Rzeczywistym twórcą chasydyzmu na
ziemiach polskich był uczeń Baal Szem Towa, Dow Ber z Międzyrzecza
(1704-1772). Był on wędrownym kaznodzieją, zwanym po
hebrajsku "magid". Zdobył uznanie słuchaczy
przez swą wymowność, barwne i działające na wyobraźnię wykorzystywanie
w swych kazaniach przypowieści. Po śmierci mistrza (1760 r.)
stał się jego następcą, opuścił jednak Międzyborze (w Polsce)
- rodzinna miejscowość Baal Szem Towa, obierając za swoją siedzibę
Międzyrzec. Został powszechnie uznany za przywódcę chasydyzmu.
Według niego zło istniało obok dobra jako wyraz boskiej wielości,
która musi prowadzić do harmonii. Dlatego należy żyć pobożnie
z afirmacją życia, a tego dokonać mógł jedynie sprawiedliwy,
czyli cadyk. Szeroko rozpowszechniona była legenda, że
w każdym pokoleniu żyje 36 cadyków, którzy chronią istnienie
świata, bowiem Bóg zachowuje go tylko ze względu na nich. Często
ci cadycy pozostają nierozpoznani i obca jest im pycha.
W czasie właściwym, spośród nich objawi się jeden - Mesjasz.
Objawi się on jednak za szybko i będzie musiał umrzeć.
W 1760 r. założono w Wielkiej Brytanii Board
of Deputies of British Jews. Wszyscy Żydzi brytyjscy, włączając
w to aszkanezyjskich i sefardyjskich (później
także zreformowanych) wybierali swoich deputowanych,
którzy reprezentowali żydowską społeczność w Wielkiej Brytanii
na zewnątrz.
W 1760 r. we francuskim porcie Bordeaux portugalscy
marrani posiadali wielkie domy bankierskie i fabryki
broni, ekwipowali okręty i prowadzili handel zamorski z koloniami
francuskimi. Słynną była rodzina Gradisów.
Mieszkający
w Bordeaux, Rodriques (Jakub) Pereira (1715-1780) wynalazł mowę
na migi dla głuchoniemych. Założył specjalnie w tym celu szkołę
w Bordeaux. Otrzymał nagrodę od króla i został tłumaczem królewskim.
W owym czasie portugalscy marrani
z Bordeaux byli bardzo nieprzyjaźni względem Żydów niemieckich
i polskich, pragnących osiedlić się we Francji. Żydzi sefardyjscy
(portugalscy) naciskali na otoczenie króla, aby uchwalić dekret
zakazujący obcym Żydom osiedlać się we Francji.
W 1761 r. książę
Richelieu nakazał, aby wszyscy obcy Żydzi opuścili region Bordeaux.
W 1763 r. otworzono w Newport Rhode Island
(obecny Nowy Jork) pierwszą synagogę (Shearit Israel)
w Ameryce Północnej.
W 1763 r. król Polski August III Saski z
papieżem Klemensem XIII potępili krwawe oszczerstwa antyżydowskie
i bezpodstawne oskarżenia o mord rytualny.
W latach 1764-1795 w Polsce panował król
Stanisław August Poniatowski. Elecka odbyła się przy obecności
wojsk rosyjskich. Faktyczny wybór króla dokonała caryca Katarzyna.
W latach 1764/1765
przeprowadzono na ziemiach polskich spis ludności żydowskiej.
Według spisu liczba Żydów wynosiła wówczas około 600 tys. Historycy
są zdania, że faktycznie było ich wówczas co najmniej 750 tys.
W 1764 r. zlikwidowano
w Polsce autonomię żydowską (rozwiązano żydowski Sejm Czterech
Ziem) i podniesiono dla Żydów podatek pogłówny.
Żydzi niemieccy zakładali
w owym czasie w Prusach fabryki oraz wielkie przedsiębiorstwa.
Wielkie kapitały żydowskie gromadzone były głównie w Berlinie,
gdzie powstawały bogate domy żydowskie. We Frankfurcie Mayer
Amschel Rothschild założył Bank Rothschilda. W ten sposób
powstała wielka dynastia żydowskich bankierów i filantropów
Rothschildów. Mając zamknięty dostęp do kręgów niemieckiej
arystokracji, bogaci Żydzi zagłębili się w literaturze.
----------------- "Haskala"
-----------------
W 1764 r. Mojżesz Mendelssohn (1729-1786)
wydał w Berlinie dialog "Fedon,
czyli nieśmiertelność duszy". Stała się ona
najpoczytniejszą książką owego czasu. Chrześcijańscy teologowie,
filozofowie, artyści, poeci i książęta dziękowali Mendelssohnowi
za jej napisanie. W ten sposób żydowski filozof przyniósł niespodziewaną
pociechę chrześcijaństwu.
Mojżesz Mendelssohn rozpoczął oświecenie
w judaizmie. Studiował on Talmud i filozofię w
Berlinie (w Niemczech). Wykorzystał on nadarzającą się sytuację,
by tak głęboko pogardzanemu judaizmowi przywrócić szacunek.
W następnych swoich dziełach wykazał niezgodność z rozumem licznych
dogmatów katolickich, a zgodność z rozumem żydowskich.
W ten sposób, mimowolnie Mendelssohn spowodował wyzwolenie duchowe
Żydów i zapoczątkował ich odrodzenie.
Wśród Żydów niemieckich powstał prąd
myślowy literacki, znany pod nazwą "Oświecenia"
(czyli "Haskali"). W krajach Środkowej i Zachodniej
Europy, a zwłaszcza w Niemczech, gdzie Żydzi w owym czasie szybko
zatracili swoiste cechy i zaczęli asymilować się, ten prąd literacki
trwał krótko i był ruchem czysto umysłowym. Niewielu brało go
na serio, i traktowano go jako duchową rozrywkę garstki miejskiej
inteligencji.
W 1768 r. na Ukrainie wybuchło hajdamackie
powstanie "ochotników". Prawosławni ukraińscy
chłopi wyładowywali swoją nienawiść do katolickiej polskiej
szlachty na żydowskich pośrednikach. Zginęło wówczas około 8
tys. Żydów.
W 1772 r. nastąpił pierwszy rozbiór Polski.
Prusy zagarnęły: Warmię, Pomorze, malborskie i chełmińskie,
ale bez Gdańska i Tczewia. Razem 36 tysięcy km2 i 580 tysięcy
mieszkańców. Austria zajęła: część krakowskiego i sandomierskiego,
oraz ruskie. Razem 83 tysiące km2 i 2 miliony 650 tysięcy mieszkańców.
Rosja zajęła: ziemie na wschód od Dźwiny i Dniepru i wschodnią
Białoruś. Razem 92 tysiące km2 i 1 milion 300 tysięcy mieszkańców.
Po pierwszym
rozbiorze Polski, Żydzi stali się masowo mieszkańcami Imperium
Rosyjskiego. Caryca Katarzyna II (1729-1796) chciała z nich
zrobić normalnych obywateli, posiadających te same prawa i obowiązki,
co wszyscy, jednak za cenę unicestwienia żydowskiej tożsamości
i kultury. W Rosji przyporządkowano Żydów do klasy mieszczaństwa
jako kupców i drobnych mieszczan. W rosyjskich dokumentach określano
ich jako "Hebrajczyków" ("Jewrei"),
jako wspólnotę religijną. Natomiast pojęcie "Żyd"
łączyło się z cechami narodowymi. Podsumowując, carska Rosja
zrównała w prawach Żydów z wszystkimi innymi narodowościami.
Wraz
z rozbiorem Polski, najwięcej polskich Żydów znalazło się na
obszarze monarchii Habsburgów, a mianowicie w Galicji. Władze
oczekiwały od nich zrezygnowania ze swojej "odrębności",
"poprawienia się" i stanie się "użytecznym".
W 1772 r. w Leżajsku (w Polsce) osiadł cadyk
Elimelech (1717-1787). W 1787 napisał
dzieło jego życia "Łagodność Elimelecha" (hebr.
"Noam Elimelech"), w którym podkreślał
społeczną i religijną rolę cadyka. Popularyzacja tych
idei przyczyniła się w znacznym stopniu do ukształtowania struktur
ruchu chasydzkiego w postaci grup wyznawców skupionych
wokół swego przywódcy i nauczyciela.
Za przykładem cadyka Elimelecha
powstały istne dynastie uczonych przywódców chasydyzmu,
np. w takich miejscowościach jak Przysucha, Kock, Bełż, Międzybóż,
Góra Kalwaria. Uczniami Elimelecha byli m.in. Jaakow Icchak
Halewi Horowic z Lublina, Israel ben Szabtaj Hepstein, Menachem
Mendel z Rymanowa (1745-1815), Mosze Lejb-z Sasowa. Po śmierci
Elimelecha cadykiem w Leżajsku został jego najstarszy
syn Elazar (?-1806), natomiast młodsi synowie założyli dynastie
w Chmielniku i Mogielnicy. Ostatnim z leżajskich cadyków
był syn Elazara, Naftali (?-1844).
Przeciwko nowej sekcie chasydów
żarliwie wystąpili polscy rabini. Szczególnie gorliwym w tej
pracy okazał się rabin Eliasz ben Salomon (1720-1797), zwany
Gaonem z Wilna. W owym czasie Wilno na Litwie było określane
mianem "litewskiej Jerozolimy". Był to bastion
uczonych rabinów i talmudystów, a Gaon był niekwestionowanym
autorytetem rabinicznym dla całej Europy środkowo-wschodniej.
