W latach 37-41 w Cesarstwie Rzymskim panował
cesarz Gajusz Juliusz Cezar Kaligula.
Pierwsze lata
rządów nowego cesarza zdawały się zapowiadać dla Judei pomyślny
zwrot wydarzeń. Cesarz Kaligula uwolnił z niewoli w Rzymie,
Agryppę, syna straconego przez Heroda Arystobula.
W 37 r. cesarz nadał Agryppie tytuł pretora
kraju zajordańskiego. Otrzymał on również tytuł królewski.
Społeczność żydowska w Egipcie spotkała się
wówczas z dużą wrogością pogańską. Grecy zazdrościli Żydom przyjaźni
cesarza. Była to mieszanina nienawiści rasowej i religijnej,
z nieokreśloną obawą, że dumni Żydzi mogą dostać kiedyś władzę.
Panującą powszechnie w Egipcie nienawiść do Żydów podsycali
greccy pisarze: Posidoniusz z Apamei, Apoloniusz Molo, Cheremon
i inni. Fałszowano wspaniałą historię narodu Izraela, w obrzydliwy
sposób przedstawiano proroków i obrażano uczucia religijne bluźniąc
Bogu i Świątyni Jerozolimskiej.
W 38 r. w Aleksandrii (Egipt) wybuchły
zamieszki antyżydowskie. Dewastowano synagogi (prozeuch)
i wystawiano w nich posągi cesarza pod pretekstem, że lud chce
uczcić cesarza Kaligulę. Odebrano Żydom prawa obywatelskie.
Wypędzono ich z czterech dzielnic Aleksandrii i zniszczono ponad
trzysta domów żydowskich. Przez ponad miesiąc czasu trwały zamieszki
w mieście. Żydzi ginęli w ogniu oraz na krzyżu.
W 39 r. Rzymianie pozbawili władzy tetrarchę
Heroda Antypasa (panował w Galilei i Perei).
Cesarstwo Rzymskie w I wieku n.e. (Copyright: Gedeon)
W 39 r. poganie zbudowali w Jawne ołtarz
bałwochwalczy (oddający cześć boską Kaliguli), który Żydzi doszczętnie
zburzyli.
W 40 r. cesarz Kaligula ogłosił się półbogiem,
a następnie bogiem. Kazał stawiać sobie świątynie i oddawać
cześć swoim posągom. We wszystkich żydowskich domach modlitwy
miano ustawić posągi cesarza, a wszelki opór miał być złamany
siłą.
W 40 r. doszło do antyżydowskich zamieszek
w Aleksandrii (Egipt). Grecy wtargnęli do synagog i wystawili
w nich posągi cesarza. Zniesiono również dzień odpoczynku w
sobotę.
Uciśnieni Żydzi
aleksandryjscy wysłali delegację ze skargą do Rzymu. Przedstawiciele
greccy z Aleksandrii również udali się do Rzymu, aby popsuć
szyki delegacji żydowskiej.
Po raz pierwszy w dziejach judaizm wystąpił
w szranki z pogaństwem. Obie strony były reprezentowane przez
znakomitych mężów, wykształconych w kulturze helleńskiej i pochodzących
z najlepszych rodów aleksandryjskich.
Cesarz Kaligula podczas rozprawy sądowej
nie dopuścił nawet do głosu delegacji żydowskiej, gdyż znienawidził
Żydów za to, że nie chcieli go uznać i czcić jako boga, gdy
wszystkie inne podległe narody oddawały mu cześć boską. Kaligula
wtrącił do więzienia członków delegacji żydowskiej.
W 40 r. cesarz Kaligula zażądał wybudowania
jeszcze piękniejszego ołtarza w Jawne, oraz nakazał wystawić
w Świątyni w Jerozolimie swój posąg. Rozkaz wykonać miał namiestnik
Syrii, Petroniusz. Wkroczył on na czele legionów rzymskich do
Judei.
Bałwochwalcze
plany pogan wywołały wielkie wzburzenie wśród Żydów, którzy
wnosili liczne petycje, prośby oraz protesty na ręce tutejszych
władców rzymskich. W obawie przed wybuchem powstania żydowskiego,
namiestnik Petroniusz odbył w Tyberiadzie naradę z królem Agryppą.
