W 1859 r. w Ameryce powstało Board
Delegates of American Israelites.
W 1859 r. 126 żydowskich ochotników pomogło
Garibaldiemu w zjednoczeniu Włoch. W owym czasie we Włoszech
żyło 30 tys. Żydów.
W 1860 r. powstała we Francji organizacja
Powszechne Przymierze Izraelickie (Alliance Israelite
Universelle), o programie społeczno-żydowskim. Początkowo
propagowała ona żydowskie osadnictwo w Palestynie, lecz bardzo
szybko opowiedziała się za asymilacją we Francji i zaciekle
zwalczała syjonizm. Powstaniu organizacji dopomagał żydowski
adwokat Adolphe Cremieux.
W 1860 r. Alexander Zederbaum rozpoczął
wydawanie pierwszego hebrajskiego periodyku w Rosji - "Hameilitz".
W 1860 r. w Nowym Jorku (USA) działało aktywnie
17 synagog.
W 1860 r. podczas hiszpańsko-marokańskiej
wojny wybuchły antyżydowskie rozruchy w mieście Tetuan. Zginęło
400 Żydów, a wiele osób uciekło do Gibraltaru.
W 1860 r. założono pierwsze żydowskie osiedle
poza murami Starego Miasta Jerozolimy - Mishkenot Sha'ananim.
Dało ono początek nowemu miastu Jerozolimy.
W 1861 r. w Polsce, w demonstracjach patriotycznych
obok Polaków brali udział Żydzi pod przywództwem Rabina Meiselsa.
W latach 60-tych
XIX wieku ludność żydowska Łodzi liczyła około 30 tys. osób.
W rękach żydowskich przemysłowców znajdowało się przeszło 1/3
fabryk. W tym czasie zaczęły się rodzić wielkie fabrykanckie
fortuny.
W 1861 r. Rosja równouprawniła
Żydów.
W 1861 r. Adolph Frank odkrył potas i opracował
technologię przemysłową w Niemczech.
W 1861 r. Johann Philip Reiss (1834-1874)
zaprezentował telefon na konferencji fizyków w Giessen w Niemczech.
Niestety, brak funduszy uniemożliwił wdrożenie tego wynalazku.
W 1861 r. podczas wojny domowej w Stanach
Zjednoczonych (1861-1865) około 10-12 tys. Żydów walczyło po
stronie Konfederacji, a 15-20 tys. Żydów po stronie Unii. Walczyło
9 żydowskich generałów, 21 pułkowników, 40 majorów i 205 kapitanów.
Jefferson Davis uczynił senatora Judah Benjamina Sekretarzem
Stanu Konfederacji. Dawid Yulee wszedł w skład Senatu Konfederacji.
W 1862 r. Mojżesz Hess (1812-1875) wydał
swoje słynne dzieło "Rzym i Jerozolima". Był
on pionierem idei świeckiego osadnictwa żydowskiego w Palestynie
i wierzył, że Francja zwróci Żydom ich ojczyznę i wówczas nastąpi
narodowe wyzwolenie. Był zwolennikiem idei socjalistycznych
Lassallea, ale jednocześnie propagował syjonizm.
W latach 1862-1893 w Jemenie narodził się
ruch mesjański skupiony wokół fałszywego Mesjasza, Judy ben
Shalom.
W 1863 r. Jechil Bril rozpoczął w Jerozolimie
wydawać pierwsze hebrajskie czasopismo "Halewanon".
W 1863 r. w Warszawie, Zelig Słonimski rozpoczął
wydawać periodyk literacki "Hacefira". Propagował
on idee Haskali w środowisku żydowskim. Później stał
się on najlepszym i najpoczytniejszym czasopismem hebrajskim.
W 1863 r. wielu Żydów wzięło udział w Powstaniu
Styczniowym Polaków. Rabin Warszawy Dow Ber Meisels trafił do
Cytadeli. Henryk Wohl i Leopold Kronenberg byli doradcami finansowymi
Rządu Narodowego.
Po niepowodzeniu
narodowowyzwoleńczego powstania, Polacy zapragnęli uzyskać "wewnętrzną
niezależność" dzięki ekonomicznemu rozwojowi. Rodząca
się polska burżuazja postrzegała Żydów jako obcych, którzy zamykali
jej dostęp do najlepszych stanowisk. W Polsce antysemityzm
stał się "sprawą narodową". Żydów postrzegano
na równi z Niemcami, i podejrzewano ich o współprace z rosyjskimi
władzami. Nastroje antysemityzmu wzrastały na widok żydowskich
bankierów i bogatych przedsiębiorców.
W 1864 r. Rabbi Zevi Hirsch Kalischer (1795-1874)
założył w Berlinie pierwsze stowarzyszenie syjonistyczne
Centralny Komitet dla Żydowskiej Kolonizacji Palestyny.
Jest on uważany za pierwszego syjonistę. Skupił on wokół
siebie grupę ortodoksyjnych działaczy i rabinów, takich
jak: Israel Hildesheimer, Goldschmit, dr Rulf (późniejszy współpracownik
Herzla) oraz Rabin Elijahu Gutmoechor. Grupa ta sformułowała
narodowy pogląd na sprawę żydowską. Rabbi
Kalischer wydał kilka książek, w tym "Denszat Cijon"
("Poszukiwanie Syjonu"). Określił w
niej praktyczny schemat powrotu rozproszonych po całym świecie
Żydów do swojej ojczyzny. Usiłował on zdobyć poparcie niezbędne
do zaszczepienia tej idei.
W 1865 r. prezydentem Stanów Zjednoczonych
został Abraham Lincoln (1809-1865). Był
to pierwszy prezydent USA, który zwrócił uwagę na problemy społeczności
żydowskiej w Ameryce.
W 1866 r. Szwajcaria przyznała równouprawnienie
Żydom.
W 1867 r. w monarchii austro-węgierskiej
zatwierdzono powszechne równouprawnienie Żydów. Równouprawnienie
w sferze wyznania nastąpiło w 1895r.
W 1867 r. Karol Marks wydał swoje dzieło
"Kapitał". Był on Żydem,
który przeszedł na chrześcijaństwo, a następnie został komunistą.
Pod jego wpływem wielu Żydów uznało socjalizm oraz komunizm
za najlepsze lekarstwo dla poprawy położenia narodowego.
W 1868 r. na polskich ziemiach istniało
29 odrębnych elementarnych szkół żydowskich.
Od 1869 r. w Wiedniu zaczęto wydawać żydowskie
czasopismo "HaShachar" ("Przedświt").
Jego głównym redaktorem był Perec Smolenskin
(1842-1885), który przez odnowienie języka i kultury hebrajskiej
chciał zespolić Żydów z kulturą europejską i postępem ludzkości.
Stopniowo skłaniał się do koncepcji oparcia narodu na ojczyźnie
w Palestynie. Zgromadził on wokół siebie grupę najlepszych ówczesnych
pisarzy: Brandstaettera, J.L. Goroona, L.L. Pereca, Fryszmana,
Jehalaala i innych.
W 1869 r. otworzono Kanał Sueski. Budowę
prowadził przez 10 lat Ferdynand de Lessepse. Była to najkrótsza
morska droga z Europy do wschodniego wybrzeża Afryki, Dalekiego
Wschodu i Australii. Od tego momentu widzimy większe zaangażowanie
się Brytyjczyków na Bliskim Wschodzie. Kanał Sueski stwarzał
im możliwość połączenia z sobą daleko rozrzuconych posiadłości.
W 1870 r. Żydzi z francuskiej organizacji
Alliance Israelite Universelle wykupili w Palestynie
mały obszar ziemi (nazwany Mikveh Israel), na
którym założyli szkołę rolniczą. Dyrektorem szkoły został Charles
Nettner. Tutaj przybywali Żydzi z Europy Środkowej i Wschodniej,
zwłaszcza z terenów Rosji. Było to ukoronowaniem marzeń rabina
Kalishera.
Francuski magnat, Baron Edmond de Rothschild
(z żydowskiego rodu bankierów) finansował osadnictwo rolnicze.
Rothschild pomagał osadom Yaakov i Rishon Lezion oraz wsparł
założenie osad Ekron i Rosh Pina. Rothschild założył PICA (The
Palestine Jewish Colonization Association). Na wsparcie
osadnictwa przekazał ponad 50 mln USD, oraz dodatkowo wiele
milionów na rozwój przemysłu.
W tym czasie w Palestynie mieszkało
około 14 tys. Żydów, w Jerozolimie stanowili większość mieszkańców.
W 1870 r. J.K. Buchner rozpoczął wydawanie
pierwszej gazety jidysz w Stanach Zjednoczonych - "Di
Yiddshe Zeitung".
W 1870 r. Rabini Nathan Adler i Lionel Cahn
założyli w Londynie (Anglia) Zjednoczoną Synagogę.
W 1870 r. Wiktor Emanuel oficjalnie zlikwidował
getto żydowskie w Rzymie. W ten sposób upadł system gett
w Europie.
W 1871 r. w Rumunii i Galicji wybuchły okrutne
prześladowania Żydów. 270 tys. Żydów rumuńskich żyło bez ochrony
prawnej, gdyż konstytucja określała ich jako "element
obcy". Podczas pogromów nikt i nic ich nie chroniło.
W 1871 r. w Odessie przez 3 dni trwały
pogromy ludności żydowskiej.
W 1871 r. Anglia przyznała prawa obywatelskie
Żydom. W Niemczech konstytucja wprowadziła zasadę swobody wyznania.
W 1871 r. wybudowano pierwszą synagogę
w San Diego (California, USA) - Adath Jeshurun. Fundatorem
był Louis Rose.
W 1871 r. Henry
Berenstein rozpoczął wydawanie pierwszej hebrajskiej gazety
w Stanach Zjednoczonych - "Hatzofe B'Eretz Chadasha".
W 1872 r. Gershon Bleichroeder utworzył w
Niemczech sieć bankowych firm. Wszystkie
jego dzieci przeszły na chrześcijaństwo.
W 1872 r. w Berlinie (Niemcy) otworzono
centrum naukowych studiów nad judaizmem połączone z uczelnią
rabiniczną. Fundatorem był Ludwig
Philipsson. Nauczali Abraham Geiger, David Cassel (historia)
i Israel Lewy (krytyk Talmudu).
