Tysiącletnie współżycie dwóch narodów - polskiego
i żydowskiego - na tym samym terytorium, to dzieje, na które
składały się zarówno wzajemny brak zrozumienia, jak i współpraca,
krwawe konflikty i solidarna walka przeciw wspólnym wrogom.
Przez cały okres bytności Żydów na ziemiach polskich, rozwijała
się ich oryginalna kultura sakralna i świecka, będąca czasem
składnikiem szeroko pojętej kultury polskiej. Jednocześnie duchowe
osiągnięcia polskich Żydów wywarły znaczący wpływ na oblicze
światowej społeczności żydowskiej. Jednakże po II wojnie światowej
i powstaniu w 1948 roku państwa Izrael, sytuacja ta zupełnie
się zmieniła. Większość ocalałych z Zagłady Żydów, wróciła do
Palestyny, a pozostała garstka nie zdołała już odrodzić życia
religijnego i społeczno-kulturalnego, w takiej mierze jak było
ono rozwinięte przed 1939 r. Przede wszystkim nie byli oni w
stanie odpowiednio zabezpieczyć przed wandalizmem i rozbiórką,
zachowanego swojego dorobku cywilizacyjnego. Z bujnie rozwiniętej
kultury materialnej Żydów przed wojną, dzisiejsze pozostałości
niewiele przypominają pierwotny stan. Aspekt ten został szeroko
omówiony w pracy, jednocześnie jednak zaprezentowany materiał
wykazał, iż obiekty te, dziś w różny sposób użytkowane, są,
oraz mogą w przyszłości być, ważnymi obiektami turystycznymi.
Przedstawiona ich inwentaryzacja w kontekście potrzeb turystyki,
uświadamia, że takie zasoby turystyczne Polska posiada, choć
w przeważającej mierze są one potencjalnymi lub realnymi obiektami
zainteresowania turystów.
Granica między obszarami bogatymi i ubogimi
w obiekty kultury materialnej Żydów, na terenie dzisiejszej
Polski, przebiega wzdłuż przekątnej o kierunku północny-wschód
i południowy-zachód. Obszar poniżej tej sztucznie wyznaczonej
linii obejmuje głównie dawne tereny zaboru rosyjskiego i austriackiego.
Taki podział wynika przede wszystkim z uwarunkowań historycznych,
oraz braku tendencji asymilacyjnych w Galicji i zaborze rosyjskim.
Panował tam tradycyjny judaizm, dbający o swoją odrębność podkreślaną
przez styl budowli, charakter cmentarzy, oraz kultywujący swoje
obyczaje i tradycje. W zaborze pruskim silnie zaznaczyła się
Haskala, która przyniosła dążenia asymilacyjne wśród Żydów.
Zaznaczyły się one w upodabnianiu obiektów żydowskich do obiektów
protestanckich. Judaizm zaczął zatracać tam swoją pierwotną
formę. Takie rozmieszczenie pozostałości kultury materialnej
Żydów uwarunkowane jest również tym, iż na zachodnich i północnych
terenach Polski społeczność żydowska była nieliczna, więc potrzeby
wznoszenia synagog, urządzania cmentarzy były mniejsze.
Najbogatszy w obiekty kultury żydowskiej
jest obszar Małopolski i w mniejszym stopniu Podlasia i Białostocczyzny.
W pozostałych regionach z wyjątkiem dużych ośrodków jak np.
Warszawa, Łódź, Wrocław, nasycenie tych obiektów jest dużo mniejsze,
również ich ranga jest niższa.
Rozwój zainteresowań turystycznych dotyczących
kultury żydowskiej spotyka się z próbą wykorzystania i zagospodarowania
tych obiektów. Urządza się kawiarnie, restauracje oferujące
kuchnię żydowską (np. na Kazimierzu), sprzedawane są pamiątki,
literatura żydowska, fotografie, kasety z muzyką żydowską. Obiektom
przywracany jest ich dawny wygląd, zaś w ich wnętrzu urządzane
są muzea lub wystawy judaistyczne. Jednak mimo ogromnej liczby
zachowanych synagog i cmentarzy żydowskich w Polsce, niewiele
jest przystosowanych optymalnie do zwiedzania. Jedynie obiekty
zaliczone do pierwszej rangi można uważać za reprezentacyjne
i nadające się do wykorzystania na cele turystyczne. Reszta
z pewnymi wyjątkami jest zaniedbana, opuszczona, popadająca
w coraz większą ruinę.
|