Agryppa uprosił cesarza Kaligulę, aby ten
zrezygnował ze swojego zamiaru zmienienia Świątyni Jerozolimskiej
w świątynię pogańską.
Około 40 r. mieszkańcy Babilonii zwrócili
swój gniew przeciwko Żydom, mszcząc się na nich za doznane szkody
ze strony rozbójników żydowskich z Naardy (państewko żydowskie
istniejące od 30 r.). Wielu Żydów wówczas uciekło do Seleucji,
nad Tygrysem.
W 41 r. zamieszki antyżydowskie ogarnęły
Seleucję, nad Tygrysem. Zginęło około 5 tysięcy Żydów. Ocaleni
uciekli do Naardy i Nizbis, żydowskich miast warownych w Mezopotamii.
W 41 r. spiskowcy zamordowali cesarza Kaligulę,
tym samym zostały anulowane wszystkie jego rozkazy.
W latach 41-54 w Cesarstwie Rzymskim
panował cesarz Tyberiusz Klaudiusz Neron. Został
on wyniesiony na tron dość przypadkowo przez pretorian, dzięki
interwencji dyplomatycznej króla judzkiego Agryppy.
Cesarz zapewnił Żydom tolerancję religijną
na całym obszarze państwa rzymskiego i zabronił poganom przeszkadzać
w sprawowaniu obrządków judaizmu.
Odnowie uległa gmina żydowska w Aleksandrii,
w Egipcie. Cesarz Klaudiusz przyznał im osobnym aktem prawnym
równouprawnienie i nakazał namiestnikowi bronić ich od wszelkich
napaści oraz bezprawia.
W latach 41-44 w Palestynie panował król
Agryppa. Królem oraz konsulem uczynił go zaprzyjaźniony cesarz
Klaudiusz. Do jego państwa wcielono Judeę, Samarię, Galileę
i Pareę. Praktycznie władał on terytorium obejmującym całe królestwo
swego dziadka, Heroda Wielkiego. Agryppa odbudował oraz umocnił
mury obronne Jerozolimy.
Brat króla Agryppy, Herod II, został
pretorem i księciem Chalcydy, pod Libanem.
Agryppa był żarliwym zwolennikiem Faryzeuszów
i prześladował chrześcijan, czym zyskał sobie przychylność wielu
Żydów. Arcykapłanem został Szymon, zwany Pobożnym. Przewodniczącym
Sanhedrynu był Gamaliel I.
W owym czasie działało kilku wybitnych
uczonych w Prawie. Musimy tutaj wymienić rabbiego Jonatana ben
Uzijela. Był on wielce gorliwym w studiowaniu Tory. Przygotował
aramejski przekład ksiąg proroków. Ten przekład wywołał jednak
wiele niepokojów w Izraelu, gdyż wielu sprzeciwiało się udostępnianiu
ksiąg poganom. Innymi wybitnymi uczniami Hillela byli Jochanen
ben Zakkai oraz Gamaliel. Szymon ben Gamaliel był wybitnym uczonym
w Prawie. Był on przewodniczącym Sanhedrynu za cesarza
Kaliguli. W czasach rabbi Gamaliela, zaczęto prowadzić wykłady
nauk na siedząco. Posiedzenia odbywały się teraz na ziemi, a
wykładający siedział na podwyższeniu. Nazwa tych szkół była
"jeszyboth" (hebr. "posiedzenia")
od hebrajskiego słowa "jaszab", oznaczającego
"siedzieć". Rabi Gamaliel był autorem licznych
reform, w tym dotyczących poprawy statusu prawnego kobiet. To
jego uczniem był apostoł Paweł, który zawsze się szczycił swoim
starannym wykształceniem otrzymanym u Gamaliela. Sam Gamaliel
był natomiast wyjątkowo tolerancyjny względem chrześcijan. Gamaliel
należał przy tym do zawziętych wrogów Rzymu. Prawdopodobnie
zginął podczas rzymskich represji przy porannej modlitwie w
dziewiątym dniu miesiąca Aw, przy zburzeniu Świątyni w Jerozolimie.
W 44 r. Agryppa wywyższył się w Cezarei jako
bóg. W pięć dni później zmarł.