W 1873 r. Dr. Isaac Meyer Wise założył w
Cincinnati (USA) reformatorski ruch Union of American Hebrew
Congregations.
W 1873 r. żydowski adwokat Adolphe Cremieux
przeprowadził rozmowy z szachem Persji Nasser-al-Din, którego
przekonał do słuszności praw Żydów. Szach wyraził zgodę na żydowską
edukację i zmniejszył ekonomiczne ograniczenia Żydów.
W 1873 r. Baron Maurice de Hirsch przekazał
1 mln franków dla Alliance Israelite Universelle, na
rzecz rozwoju systemu edukacji żydowskiej. Baron Hirsch był
zamożnym bankierem i filantropą, wspierał edukację rolniczą
żydowskich imigrantów w Ziemi Izraela.
W 1874 r. Szwajcaria przyznała prawa obywatelskie
Żydom.
W 1874 r. w Rosji objęto Żydów powszechnym
obowiązkiem pełnienia służby wojskowej. Miało to na celu pełną
asymilację Żydów.
W 1875 r. Wielka Brytania nabyła prawie 50%
udziałów w Kanale Sueskim od kedywa (wicekróla) Egiptu za 4
mln funtów. Pieniądze były pożyczone
od barona Rothschilda. Od tego momentu Wielka Brytania sprawowała
nad Kanałem kontrolę i miała pewną dominację na Bliskim Wschodzie.
W 1875 r. Marcus Siegfried wynalazł w Niemczech
pierwszy pojazd napędzany benzyną.
W 1875 r. otworzono uczelnię rabiniczną
w Cincinnati (USA) - Hebrew Union College. Fundatorem
uczelni był Isaac Meir Wise. Była to trzecia nowoczesna uczelnia
rabiniczna na świecie.
W 1876 r. Abraham Goldfaden otworzył w Nowym
Jorku (USA) teatr jidysz.
W 1876 r. żydowscy imigranci utworzyli w
Panamie pierwszą kongregację - Kol Shearith Israel.
Za twórcę żydowskiego socjalizmu uważa się
Arona Szmula Libermana, który w 1877 r. rozpoczął w Wiedniu
wydawać w języku hebrajskim czasopismo socjalistyczne "Haemat"
("Prawda").
1878 r. był kulminacyjnym momentem w dyskusji
nad równouprawnieniem Żydów. Odbył się wtedy Kongres w Berlinie.
Delegacji angielskiej przewodniczył premier Wielkiej Brytanii,
Lord Benjamin Disraeli (Żyd). 13 czerwca 1878 r. na Berlińskiej
Konferencji Narodów wydano proklamację pociechy dla Żydów. Chrześcijańskie
narody Europy ułaskawiły Żydów do pewnych przywilejów względem
Palestyny.
Od tego momentu Bóg posyłał "rybitwów",
ażeby przez przynętę Syjonizmu przyprowadzili Izraelitów do
Palestyny, im obiecanej ziemi. Od tego czasu Bóg stopniowo usuwał
zaślepienie Izraela. W tym samym momencie dr Delitzsch wydał
i zaczął rozpowszechniać w języku hebrajskim Nowy Testament,
który zaczął usuwać ich niewiarę, ignorancję i zaślepienie względem
Mesjasza.
W 1878 r. Żydzi z francuskiej organizacji
Alliance Israelite Universelle wykupili w Palestynie,
koło Jaffy mały obszar ziemi, na którym założyli kolonię Petah
Tikva (pol. Drzwi Nadziei). Mordechai
Diskin (1844-1914) pomogł założyć tutaj pierwszą nowoczesną
szkołę religijną Nezah Israel.
W 1878 r. Rabin Abraham Geiger został wybrany
rabinem Breslau (Wrocław). Ufundował
tam żydowskie seminarium teologiczne, pierwsze reformowane seminarium
rabiniczne w Centralnej Europie. Rabin Geiger inspirował
żydowski ruch reform religijnych.
W 1879 r. w Europie pojawił się nowy antysemityzm,
odwołujący się do domniemanej biologicznej niższości Żydów,
których przedstawiano jako obcy i szkodliwy czynnik chorobotwórczy
w organizmie Europy. Adolph Stoecker założył w Niemczech Chrześcijańsko-Socjalistyczną
Unię Pracy, która między innymi wzywała do bojkotu żydowskiego
biznessu. W ten sposób w Europie narodził się nowoczesny antysemityzm.
Wówczas to William Marr napisał książkę "Zwycięstwo
Judaizmu nad Niemcami".
W 1880 r. na świecie żyło około 7 milionów
700 tysięcy Żydów, z czego 90% z nich żyło w Europie, głównie
we wschodniej jej części. W samym mieście Warszawa żyło więcej
Żydów niż w całej Wielkiej Brytanii lub Francji. Poza Europą
największe skupiska Żydów znajdowały się w świecie muzułmańskim,
w Persji, Maroku i Jemenie. Społeczności żydowskie na pozostałych
kontynentach były znacznie rozproszone, za wyjątkiem Nowego
Jorku, gdzie mieszkało 80 tysięcy Żydów.
W 1880 r. do Palestyny
przybyła pierwsza fala żydowskich imigrantów z Jemenu.
W 1880 r. w Palestynie żyło około 40
tysięcy Żydów obok 500 tysięcy muzułmanów.
Społeczność żydowska w 1880 roku (Copyright: Gedeon)
W Europie Wschodniej żydowski poeta Jehuda
Lejb Gordon (1830-1892) pisał opowiadania drastycznie eksponujące
arogancję i korupcję rabinów i niesprawiedliwości prawa rabinicznego.
Wywołało to poważne konflikty pomiędzy
rabinami i zsekularyzowanymi rzecznikami Haskali. Dewizą
Gordona było: "bądź człowiekiem na ulicy, a Żydem w
domu". Był przeciwnikiem osiedlania się w Palestynie,
a ratunek dla Żydów rosyjskich widział w osiedlaniu się w Europie
zachodniej. Uważał, że wybawienie może nadejść tylko po wyzwoleniu
duchowym. Pod wpływem tych prądów oświeceniowych, liczni Żydzi
asymilowali się i przechodzili na chrześcijaństwo.
W odpowiedzi na proces emancypacji
Żydzi zaczęli poszukiwać nowych form wyrażenia religijności
odpowiadających potrzebom nowej epoki. Reformy były zapoczątkowywane
w małych kongregacjach, czasem wspieranych przez władze świeckie.
Nowe idee pojawiły się początkowo w reformie liturgii, niż w
teologii lub prawie. Na początku XIX wieku toczono dysputy i
spory nad zagadnieniem języka modlitwy, wprowadzeniem kazań
i muzyki, skróceniem nabożeństw i modyfikacją obyczajów wiernych.
Dopiero później reforma wkroczyła na grunt teologii i tradycji.
W tej nowo zaistniałej sytuacji tradycjonaliści pozostali w
mniejszości. Dawne wzory postępowania przestały pociągać młode
żydowskie pokolenie, które zapragnęło zostać zwykłymi Europejczykami.
Nowe idee formułowały się w różnych prądach, od skrajnie konserwatywnych
po skrajnie liberalne. Po stronie skrajnego konserwatyzmu
teologicznego stał Rabin Samson Rafael Hirsch (1808-1888).
Wyznaniem wiary Hirscha było przekonanie o natchnionym i autorytatywnym
charakterze Biblii, Talmudu i prawa rabinicznego.
Odstąpienie od niego choćby na krok oznaczało otwarcie drzwi
przed całkowitą przemianą judaizmu. Uważał, że reformy
potrzebują Żydzi, a nie judaizm. Po stronie skrajnego
liberalizmu stali Rabin Samuel Holdheim (1806-1860) oraz
Rabin Abraham Geiger (1810-1874). Holdheim uważał, że zmiana
okoliczności narzuca konieczność wprowadzenia zmian w zakresie
prawa rabinicznego. W swoich reformach posunął się on
tak daleko, że przesunął nabożeństwa szabatowe w Berlinie na
niedzielę. Zrezygnował z obchodzenia niektórych świąt i akceptował
małżeństwa mieszane. Liczyła się dla niego wiara i etyka judaizmu,
nie zaś obrządki i tradycja. Podobnie uważał Rabin Geiger, dla
którego wiele obrządków (np. obrzezanie) było obcych dla współczesnej
wrażliwości i życia. Ważna była dla niego etyczna sfera wiary,
nie zaś rytuały tradycji judaistycznej. Po stronie arcykonserwatywnego
modernizmu stał Rabin Zechariasz Frankl (1801-1875). Był
on zaciekłym wrogiem tego, co określał jako "negatywną
reformę prowadzącą do całkowitego rozmycia judaizmu".
Można go uznać za przysłowiowego "ojca" judaizmu
konserwatywnego. Ta nowa postać tradycjonalizmu otrzymała
bardzo szybko nazwę "ortodoksji".
W celu rozpowszechnienia reformy organizowano
specjalne konferencje rabinów. Zakładano również nowego typu
uczelnie rabiniczne nawiązujące do osiągnięć współczesnych
badań nad judaizmem. Po okresie konfliktów wewnętrznych
i niepewności co do kierunku rozwoju, nowe ruchy religijne Żydów
przybrały postać trzech głównych ugrupowań: liberalną
(reformowany, czyli radykalnie reformatorski), konserwatywną
("judaizm historyzujący", umiarkowanie reformatorski)
oraz ortodoksyjną (radykalnie konserwatywny).
Reformy zapoczątkowane w Europie znalazły
żyzny grunt w Ameryce, gdzie nie istniały ograniczenia hamujące
ich rozwój. Około 1880 roku w Ameryce dominował wśród Żydów
judaizm reformowany. Późniejsze fale imigracji z Europy
wzmocniły pozycję tradycjonalistów i doprowadziły do
powstania specyficznego amerykańskiego judaizmu konserwatywnego
(wywodził się on z europejskiego "judaizmu historyzującego").
Od 1880 r. rozpoczęło się przymusowe osiedlenie
Żydów rosyjskich na ziemiach polskich, a w jego wyniku wzrost
nastrojów nieprzychylnych wobec Żydów - to wszystko spowodowało
rozpoczęcie masowej emigracji do Stanów Zjednoczonych, która
trwała aż do końca I wojny światowej.