Znał Talmud babiloński, a także jerozolimski,
co było wówczas rzadkością. Pozostawił po sobie 70 dzieł, które
w większości są komentarzami do Biblii, Miszny,
obu Talmudów i kodeksu Szalchan Aruch, obejmują
także rozważania nad największymi mistykami, prace z
dziedziny astronomii, geografii biblijnej i hebrajskiej gramatyki.
Głoszony przez Gaona judaizm pozostawał w opozycji zarówno
wobec Haskali jak i wobec chasydyzmu. Odrzucał
on wyższość racjonalizmu, oddając pierwszeństwo Torze.
Odrzucał też emocjonalne, intuicyjne, odrzucające intelekt podejście
do judaizmu proponowane przez chasydyzm. Gaon
z Wilna obawiał się, że chasydyzm może przekształcić
się w ruch pseudo-mesjanistyczny, zgubny w skutkach podobnie
jak przypadek Sabataja Cwi. Bardzo martwiło go spustoszenie
moralne spowodowane przez Kabałę. Dlatego w 1772 r. uroczyście
potępił chasydyzm jako wypaczenie judaizmu.
Od 1773 r. w zaborze austriackim, Żydzi musieli
uzyskiwać zezwolenia namiestnika na zawieranie małżeństw. Ponadto
w 1785 r. pozwolenie na małżeństwo uzależniano od posiadania
niemieckiego wykształcenia.
Prześladowania żydowskiej ludności w
Galicji powodowały masową ucieczkę za granicę. Od 1773 do 1777
r. z Galicji wyjechało za granice około 80 tys. Żydów.
W latach 1774-1792 we Francji panował król
Ludwik XVI. Nakazał on powołać komisję
złożoną z Żydów dla opracowania wniosków o poprawie położenia
Żydów francuskich. W skład komisji weszli: Herz Medelsheim,
Izaak Beer oraz Żydzi portugalscy z Bordeaux i Bayonny.
Herz Medelsheim (1730-1793) zajmował
się dostawami artykułów dla armii francuskiej. Za jego to sprawą,
Żydzi otrzymali zgodę na osiedlanie w mieście Strasbourg.
W latach 1775-1799 panował papieża Piusa
VI. Specjalnym edyktem przywrócił on średniowieczne metody poniżania
Żydów i dodał jeszcze nowe formy ich upokarzania. Zabroniono
im posiadania powozów, wznoszenia nagrobków, itd.
W 1776 r. w Rewolucji Amerykańskiej wzięło
udział ponad 600 Żydów, w tym 24 oficerów - Isaac Franks, David
Salisbury Franks oraz Solomon Bush. W koloniach w Ameryce Północnej
żyło wówczas około 2,5 tys. Żydów.
W 1781 r. cadyk Icchak ben Meir Lewi
(1740-1810) odbył w Pradze publiczną debatę na temat nauki chasydzkiej
z zagorzałym misnagdem A. Katzenellenbogenem rabinem
z Brześcia Litewskiego, po której obaj uczestnicy ogłosili się
zwycięzcami. Ataki misnagdów zmusiły go jednak do opuszczenia
miasta, a później także Pinska. W 1785 osiadł w Berdyczowie,
gdzie łączył funkcje cadyka i rabina. Nauczał, że dobro
tkwi w człowieku, a modlitwa powinna być radosnym uniesieniem,
najbardziej przybliżającym do Boga. Nie założył dynastii cadyków,
ale miał wielu uczniów, przez których wywarł znaczny wpływ na
rozwój ruchu. Meir uważany jest za twórcę chasydyzmu
w Polsce centralnej.
W 1781 r. Gaon z Wilna ponowił uroczystą
klątwę na chasydów. W Brodach i Krakowie publicznie spalono
zbiory kazań chasydzkich i inne pisma.
W 1781 r. pod wpływem pracy Mojżesza Mendelssohna,
Krystian Wilhelm Dohm (1741-1829) wydał w Prusach dzieło
"Apologię żydowstwa", która w walce
o emancypację Żydów odegrała ważną rolę. Dzieło to mówiło
o poprawie praw cywilnych dla Żydów i dało pierwszą podnietę
do uwolnienia żydostwa z nieznośnego jarzma. Dohm wzywał do
równouprawnienia Żydów jako obywateli państwa.
W latach 1781-1789 w wyniku oddziaływania
idei głoszonych przez rewolucyjną Francję, cesarz Józef II zrównał
w prawach Żydów austriackich. Żydzi mieli przybierać niemieckie
nazwiska i mówić po niemiecku. Cesarz Józef zezwolił Żydom w
ograniczonym zakresie uczyć się rzemiosła, sztuk i rolnictwa.
Otoworzono dla Żydów zamknięte do tej pory uniwersytety i akademie
w Austrii. Dekret cesarski nakazał także zakładanie szkół żydowskich
elementarnych i wyższych, w którym obowiązkowa była nauka języku
krajowego. Objęto również Żydów obowiązkiem wojskowym. W ten
sposób poddano Żydów pod pełną kontrolę administracyjną. Żydowskiej
ubogiej ludności pozbywano się poprzez odstawianie do granicy
rosyjskiego zaboru. Ograniczano również przyrost naturalny Żydów,
poprzez ustalenie granicy wieku nowożeńców i nałożenie wysokiej
taksy ślubnej.
W zaborze pruskim nadano Żydom znaczne
prawa i przywileje, szczególnie dla kupców i bankierów, zachęcając
ich do przenoszenia się z Belgii i Holandii do Berlina. Bardzo
szybko Berlin stał się centrum żydowskiego oświecenia.
W zaborze rosyjskim
podzielono Żydów na cztery stany pod względem zawodu i posiadanego
majątku. Wprowadzono dla nich zakaz opuszczania strefy osadnictwa
żydowskiego. W 1782 r. władze carskie w Rosji zarządziły, że
"ludność miejska" ma mieszkać w mieście. Wobec
tego, liczni Żydzi zostali zmuszeni wyprowadzić się z wiosek
do miast.
W 1781 r. w Berlinie (Prusy) założono pierwszą
bezpłatną szkołę żydowską i połączoną z nią drukarnię. Szkołą
kierowali bogaci Dawid Friedlander i Daniel Itzig. W ciągu dziesięciu
lat wykształcili oni 500 młodych wychowanków żydowskich. Ich
hasłem była: "Oświata".
W 1782 r. Hartwig Wessely (1725-1805)
napisał do gmin żydowskich w Austrii pismo w języku hebrajskim
"Słowa pokoju i prawdy", zachęcając
prawowiernych Żydów do posyłania swoich dzieci do szkół żydowskich,
w których uczono między innymi języka krajowego. Wessely udowadniał,
że uczenie jest obowiązkiem religijnym każdego Żyda, zalecanym
przez Talmud. "Talmudysta, który nie posiada
wiedzy (ogólnego wykształcenia), jest wstrętniejszy
od ścierwa".
W 1782 r. Rabbi Ezekiel Landau otworzył
pierwszą żydowską szkołę w Czechach, w Pradze.
W 1782 r. Markus Herz dokonał tłumaczenia
z angielskiego na niemiecki dzieła Manassego Ben-Israela "Obrona
Żydów". Przedmowę napisał Mendellsohn.
W 1782 r. Szwecja dała wolność religijną
dla Żydów.
W 1783 r. w pruskim mieście Królewiec powstało
żydowskie towarzystwo do krzewienia języka hebrajskiego "Zbieracz"
(hebr. "Meassef"). Założycielami towarzystwa
byli bogaci Friedlanderowie. Staraniem towarzystwa drukowano
książki hebrajskie, propagowano w kręgach żydowskich język hebrajski
i poezję nowohebrajską, które stopniowo spoiły nowym węzłem
żydostwo Europy zachodniej.
W 1783 r. Mendellsohn napisał dzieło "Jeruzalem,
czyli o władzy religijnej i judaizmie". Wykazał
w nim błędność licznych praktyk kościelnych, takich jak ekskomunika,
prześladowania inkwizycyjne za wiarę i związane z tym
palenia na stosie. W odróżnieniu judaizm uznaje wolność
wewnętrzną przekonania religijnego. Judaizm jest objawionym
przez Boga systemem prawnym, do którego należą też rytuały religijne.
Mendellsohn ogłosił rozumne myślenie za istotę judaizmu.
W 1784 roku Mojżesz Mendelssohn ogłosił przekład
Pięcioksięgu Mojżeszowego na język niemiecki,
do użytku czytelników żydowskich. Komentarze do tego
dzieła opracował Salomon Dubno, uczony Polak.
Wydanie Pięcioksięgu wywołało
wielkie poruszenie w kręgach judaizmu rabiniczno-talmudycznego.
Rabini widzieli w nim upadek swego dawnego autorytetu. Wszystkim
prawowiernym wyznawcom judaizmu zakazali pod groźbą klątwy
używać tego tłumaczenia. W niektórych polskich miastach (np.
Poznań i Leszno) dzieło to spalono publicznie.
Ta książka uczyniła pierwszy wyłom w
murze, oddzielającym Żydów od reszty świata. Przełamała
istniejące w stosunku do Żydów uprzedzenia - przynajmniej w
sferach inteligenckich. W ten sposób rozpoczynał się daleko
idące zmiany w mentalności Żydów. Hasłem piśmiennictwa żydowskiego
w Niemczech stały się teraz: asymilacja i zeuropeizowanie
Żydów niemieckich. Hasła te w miejscowych warunkach szybko się
wypełniły, wyjątek stanowiły kręgi uczonych talmudystów,
będących pod silnym wpływem Żydów ze Wschodniej Europy. W Niemczech
pewna asymilacja Żydów dokonała się bez wielkich walk.