Judea została ogłoszona rzymską prowincją
i od tej pory przeszła pod rządy prokuratorów. Byli oni skorumpowani
i rządzili Judeą w sposób tyrański. Rzymianie panowali przy
pomocy dominacji wojskowej i bezwzględnej eksploatacji fiskalnej.
Stosunki pomiędzy Żydami, Rzymianami i Grekami gwałtownie się
pogarszały. Wybuchły walki żydowsko-rzymskie.
W latach 44-46 rzymskim prokuratorem Judei
był Kuspjusz Fadus. W bezwzględny sposób przystąpił do walki
z żydowskimi powstańcami.
W latach 44-46 w Judei wystąpił fałszywy
mesjasz, Teudas, który zgromadził wokół siebie patriotów i rozpoczął
walkę z poganami. Rzymianie rozbili ich.
Arystokracja żydowska z Judei wysłała do
Rzymu skragę na despotyczne rządy prokuratora Fadusa.
W 45 r. cesarz Klaudiusz nadał Herodowi II,
bratu zmarłego Agryppy, przywilej mianowania arcykapłana w Świątyni
Jerozolimskiej. Od tej pory Herod II mógł uchodzić wśród Żydów
za króla Judei, chociaż był pozbawiony wpływu na bieg spraw
politycznych.
W latach 46-48 rzymskim prokuratorem Judei
był Tyberiusz Juliusz Aleksander. Wywodził się on ze społeczności
żydowskiej z Aleksandrii, przeszedł jednak na poganizm. Rządy
tego żydowskiego odszczepieńca rozdrażniły tylko Żydów w Judei.
Stronnictwo
Zelotów otwarcie wzywało do buntu przeciwko Rzymowi.
Za próbę buntu, przywódcę Zalotów ukrzyżowano.
Na początku I wieku n.e. gminy żydowskie
były obecne prawie we wszystkich regionach ówcześnie znanego
świata. W Damaszku, w Syrii, żyło około 10 tysięcy Żydów. W
Antiochii zwrócono Żydom dawniej zagrabione skarby i sprzęty
Świątyni Jerozolimskiej. Przechowywano je w synagodze w Antiochii.
Do Rzymu wrócili wygnańcy żydowscy, którzy zbudowali kilka synagog
i mieli własny cmentarz w mieście. Gminy żydowskie rozkrzewiły
się po Italii północnej (Bononia) i południowej (Capua). W Mezopotamii
i Babilonii społeczność żydowska zajmowała całe dzielnice. Gminy
istniały również w Persji i Medii. Z regionu Mezopotamii Żydzi
wędrowali w okolice Morza Czarnego i do miast greckich w Azji
Mniejszej. Już wtedy istniały gminy żydowskie w Grecji - Ateny,
Korynt, Tesalonika, Filipia i inne. Pewnym jest także, że Rzym
wysyłał żydowskich kolonistów na zachód, do Galii południowej
i do Hiszpanii południowej.
Żydzi bardzo różnili się od pogan. Odmienny
tryb życia, zwyczaje, wierzenia, odzież, a nawet jedzenie, były
dla pogan czymś dziwnym, zagadkowym i tajemniczym. Wszystko
co było dla pogan świętością, budziło w Żydach odrazę. A to
co było dla Żydów świętością, było dla pogan obojętne. W ten
sposób pogłębiała się izolacja Żydów, a judaizm nie cieszył
się popularnością, gdyż ostro przeciwstawiał się bałwochwalstwu
pogańskiemu.
Żydzi z Aleksandrii (Egipt) postanowili obudzić
wśród oświeconych Greków sympatię dla judaizmu. W tym celu zgłębiali
nauki i pisma filozofów helleńskich. Zachwyceni głębokimi myślami
filozofów greckich, uroili sobie, że nie są one własnością narodu
greckiego, lecz zapożyczeniem, zaciągnięciem od znacznie starszego
judaizmu.
Najznakomitszym żydowskim uczonym z
Aleksandrii był Filon, który pełen zapału nauczał przykazań
Zakonu i wpajał miłość do niego. Zwalczając fałszywe pojęcie
o judaizmie, opracował Filon szereg traktatów, stanowiących
rodzaj komentarza filozoficznego do Tory.