W latach 1881-1884 doszło do serii 223
pogromów Żydów w Rosji. Pretekstem był udział Żydówki Hesi Helfman
w zamachu na cara Aleksandra II (13 marca 1881 r.). Agitacja
wmówiła chłopstwu i mieszczaństwu rosyjskiemu, że za zamachem
kryją się Żydzi. Całą Rosję zalała fala pogromów żydowskich.
W ponad 100 miejscowościach doszło do mordowania, gwałtów i
rabunków na Żydach. Później, oskarżono samych Żydów, że byli
sprawcami tych pogromów przez swój "religijny fanatyzm"
i przebiegły lichwiarski wyzysk ludności. Propagadorem pogromów
był rosyjski minister spraw wewnętrznych Ignatiew, oddziałami
dowodził generał Drenbien.
Wprowadzono wtedy ograniczenia prawne
w zawieraniu małżeństw i osiedlaniu się w Rosji Żydów, musieli
płacić większe podatki niż inne narodowości i objęci zostali
obowiązkiem służby wojskowej, od której mogli się wykupić jedynie
bardzo bogaci. Przy równoczesnym upadku manufaktur rzemieślniczych,
wprowadzeniu ograniczeń w handlu wódką, wobec monopolizacji
przez państwo produkcji spirytusu, oraz przy względnie dużym
przyroście naturalnym - społeczność żydowska bardzo zbiedniała,
o biedocie żydowskiej mówiono, że "żyje powietrzem".
W latach 80-tych XIX wieku na polskie ziemie
napłynęła ze wschodu fala Żydów rosyjskich. Było
to związane z porgomami w Okręgu Moskiewskim.
W 1881 r. doszło do pogromu Żydów w Warszawie.
Podczas mszy w katolickie święto Bożego Narodzenia, doszło do
zamieszania i wybuchu paniki wśród ludzi (zginęło 20 Żydów).
Oskarżono o to jednego z Żydów i cała nienawiść została wyładowana
w przeciągu następnych trzech dni. W pogromie zamordowano 12
Żydów. Straty materialne oszacowano na 1 mln rubli. Policja
interweniowała dopiero trzeciego dnia zamieszek.
W 1881 r. zaczęły powstawać niewielkie grupy
Hovevei Zion. Jednym z założycieli ruchu był ortodoksyjny
Rabin Samuel Mohilever z Rosji. Gorąco popierał żydowskie
osadnictwo w Ziemi Izraela. Ruch zyskał również poparcie Rabina
Hermana Zvi Schapira z Niemiec. Popierał on rewolucyjne idee
i opowiadał się za żydowskim osadnictwem w Palestynie.
W ruchu doszło jednak do wewnętrznych
sporów pomiędzy świeckimi i religijnymi członkami. W wyniku
tego, żydowskie osiedla w Palestynie znalazły się w trudnej
sytuacji. Aszer Ginzberg (1856-1927) objechał Palestynę nauczając,
że na razie nie można utworzyć państwa żydowskiego. Był on zwolennikiem
rozwijania kilku osad i uczynienia z Palestyny duchowego centrum
judaizmu, skąd miałoby nadejść odrodzenie narodu żydowskiego
w diasporze. Założył on tzw. "kulturowy syjonizm",
który stał się alternatywą dla "syjonizmu politycznego".
Syjonizm kulturowy podkreślał pojęcie "żydowskości"
i łączył świadomość własnej kultury z akceptacją innych kultur.
W latach 1881-1914 przeszło 2,75 miliona
Żydów opuściło Europę, większość z nich kierowała się do Ameryki.
85% emigrantów udało się do USA, tworząc tam jedną z najliczniejszych
społeczności imigracyjnych. Ich napływ zbiegł się z rozwojem
przemysłu, co sprawiło, że przybysze osiedlali się w wielkich
miastach, pracując na ogół w fabrykach.
------- Pierwsza Aliyah -------
Część z nich przybyła do Palestyny. Była
to tzw. pierwsza aliyah (dosłownie: "wstąpienie"
- tak Żydzi mówią o powrocie do ojczyzny swoich ojców). Od roku
1881 Baron Lionel de Rothschild (Żyd, od 1858 r. członek brytyjskiego
parlamentu) poprzez anonimową firmę "Znanego dobroczyńcy"
popierał materialnie nowo tworzone żydowskie kolonie w Palestynie.
W latach 1881-1903 trwała pierwsza
aliyah, w której około 25 tys. Żydów z całego świata osiedliło
się w Palestynie. Byli to głównie uciekinierzy przed rosyjskimi
pogromami. Uzyskiwali oni dużą pomoc ze strony bogatych Żydów
z zachodniej Europy oraz z Ameryki, którzy wykupywali ziemię
i dawali środki na jej zagospodarowanie.
W maju 1882 r. w Rosji ogłoszono tzw. prawa
Majowe, które prześladowały i wypędzały Żydów z domów w
Rosji, Polsce, Rumunii i Galicji. W Rosji wybuchły inspirowane
przez policję pogromy Żydów. Na Podolu zginęło 40 Żydów, 170
zostało rannych. Zniszczono 1250 żydowskich domostw. Prześladowania
objęły ponad 15 tys. osób. W ten sposób carat zręcznie odwrócił
uwagę publiczną od problemów wewnętrznych.
W następnych latach zakazano w Rosji
Żydom nabywać ziemię, uczyć się w gimnazjach i na uniwersytetach,
oraz wprowadzono strefę osiadłości, poza którą nie wolno im
było mieszkać, a w tej strefie ograniczono specjalnie zarobki.
Nastąpiło silne ograniczenie praw dla Żydów. Zawód prawnika
stał się dla Żydów niedostępny. Odebrano im prawa wyborcze do
samorządów miejskich i ziemskich. W latach 90-tych wysiedlono
wszystkich żydowskich kupców, rzemieślników, a nawet żołnierzy
z guberni moskiewskiej.
W 1882 r. powstał w Charkowie i Odessie studencki
ruch Młodzież Syjonu, który głosił program narodowego
oswobodzenia Żydów przez utworzenie żydowskiego państwa w Palestynie.
W 1882 r. Rabbi Nathan Zevi Finkel otworzył
w Slobodce na Litwie jesziwę. Przebywało w niej średnio
około 300 studentów.
W 1882 r. w Niemczech odbył się pierwszy
międzynarodowy kongres antysemicki w Dreźnie. Antysemicką
Chrześcijańską Partię Socjalistyczną założył protestancki
pastor Adolf Stocker. Antysemici znaleźli się w niemieckim parlamencie.
Publikowane antysemickie książki rozprowadzano po innych krajach.
W 1882 r. na Węgrzech oskarżono Żydów
o popełnianie mordów rytualnych.
Pod koniec XIX wieku wielu Żydów, przeważnie
skutkiem prześladowań, emigrowało z ziem polskich do Wiednia,
Berlina, Francji i Ameryki. Ci, którzy nie mogli opłacić podróży
zamorskiej, sprzedawali się agentom i odbywali bezpłatnie podróż
w zamian za wieloletnią niewolniczą pracę w Ameryce. Tracili
oni swoją jedność i łączność wspólnot kahalnych, i skupiali
się teraz wokół ruchów, które zrodziły się wcześniej, a teraz
zyskiwały nowych licznych zwolenników. Jednym z takich ruchów
był chasydyzm, który mocno rozwijał się w Ameryce.
Wielka migracja Żydów w latach 1881-1914
(Copyright: Gedeon)
W 1882 r. w Stanach Zjednoczonych powstała
pierwsza żydowska socjalistyczna organizacja Propaganda Verein.
W owym czasie wpływ Haskali powodował,
że pisano w jidysz a nie w hebrajskim. Dzięki temu drukowane
książki mogły być czytane przez większość Żydów. Język jidysz
był powszechnie znany, natomiast hebrajski pozostawał językiem
świętym, przeznaczonym do liturgii w synagodze. Wynikiem tego
był rozkwit literatury żydowskiej w języku jidysz w drugiej
połowie XIX wieku. Punktem szczytowym było pisarstwo Szolema
Alejchema (1859-1916), Mendele Mojchera Sforima (1836-1917),
Izaaka Lejba Pereca (1852-1915) i Szaloma Asza (1881-1957).
Publikowano zbiory żydowskich pieśni, anegdot i dowcipów.
W 1882 r. Leon Pinsker (1812-1891) zaczął
głosić pociechę pomiędzy Żydami. Opublikował on broszurę pod
tytułem "Autoemancypacja" ("Auto-Emancipation").
Opisał on sytuację Żydów ze Wschodu,
którzy doszli do przekonania, że emancypacja nie przyjdzie "z
zewnątrz", a czekanie w nadziei, że otrzyma się ją
w darze, było dla nich upokarzające i pozbawione godności. Była
to jego odpowiedź na pogromy z 1881r., a zarazem radykalna odmowa
asymilacji Żydów w europejskich narodach. Rodzący się ruch syjonistyczny
stanowił odpowiedź na odmowę akceptacji Żydów wyrażającą się
w antysemityzmie. Pinsker odegrał czołową rolę w ruchu Hovevei
Zion. Szybko do Pinskera przyłączyli się Lilienblum, Levanda,
Ruelf i inni.
W 1882 r. Edmund Menahem Eisler wydał
na Słowacji swoją książkę "Ein Zukunftsbild".
Przedstawił w niej swoją wizję żydowskiego
państwa, z hebrajskim jako językiem narodowym. Głosił on ideę
nowoczesnego eksodusu z Europy, aby uniknąć konsekwencji
narastającego antysemityzmu. Eisler napisał swoją książkę 17
lat przed Herzlem.
W 1882 r. do Paryża przyjechał Samuel Mohylewer,
najpierw rabin w Radomiu, później w Białymstoku. Zdołał on namówić
Barona Edmunda Rotschilda, aby zgodził się sfinansować pierwszy
plan żydowskiej kolonizacji w Palestynie.