W krajach leżących na zachód, we Francji, Anglii i Włoszech
asymilacja Żydów rozpoczęła się wcześniej, a walki pomiędzy
postępem a tradycją były ograniczone.
Napthali Herz Wessely sugerował konieczność
kształcenia żydowskiej młodzieży w duchu propagowanym przez
Haskalę. Program ten wywołał ogromny sprzeciw ortodoksyjnych
kręgów żydowskich, które widziały w nim bezpośrednie zagrożenie
bytu narodowego. Dawid Friedleander (1750-1834) założył szkołę
w Berlinie i stanął na czele pruskich Żydów w walce o emancypację.
Herz Homberg (1749-1840) był pierwszym żydowskim studentem na
uniwersytecie w Wiedniu i pierwszym żydowskim wykładowcą filozofii.
Był także autorem podręczników do nauki religii żydowskiej.
Tak zwane "Nowinki berlińskie"
prowadziły do odstępstwa od tradycyjnej wiary żydowskiej. Wielu
Żydów patrzyli na nowości z trwogą i nienawiścią. Judaizmowi
reformowanemu przeciwstawili się niektórzy rabini. Między
nimi stanęli rabin Akiba Eiger i rabin Mosze Sofer. Rabin Akiba
Eiger (1761-1837) urodził się w Austrii, a od 1814 roku był
rabinem w Poznaniu. Rabin Mosze Sofer (1762-1839) urodził się
w Frankfurcie nad Menem, a od 1806 roku był rabinem w Bratysławie.
Jesziwa w Bratysławie stała się wówczas najważniejszym
w świecie ośrodkiem studiów rabinackich.
W 1784 r. żydowski adwokat Naphtali
Wessely otworzył pierwszą żydowską szkołę w Austrii, w mieście
Altofen.
W 1785 r. na Węgrzech żyło 81 tys. Żydów.
W latach 1786-1797 w Prusach panował król
Fryderyk Wilhelm II.
W 1787 r. towarzystwo do krzewienia języka
hebrajskiego "Zbieracz" (działające w Prusach)
przybrało nową nazwę Towarzystwa rzeczy dobrych i szlachetnych.
W owym czasie największymi krzewicielami
kultury byli trzej żydowscy myśliciele: Herz, Majmon i Ben Dawid.
Markus Herz (1747-1803) był lekarzem, filozofem i fizykiem,
mieszkającym w Berlinie. Jego dom był bardzo ważnym rozsadnikiem
oświaty dla Żydów niemieckich. Salomon Majmon (1753-1800) z
cyniczną bezwzględnością przedstawiał przywary religijne Żydów.
Natomiast Lazarus Ben-Dawid (1762-1832) wykładał filozofię w
Austrii.
W 1787 r. francuski hrabia Mirabeau wydał
pismo "O Mendelssohnie i reformie politycznej Żydów".
Zapoznał on w ten sposób społeczeństwo francuskie z ideą wyzwolenia
Żydów i stał się pierwszym patronem sprawy żydowskiej we Francji.
W Metz ukazał
się pamflet podżegawczy "Krzyk obywatela przeciwko Żydom",
który rozpętał antyżydowskie namiętności w Alzacji.
Nieprzychylne i przychylne Żydom pisma
wprowadziły sprawę żydowską na porządek dzienny we Francji.
Królewskie Towarzystwo Nauk i Sztuk w Metz wyznaczyło
nagrodę za najlepszą pracę na temat: "Czy istnieją środki
uczynienia Żydów we Francji szczęśliwymi i pożyteczniejszymi?"
Na dziewięć nadesłanych prac, siedem było przychylnych Żydom.
W 1787 r. Stany Zjednoczone Ameryki Północnej
równouprawniły Żydów. Konstytucja explicite zabraniała
uzależniania dostępu do stanowisk publicznych od wyznania, zaś
Bill of Rights z 1791 r. gwarantował pełną swobodę wyznania.
Dało to początek wielkiemu osadnictwu żydowskiemu w Ameryce.
W 1787 r. władze austriackie nakazały Żydom
mieszkającym w cesarstwie przybrać nowe imiona i nazwiska, na
formę niemiecką. Miało to na celu przyspieszenie asymilacji
Żydów.
W 1788 r. w Polsce obradujący Sejm Wielki
podjął ostatnią próbę ratowania państwa polskiego. Powołano
wtedy ponownie do życia żydowski parlament - Waad.
Polacy szukając dodatkowych dochodów do budżetu, szukali sposobu
ściągnięcia pieniędzy z żydowskich gmin (kahał). Kahały
były jednak w trudnej ekonomicznej sytuacji i wielu z ich członków
było zadłużonych.
W 1789 r. cesarz Józef II zaostrzył prawo
antyżydowskie na ziemiach austriackiego zaboru w Polsce. Mocno
ograniczono samorządność kahału, zaostrzono zakazy gospodarcze,
wprowadzono ograniczenia w osiedlaniu się i ponowiono ograniczenia
w zawieraniu małżeństw. Płacone przez nich podatki były wyższe
od innych grup narodowościowych i religijnych.
W 1789 r. we Francji wybuchła wielka rewolucja
francuska, która zniosła absolutną monarchię we Francji,
a ustanowiła republikę. Wrzenie rewolucyjne ogarnęło cały kraj.
Burzone były zamki, dwory, plebanie i klasztory. W wielkiej
rzezi zginęło 1 milion 22 tysiące szlachty i księży. Z kraju
uciekło kilka tysięcy szlachty i duchownych. We Francji ogłoszono
równość wszystkich wobec prawa i zniesiono przywileje stanowe,
poddaństwo oraz pańszczyznę. "Deklaracja Praw Człowieka
i Obywatela" głosiła wolność osobistą, równość wszystkich
obywateli, wolność wyznania, myśli, słowa i druku. Dobra kościelne
zostały upaństwowione.
W momencie wybuchu
rewolucji, we Francji żyło zaledwie 50 tys. Żydów, głównie w
Alzacji, Metz, Paryżu, Bordeaux oraz na terytorium papieskim
(Avignon i Carpentras). Żydzi francuscy byli bardzo rozproszeni
i nie łączyły ich żadne więzy.
W 1789
r. doszło do pogromów Żydów w Alzacji. Mienie żydowskie rozgrabiono,
domy spalono, a ludność żydowską wygnano.
W 1789 r. przed rewolucyjnym Zgromadzeniem
Narodowym we Francji wystąpił hrabia Clermont-Tonnerre,
przekonując o konieczności nadania pełni praw obywatelskich
Żydom: "Można odmówić wszystkiego Żydom jako narodowi, ale
trzeba dać im wszystko jako jednostkom, muszą stać się obywatelami."
Głosowanie przeprowadzone pod koniec
1789 r. zakończył dramatyczny wynik w postaci 403 głosów za
i 408 przeciw równouprawnieniu Żydów.
W 1791 r. rewolucyjna Francja nadała Żydom
i protestantom prawa obywatelskie. Zgromadzenie Narodowe wezwało
Żydów do złożenia przysięgi obywatelskiej. Nie wypierając
się swojej wiary, Żydzi powinni wyrzec się ducha odrębności
i zamknięcia, ściśle zespolić się z państwem, przynieść mu w
ofierze swój majątek, a w razie takiej potrzeby ofiarować nawet
życie. Taki był sens składanej przysięgi obywatelskiej.
Żydzi francuscy ofiarnie wspierali wyczerpany
skarb rewolucyjnej Francji. Gmina Bordeaux ofiarowała 100.000
franków. Liczni Żydzi wstępowali ochotniczo do armii francuskiej.
Lata 1791-1792 to w rewolucji francuskiej
okres zwany Legislatywą. Były to rządy zwolenników republiki
(żyrondystów). W kraju panował chaos i głód wśród biedoty.
W celu rozładowania napięcia wewnętrznego wypowiedziano wojnę
Austrii i wezwano wszystkich obywateli do broni. W Paryżu wybuchły
zamieszki (druga rewolucja), a król został aresztowany.
Na przełomie XVIII i XIX wieku na ziemiach
polskich zaczęły pojawiać się poglądy żydowskiego nurtu oświecenia,
tzn. haskali. Haskale zwalczały wszystkie religijne
grupy. Tak rabini, jak i chasydzi z cadykami,
przeciwstawili się haskali, określając ją jako "podmiot
piekieł".
W ten sposób doszło w judaizmie
do "aktywnego przełomu". Coraz więcej Żydów
chciało własnymi siłami przybliżyć moment zbawienia.
W 1791 r. w trosce o interesy rosyjskich
kupców, caryca Katarzyna II zamknęła dla Żydów dostęp do centralnej
Rosji. Osadnictwo żydowskie ograniczono w ten sposób do dawnych
terenów Polski i ziem na północ od Morza Czarnego. W ten sposób
wydzielono strefę osiedlenia żydowskiego. W tej strefie żyło
już około 750 tysięcy Żydów, a dalszych 450 tysięcy Żydów żyło
pod zaborem pruskim i austriackim. W wielu polskich miastach
mieszkało więcej Żydów niż Polaków.
W 1792 r. w Berlinie (Prusy) powstało Towarzystwo
Przyjaciół, składające się wyłącznie z wykształconych nieżonatych
młodzieńców żydowskich. Celem towarzystwa była miłość braterska
i pomoc w potrzebie. Pobocznym celem było krzewienie "Oświaty".