W tym czasie pojawili się liczni prozelici,
nawróceni na judaizm poganie. Znajdowali oni w Zakonie ukojenie
swoich wątpliwości i pokarm dla umysłu i duszy. Przechodząc
na judaizm zmieniali całkowicie swój styl życia. W Damaszku
większość kobiet pogańskich przeszła na judaizm. Inni, odrzucali
pogaństwo i przyjmowali naukę Tory, lecz nie przechodzili na
judaizm. Takich nazywano "czcicielami Boga",
byli to półprozelici.
Znaczna ilość
nawróceń na judaizm bardzo niepokoiła kapłanów świątyń pogańskich.
Rozmiary tego zjawiska nie uszły uwadze Seneki, nauczyciela
cesarza Nerona, który stoniowo uprzedzał się do Żydów.
W latach 48-52 rzymskim prokuratorem był
Kumanus. Otrzymał on w zarząd Judeę i Samarię. Zwierzchnikiem
Galilei został prokurator Feliks. Obaj byli sobie śmiertelnymi
wrogami.
W 48 r. prokurator Kumanos wystawił
straże wojskowe z legionu rzymskiego przy wejściach do Świątyni
Jerozolimskiej. Wzburzyło to Żydów. W zamieszkach i walkach
ulicznych zginęło około 10 tysięcy ludzi.
W 49 r. po śmierci Heroda II, cesarz Klaudiusz
przepisał prawo mianowania arcykapłanów na Agryppę II. Wkrótce
potem nadał mu małe państewko Chalcydę. Chociaż był tylko księciem
Chalcydy, uchodził wśród Żydów za króla judzkiego.
Przy obsadzaniu urzędu arcykapłańskiego
nie patrzył Agryppa na pobożność i moralność kandydata. Argumentem
były służalczość i oddanie dla Rzymu. Agryppa mianował siedmiu
arcykapłanów. Chciwość, żądza władzy i niesumienność zadomowiły
się w Świątyni. Od tego czasu ustały widoczne znaki łaski w
Świątyni. Kapłani zaprzestali również wymawiania świętego Imienia
Boga (JAHWE), uważając, że oni sami i czas ich niegodni są tego.
Zepsucie ze
Świątyni rozlewało się po całej Jerozolimie, i przenikała na
cały naród żydowski. Wszeteczeństwo, niemoralność, rozpusta,
kradzieże, morderstwa, nienawiść i zazdrość zagościły w Judei.
Sądownictwo kryminalne przeszło pod
nadzór prokuratora rzymskiego.
Stronnictwo Zelotów wzrastało przez
cały czas w siłę. Oddziały powstańcze Zelotów ukrywały
się w górach i atakowały konwoje rzymskie oraz miasteczka i
wioski. Zeloci zabijali Rzymian i wszystkich tych, którzy sprzyjali
Rzymowi. Burzono ich domy oraz rabowano zapasy żywności. Zamiast
naród wybawić, pogrążali go w jeszcze większą niedolę.
Fanatyczni Zeloci, zwani Sykariuszami,
posunęli się jeszcze dalej i uzbrojeni w sztylety mordowali
swoje ofiary po miastach. Liczba zabójstw była tak wielka, że
początkowo nikt nie potrafił wskazać ich sprawców.
Sanhedryn, widząc wzmagające się bezprawie
i zepsucie obyczajów, zawiesił swoją działalność. Siedzibę Sanhedrynu
przeniesiono z sali ciosowej w Świątyni Jerozolimskiej do sali
targowej (chanujot) pod Betanią.
W owym czasie, Samarytanie napadli i pozabijali
żydowskich pielgrzymów z Galilei idących na święto do Jerozolimy.
Gdy prokurator Kumanos zignorował całe zajście i odmówił ścigania
winnych, oddziały Zelotów wkroczyły
do Samarii mordując i niszcząc wioski w okręgu Akrabatane.
Dopiero wtedy interweniował prokurator
Kumanos, który wysłał do Samarii oddziały rzymskie, które ścigały
Zelotów. Pojmanych Żydów krzyżowano.