W 1882 r. w Palestynie powstały żydowskie
kolonie: Żydzi rumuńscy osiedlili się obok Safadu (Rosh Pina)
i obok Hajfy (Zichron Jaakow), natomiast Żydzi rosyjscy z Charkowa
założyli Rishon LeZion. Ci żydowscy pionierzy byli zjednoczeni
przez wspólne hasło: "Domie Jakuba powstań, a pójdziemy"
(po hebrajsku: Beit Jaakow, lechu wenelech). Od początkowych
liter tego hasła powstał skrót Bilu, który stał
się nazwą ruchu osadników.
Osadnicy z ruchu Bilu napotykali
na liczne trudności i musieli walczyć z malarią, napadami Beduinów
i wrogością innych żydowskich osadników, którzy do tej pory
żyli głównie z tzw. "chałłuki", czyli datków
od światowego żydowstwa. Nie podobał się im ruch Bilu,
w którym powstały osady rolnicze, mające na celu osiągnąć pełną
samowystarczalność w Palestynie. Z drwiną przezywano ich "bejły".
Nowe osady przetrwały tylko dzięki interwencji finansowej Barona
Edmonda de Rothschilda. Baronowi podobało się podejście pionierów
z Bilu, dla których bardzo ważnymi były osiągane wyniki
gospodarcze. W ten sposób żydowscy osadnicy zbierali doświadczenie,
które miało zaowocować po latach. Baron Rotschild równocześnie
finansował osady powstające pod jego patronatem. Te ostatnie
jednak najbardziej liczyły na datki z jego strony, niż na własne
wyniki gospodarcze. Na tym podłożu powstawały konflikty między
ortodoksami a pionierami.
W 1883 r. M.L.Lilienblum (1843-1910) wydał
broszurę "Odrodzenie narodu żydowskiego w świętym kraju
swych ojców". Był on zwolennikiem
Haskali, a jednocześnie propagatorem syjonizmu.
W 1883 r. we Lwowie powstała pierwsza żydowska
organizacja nacjonalistyczna. Uważali oni, że konflikty
pomiędzy Żydami a nie-Żydami skończą się dopiero wtedy, gdy
większość narodu żydowskiego zamieszka we własnym państwie w
Palestynie. Działali w kierunku przesiedlenia najbiedniejszej
części ludności żydowskiej do Palestyny. Była to w przeważającej
części ludność wiejska, co w przyszłości ułatwiło jej asymilację
w warunkach życia w Palestynie.
W 1884 r. Bułgaria wprowadziła ustawodawstwo
antyżydowskie. Wielu Żydów emigrowało do Anatolii w Turcji.
W 1884 r. W
Bułgarii rozpoczęto wydawać pierwszą gazetę w języku ladino
- "La Alborada".
W 1884 r. Herman Aron (1845-1913) wynalazł
w Niemczech licznik energii elektrycznej. Był również pionierem
w bezprzewodowym telegrafie.
W 1885 r. w Palestynie powstała kolonia Gedara.
Została ona założona dzięki wsparciu materialnemu i duchowemu
mieszkającego już w Palestynie Żyda, Jechwela Michaela Pinesa.
Od 1885 r. Nathan Birnbaum (1864-1937) zaczął
wydawać własną gazetę "Selbst-Emancipation".
Nawoływał on do odnalezienia własnej
żydowskiej tożsamości. W 1890 r. ukuł pojęcie "Syjonizm",
aby w ten sposób odróżnić nowy ruch od ogólnych żydowskich dążeń
i filantropijnych zabiegów.
W 1885 r. pierwszym żydowskim paarem
został Lord Nathaniel Meyer Rothschild. Po długiej walce uzyskał
prawo zasiadania w Izbie Lordów.
W 1885 r. Samuel Montagu został wybrany
do angielskiego parlamentu, w którym przebywał przez 15 lat.
Lord Montagu był zamożnym żydowskim bankierem i filantropą.
Współpracował przy tworzeniu systemu metrycznego (Weights
and Measures Act).
W 1886 r. Dr. Sabato Morais założył w Nowym
Jorku (USA) uczelnię rabiniczną Jewish Theological Seminary.
Była to tradycyjna, konserwatywna i ortodoksyjna uczelnia
rabiniczna.
W 1886 r. w Nowym Jorku (USA) otworzono
uczelnię talmudyczną Jeshiwa Etz Chaim. Była to pierwsza
jesziwa w Stanach Zjednoczonych zajmująca się wyłącznie
studiami Talmudu.
W 1886 r. w St. Petersburgu rozpoczęto wydawać
pierwszą hebrajską gazetę w Rosji - "Ha-Yom".
W 1887 r. lord Samuel Montagu ufundował ortodoksyjną
synagogę Federation, w Anglii.
W 1887 r. rabbi
Sabato Morais otworzył w Philadelphii (USA) uczelnię rabiniczną
Jewish Theological Seminary Association. Uczelnia stała
się centrum duchowym i edukacyjnym judaizmu konserwatywnego.
W 1902 r. Seminarium zostało zreorganizowane pod nazwą Jewish
Theological Seminary.
W 1887 r. Teodor Fritzsch założył w Niemczech
wydawnictwo Hammer Publishing House, specjalizujące się
w książkach antysemickich.
W 1888 r. w Stanach Zjednoczonych powstało
żydowskie wydawnictwo Jewish Publication Society of America
(JPS). Wydano setki pozycji literackich Graetza, Dubnowa, Barona
("History of the Jews") i Ginsburga ("Legends
of the Jews"). Innymi publikowanymi autorami byli:
Israel Zangwill, Leo Baeck, Cecil Roth, Jacob R. Marcus, oraz
Louis Finkelstein.
W 1889 r. Żydzi uzyskali oficjalne prawo
mieszkania w trzech miastach Finlandii: Helsinki, Turku i Vyborg.
W Finlandii żyło około 1 tys. Żydów.
W 1889 r. rozpoczęło się żydowskie osadnictwo
w Argentynie. W Buenos Aires osiedliło się 366 Żydów. Ideę osadnictwa
w Argentynie popierał Baron de Hirsch.
W 1889 r. Asher Ginsberg (1856-1927) założył
elitarne żydowskie stowarzyszenie Bnei Mosze (Synowie
Mojżesza). Jego działacze dbali o wysoki poziom moralności
narodu żydowskiego i starali się być kapłanami, wodzami Żydów.
Założyli w Rosji i w Palestynie liczne szkoły, w tym szkołę
dla dziewcząt w Jaffie. Założyli także kolonię żydowską Rechowot
w Palestynie. Stowarzyszenie rozwiązało się w 1896 r.
Już w 1889 r. w koloniach żydowskich w Palestynie
mieszkało około 4 tysiące Żydów. Ogółem liczbę Żydów żyjących
w Palestynie w owym czasie ocenia się na około 45 tysięcy. Stanowili
około 8% ogółu ludności Palestyny.
W 1891 roku ks. William E.Blackstone przedstawił
prezydentowi Stanów Zjednoczonych, Benjaminowi Harrisowi, petycję
nawołującą do międzynarodowej konferencji "w celu rozważenia
roszczeń Izraelitów do Palestyny jako ich starożytnej ojczyzny".
Między innym czytamy w niej: "Dlaczego ponownie nie oddać
im Palestyny? Według Boskiego rozmieszczenia narodów jest to
ich dom - nieprzenośna własność, z której zostali wypędzeni
siłą..." Petycja została podpisana przez wiele wpływowych
osobistości, łącznie z Johnem D. Rockefellerem.
W 1891 r. Baron de Hirsch założył Jewish
Colonial Association. Baron Hirsch zdeponował na koncie
organizacji 2 mln funtów, celem wsparcia osadnictwa rolniczego
Żydów z Rosji i Europy Wschodniej. Osadnictwo miano realizować
w różnych krajach na całym świecie. Ideę poparli Rothschildowie,
Casselowie i Goldsmidowie.
W 1891 r. władce carskie w Rosji przymusowo
przesiedliły Żydów (14 tys. rodzin) z Petersburga i okolic Moskwy
do kilku guberni zachodnich i południowych (między innymi na
ziemie polskie). Carat próbował się posłużyć rosyjskimi Żydami
w celu rusyfikacji ziem polskich. Zabroniono przy tym Żydom
nabywać ziemię i ograniczono dostęp do szkół. Nakazy i zakazy
stopniowo tworzyły getto ekonomiczno-polityczne.
W 1892 r. carskie władze w Rosji zamknęły
słynną Volozhin Jeshiva. Rabbi Berlin i jego rodzina
zostali wygnani.
W 1892 r. na terenach polskich powstała Polska
Partia Socjalistyczna. Potem większe znaczenie zaczęła odgrywać
Socjaldemokracja Królestwa Polskiego i Litwy (SDKPiL,
lata 1893-1900) i Socjaldemokratyczna Partia Robotnicza Rosji
(SDPRR, 1898r.). Środowiska socjalistyczne głosiły idee rewolucji
światowej, obiecując nie tylko zniesienie różnic klasowych,
ale także zakończenie konfliktów o charakterze narodowościowym.
Niektórzy Żydzi zaangażowali się w tą
działalność w ruchu robotniczym - Róża Luksemburg (1871-1919),
Jan Tyszka (Leon Jogiches, 1867-1919), Paweł Akselrod (1850-1928)
i Lejb Bronsztejn (Lew Trocki, 1879-1940).
W 1892 r. hebrajski pisarz Elhanan Lewinsky
(1857-1910) napisał w Rosji syjonistyczną opowieść "Podróż
do Ziemi Izraela w 2040 roku". Popierał
on rosyjskich syjonistów.
W 1892 r. Dawid Schwartz wynalazł na Węgrzech
sterowiec. Podczas próby lotu zginął w wypadku. Jego patent
posłużył do stworzenia niemieckiego Zeppelina.
W 1892 r. władze carskie na ziemiach polskich
podjudziły strajkujących robotników w Łodzi, i przemieniły strajk
w zamieszki antyżydowskie. Do Łodzi przybywali okoliczni polscy
chłopi, aby ukarać Żydów za działania wrogie Kościołowi Katolickiemu.
Zajścia ta położyły kres nadziejom Żydów
na asymilację w polskim społeczeństwie. Coraz
większą popularnością cieszyły się organizacje syjonistyczne
i socjalistyczne.