W owym czasie bardzo wielu wykształconych
i liberalnych Żydów niemieckich dochodziło do wniosku, że najlepszą
drogą jest asymilacja. Wielu spośród nich przechodziło
na chrześcijaństwo. W ciągu trzydziestu lat połowa gminy w Berlinie
przeszła na chrześcijaństwo. Za cud można uważać, że nie wszyscy
racjonaliści żydowscy w Niemczech zerwali z judaizmem.
Od odstępstwa ustrzegły ich: głęboka niechęć do istoty chrześcijaństwa,
przywiązanie do rodziny oraz zamiłowanie języka hebrajskiego.
Kto rozumiał piękno Pisma Świętego w oryginalnym języku
hebrajskim, ten pozostawał Żydem pomimo nurtujących go wątpliwości.
Lata 1792-1793 to w rewolucji francuskiej
okres zwany Konwentem. Zwolennicy republiki (żyrondyści)
starali się ograniczyć rewolucję. Nastąpiło zniesienie monarchii
i ogłoszenie Francji republiką. Pogorszył się stan gospodarki.
Po obaleniu monarchii (21 IX 1972 r.) i ustanowieniu republiki,
wzmocnione siły rewolucyjne zmobilizowały cały naród do walki
z najazdem wojsk pruskich i austriackich.
W 1793 r. dokonano drugiego rozbioru Polski.
Prusy zajęły: Gdańsk, Toruń, Wielkopolskę i Mazowsze. Razem
58 tysięcy km2 i ponad 1 milion mieszkańców. Rosja zajęła: większość
Białorusi, Ukrainę naddnieprzańską i Podole. Razem 280 tysięcy
km2 i 3 miliony mieszkańców. Okrojone państewko polskie znalazło
się pod protektoratem rosyjskim.
Lata 1793-1794 to w rewolucji francuskiej
okres zwany Dyktaturą jakobinów. Klub polityczny jakobinów
przejął władzę i wprowadził rządy terroru. Jakobini próbowali
przebudować cały porządek społeczny we Francji. Rozpoczęła się
walka z religią, został zniszczony wystrój katedry Notre Dame
w Paryżu. Gospodarka załamała się. Jakobini uchwalili
"dekret o powszechnym obowiązku służby wojskowej".
W ten sposób powstała pierwsza armia z powszechnego poboru.
W okresie terroru
jakobińskich komisji rewolucyjnych, ofiarami represji
padali również Żydzi. W Bordeaux skonfiskowano majątek Abrahama
Furtado, który popierał żyrondystów. Aresztowano Charlesa
Peixotto i uwolniono go dopiero po zapłaceniu kary w wysokości
1.200.000 franków.
Gdy w 1973 r. Konwent zaprowadził
we Francji religię rozumu, władze Alzacji wprowadziły
represje Żydów. Ograbiono synagogi, a księgi żydowskie
spalono. W licznych miastach francuskich zabraniano Żydom obchodzenia
szabatu i świąt uroczystych.
Lata 1794-1795 to w rewolucji francuskiej
okres zwany Koalicją termidoriańską. Nastąpił przewrót
i zaczął się terror antyjakobiński. Przywrócono swobody
gospodarcze i polityczne.
W 1794 r. władze carskie w Rosji w określonych
prowincjach narzuciły na Żydów dwukrotnie wyższe podatki niż
na inne grupy religijne.
W 1794 r., w Polsce, podczas Insurekcji Kościuszkowskiej,
Berek Jeselewicz (Żyd) sformował regiment kawalerii, który wziął
udział w walkach narodowowyzwoleńczych. Jeselewicz zginął w
1809 r. w bitwie pod Kockiem. Żydzi pomagali przy obronie Warszawy,
gdyż mieli nadzieje, że Polacy przekonają się o możliwości współistnienia
obok siebie obu narodowości na zasadach równouprawnienia.
Żydzi w Polsce do 1795 r. pozostawali
kategorią ludności tolerowanej, korzystającej jedynie z opieki
prawnej. Dopiero w ostatnim dziesięcioleciu istnienia państwa
polskiego, podjęto próbę generalnego uregulowania statusu prawnego
Żydów. Projekty reform powstawały w Polsce pod wpływem postępowych
idei nurtujących myśli w państwach zachodnio-europejskich.
W 1795 r. dokonano trzeciego rozbioru Polski.
Prusy zajęły: resztkę Mazowsza i Litwę po Niemen. Razem 48 tysięcy
km2 i 1 milion ludności. Austria zajęła: Małopolskę między Pilicą
i Bugiem z częścią Podlasia i Mazowsza. Razem 47 tysięcy km2
i 1 milion 500 tysięcy mieszkańców. Rosja zajęła: pozostałe
tereny, razem 120 tysięcy km2 i 1 milion 200 tysięcy mieszkańców.
Na terenie wszystkich
trzech zaborów na ziemiach polskich, ograniczono jurysdykcję
kahału, a Żydzi stali się obywatelami kraju, w którym żyli i
musieli się dostosować do tego we wszelkich dziedzinach. Aby
mogli stać się podatnikami i poborowymi musieli znaleźć się
w rejestrach, ale przedtem musieli otrzymać nazwiska. W Galicji
i Prusach Żydom często nadawano nazwiska według nakazu niemieckich
urzędników, którzy je wymyślali stosownie do bogactwa własnej
wyobraźni. W ten sposób powstały nazwiska w rodzaju: Silberstein,
Weissmann, Schwartzkopf, Apfelbaum, Rosenblum i podobne. W rosyjskim
zaborze Żydzi często przybierali jako nazwisko nazwę miejscowości,
z której pochodzili lub nazwisko właściciela majątku, w którym
mieszkali. Stąd wzięły się takie nazwiska jak: Warszauer, Posner,
Minsker lub Czartoryski i Wiśniowiecki.
Znacznie wzrosła
ruchliwość społeczna Żydów, gdyż nie byli już przywiązani do
gett, w których mieszkali w miastach. Rodziny żydowskie mogły
teraz swobodnie przesiedlać się na przedmieścia lub na wieś.
Często bogate żydowskie rodziny, na przykład w Warszawie i Łodzi,
opuszczały śródmieście. Żydzi z Kazimierza wracali do Krakowa.
Wielu Żydów z zaboru rosyjskiego przenosiła się do Galicji,
gdzie wolno im było kupować ziemię. Ogólna jednak liczba rolników
żydowskich na ziemiach całej Polski nie była wówczas zbyt wielka,
nie przekraczała bowiem 200 rodzin.
W 1795 r., po trzecim rozbiorze Polski, znacznie
wzrósł handel żydowski z austriackiej Galicji do Rosji. Prawdziwą
żydowską stolicą stało się graniczne miasteczko Brody pod Lwowem
w Galicji. Przeładowywano tam liczne towary przewożone z monarchii
Habsburgów do carskiej Rosji.
Lata 1795-1799 to w rewolucji francuskiej
okres zwany Dyrektoriatem. Zawężono prawa wyborcze do
najbogatszych i ogłoszono tolerancję religijną. Nowa
konstytucja uznała Żydów za równouprawnionych.
Stopniowo zwycięskie wojska francuskie
rozniosły idee rewolucji francuskiej po całej Europie. Przy
tej okazji rozniesiono po Europie hasło wyzwolenia Żydów.
W 1795 r. w Holandii
wraz z ustanowieniem Republiki Batawskiej, wprowadzono równouprawnienie
Żydów łącznie z wolnością wyznania. W owym czasie w Holandii
żyło 50 tys. Żydów, z czego 20 tys. w Amsterdamie.
Znaczna większość Żydów holenderskich
poparła ideę emancypacji. Bromet i de Lemon zostali wybrani
na deputowanych w Amsterdamie. Izaak da Costa Atias został wybrany
do Rady Miejskiej, następnie do Zgromadzenia Narodowego,
a w końcu został jego prezydentem (1798 r.). W Radzie Miejskiej
Amsterdamu zasiadał Moresco, a Mojżesz Asser w departamencie
sprawiedliwości. Holandia dała pierwszy przykład mianowania
urzędników żydowskich.
W 1797 r. we Włoszech francuscy żołnierze
republiki zwalali mury gett, odrywali z ubrań Żydów żółte łaty
i sadzili wokół synagog "drzewka wolności".
W 1799 r. Napoleon zdobył Gazę w Palestynie.
Napoleon Bonaparte wezwał Żydów z Afryki i Azji, by podjęli
przy jego wsparciu dzieło odbudowy Jerozolimy.
Lata 1799-1804 to w rewolucji francuskiej
okres zwany Konsulatem. Był to czas dyktatury wojskowej
Napoleona, który stał na straży interesów burżuazji.
W latach 1801-1825 w Rosji panował car Aleksander
I. Ogłosił on szereg ustaw (1804-1812),
którymi chciał dopomóc ludności żydowskiej, która zamieszkiwała
ziemie polskie będące pod zaborem rosyjskim.
W 1801 r. w krwawych rozruchach w Bukareszcie
(Rumunia) zamordowano 128 Żydów.
Społeczność żydowska w 1800 roku (Copyright: Gedeon)
W 1802 r. w Bracławiu (w Polsce) osiadł cadyk
Nachman ben Simcha (1772-1810). Nachman jest opisywany jako
ostatni z pięciu wielkich i świętych ludzi, którzy pojawili
się w historii Izraela; jego poprzednicy to Mojżesz, Rabbi Simeon
ben Jochaj, Izaak Luria i pradziad Nachmana, Israel Baal Szem
Tow. Nachman postawił przed sobą zadanie zbawienia dusz Żydów
pomordowanych przez Hajdamaków w 1768r. podczas obrony twierdzy
w pobliskim Humaniu. Wierzył, że dusze pomordowanych błądzą
w miejscu kaźni nie mogąc wspiąć się wzwyż, aż przybędzie dusza,
która dźwignie ich w górę i wierzył, że tą osobą jest on sam.