Arystokracja żydowska w Judei skierowała
do Rzymu skargę na prokuratora Kumanosa. Na sądzie cesarskim,
Klaudiusz orzekł, że Samarytanie byli sprawcami zamieszek. Kilku
Samarytan skazano na śmierć, a prokurator Kumanos został wygnany.
W latach 53-59 prokuratorem Judei był
Feliks. Jedyną jego troską było gromadzenie skarbów i dogadzanie
swoim pożądliwościom.
W latach 54-68 w Cesarstwie Rzymskim panował
cesarz Neron Klaudiusz Cezar. Początkowo był pod wpływami pretorian
Burrusa i filozofa Seneki, wkrótce jednak zaczął dążyć do usamodzielnienia
się i stał się władcą okrutnym.
W 54 r. cesarz Neron powiększył królestwo
Agryppy II o cztery miasta wraz z obwodami, w tym Tyberiadę
przyłączył do Chalcydy.
W 54 r. zwiększyli swoją aktywność Zeloci
w Judei. Uważali się oni za "wysłańców Bożych"
i dokonywali samosądy, co doprowadziło kraj na krawędź anarchii.
Sytuację tę
wykorzystał prokurator rzymski Feliks. Pewien Egipcjanin, przebrany
za Zelotę, podburzył Żydów i ściągnął ich pod górę Oliwną w
Jerozolimie. Wówczas uderzył na nich zbrojnie Feliks, zabijając
400 Żydów. Do więzienia wtrącono ponad 200 osób.
Prokurator Feliks krwawo rozprawiał
się ze wszystkimi swoimi przeciwnikami. Urządzał obławy na proroków
i samozwańczych mesjaszów. Wszystkich pojmanych karano okrutną
śmiercią.
Za przykładem prokuratora poszli pogańscy
mieszkańcy Judei. Syryjczycy, Grecy i Rzymianie zaczęli bezkarnie
okazywać nienawiść Żydom w Judei. Syryjczycy w Cezarei usunęli
Żydów z zarządu miasta. W zamieszkach w Cezarei rabowano i burzono
domy żydowskie, wiele osób zabito i w niewolę sprzedano. Sprawę
skarg żydowskich skierowano do rozpatrzenia do Rzymu.
W 59 r. cesarz Neron rozpatrzył żydowskie
skargi z Judei i odwołał prokuratora Feliksa.
W latach 59-61 rzymskim prokuratorem Judei
był Festus. Sytuacja w kraju wówczas się jeszcze pogorszyła.
W owym czasie Agryppa II rozbudował w Jerozolimie
pałac Hasmoneuszy, tak aby z najwyższego piętra można było obserwować
dziedziniec Świątyni. Wywołało to zatargi i spory z Żydami i
zarządcami Świątyni.
W 62 r. cesarz Neron wznowił procesy o obrazę
majestatu, co pociągnęło za sobą liczne wyroki śmierci.
Arcykapłanem był Anan. Postanowił on wzbudzić
stronnictwo Saduceuszy. Wybuchł więc znowu odwieczny
spór o wykładnię Zakonu. Anan i jego stronnicy bronili trzymania
się litery Zakonu. Przeciwko nim stanowczo wystąpili Faryzeusze,
którzy doprowadzili do odwołani arcykapłana.
W latach 61-63 arcykapłanem był Jozua
Ben Dammuj. Przed rozpoczęciem funkcji w Świątyni musiła złożyć
przysięgę wierności tradycji Faryzeuszy.
W owym czasie
zdyskredytowała się zupełnie w oczach narodu władza królewska
i kapłańska. Stało się to z powodu kupczenia urzędem arcykapłańskim.
W latach 61-64 rzymskim prokuratorem Judei
był Albin. Obciążył on Judeę wielkim uciskiem podatkowym.
Część tych podatków płynęła do jego własnej kieszeni. Gdy się
dowiedział o swoim odwołaniu z urzędu w Judei, rozkazał wypuścić
z więzień najgorszych przestępców i fanatycznych Zelotów,
Sykariuszów.
W latach 63-64 arcykapłanem był Jozua Ben
Gamaliel. Przed rozpoczęciem funkcji w Świątyni musiła złożyć
przysięgę wierności tradycji Faryzeuszy. Jozua Ben Gamaliel
przeprowadził reformę szkolnictwa w Judei. We wszystkich miastach
założono szkoły dla chłopców od lat pięciu.