W 1892 r. w Stanach Zjednoczonych powstała
żydowska organizacja robotnicza Arbeiter Bing. Organizacja
zajmowała się działalnością socjalną, szkołami i cmentarzami.
W 1893 r. w Galicji (polskie ziemie pod zaborem
austriackim) wzrosły nastroje antyżydowskie. Żydzi zostali potraktowani
jako "kozioł ofiarny" na wszystkich liniach
napięć społecznych - w konfliktach narodowych i religijnych
pomiędzy Polakami, Rusinami i Austriakami, katolikami, prawosławnymi
i unitami.
W tych warunkach obradował w 1893 r.
kongres katolicki, który skutecznie podgrzał antyżydowskie nastroje
w Galicji. Twierdzono, że Żydzi rozpijają polskich chłopów,
a żydowscy lichwiarze doprowadzają ich do bankructwa. Rzekomo
Żydzi czynili to współdziałając z austriackimi władzami. W ten
sposób walkę narodowościowo-polityczną skupiono na Żydach, których
poświęcono.
W 1893 r. w Krakowie (ziemie polskie, zabór
austriacki) powstała nacjonalistyczna Ogólnoaustriacka
Żydowska Partia Narodowa. Wraz z innymi grupami nacjonalistów
żydowskich dążyli do uzyskania równouprawnienia z innymi narodami
w Galicji i w całym cesarstwie Habsburgów. Dodatkowo zadali
narodowej autonomii.
W 1893 r. Hannah Salomon (1858-1942) założyła
w USA Narodową Radę Żydowskich Kobiet (The National
Council of Jewish Women). W 1904 r. rada przekształciła
się Międzynarodową Radę Żydowskich Kobiet.
W latach 1894-1898 liczba potrzebujących
wsparcia w zaborze rosyjskim wzrosła prawie o jedną trzecią.
Działalność dobroczynna gmin bardzo prędko osiągnęła granice
swoich możliwości. Biedni Żydzi dostawali zapomogi na religijne
święta, aby mogli je obchodzić w odpowiedni sposób. Niezamożne
panny dostawały posag. Dodatkową pomoc udzielano podczas srogich
zim, lub w przypadku chorób i wypadków. System pomocy nie był
jednak wystarczający. Nawet zaangażowanie się pojedynczych bogatych
Żydów niewiele pomagało. Z czasem, stopniowo zaczęły powstawać
chewry chasydzkiego proletariatu (towarzystwa, spółdzielnie
i stowarzyszenia), które organizowały wzajemną pomoc i samopomoc.
Ważną rolę odgrywały kasy pożyczkowe spółdzielni rzemieślniczych
i drobnych kupców. Najważniejszą organizacją było Towarzystwo
Wspierania Rzemiosła i Rolnictwa wśród Żydów w Rosji (od
1921 r. nazwane "Obszczerstwo Razprostranienija Truda"
- ORT).
W latach 1894-1906 wybuchła tzw. "sprawa
Dreyfusa". Alfred Dreyfus (Żyd) był kapitanem w Ministerstwie
Wojny armii francuskiej. W 1894r. oskarżono go o szpiegostwo
na rzecz Niemiec, a po wyroku sądu wojennego zesłano go do francuskiej
kolonii karnej na wyspie Diabła, w Gujanie Francuskiej. Gdy
później wyszło, że był niewinny, fakt ten został zatajony przez
wyższe władze wojskowe Francji. Dreyfus został ostatecznie oczyszczony
z zarzutów i w 1906 r. przywrócony do swego stopnia oficerskiego.
Był to jednak wyraźny znak dla Żydów, że nigdy nie zdołają się
zasymilować z chrześcijanami, i zawsze będą odrębni narodowo
od nich.
W 1895 r. zawiązał się w Bukareszcie, stolicy
Rumunii, Sojusz Antysemicki. Wstąpiło do niego wielu
wpływowych Rumunów, w tym członkowie rządu. Celem tej tajnej
organizacji było wyparcie Żydów z życia gospodarczego i przyspieszenie
ich emigracji. Posługiwano się w tym celu bezwzględną agitacją
religijną, podjudzając antagonizmy wyznaniowe i narodowościowe.
W 1895 r. w Bostonie (USA) powstała pierwsza
żydowska organizacja dobroczynna - Federation of Jewish Charities.
W 1896 r. Abraham Cahan rozpoczął wydawanie
w Nowym Jorku (USA) gazety jidish - "Jewish Daily
Forward".
Po wstrząsie wywołanym przez proces Dreyfusa,
w 1896 r. wiedeński pisarz i publicysta Theodor Herzl (1860-1904)
opublikował artykuł pod tytułem "Państwo żydowskie"
("Der Judenstaat"). Bez głębszej znajomości
wcześniejszego ruchu syjonistycznego, przekonał on wszystkich,
że właśnie znaleziono rozwiązanie "kwestii żydowskiej",
co doprowadziło do narodzenia się ruchu politycznego Syjonizmu,
zachęcającego Izraelitów do powrotu do Palestyny. Herzl widział
rozwiązanie problemu żydowskiego tylko poprzez utworzenie odrębnego
państwa żydowskiego na Ziemi Izraela. Przedstawił on plan autonomicznego
państwa żydowskiego pod feudalnym zwierzchnictwem państwa tureckiego.
Idea syjonizmu znalazła wielki
oddźwięk w żydowskich masach emigrantów uciekających przed pogromami
z Rosji. Będący między nimi socjaliści, widzieli w tej
idei szansę stworzenia państwa żydowskiego wolnego od dominacji
religii, eksploatacji ekonomicznej i przekleństwa antysemityzmu.
Natomiast w zachodniej Europie, Syjonizm nie znajdywał
większego posłuchu. Program Herzla odrzucili żydowscy filantropi,
Baron Maurice de Hirsch i Rotszyldowie.
W 1896 r. Rabbi Joseph Hurwitz założył uczelnię
rabiniczną w Nowardok na Białorusi. Studiowano tam Kabałę
i popierano ascetyzm.
W 1896 r. Otto Lilienthal wynalazł w Niemczech
maszynę wznoszącą się w powietrze. Zginął w wypadku przy próbie
lotu.
W 1896 r. w Stanach Zjednoczonych powstała
pierwsza żydowska organizacja weteranów wojennych - Hebrew
Union Veterans Organization.
W 1897 r. Rabbi Isaac Elhanan otworzył w
Nowym Jorku (USA) ortodoksyjną uczelnię rabiniczną. Później
otworzono przy niej świecki żydowski uniwersytet i uczelnię
medyczną.
W 1897 r. Theodor Herzl rozpoczął wydawać
w Wiedniu (Austria) pierwszą gazetę syjonistyczną "Die
Welt" ("Świat"). Gazeta
propagowała ideę syjonizmu i sprzeciwiała się antysemityzmowi.
Razem z Herzlem redagowali ją Martin Buber i Nahum Sokolow.
W sierpniu 1897 r. odbył się Pierwszy
Kongres Syjonistyczny w Bazylei, z udziałem 200 delegatów.
Zorganizowali go Theodor Herzl i Max Nordau. Kongres
skupił wielu zwolenników poglądów Teodora Herzla. Powstała
Organizacja Syjonistyczna w celu prowadzenia akcji
osiedleńczej w Palestynie. Podczas I Kongresu Syjonistów uchwalono
"Program Bazylejski". Obiecano narodowi żydowskiemu
utworzenie ojczyzny w Palestynie. Dokonano wyboru flagi i hymnu
państwowego w celu prowadzenia akcji osiedleńczej w ojczyźnie
Żydów w Palestynie. Od tego momentu delegacje gmin żydowskich
z całego świata rozpoczęły praktyczne działania, pobudzające
masy żydowskie do emigracji. Poczyniono także starania, które
miały na celu przekonać mocarstwa europejskie, by poparły ideę
stworzenia państwa żydowskiego na Ziemi Izraela, która wówczas
znajdowała się pod panowaniem tureckim. Rozszerzono również
pomoc dla istniejących w tym kraju żydowskich osad rolniczych,
co stało się zachętą do dalszej imigracji.
Tak więc w miejsce dotychczasowego biernego
oczekiwania na nadejście Mesjasza, który miałby ponownie zaprowadzić
naród żydowski do legendarnej Ziemi Obiecanej - kraju dobrobytu
i wiecznej szczęśliwości - część elit żydowskich wzięła sprawy
zorganizowania swego narodowego państwa we własne ręce.
W 1897 r. w Wilnie powstał Ogólnożydowski
Związek Robotniczy Litwy, Polski i Rosji ("Algemajner
jidiszer Arbeterbund"), zwany w skrócie Bund.
W ten sposób Wilno stało się centrum żydowskiego ruchu socjalistycznego.
Z tutejszego seminarium rabinackiego, popularyzującego
idee oświecenia (Haskali), wyszli między innymi
socjaliści Aron Samuel Libermann i Aaron Zundelewicz. Do żydowskiego
środowiska robotniczego przemawiano w jidysz. Stopniowo
Bund przekształcił się w masową żydowską organizację
o charakterze robotniczym.
Nie przypadkiem Organizacja Syjonistyczna
i Bund powstały w tym samym roku. Obie wyciągnęły radykalne
wnioski z XIX-wiecznego kryzysu żydowskiej tożsamości, i doszły
do przekonania, że jedynym wyjściem jest aktywne działanie w
celu osiągnięcia zbawienia. Socjalizm i Syjonizm
były żydowską odpowiedzią na brak nadejścia Mesjasza. Mimo wszelkich
różnic celów i dróg, wspólny punkt wyjścia ("żydowska
nędza") umożliwiał skrajnym orientacjom współpracę
w różnych kwestiach.
Bardzo szybko pojawiły się różnice poglądów
w ruchu syjonistycznym. Zachodnioeuropejscy syjoniści
z Herzlem na czele uważali za najważniejszą pracę polityczną,
dyplomatyczne rokowania i zabezpieczenie przez międzynarodowe
prawo istnienia żydowskiego państwa, leżącego niekoniecznie
w Palestynie. Natomiast Żydzi ze wschodniej Europy za najważniejszą
uważali szybką i praktyczną pomoc dla biednej i zagrożonej żydowskiej
ludności, która mieszkała oraz przybywała do Palestyny. To zasiedlanie
ziemi palestyńskiej miało się przerodzić w przyszły ustrój sprawiedliwości
społecznej. Centrum ruchu osiedlania Żydów mogła być dla nich
wyłącznie Ziemia Izraela. Zwracali przy tym uwagę, na konieczność
niesienie pomocy ludności żydowskiej mieszkającej we wschodniej
Europie.