Nachman uznawał Sabbataja Cwi za Mesjasza. Jego zdaniem w każdym
pokoleniu może być tylko jeden prawdziwy cadyk i jest
nim właśnie on. Takie poglądy musiały prowadzić do konfliktu
i zerwania stosunków z resztą ruchu chasydzkiego.
Reorganizacji ruchu po śmierci Nachmana
poświęcił się jego już uczeń Natan (1780 - 1845), który posiadał
wybitne zdolności nie tylko literackie, ale i organizatorskie.
Z czasem zarzucił twórczość literacką by przewodniczyć chasydom
bracławskim, których liczba zaczęła rosnąć. Po śmierci Natana
chasydom bracławskim przewodził Nachman z Tulchina. W
latach międzywojennych chasydom bracławskim udało się
wyrwać z izolacji innych odłamów chasydyzmu i osiągnęli
znaczne uznanie społeczeństwa, zwłaszcza w Polsce. Żyli dalej
na Podolu jeszcze we wczesnych latach reżimu sowieckiego.
W 1802 r. Raw Haim założył jesziwę
we Włodzimierzu, na Białorusi. Uczelnia szybko zyskała sławę
żydowskiego centrum nauki na świecie.
W 1803 r. na obszarze całej monarchii Habsburgów
żyło około 1 miliona Żydów.
Lata 1804-1814 to w rewolucji francuskiej
okres zwany Cesarstwem. Francja walczyła o hegemonię
w Europie.
Napoleon ogłosił
powołanie Sanhedrynu, który miał stworzyć nową organizację
wszystkich synagog w Europie. W zamiarach Napoleona miało
to dopomóc w podbiciu i zjednoczeniu pod francuską hegemonią
całego kontynentu. Do uprawnień Sanhedrynu miała należeć
interpretacja ustaw judaizmu zgodnie z wymogami czasu.
Sanhedryn liczył 71 członków z przewodniczącym
(nasi), pierwszym asesorem (ab-bet-din)
i drugim asesorem (chacham) na czele. Siedzibą
został wybrany Paryż.
W 1807 r. francuski minister spraw wewnętrznych
wyznaczył Sinzheima przewodniczącym Sanhedrynu,
Segre'a pierwszym asesorem, Abrahama di Cologna drugim
asesorem.
W rzeczywistości Sanhedryn nie
mgół podejmować żadnych wiążących decyzji, dlatego zebrania
były wypełnione długimi mowami. Spodziewano się, że Napoleon
będzie współpracować z "Wielkim Sanhedrynem",
jednak w 1808 r. zawiesił on na 10 lat proces emancypacji
we Francji, a na wniosek komisarzy Sanhedryn się rozwiązał.
W 1804 r. w Rosji ustanowiono "Statut
dla Żydów" (ros. "Polozenije dla Jewriejew").
Ułatwiono Żydom dostęp do edukacji, rzemiosła i zakładania fabryk.
Otworzono im dostęp do uniwersytetów i innych zakładów naukowych.
Pozwolono Żydom na prowadzenie handlu i rzemiosła, rozliczenia
księgowe musieli jednak prowadzić w języku rosyjskim, a Żydzi
pracujący na stanowiskach publicznych musieli zrezygnować z
tradycyjnego ubioru. Zamiarem tego statutu było zasymilowanie
Żydów.
Z początkiem
XIX wieku w Rosji rozpowszechnił się stereotyp Żyda zachłannego,
oszukańczego, mieszkającego na wsi i prowadzącego karczmę. Powszechnie
uchodzili za zacofanych, a ich religia uznawana była za niebezpieczną.
W 1806 r. w Niemczech żołnierze republiki
znieśli getta. A w 1812 r. konstytucja przyznała Żydom prawa
obywatelskie.
Nieuchronnie nadchodziły czasy wielkich zmian.
Idee wolności i reform zostały rozniesione po całej Europie
przez żołnierzy Napoleona. Żydzi francuscy otrzymali równouprawnienie,
w związku z czym włączyli się oni do pracy na rzecz liberalizmu
gospodarczego i duchowego. W konsekwencji tego, w następnych
latach w judaizmie pojawiła się próba dokonania reformy
religijnej. Żydzi budzili się do postępu i cywilizacji, do życia
europejskiego. Stopniowo wielu zapominało o Talmudzie
i obrzędach religijnych.
W 1807 r. w rękach żydowskich w Czechach
i na Morawach znajdowało się 15 z 58 tekstylnych fabryk.
W 1808 r. Westfalia uznała Żydów za równoprawnych
obywateli, zniosła całkowicie daninę żydowską i pozwoliła obcym
Żydów na osiedlanie się w kraju.
Wówczas to, bogaty Izrael Jacobson założył
w Seesen bezpłatną szkołę dla dzieci żydowskich, do której przyjmowano
także dzieci chrześcijańskie.
W 1808 r. książę Badenii, Karol Fryderyk,
ogłosił Żydów za równoprawnych obywateli. Opracowano jednak
dla nich odrębny statut, który był pełen środków połowicznych.
Na początku XIX wieku ziemie polskie dotknął
środkowoeuropejski kryzys w rolnictwie, wynikający z wojen doby
napoleońskiej i blokady kontynentalnej, którą pogłębiło
wprowadzenie w 1819 r. ceł ochronnych przez Anglię. W 1823 r.
Prusy także podniosły cła ochronne na produkty rolnicze. Polski
eksport rolniczy spadł o połowę. Spadek
obrotów dotknął Żydów, którzy jako pierwsi padli ofiara walki
o udział na rynku zbytu gorzałki. W 1823 r. zakazano działalności
w miastach karczm i gorzelni nie będących własnością szlachty.
W ten sposób szlachta przejęła żydowskie gorzelnie, a dochodami
podzieliła się z państwem. Dramatycznie zmniejszyła się liczba
żydowskiej ludności czynnej zawodowo. W 1830 r., w porównaniu
do 1813 r., przy wyszynku pracowało już tylko 12 % Żydów. Tym
samym została zerwana dawna więź łącząca szlachtę polską z Żydami.
W 1809 r. ustanowiono w Warszawie rewir
żydowski. Z czasem w większości mniejszych miast, również
powstały osobne dzielnice żydowskie. Pobierano od Żydów różnorodne
opłaty, np. od uboju koszernego, ślubów, itp. W Warszawie pobierano
opłaty również od przyjeżdżających Żydów.
W 1811 r. Księsto Frankfurckie nadało Żydom
prawa obywatelskie. Getto we Frankfurcie zostało zburzone. Musimy
jednak pamiętać, że książę Dalberg uczynił to za kwotę 440.000
guldenów (dwudziestokrotna kwota podatku rocznego, wynoszącego
22.000 guldenów). Książę był w kłopotach finansowych i za tę
sumę pieniędzy nadał Żydom wolność i równość.
W 1811 r. Hamburg i inne północne
miasta Hanzy nadały Żydom równouprawnienie obywatelskie.
W 1812 r. wydano w Prusach akt zrównujący
w prawach Żydów z chrześcijanami. Mogli nabywać dobra ziemskie,
swobodnie się osiedlać i wykonywać wszystkie zawody. Żydów dopuszczono
do profesury akademickiej, urzędów szkolnych i gminnych. Wraz
z prawami obywatelskimi wzięli na siebie obowiązek służby wojskowej.
Jednakże Żydzi mieszkając w Wielkopolsce (pruski zabór), musieli
czekać na te prawa jeszcze do 1833 r.
W 1812 r. Hannah Adams napisała "Historię
Izraela od zniszczenia Jerozolimy do czasów współczesnych".
Adams nie była Żydówką. Była pierwszą profesjonalną pisarką
w Ameryce.
W 1813 r. Bawaria nadała Żydom równość, ale
to prawo podlegało rozlicznym restrykcjom.
W 1813 r. prawie 61 % czynnych zawodowo Żydów
na ziemiach polskich trudniło się produkcją i sprzedażą alkoholu.
W 1814 r. po wypędzeniu Francuzów, niemieckie
miasto Frankfurt uchyliło prawa równości obywatelskiej dla Żydów
i przywróciło dawne ustawy antyżydowskie. Za przykładem Frankfurtu
podobnie postąpiła Lubeka i Brema, gdzie wystąpiono nawet z
wnioskiem wypędzenia Żydów z miast. Praw obywatelskich pozbawiono
Żydów także w Hamburgu, Brunświku i Hesji.
W 1814 r. po
upadku Napoleona, we Francji pozostawiono Żydom zdobycze równouprawnienia
i wolności. Pomimo, że religią panującą uznano Kościół Rzymsko-Katolicki,
to judaizmu nikt nie prześladował.
Kongres Wiedeński w 1815 r. zagwarantował
równouprawnienie Żydom, ale doprowadzenie do ich asymilacji
stało się głównym celem. Projekt konstytucji dla Niemiec mówił:
"Trzy chrześcijańskie społeczeństwa religijne korzystają
we wszystkich państwach niemieckich z równych praw, a wyznawcom
wiary żydowskiej, o ile się podejmą pełnienia obowiązków obywatelskich,
nadane będą odpowiadające im prawa obywatelskie."
W 1815 r. Izrael Jacobson założył w Berlinie
salę do nabożeństw w swoim domu. Wprowadził on zreformowaną
liturgię z niemieckimi modlitwami i śpiewami. Później bogaty
bankier Jakub Beer ofiarował w tym celu wielką salę, w której
umieszczono organy. Punktem środkowym nabożeństw były kazania
w języku niemieckim. Ta synagoga Beera stała się rozsadnikiem
kaznodziejów żydowskich. Wyszli stąd Jakub Auerbach (Berlin),
Edward Kley (Hamburg) i G.L. Gunsburg (Wrocław).
