kardynałowie
wyszukiwali najlepszych żydowskich medyków. Niektórzy z medyków
zajmowali się również studiami filozoficznymi i przekładami
dzieł na języki łaciński, włoski, arabski i hiszpański. Pierwszym
pisarzem żydowskim, który zajął się geografią, był Abraham Farissol
(1451-1525), piszący w Ferrarze. Największe gminy żydowskie
ukształtowały się na północy Włoch, w państwie kościelnym i
Wenecji, oraz w Padwie i Ankonie.
Rabin Józef Karo (1488-1575) po wygnaniu
z Portugalii osiedlił się w Turcji. Był on rabinem w Adrianopolu
i Nikopolu, a następnie osiedlił się w Górnej Galilei. Józef
Karo był jednym z najwybitniejszych w dziejach judaizmu
autorytetów halachy, a zarazem autorem traktatów kabalistycznych.
I właśnie z kabalistyki wynikły nowe religijne nurty
w judaizmie.
W 1496 r. niemiecki cesarz Maksymilian (1493-1519)
wypędził Żydów ze swych dziedzicznych krajów.
W 1497 r. portugalski król Manoel ogłosił
dekret, którym udzielił amnestii wszystkim ochrzczonym
Żydom i wyznaczył im termin 20-lat aby ostatecznie zerwali ze
starą religią i przyswoili sobie nowe zasady. Do tego czasu
trybunały inkwizycyjne w Portugalii nie pociągały ich
do odpowiedzialności. Dekret
ten nie obejmował jednak ochrzczonych Żydów pochodzących z innych
krajów, między innymi hiszpańskich marronów.
Stosunki chrześcijańsko-żydowskie przed
1500 rokiem (Copyright: Gedeon)
W latach 1497-1498 Vasco da Gamma (Portugalczyk)
odbył podróż morską z Europy do Indii. Indie zaczęły wchodzić
w europejską sferę interesów gospodarczych i politycznych. Portugalczycy
opanowują Ocean Indyjski, Zatokę Perską i Morze Czerwone.
W latach 1497-1498 Anglik John Cabot
dotarł do Labradoru w Ameryce Północnej.
W 1498 r. urząd Wielkiego Inkwizytora
w Hiszpanii objął Deza. Za jego rządów Hiszpania była widownią
jeszcze większych okrucieństw niż za Torquemady. Tysiące żydowskich
męczenników (marranów) powędrowało na stosy. Sprawował
funkcje przez 30 lat.
W 1498 r. Królestwo Nawarry (Hiszpania) usunęło
Żydów.
W 1498 r. niemiecki cesarz Maksymilian
zezwolił, aby miasto Norymberga wygnała wszystkich Żydów. Wszystkie
żydowskie majątki, włączając synagogi i cmentarze przeszły na
własność skarbu cesarskiego.
Równocześnie wypędzono Żydów z niemieckich
miast Ulm, Nordlingen, Kolmar i Magdeburg.
W 1499 r. Hiszpan Alonzo de Hojeda odkrył
wybrzeże Wenezuelii.
W 1499 r. duchowieństwo niemieckiego miasta
Ragensburg zabroniło chrześcijanom dostarczać żywności Żydom.
Młynarze nie mogli im sprzedawać mąki, a piekarze chleba. Chrześcijanom
"pod surową karą rady" zabroniono kupować żywności
dla Żydów.
W owym czasie
w Niemczech istniały tylko trzy duże gminy żydowskie: Ragensburg,
Frankfurt nad Menem i Wormacja.
--------------------------------------------------
Materiały opracowywane na podstawie: patrz
.
--------------------------------------------------
CIĄG DALSZY HISTORII:
|