Pod koniec XIX w. w państwie carskim mieszkała
połowa światowej populacji Żydów. Według spisu ludności z 1897
r., w Imperium Rosyjskim żyło 5,2 miliona Żydów, z czego w strefach
osiedlenia 4,9 miliona. W samym tylko Królestwie Kongresowym
mieszkało 1,3 miliona Żydów, czyli 14 % ludności. Pod koniec
XIX wieku liczba ludności żydowskiej w Łodzi zbliżyła się do
100 tys. osób. Na ziemiach polskich liczba ludności żydowskiej
wzrosła od początku stulecia ośmiokrotnie, wzrost ten byłby
jeszcze większy gdyby nie nasilająca się od 1881 r. emigracja
zamorska. Handel stawał się wówczas najważniejszym źródłem dochodów
Żydów, podczas gdy jeszcze sto lat wcześniej wyprzedzało go
rzemiosło. Szczególnie mocno kontrolowali handel zbożem, futrami
i skora. Zaczynali przy tym dominować nieliczni wielcy przedsiębiorcy
handlowi. Duże znaczenie mieli bankierzy, skupieni głownie w
Warszawie. W mniejszych miastach funkcjonowali liczni właściciele
kantorów i kredytodawcy, którzy byli jednak ubodzy i nie mieli
większych wpływów. Rzemieślnicy cierpieli niedostatek. Miasto
Łódź zaczęło odgrywać coraz większą rolę gospodarczą i finansową.
Żydzi zatrudniali w tutejszych zakładach głownie Żydów. Przedsiębiorcy
żydowscy ściśle powiązali się z żydowskim kapitałem bankowym
i handlowym, dzięki czemu mogli pokryć olbrzymie zapotrzebowanie
na pieniądz, którego brakowało większości Żydów w dobie uprzemysłowienia.
Największym żydowskim przedsiębiorcą w Łodzi był Poznański,
który działał w przemyśle tekstylnym. W przemyśle cukrowniczym
działali Epstein, Kronenberg i inne rody z Warszawy. W transporcie
kolejowym działali Polakow i Bloch. Pomimo tego, ubożenie żydowskich
mas postępowało w zastraszającym tempie. Pod koniec stulecia
ponad 50 % ludności żydowskiej pozostawało bez stałego zatrudnienia.
Największemu powiększeniu uległa gmina
warszawska. Stolica była centrum ruchu asymilatorskiego. Współcześni
doskonale orientowali się, że Warszawa jest miastem wielkich
kontrastów, Obok potężnej, mieszkającej w pałacach finansjery,
w strasznej ciasnocie gnieździły się rzesze chasydów. Utrzymywali
oni około 200 własnych domów modlitwy, prowadzonych przez wyznawców
wszystkich możliwych dynastii chasydzkich. Najbardziej wpływowy
był Gerer Rebe, Icchak Majer Alter z Góry Kalwarii, rezydujący
przy ulicy Chmielnej. Licznych zwolenników miały też inne dwory,
m.in. pochodzące od Icchaka z Warki, Izraela z Kozienic, Icchaka
z Przysuchy i Mendla z Kocka. Warszawskim rabinatem kierowali
jednak misnagedzi, chętnie zawierający kompromisy z wpływowymi
cały czas w Dozorze Bóżniczym postępowcami. Żydowskie społeczeństwo
Warszawy było mocno zróżnicowane pod względem majątkowym, większość
z nich pracowało w handlu oraz rzemiośle.
W 1897 r. Marcus Samuel Bearstead założył
w Londynie (Anglia) firmę przemysłowo-handlową zajmującą się
paliwami - "Shell" Transport and Trading Company
Ltd.
W sierpniu 1898 r. odbył się w Bazylei Drugi
Kongres Syjonistyczny. Kongres położył fundamenty pod
utworzenie Jewish Colonial Trust, które miało
być finansowym ramieniem Organizacji Syjonistycznej realizując
projekty gospodarcze w Palestynie.
W 1898 r. poczas wojny amerykańsko-hiszpańskiej
w US Army służyło 5 tys. Żydów.
W 1898 r. w Stanach Zjednoczonych powstała
Union of Orthodox Jewish Congregations of America. Jest
to największa organizacja ortodoksyjnej synagogi w USA.
Pod koniec XIX wieku jedynie Rosja i Rumunia
odmawiały w Europie równych praw Żydom.
W 1898 r. w 33 różnych miejscowościach Galicji
Zachodniej wybuchły rozruchy antyżydowskie spowodowane przez
agitację Stronnictwa Ludowego, kierowanego przez księdza
Stanisława Stojałowskiego.
W 1899 r. w Czechach oskarżono Żyda, Leopolda
Hilsnera, o mord rytualny, żeby wykorzystać krew podczas
święta Pesach. Sąd skazał Hilsnera na śmierć. Wyrok następnie
zamieniono na karę dożywotniego pozbawienia wolności. W 1918
r. Hilsnera ostatecznie ułaskawiono. (W 1961 r. brat zamordowanej
dziewczyny przyznał się do morderstwa, gdyż nie chciał płacić
na jej posag)
W latach 1867-1914 w monarchii austro-węgierskiej
odbyło się dwanaście procesów o mord rytualny. Tylko
jeden zakończył się orzeczeniem winy.
W sierpniu 1899 r. odbył się w Bazylei Trzeci
Kongres Syjonistyczny. Zdecydowano, że fundusze Jewish
Colonial Trust mogą być wydawane jedynie w Palestynie i
Syrii.
Podczas wojny burskiej (1899-1902) w Południowej
Afryce żyło około 25 tys. Żydów. Największe skupiska znajdowały
się w Pretorii, Durbanie i Johannesburgu.
W 1900 r. Żydzi po raz pierwszy mogli wystawić
swojego kandydata na posła w wyborach do austriackiego parlamentu.
W sierpniu 1900 r. odbył się w Londynie Czwarty
Kongres Syjonistyczny. Głównym tematem obrad była sytuacja
rumuńskich Żydów, których tysiące uciekały przed prześladowaniami
z Rumunii.
W 1900 r. w USA było milion Żydów, a do 1914
r. przybyło jeszcze 1,3 miliona. Nowy Jork z milionem żydowskich
mieszkańców był zdecydowanie największym skupiskiem Żydów na
świecie.
W 1901 r. w Niemczech powstało Stowarzyszenie
Pomocy Niemieckim Żydom (Hilsvereinder Deutschen Juden).
Celem działalności była pomoc żydowskim imigrantom ze Wschodniej
Europy w imigracji do Niemiec.
W latach 1901-1905 Dr. Isadore Singer opracował
"Encyklopedię Żydowską" w Filadelfii (USA).
W 1901 r. Theodore Herzl spotkał się z Sułtanem
Imperium Otomańskiego. Rozmowy dotyczyły utworzenia państwa
żydowskiego w Palestynie, zakończyły się jednak porażką.
W grudniu 1901 r. odbył się w Bazylei Piąty
Kongres Syjonistyczny. Kongres utworzył Keren Kayemeth
Lelsrael (Jewish National Fund - Żydowski
Fundusz Narodowy), który gromadził finanse na wykup ziemi
w Palestynie.
Pod koniec XIX wieku dzięki wysiłkom takich
ludzi, jak Eliezer ben Yehuda (1857-1922), miało miejsce wielkie
odrodzenie hebrajskiego jako języka mówionego. Stworzono nowe
formy wyrazowe, by dostosować język do nowoczesnego życia i
terminologii. Rozpoczęto pisanie tekstów naukowych i czasopism
(w tym tygodnika "Hacwi") w języku "iwrit"
(nowoczesny hebrajski).
W 1902 r. w Jerozolimie było już 10
żydowskich rodzin mówiących po hebrajsku. Stopniowo odradzał
się umarły język hebrajski, aż stał się językiem całego społeczeństwa.
W 1902 r. Jewish National Fund utworzył
zależny od siebie The Anglo-Palestine Company Ltd. (po
powstaniu państwa Izrael został przekształcony w Bank Leumi
le-Israel), który był finansowym ramieniem Organizacji
Syjonistycznej. Swoją działalność rozpoczął z kapitałem
początkowym 2 mln funtów szterlingów.
W 1902 r. powstała w Wilnie syjonistyczna
organizacja Mizrachi. Syjonizm miał obronić
jedność narodu żydowskiego przed upadkiem wiary, emancypacją
i asymilacją. Wierzono, że jeśli Żydzi sami rozpoczną
powrót do Ziemi Izraela to Bóg im pomoże. Jednym z założycieli
Mizrachi był Rabbi Isaac Jacob Reines (1839-1915).
W 1902 r. rosyjscy Żydzi utworzyli w Stanach
Zjednoczonych Stowarzyszenie Pomocy Hebrajskim Imigrantom.
W latach 1902-1914 Światowa Organizacja
Syjonistyczna utworzyła 29 osad żydowskich w Palestynie.
W 1903 r. w Rosji carska policja dostarczyła
antysemitom nowych argumentów do wszczęcia kampanii nienawiści
przeciwko Żydom. Opublikowano rzekome Protokoły Mędrców Syjonu.
Wybuchła rzeź w Kiszyniowie, w której zginęło 47 Żydów. Zniszczono
700 domów. W następnych pogromach zginęło ponad 500 Żydów. Pogromy
w Rosji trwały do 1907 r. Wtedy wielu
Izraelitów uciekło z Rosji do Palestyny i Ameryki. W latach
1903-1907 500 tys. Żydów opuściło Rosję. 90% z nich udało się
do Stanów Zjednoczonych.
W 1903 r. w Londynie (Wielka Brytania) odbył
się Kongres Socjal-Demokratów. Od
kongresu odłączył się Bund. Włodzimierz Lenin
stanął na czele Bolszewików (większość), a George Plekhanov
stanął na czele Menszewików (mniejszość). Menszewicy
zrzeszali licznych Żydów, w tym Julius Martov, Rafael Abramowitz
(Rein), i Fiodor Ilyich Dan (Gurvich).