Wskutek skarg
rabinów, Fryderyk Wilhelm III nakazał zamknąć synagogę
Beera, jako niebezpieczną nowinkę.
W 1815 r. papież Pius VII powrócił z wygnania
do Rzymu obejmując ponownie rządy w Państwie Kościelnym. Przywrócił
on Inkwizycję i odebrał Żydom wolność, uzyskaną podczas
wojen francuskich. Żydów rzymskich wyrzucono z ich domów i przesiedlono
do getta. Pod groźbą kary zmuszono Żydów do regularnego uczęszczania
na kazania misyjne. W Państwie Kościelnym zapanowało Średniowiecze.
W 1815 r. niemieckie miasto Lubeka wygnało
Żydów (ponad 40 rodzin). To samo uczyniła Brema ze swoimi Żydami.
W Austrii wyznaczono Żydom getta do
zamieszkiwania. Klasztorna górska kraina Tyrol została całkowicie
zamknięta dla Żydów. W Czechach Żydzi nie mieli wstępu do miast
górskich i wsi. Na Morawach zamknięto dla nich Brno i Ołomuniec.
Jednakże najcięższy ucisk panował w Galicji.
W 1815 r. utworzono na polskich ziemiach
Królestwo Kongresowe, pozostające pod panowaniem Rosji. W nowej
konstytucji postanowiono, że wyznanie mojżeszowe nie
stoi na równi z chrześcijańskimi.
Po polskiej stronie pojawiły się wówczas
znaczne różnice w sposobie uregulowania "kwestii żydowskiej".
Książe Adam Czartoryski (1770-1861) był zwolennikiem asymilacji
Żydów z wyłączeniem sfery religii jako warunku równouprawnienia.
Chciał przy tym zabronić Żydom prowadzenia karczm. Katolicki
duchowny, Stanisław Staszic (1755-1826) określał Żydów jako
"plagę szarańczy" i "kupę pasożytów",
wymyślał im od "włóczęgów i próżniaków". Szczególnie
daleko posunął się w 1817 r. Kajetan Koźmian, który oświadczył,
że "Żydzi z bałamutów talmudow są zabobonnemi, ciemnemi
próżniakami". Twierdził, że Żydzi nie są Polakami i
"nie mają w sobie Polskiej krwi". Te poglądy
stały się zalążkiem rasistowskiego wykluczenia Żydów ze społeczeństwa
polskiego.
Na początku XIX wieku większość ludności
żydowskiej na ziemiach polskich żyło w nędzy, mieszkając i pracując
w złych warunkach. Zubożałe żydowskie mieszczaństwo walczyło
o nieliczne dostępne dla nich posady. Nadmierna ilość rzemieślników
powodowała spadek zamówień i brak pracy. Tylko nielicznym Żydom
udało się zostać bogatymi przedsiębiorcami i bankowcami. Około
czterdziestu rodzin milionerów mieszkało w okolicach Warszawy.
Na Litwie monopol państwowy na alkohol dzierżawił Żyd,
Newachowicz, a monopol państwowy na sól dzierżawił Berek
Samuel Sonnenberg. Fraenkel, Neumark i Bergson czerpali duże
zyski z dostaw broni dla wojsk Księstwa Warszawskiego, armii
rosyjskiej i Królestwa Kongresowego.
W 1817 r. rabbi Samuel Tiktinski założył
jesziwę (uczelnię talmudyczną) w mieście Mir,
w Polsce.
W 1818 r. żydowski adwokat, dziennikarz i
polityk z USA, Mordechai Emmanuel Noach (1785-1851) wydał odezwę
nawołującą do stworzenia żydowskiego państwa na Grand Island,
w stanie Nowy York (USA). Miało to być przygotowaniem do stworzenia
w przyszłości państwa Syjonu w Palestynie. Ten pierwszy eksperyment
jednak nie powiódł się.
W 1818 r. prezydent Stanów Zjednoczonych,
John Adams, napisał: "Ja naprawdę życzę Żydom ponownie niezależnego
narodu w Judei, gdyż, jak wierzę, jego najbardziej oświeceni
mężowie uczestniczyli w ulepszaniu filozofii tego wieku".
W owym czasie wielkiej fortuny dorobił się
w Ameryce Północnej żydowski handlowiec i filantropa Judah Touro.
Na różne cele filantropijne przeznaczył on ponad 500 tys. USD,
dopomagając między innymi żydowskim osadnikom w Palestynie.
W 1818 r. Edward Kley założył w Hamburgu
Związek Świątyni Reformowanej. Do reformowanej synagogi
przychodziło około pięćdziesięciu rodzin. Liturgia odprawiana
była w języku niemieckim przy śpiewach młodzieży. Wydawano liczne
nowe książki. Na czele gminy stanął kaznodzieja Gothold Salomon.
Nadał on nowej synagodze cechy protestanckie.
Pojawienie się świątyni hamburskiej
spowodowało rozłam w żydostwie niemieckim. "Staromodni"
nie posiadali przekonujących przywódców, a autorytet rabinów
zanikł. Wiele gmin nie obsadzało opuszczonych krzeseł rabinicznych.
W Berlinie aktywność wykazywało chrystianizujące bogate stronnictwo
Friedlanderów. Wskutek upadku autorytetów rabinów, zamknięto
uczelnie talmudyczne w Pradze, Frankfurcie, Altona-Hamburgu,
Furcie, Metzu i Halberstacie. Powagą cieszyli się jeszcze czterej
rabini: Mardochaj Benet z Nikolsburga (zmarł w 1829 r.), Jakub
Lissa z Leszna (zmarł w 1832 r.), Akiba Eger z Poznania (zmarł
w 1838 r.) i Mojżesz Sofer z Presburgu (1762-1839). Mojżesz
Sofer był ortodoksyjnym rabinem i zasłynął napisaniem
"Chidushai Teshuvot Moshe Sofer".
"Nowomodni" posiadali
odważnego przywódcę w osobie Izraela Jacobsona, którego cechowała
pewność siebie. Miał on dobre stosunki z bogatymi żydowskimi
przedsiębiorcami. Jacobson nawiązał kontakty z kaznodzieją Eliezerem
Libermanem z Austrii. Dla idei reformy pozyskali rabina Arona
Chorinera z Arady. Rabin Mojżesz Kunitz z Ofen również poparł
reformę, jakkolwiek był zwolennikiem Kabały.
W 1819 r. antyżydowska nagonka ogarnęła uniwersyteckie
miasta Niemiec, a także Pragę, Kraków, Gdańsk i Rygę. Studenci
i profesorowie, którzy przewodzili w rozruchach i pogromach,
żądali odebrania Żydom praw obywatelskich, które im nadał Napoleon.
Rozruchy rozpoczęły się od niemieckiego
miasta Wurzburg, gdzie po strasznym pogromie wyrzucono ocalałych
Żydów (400 osób) z miasta. Rozruchy natychmiast opanowały miasta
całej Frankonii. Następnie prześladowania dotknęły Żydów mieszkających
we Frankfurcie. Ze względu na żyjącego tam bogatego Rotschilda,
wezwano na pomoc wojska związkowe z Moguncji, które przywróciły
porządek w mieście. Pogromy powtórzyły się w Darmstacie i Bayreucie,
skąd wygnano Żydów. Prześladowania objęły gminę w Karlsruche.
W Hamburgu zamknięto dla nich kawiarnie i poczty, wybijano szyby
w domach żydowskich.
Z powodu rozruchów antyżydowskich w
Danii, rząd musiał ogłosić stan wyjątkowy.
W latach 1820-1880 do Stanów Zjednoczonych
dotarła druga fala żydowskich imigrantów z Europy (w latach
1830-1870 głównie z terenu Niemiec). W tym czasie żydowska populacja
w USA wzrosła z 10 tys. do około 250 tys.
W 1820 r. w niemieckim mieście Lipsk zbudowano
zreformowaną synagogę, należącą do Związku Świątyni Reformowanej.
Stopniowo idee reformy rozszerzały się na inne miasta i państwa.
Towarzyszyły temu liczne kontrowersje w kręgach judaizmu
rabinicznego.
Pod koniec XIX wieku żydowscy intelektualiści,
zwłaszcza na terenie Rosji, zaczęli intensywnie interesować
się ideą powrotu, a w roku 1822 rozpoczęli oni pierwszą falę
żydowskiej imigracji do Palestyny.
W 1820 r. car Aleksander I zakazał chrześcijanom
w Rosji przechodzenia na judaizm.
W 1821 r. w rosyjskim zaborze ziem polskich
zniesiono kahał jako formę organizacji gminy. Na miejsce
kahału wprowadzono dozory bożnicze. W tym samym
roku władze carskie zakazały działalności żydowskich stowarzyszeń.
Od 1822 r. w Królestwie Polskim, Żydzi
opuszczający rewir żydowski musieli wnosić specjalną
opłatę. W ten sposób postępowało zamykanie ludności żydowskiej
w gettach.
W 1823 r. Żydzi zajmowali 21% publicznych
urzędów w Bawarii.
W 1823 r. w Stanach Zjednoczonych rozpoczęto
wydawać pierwszą żydowską gazetę. S. H. Jackson rozpoczął wydawać
angielsko-żydowski miesięcznik "The Occident".