W 1903
r. Lenin napisał w rosyjskiej gazecie "Iskra":
"żydowska kwestia może być rozwiązana w jedyny sposób:
asymilacja lub getto... Idea żydowskiej przynależności państwowej
stoi w sprzeczności z interesem żydowskiego proletariatu."
W 1903 roku brytyjski sekretarz stanu dla
kolonii, Joseph Chamberlain (1836-1914) zaproponował Theodorowi
Herzlowi możliwość żydowskiego osadnictwa w Ugandzie, we wschodniej
Afryce.
W 1903 roku odbył się Szósty Kongres
Syjonistyczny w Bazylei, w Szwajcarii. Głównym tematem
dyskusji był kontrowersyjny "Projekt Uganda", który
podzielił ruch syjonistyczny na dwa obozy.
W 1904 r. Theodor Herzl spotkał się z papieżem
Piusem X, przedstawiając ideę Syjonizmu. Papież
zdecydowania odrzucił pomysł, że Jerozolima może znajdować się
w żydowskich rękach.
------- Druga Aliyah -------
W latach 1904-1913 do Palestyny przybyła
druga fala emigracji żydowskiej. W tej drugiej aliyi
przeważali zwolennicy socjalistyczno-syjonistycznych ideologii
z Europy Wschodniej, którzy po klęsce rewolucji w 1905 r. i
po kolejnej fali pogromów, pochwycili teraz ideę państwa żydowskiego
stworzoną przez Herzla. W drugiej aliyi
do Palestyny przybyło około 40 tys. Żydów. Owi pionierzy (hebr.
"chalucim") zakładali wspólnoty rolnicze, rekultywowali
błota Hula, Pustynię Judzką i nadmorski pas wydm. Założyli nadmorskie
miasto Tel Awiw i sieć małych osad rolniczych, do których obrony
przed rosnącą agresją Arabów zorganizowali uzbrojone grupy samoobrony
(Haszomer).
W 1905
r. w Jaffie otworzono pierwsze gimnazjum hebrajskie.
W 1905 roku odbył się Siódmy Kongres
Syjonistyczny w Bazylei, w Szwajcarii. Potwierdzono
"Plan Bazylejski" przewidujący utworzenie państwa
żydowskiego w Ziemi Izraela.
W 1905 r. Leo Baeck opublikował "Esencję
Judaizmu", w której zawarł narodowe i duchowe aspekty
judaizmu.
W 1905 r. żydowscy socjaliści wzięli liczny
udział w rewolucji w Rosji. Nastąpił wówczas upadek potęgi monarchii
carów.
Wielu żydowskich intelektualistów wiązało
swoje nadzieje z rewolucją, że dopomoże ona w poprawie warunków
narodowych Żydów w Rosji. Powstał wtedy w Wilnie (Litwa) Związek
na rzecz Uzyskania Pełni Praw Narodu Żydowskiego w Rosji,
grupujący różne liberalne grupy. Na czele stanął Maxim Vinaver.
Gdy uzyskano prawa wyborcze, na pierwszy plan wysunęły się zadania
narodowej autonomii i powstanie wszechżydowskiego zgromadzenia
narodowego. Żydzi otrzymali prawo uczestniczenia w pierwszych
wyborach do Dumy. Po wyborach do Dumy w 1906 r., organizacja
rozpadła się. Na ostatniej konwencji nastąpił silny spór z syjonistami,
których reprezentował Wladimir Jabotinsky i Simon Dubnow.
Pomimo tego,
nastroje antyżydowskie w Rosji silnie narastały. Podczas rewolucji
doszło do pogromów ludności żydowskiej. W kwietniu 1905 r. w
pogromie w Białymstoku zginęło 15 Żydów. W październiku doszło
do 50 większych pogromów w całej Rosji, podczas których setki
Żydów zginęły, a tysiące zostały ranne. Zniszczono 50 tys. żydowskich
domów oraz sklepów. Okres ten nazwano "czarnym tygodniem"
w historii rosyjskich Żydów.
Pogromy w Rosji dały nowy impuls dla
imigracji. W ciągu jednego roku z Rosji wyjechało 200 tys. Żydów,
kierujących się na zachód i do Palestyny.
Podczas walk rewolucyjnych w Łodzi w 1905
r., żydowscy robotnicy stanęli na barykadach razem z polskimi
robotnikami. Stopień zaangażowania się Żydów w ruchu robotniczym
można zauważyć w fakcie, że liczba ofiar żydowskich przewyższała
liczbę ofiar polskich.
W 1905 roku rosyjski marksista Ber Borochow
(1881-1917) ogłosił główne cele działalności żydowskiej partii
robotniczej Poalei Zion (Robotnicy Syjonu). Była
to socjalistyczna partia realizująca cele syjonistyczne. Borochow
twierdził, że w odrodzonym państwie żydowskim będzie prowadzona
walka klas, a sojusznikiem dla żydowskiej klasy robotniczej
będzie arabski proletariat.
W 1906 r. powstała marksistowsko-socjaldemokratyczna
Żydowska Socjalistyczna Partia Robotnicza, która znajdowała
się pod silnym wpływem rosyjskich działaczy rewolucyjnych. ŻSPR
walczyła o rozwiązanie "kwestii narodowej"
w diasporze poprzez uzyskanie terytorialnej autonomii.
Pragnęli odnowy instytucji samorządowych, takich jak kahały
i sejm, dlatego nazywano ich "sejmistami".
W 1906r. powstała żydowska Partia
Ludowa, wyrażająca pragnienie uzyskania narodowej autonomii
i uznania Żydów za mniejszość narodową kraju, w którym pragnęli
żyć.
W 1906 r. w USA powstał Amerykański Komitet
Żydowski (American Jewish Committee, AJC), najstarsza
z amerykańskich organizacji społecznych. Został założony w reakcji
na serię pogromów w Rosji carskiej. Przez wiele lat była to
po prostu rada około pięćdziesięciu działaczy, nagłaśniających
problemy polityczno-społeczne kongregacji żydowskich. Jego celem
była ochrona praw wszystkich Żydów na świecie i niesienie pomocy
ofiarom prześladowań. Jednym z założycieli AJC był Rabbi Cyrus
Adler (1863-1940), który również założył Stowarzyszenie Historyczne
Żydów Ameryki. Pozostałymi fundatorami byli: Louis Marshall
i Jacob H. Schiff.
W 1906 r. w Jerozolimie otworzono Akademię
Sztuki Bezalel. Fundatorem był Boris Schatz (1867-1932).
W szkole ponad tysiąc studentów zgłębiało architekturę, malarstwo
i sztukę.
W 1906 r. Wasserman (1866-1925) opracował
w Niemczech test do wykrywania syfilisu.
W 1907 r. Albert Abraham Michelson otrzymał
Nagrodę Nobla z dziedziny fizyki. Nagrodę otrzymał za skonstruowanie
precyzyjnej aparatury optycznej (m.in. interferometrów) oraz
dokonane przy jej użyciu badania w dziedzinie spektroskopii
i metrologii. Wyniki jego badań stały się doświadczalną podstawą
teorii względności.
Różnorodne przejawy aktywności politycznej
Żydów, potwierdzają wzrost świadomości wspólnych interesów politycznych
wszystkich Żydów. Osiągnięto polityczną mobilizację licznych
odłamów żydowskiego społeczeństwa.
W Stanach Zjednoczonych
Adolph Ochs (1858-1935) wydawał wówczas znaną liberalną gazetę
"The New York Times", z której uczynił najlepszą
gazetę w USA. Od 1935 r. gazeta zarządzana przez rodzinę Sulzbergerów.
Alfred Stieglitz (1864-1946) wydawał
w USA znany magazyn fotograficzny "The Camera".
W 1907 r. Rabbi Stephen Samuel Wise (1874-1949)
założył w Nowym Jorku (USA) Wolną Synagogę. Opowiadał
się za wolnym dostępem do pulpitu w synagodze.
W 1907 roku odbył się Ósmy Kongres
Syjonistyczny w Hadze, w Holandii. Na Kongresie zaproponowano
przyjęcie syjonizmu syntetycznego, który godził sprzeczające
się z sobą frakcje w ruchu syjonistycznym.
W 1907 r. w Rumunii wybuchło powstanie chłopskie.
Antysemicka agitacja skierowała gniew chłopów przeciwko Żydom,
których oskarżono o sprowadzenie głodu i nędzy.
W 1907 roku w Jaffie została założona tajna
organizacja żydowska Bar-Giora, której celem była obrona
żydowskich osad rolniczych. W dwa lata później została zreorganizowana
w HaShomer.
W 1908 r. odbyła się w Czerniowcach w Rosji,
światowa konferencja jidysz, zorganizowana przez Natana
Birnbauma. Język jidysz przeżywał swój renesans. Coraz
więcej Żydów w Polsce i Rosji uświadamiało sobie, że są jednym
narodem. W tym samym czasie, na zachodzie, większość Żydów zaprzeczała
temu i silnie asymilowała się.
W 1908 r. Alfred P. Shultz wydał w Stanach
Zjednoczonych antysemicką rasistowską książkę "Race
or Mongrel".
W latach 1908-1909
do Palestyny przybyła druga fala (po ruchu Bilu z 1882
r.) żydowskich osadników z Rosji. Przybywali oni pod wspólnym
hasłem "Kibusz Haawoda" ("Zdobyć pracę")
i z wielką energią zabrali się do zakładania nowych kolonii.
Równocześnie do Palestyny przybywała druga fala żydowskich imigrantów
z Jemenu (1908-1914). Organizacja Syjonistów pomogła
im w osiedlaniu się w żydowskich koloniach.
W 1908 r. otworzono w Jaffie Biuro
Palestyny. Biuro spełniało bardzo ważną rolę w rozwoju
osadnictwa żydowskiego w Palestynie. Za jej pośrednictwem założono
Palestine Land Development Company (Urząd Rozwoju
Ziemi Palestyńskiej). Na jego czele stanęli Otto Warburg
i Arthur Ruppin, z sekretarzem dr Jakubem Thonem. Kampania
pomagała przy założeniu osad Nahalal, Tel Yosef, Ein Harod i
pierwszego kibbucu Degania. Wiele pracy włożono w rekultywację
Równiny Sharon i osuszenie Doliny Hula.