W 1824 r. Louis Gompertz założył w Anglii
Stowarzyszenie Ochrony Zwierząt przed Okrucieństwem (Society
for Prevention of Cruelty to Animals - S.P.C.A.).
W 1824 r. w Cincinnati (Ohio, USA) utworzyła
się pierwsza żydowska kongregacja na Bliskim Zachodzie Ameryki.
Utworzył ją Józef Jonas. Nazywała się "Synowie Izraela"
(Bene Israel).
W 1825 r. car Aleksander I nakazał wysiedlić
wszystkich Żydów z miast Witebsk i Mohilew, w Rosji.
W 1825 r. wybudowano reformowaną synagogę
Kahal Kodesh Beth Elohim w Charleston (Południowa Karolina,
USA). Był to początek judaizmu reformowanego w Ameryce
Północnej.
W 1826 r. papież Leon XII nakazał odbudować
mury getta żydowskiego w Ankonie, we Włoszech.
W 1827 r. car Mikołaj I ogłosił w Rosji statuty
poboru i usług wojskowych. Oznaczały one dla Żydów pobór do
wojska młodzieńców w wieku 12-18 lat, i służba w armii do ukończenia
25 roku życia. Od tego momentu Żydzi musieli w Rosji służyć
jako rekruci i nie mieli już możliwości wykupienia się od służby.
Ponieważ odbywanie służby wojskowej kłóciło się z zasadami wiary,
wielu z Żydów samo okaleczało się, ukrywało lub uciekało za
granicę.
W latach 1830-1831 wielu Żydów wzięło udział
w Listopadowym Powstaniu Polaków. W Warszawie oddzielne żydowskie
oddziały Gwardii Miejskiej Starozakonnych wyróżniały
się zachowaniem tradycyjnych bród. Wsławiły się obroną rogatek
czerniakowskich i mokotowskich.
W 1831 r. Francja równouprawniła wiarę żydowską.
W głosowaniu izba parów oświadczyła się 57 głosami na
89 za zupełnym równouprawnieniem judaizmu. Jednocześnie
powołano do życia Akademię Rabinów (franc. College
Rabbinique) w Metzu. Została ona uznana za instytut państwowy
i otrzymała stały zasiłek z budżetu państwa. Rabini francuscy
otrzymywali pensje z dochodów państwowych, na równi z duchownymi
chrześcijańskimi.
W 1831 r. równouprawniono Żydów na Jamajce.
W 1832 r. Żydzi uzyskali prawa polityczne
w Kanadzie.
W 1833 r. w Anglii dopuszczono Żydów do izb
sądowych. Pierwszym żydowskim adwokatem w Anglii był Francis
Goldsmid (1835 r.).
W 1833 r. Disraeli Benjamin wydał swoją pierwszą
powieść syjonistyczną pt. "Dawn Glory". Myślą
przewodnią tej powieści była możliwość pokoju i współistnienia
obok siebie judaizmu i Islamu.
W 1834 r. zniesiono w Europie niesławną Inkwizycję.
- początki powrotu do Ziemi Obiecanej -
W 1834 r. serbski Rabin Juda Chai Alkalai
(1798-1878), zaproponował stworzenie żydowskich osad w Palestynie,
by ułatwić w ten sposób nadejście Mesjasza. Uzyskał on poparcie
dla tej idei żydowskiego finansisty i brytyjskiego polityka,
Sir Mosesa Montefiorie, który podjął się rozmów z władzami tureckimi,
by uzyskać tereny pod żydowskie osadnictwo.
W 1835 r. sułtan Mahmud II utworzył urząd
naczelnego rabina (hakham bashi) Imperium Ottomańskiego.
W 1835 r. żydowski bankier Dawid Salomon
został wybrany szeryfem Londynu, w Anglii. Aktywnie walczył
on o prawa żydowskie.
W 1835 r. car Mikołaj I ogłosił dekret nakazujący
wszystkim Żydom opuścić strefę 25 mil wokół miast Sewastopol,
Kijów i Nikoalew.
Na początku XIX wieku dały się zauważyć na
ziemiach polskich znaczne tendencje asymilacyjne wśród
części Żydów. W niektórych środowiskach mówiono o zastąpieniu
języka jidysz językiem polskim, co stanowiłoby pierwszy
krok do ściślejszej integracji Żydów z Polakami. Wielu Żydów
oddawało życie w powstaniach polskich, walcząc o sprawę polskiej
niepodległości narodowej. Wielu wybitnych przedstawicieli zasymilowanej
żydowskiej burżuazji, takich, jak Leopold Kronenberg czy Herman
Epstein, podejmowało zjednoczone działania zmierzające do pogodzenia
interesów żydowskich i polskich w sprawach dotyczących religii,
kultury, czy gospodarki. Te próby zakończyły się jednak fiaskiem
i jakby obumarły wraz z upadkiem powstania styczniowego w 1863
r.
Na Węgrzech nauczali wówczas ultraortodoksyjni
rabini Moses Schreiber (1763-1839) i Akiva Josef Schlesinger
(1837-1922). Odrzucali oni wszystkie nowoczesne innowacje i
nawoływali Żydów by jako "naród wybrany" przygotowali
się do powrotu do Ziemi Izraela. Uważali oni, że jest to jedyny
sposób na uniknięcie asymilacji.
W latach 1813-1892 żył i nauczał rabin
Józef Natonek, który opracował plan narodowego wyzwolenia Żydów
poprzez stworzenie niepodległego państwa żydowskiego w Palestynie.
Rabin Juda Alkalai (1798-1878) i Zwi Hirsch Kalischer nie posunęli
się w swoich naukach tak daleko. Wzywali oni do kolonizacji
Palestyny, ale nie myśleli o niepodległym państwie żydowskim.
W 1836 r. Samson Rafael Hirsch opublikował
"Dziewiętnaście listów Ben Uziela". Listy
zawierały liczne odpowiedzi na pytania dotyczące judaizmu.
Dzieło zostało przetłumaczone na wiele języków.
W 1837 r. Benjamin Disraeli został wybrany
do parlamentu Anglii.
W 1837 r. wielkie trzęsienie ziemi zniszczyło
Safed i Tyberiadę w Eretz Israel. Zginęło 400 osób, w tym wielu
Żydów.
W 1838 r. otwarto pierwszy brytyjski konsulat
w Jerozolimie, którego zadaniem była ochrona interesów Żydów
i Druzów w Syrii i Palestynie. Aktywność ewangelizacyjna, objawiająca
się nadmierną troską o bezpieczeństwo świętych miejsc sprawiała
wrażenie działań politycznych.
W 1838 r. Isaac Leeser opublikował w USA
pierwszy żydowski elementarz dla dzieci.
W 1839 r. w Londynie żydowski filantrop Sir
Moses Montefiore zaproponował utworzenie państwa żydowskiego
i uzyskał poparcie dla swojego projektu wielu wpływowych chrześcijan
w Europie. Sir Moses Montefiore był szeryfem Londynu
i najważniejszą wówczas osobistością wśród Żydów w Wielkiej
Brytanii.
W 1839 r. na Litwie wprowadzono antyżydowskie
przepisy zakazujące noszenia tradycyjnego ubrania. Opłata za
noszenie tradycyjnej kippy wynosiła 5 rubli na rok.
W 1839 r. wybuchły antyżydowskie rozruchy
w Iranie. Muzułmanie napadali na żydowskie dzielnice i palili
synagogi. Zginęło 30 Żydów, a wielu ratując życie przeszło
na Islam - nazywano ich Jadid al-Islam lub nowymi
Muzułmanami.
W 1839 r. sułtan
Abd Al-Mejid (1823-1861) wprowadził w Turcji nowe regulacje
prawne, zapewniające prawa i ochronę dla nie-muzułmańskich
mieszkańców.
W 1840 r. liczba Żydów mieszkających w Palestynie
wynosiła około 10 tys. osób.
W 1840 r. oskarżono Żydów w Damaszku (Turcja)
o rytualne morderstwo. Zagrożono im masowymi egzekucjami.
Spowodowało
to protest Żydów w wielu miejscach świata, a w konsekwencji
skupienie się rozproszonych Żydów w świecie.
W 1840 r. Lord Shaftsbury przedstawił "Projekt
kolonizacji Palestyny" przez Żydów. Równocześnie Sie Moses
Montefiore zorganizował w Londynie zjazd żydowskich notabli,
aby ich przekonać do idei kolonizacji Palestyny. Prowadził on
także liczne rozmowy z przedstawicielami rządów nad prawnymi
podstawami żydowskiej kolonizacji, jednak bez żadnych wyników.
W 1840 r. Claude Montefiore utworzył w Londynie
radykalny ruch reform, nazwany liberalnym judaizmem.
Razem z Oswaldem Johnem Simonsem popierał tworzenie żydowskich
kościołów. Montefiore uwarzał judaizm za ruch duchowy
i sprzeciwiał się wszelkim formom żydowskiego nacjonalizmu,
włącznie z syjonizmem.
W 1841 r. Żydzi zakupili w Palestynie pierwszy
gaj pomarańczowy. Uczyniono to za pieniądze brytyjskiego finansisty
Sir Mosesa Montefiore, a za namową Rabina Zeviego Hirscha Kalischera
(1795-1874).
W 1841 r. do Palestyny przybył Samuel
Salant, który został wybrany naczelnym rabinem Jerozolimy. W
tym czasie w Jerozolimie żyło 500 Żydów.
W 1841 r. Mordechai Aaron Guenzburg (1795-1846)
oraz pisarz Solomon Salkind utworzyli pierwszą nowoczesną szkołę
żydowską w Wilnie, na Litwie. Guenzberg przeciwstawiał się systemowi
ortodoksyjnej edukacji.