W 1908 r. w
Palestynie rozpoczęto wydawanie encyklopedycznego słownika hebrajskiego
"Thesaurus totius hebraitatis". Przy jego tworzeniu pracował
Eliezer Ben Yehuda Perlman (1858-1922).
W latach 1909-1910 polscy nacjonaliści
ogłosili bojkot żydowskich towarów.
W 1909 r. Żydzi założyli na wydmach na północ
od Jaffy nową osadę, której rok później nadano nazwę Tel Aviv.
Początkowo osada liczyła zaledwie 60 domów. Cała
operacja była przeprowadzona przy finansowym wsparciu Jewish
National Fund. Pierwszym burmistrzem Tel Avivu (lata 1911-1936)
był Meir Dizengoff.
W 1909 r. w Kfar Tabor założono żydowską
organizację samoobrony HaShomer (Strażnik),
której celem była obrona żydowskich osad rolniczych. Jej założycielami
byli Itzchak Ben-Zwi, Israel Giladi, Israel Shochat i Aleksander
Zeid.
W 1909 roku odbył się Dziewiąty Kongres
Syjonistyczny w Hamburgu, w Niemczech. Delegaci postanowili
zakładać nowe osady w Palestynie oparte na modelu spółdzielni
rolniczych.
Na przełomie XIX i XX wieku liczni żydowscy
emigranci przybywali z Galicji na Węgry. Pomagali oni węgierskiej
szlachcie tworzyć nowoczesne rolnictwo i rozwijać interesy finansowe.
Bogaci kupcy współdziałali z żydowskimi kupcami z Wiednia i
Frankfurtu. Stopniowo, najbogatsi węgierscy Żydzi gromadzili
się w Budapeszcie. W 1910 r. Żydzi stanowili tam 25 % ludności.
Powstała burżuazyjna elita finansjery, niezależna od arystokracji.
Niektórzy Żydzi zdobyli w Budapeszcie nawet szlachectwo, fotel
deputowanego lub tytuł barona. A najbogatsi spośród nich, przenosili
się dalej, do Wiednia.
W 1910 r. z Ukrainy wypędzono 1.200 żydowskich
rodzin.
W 1910 r. Werner Sombart opublikował w Niemczech
rozprawę naukową o złym kapitaliźmie i działalności żydowskiej
z tym związanej.
W 1910 roku nad jeziorem Galilejskim założono
kibuc Umm Juni, który niespełna rok później zmienił nazwę na
Degania. Jednym z fundatorów kibucu
był Aaron David Gordon (1856-1922). Zapoczątkował on ruch kibucowy.
W 1910 r. w Stanach Zjednoczonych założono
pierwszą szkołę jidysz.
W 1910 r. Kazimierz Funk odkrył witaminy
w Lister Institute w Londynie (Wielka Brytania).
W 1911 r. w Galicji działało 103 związków
i 13 organizacji młodzieżowych syjonistów, zrzeszających
10 tys. członków.
W 1911 roku odbył się Dziesiąty
Kongres Syjonistyczny w Bazylei, w Szwajcarii. Po raz
pierwszy sesje odbywały się w języku hebrajskim.
W 1911 r. w Rosji, w Kijowie, oskarżono Żyda
(Mendela Beillisa) o zamordowanie chrześcijańskiego chłopca,
by użyć jego krwi do produkcji macy. Po długim procesie i licznych
incydentach, sąd przysięgłych uniewinnił Mednela.
Pogromy ogarnęły jednak prawie całą
Rosję. W Drohobyczu w Galicji zabito 28 Żydów. W tym okresie
wypędzono i przesiedlono dziesiątki tysięcy ludzi. W antyżydowskich
zajściach wsławiły się tzw. "czarne sotnie".
W 1911 r. w Paryżu zawiązała się tajna arabska
organizacja nazwana al-Fatah (Młodzież Arabska).
W ten sposób budziła się arabska świadomość narodowa, budowana
głównie na opozycji wobec obecności Żydów w Palestynie.
W 1912 r. wmurowano w Hajfie kamień węgielny
pod budynek żydowskiego ośrodka naukowego Technion. Miał
on na celu kształcenie nowych kadr naukowych i technicznych
dla Palestyny. Uniwersytet został uruchomiony
dzięki znaczącej pomocy finansowej od Żydów z Niemiec, Rosji
i Stanów Zjednoczonych. Po długich sporach uznano hebrajski
jako język wykładowy na uczelni (1913 r.).
W 1912 r. w niemieckim parlamencie (Reichstag)
na 100 posłów 12 było Żydami.
W 1912 r. w USA powstała żydowska kobieca
organizacja Hadassah. Założyła ją węgierska żydówka
Henrietta Szold (1860-1945). Koncentrowała ona swoje wysiłki
na stworzeniu w Palestynie wzorowego systemu opieki zdrowotnej.
W okresie nazizmu w Europie, Hadassah uratowała wiele
żydowskich dzieci i liczną młodzież.
W 1912 r. w Katowicach połączyli się przedstawiciele
ortodoksji i kierunków chasydzkich przeciwko syjonizmowi.
Powstało Aqudas Israel ("Zjednoczenie
Izraela"). Uważali oni, że przedwczesne utworzenie
żydowskiego państwa przez świecki ruch będzie bluźnierstwem
wobec Boga. Jednym z liderów Aqudas Israel był rabbi
Hayim Ozer Grodzenski (1863-1940).
W 1912 r. w Rosji utworzono Biuro Polityczne,
które utrzymywało stałą łączność z żydowskimi posłami do Dumy.
Obok niego działało biuro informacyjne, zbierające pełną dokumentację
o warunkach życia Żydów na terenie imperium rosyjskiego. W oparciu
o te dane, posłowie występowali z apelami do władz i do rady
ministrów. Było to niezwykle ważne w obliczu toczących się działań
wojennych i licznych wystąpień antyżydowskich.
W 1913 r. Rabin Solomon Schechter (1847-1915)
założył w USA Zjednoczoną Synagogę Ameryki. Schechter
był twórcą amerykańskiego ruchu konserwatywnego. Założył w Nowym
Jorku Jewish Theological Seminary. Schechter
napisał między innymi "Nauka w Judaizmie",
"Midreshet Hagadol to Genesis" i "Różne
aspekty Rabinicznej Teologii".
W 1913 r. w Chicago (USA) powstała żydowska
organizacja B'nai B'rith, zajmująca się walką o prawa
Żydów w Stanach Zjednoczonych.
W 1913 roku odbył się Jedenasty Kongres
Syjonistyczny w Wiedniu, w Austrii. Postanowiono założyć
Uniwersytet Hebrajski w Jerozolimie.
W grudniu 1913 roku w Galicji powstał młodzieżowy
ruch syjonistyczny HaShomer haTza'ir (Młody Strażnik).
Wzorował się on na działającym w Palestynie ruchu HaShomer
i przygotowywał młodych Żydów do osiedlenia się w Ziemi Izraela.
Podczas trzeciej aliyii do ruchu należało 600 członków.
W okresie od 1864 r. do 1914 r. liczba ludności
żydowskiej w Warszawie (zabór rosyjski) wzrosła o 264 tys.,
dochodząc do liczby 337 tys. ludzi (38 % mieszkańców miasta).
Warszawa była wówczas największym polskim miastem, dobrze rozwijającym
się gospodarczo i kulturalnie.
Tylko 33 % warszawskich
Żydów przyznawało się do żydowskiej religii. W owym czasie w
Cesarstwie Rosyjskim wysokie stanowiska w administracji i armii
były zamknięte dla katolików. Dlatego wielu Żydów przechodziło
na protestantyzm, a później, chcąc się stopić ze społeczeństwem
polskim, przechodziło na katolicyzm. Warszawa była duchowym
centrum ruchu na rzecz asymilacji Żydów, chociaż niewielu
decydowało się na tą drogę. Przez cały czas jedna trzecia Żydów
Warszawy było chasydami.
W okresie od 1890 r. do 1914 r. Rosję opuściło
ponad milion Żydów. Impulsem do podjęcia decyzji o emigracji
była rosnąca nędza. Pragnęli uciec z "okowów getta"
i stworzyć sobie nową egzystencję. Kierowali się do różnych
krajów całego świata. Przeważająca część udawała się do Stanów
Zjednoczonych.
W latach 1881-1914 do Stanów Zjednoczonych
przyjechało ponad 2 miliony Żydów. Stopniowo punkt ciężkości
żydowskiego życia całkowicie przesunął się z Europy do USA.
W Stanach Zjednoczonych Żydzi często
spotykali się z sympatią chrześcijańskich środowisk, zwłaszcza
z kręgów protestanckich i nowo powstałych grup badaczy Pisma
Świętego. Religijna różnorodność Ameryki i szczególne umiłowanie
Żydów ze Starego Testamentu przez licznych chrześcijan, łagodziło
antysemityzm i stwarzało przychylne warunki do żydowskiego
osadnictwa.
Pierwsze pokolenie
żydowskich emigrantów w USA znalazło zatrudnienie głownie w
przemyśle tekstylnym i drobnym handlu. Drugie pokolenie mogło
już otworzyć własny interes lub zatrudniać się na stanowiskach
umysłowych, a więc lepiej płatnych. Stopniowo także, coraz więcej
Żydów zaczynało pracować jako adwokaci, sędziowie, lekarze i
stomatolodzy. Wielu z Żydów w Ameryce ulegało całkowitej
asymilacji, większość jednak pozostawała wierna "żydowskości".
Coraz większe uznanie zdobywali sobie syjoniści, przy
czym w USA nie była to tęsknota za powrotem do Palestyny, lecz
bardziej niesienie pomocy dla Żydów wyjeżdżających z Europy
Wschodniej do nowo tworzonych osiedli w Erec Israel. W tym sensie
wręcz obowiązkiem amerykańskiego Żyda było bycie syjonistą.
--------------------------------------------------
Materiały opracowywane na podstawie: patrz
.
--------------------------------------------------
CIĄG DALSZY HISTORII:
|