W 1842 r. wybudowano reformowaną synagogę
Har Sinai w Baltimore (Maryland, USA).
W 1842 r. wybudowano pierwszą reformowaną
synagogę w Anglii, w mieście Londyn.
Namiestnik Królestwa Polskiego powołał w
styczniu 1843 r. komitet dla przygotowania ustawy o osadnictwie
Żydów na roli. Było to wynikiem silnych nacisków różnych indywidualnych
osób na władze Królestwa, by uruchomić program zakładania nowych
osad rolniczych.
W 1843 r. Henry Jones utworzył w Nowym Jorku
(USA) żydowską braterską organizację "B'nai B'rith".
Współcześnie zrzesza około 15 tys. Żydów w Stanach Zjednoczonych.
W 1844 r. Marks, który był z pochodzenia
Żydem (chociaż ochrzczony w wieku 6 lat, to miał przodków rabinów),
wydał swoje dzieło pt. "O kwestii żydowskiej", w której
przystąpił do antysemickiego środowiska skupionego wokół Feuerbacha.
Marks dowodził, że judaizm nie jest religią, lecz pragnieniem
osiągnięcia celu.
W 1844 r. car Rosji Mikołaj, rozciągnął obowiązywanie
antyżydowskiego ustawodawstwa na terytorium całego imperium.
Przepisy objęły terytorium Polski i Litwy. Między innymi zakazano
noszenia tradycyjnego żydowskiego ubrania, włączając tradycyjne
nakrycie głów.
W 1844 r. w Niemczech odbyła się pierwsza
rabiniczna konferencja pomiędzy ruchem judaizmu ortodoksyjnego
i reformowanego.
W 1845 r. Dawid Yulee (1810-1866) z Florydy
został wybrany do Senatu Stanów Zjednoczonych.
W 1847 r. Lord Benjamin Disraeli opublikował
swoją drugą powieść syjonistyczną pt. "Tancred, or the
New Crusade". Była ona drukowana na łamach czasopisma
"Times". Propagował w niej żydowską kolonizację
Palestyny oraz ideę porozumienia Żydów z chrześcijanami.
W połowie XIX wieku założono w Królestwie
Polskim kilkadziesiąt żydowskich kolonii rolniczych o różnym
charakterze własności ziemi. Według urzędowych danych, w 1848
r. w Królestwie Polskim liczba ludności żydowskiej zajmującej
się uprawą roli wynosiła 30,795 osób. W latach 1844-50 istniało
ponad 56 kolonii żydowskich, o ogólnej liczbie około 570 gospodarstw
rolnych. W następnych latach liczba kolonii gwałtownie rosła,
i większość z nich przetrwała do czasów II wojny światowej.
W 1848 r. w Wilnie rozpoczął być wydawany
periodyk literacki w języku hebrajskim "Pirkej Cafon".
Propagował on idee Haskali w środowisku żydowskim.
W 1848 r. Niemcy przyznały prawa obywatelskie
Żydom.
W 1848 r. Lina Morgenstern otworzyła
w Niemczech pierwszą darmową szkołę dla biednych. Morgenstern
była nauczycielem i filantropem, wspierała otwieranie kuchni
dla najbiedniejszych (1866 r.) oraz popierała edukację i obronę
praw kobiet.
W 1848 r. Izaac Leeser założył w USA Stowarzyszenie
Hebrajskiej Edukacji (The Hebrew Education Society).
Rozwijał system szkółek niedzielnych.
W 1848 r. na Węgrzech doszło do zderzenia
się żydowskich interesów z węgierskim nacjonalizmem. W wielu
miejscowościach plądrowano żydowskie domy i niszczono synagogi.
Pomimo tego podczas powstania przeciwko
Austrii, około 20 tys. Żydów przyłączyło się do oddziałów powstańczych.
Przyszło im za to potem zapłacić niesłychanie wysoką karną kontrybucję.
W walkach w
Piedmont (Włochy) przeciwko Austrii wzięło udział 235 Żydów.
Zburzono wówczas mury getta w Rzymie.
W 1848 r. antyżydowskie rozruchy wybuchły
w Berlinie (Niemcy) i licznych miastach Bawarii. Zginęło 20
Żydów.
Podczas rewolucji 1848 r. we Francji karierę
zrobił żydowski adwokat Adolf Cremieux (1796-1880), późniejszy
poseł i minister francuskiego rządu. Był najwybitniejszym Żydem
we Francji. Między innymi wywalczył równouprawnienie dla Żydów
algierskich i dopomagał przy założeniu Alliance Israelite
Universelle.
W 1849 r. Dania przyznała prawa obywatelskie
Żydom (nowa konstytucja).
W 1849 r. węgierski parlament przyznał
Żydom równe prawa. Jednakże wojska austriackie pokonały siły
węgierskie, a sam parlament został rozwiązany.
W 1849 r. monarchia habsburska ostatecznie
zezwoliła Żydom na swobodę przemieszczania się i zniosła ustawy
ograniczające zawieranie małżeństw.
W 1850 r. Richard Wagner (1813-1883) opublikował
w Niemczech pierwszy antysemicki artykuł "Das Judentum
in der Musik". Kompozytor w ostrych słowach atakował
Żydów.
W 1852 r. zburzono mury getta żydowskiego
w Pradze.
W 1852 r. pochodzący z Kowna (Litwa) Abraham
Mapu (1807-1867) opublikował po hebrajsku powieść "Miłość
Syjonu" (hebr. "Ahavat Zion"). Stworzył
on wyidealizowany obraz Ziemi Izraela, która miał być utopijną
krainą pokoju i sprawiedliwości społecznej. Powieść była bardzo
popularna w środowiskach żydowskich i tworzyła dobre podstawy
pod rozwój Syjonizmu.
Prywatnym sekretarzem cesarza Francji,
Ludwika Napoleona III (panował w latach 1852-1870), był Ernest
Loharanne. Wydał on dwie książki, w których propagował stworzenie
żydowskiego państwa w Palestynie. Nawoływał: "Naprzód
Żydzi wszystkich krajów, wasza stara ojczyzna czeka na was".
W 1852 r. Judah Benjamin został senatorem
w Senacie Stanów Zjednoczonych.
W 1852 r. żydowski lekarz i uczony Juliusz
Ferdynand Cohn powstrzymał epidemię cholery. Swoje prace naukowe
prowadził w Breslau (Wrocław), w Niemczech.
W 1852 r. w Nowym Jorku otworzono pierwszy
żydowski szpital w Stanach Zjednoczonych - nazywał się Mount
Sinai Hospital. Fundatorami byli między innymi: Samson Simson,
Samuel Myer Isaacs i Adolphus Simeon Solomons.
W 1853 r. żydowski lekarz Abraham Jacobi
otworzył w Niemczech Narodową Szkołę Medyczną. Jest on
uważany za "ojca pediatrii".
W 1853 r. polscy Żydzi Abraham Schreiner
i Leiba Stierman z Borysławia, zlecili polskiemu aptekarzowi
Ignacemu Łukasiewiczowi przeprowadzenie doświadczenia z destylacją
ropy naftowej, który w ten sposób uzyskał łatwopalne paliwo.
W 1854 r. M.Davidson zbudował w Niemczech
pierwsze auto elektryczne.
W latach 50-tych w Galicji rozpoczął być
wydawany periodyk literacki "Hechulec". Propagował
on idee Haskali w środowisku żydowskim. Podobny periodyk
wydawano w Rosji - "Hakamel".
W 1854 r. w Jerozolimie powstał szpital żydowski.
W 1856 r. w Jerozolimie żyło 4 tys.
Żydów sefardyjskich i 1,7 tys. Żydów aszkenazyjskich.
Wprowadzenie w 1856 r. w Rosji bloku reform
przez cara Aleksandra II, dało Żydom nadzieję na polepszenie
ich sytuacji. Żydzi z "lepszych sfer" (tzn.
bogaci kupcy, posiadacze stopniów naukowych, rzemieślnicy cechowi)
mogli uzyskiwać specjalne pozwolenia na opuszczanie strefy osiedlenia.
Przepis ten obowiązywał w latach 1859-1879. Zniesiono także
liczne ograniczenia w systemie sprawiedliwości i systemie powszechnego
obowiązku służby wojskowej. W odpowiedzi, Żydzi zaczęli się
w większym stopniu asymilować.
W 1856 r. rabbi Nathan M. Adler otworzył
w Londynie (Anglia) żydowski College. Kształcono świeckich
Żydów, aby mogli oni rozbudowywać system żydowskiej edukacji.
W połowie XIX wieku w Serbii żyło około 5
tys. Żydów.
W 1857 r. brytyjski konsul w Jerozolimie,
James Finn, wysłał służbową notatkę do ministra spraw zagranicznych
z planem poprawy sytuacji ekonomicznej Palestyny. Plan opierał
się na wsparciu żydowskiego osadnictwa rolniczego.
W 1858 r. wybuchła tzw. Sprawa Mortara
- potajemnego ochrzczenia żydowskiego dziecka przez chrześcijańską
służącą i uprowadzenia go do klasztoru. Zrodziło się poczucie
żydowskiej solidarności, wymuszonej koniecznością obrony praw
Żydów.
W 1858 r. Baron Julius Reuter założył w Niemczech
pierwszą europejską firmę zaopatrującą w papier agencje informacyjne
itp.
W 1858 r. w Moskwie (Rosja) żyło zaledwie
440 Żydów.
--------------------------------------------------
Materiały opracowywane na podstawie: patrz
.
--------------------------------------------------
CIĄG DALSZY HISTORII:
|