W latach 64-66 rzymskim prokuratorem Judei
był Gesjusz Florus. W celach prywatnych zawarł on traktat
z fanatycznymi Zelotami, Sykariuszami. Wspólnie
grabili i zdobyczą się dzielili, świadków mordowano lub więziono.
W owym czasie wiele miast doszczętnie złupiono.
W tym okresie, wielu Żydów porzucało Judeę
i udawało się na emigrację. Czyniono to w obawie o majątek i
życie, aby na obczyźnie znaleźć pokój i bezpieczeństwo.
W 65 r. arcykapłanem został Matjasz Ben Teofil.
W maju 66 r. wybuchły w Cezarei zamieszki
z Syryjczykami. Wskutek tego Rzymianie przeszukiwali żydowskie
domy, Żydów karano chłostą, a kilku ukrzyżowano.
Rzymski prokurator Gasjusz Florus w
celu ukrycia swych nadużyć finansowych postanowił sprowokować
Żydów do powstania zbrojnego. W tym celu nakazał pobrać podatek
bezpośrednio ze skarbca Świątyni Jerozolimskiej, rzekomo dla
potrzeb cesarza. Jednocześnie nakazał mieszkańcom Jerozolimy
radośnie przywitać wkraczające do miasta dwie kochorty rzymskich
legionistów. Gdy doszło do zamieszek, rzymscy legioniści zaatakowały
tłum, który schronił się w świątyni obalając za sobą mosty.
W walkach zginęło ponad 3600 Żydów. Po zawarciu rozejmu, Rzymianie
wycofali się z miasta zostawiając na straży tylko jedną kohortę.
Po odejściu
prokuratora Florusa, mieszkańcy Jerozolimy podzielili się na
stronnictwa. Ludzie młodzi oraz Zeloci należeli do stronnictwa
rewolucyjnego, które chciało wyzwolenia Judei spod panowania
Rzymu. Na czele tej grupy stał Eleazar Ben-Ananja, z rodu arcykapłańskiego,
zwolennik "szkoły Szammaja". Stronnictwo pokoju
stanowili ludzie możni, członkowie rodów arystokratycznych,
zwolennicy "szkoły Hillela" i różni ludzie
bogaci. Pragnęli oni utrzymać istniejący dotąd porządek rzeczy
i zawiadomili o zajściach rzymskiego namiestnika Syrii, Cestjusza
Gallusa, prosząc go by przybył do Jerozolimy.
W czerwcu 66 r. stronnictwo rewolucyjne zaczęło
zwyciężać w Jerozolimie. Postanowili oni usunąć znienawidzonych
rzymskich dzierżawców podatków. W ten sposób Judea zerwała rzymski
system podatków i ceł, wypowiadając tym samym posłuszeństwo
Rzymowi.
Żydowscy fanatycy, Zeloci, w
patriotycznym zrywie zajęli rzymską twierdzę Masadę i wymordowali
cały tamtejszy garnizon. Uzbrojeni przybyli do Jerozolimy wzywając
do buntu przeciwko Rzymowi.
Kapłan Eleazar zaprzestał składania
codziennej ofiary w Świątyni za cesarza Nerona. Był to moment
przełomowy powstania. Wypowiedziano posłuszeństwo cesarzowi.
Świątynia Jerozolimska stała się płomiennym ogniskiem powstania.
Tymczasem członkowie stronnictwa pokojowego
zwrócili się do Agryppy II oraz do rzymskiego prokuratora Florusa,
by przysłali do Jerozolimy większe oddziały wojska, aby powstrzymać
dalsze żydowskie walki powstańcze. Prokurator Florus odmówił
tym prośbom. Agryppa wysłał do Jerozolimy trzy tysiące jazdy.
W okresie lipca
66 r. Jerozolima została rozerwana walkami wewnętrznymi. Wojska
królewskie, Rzymianie oraz stronnictwo pokojowe umocnili się
w arystokratycznej dzielnicy górnej oraz w twierdzy Antonia.
Przeciwko nim wystąpiły tłumy miasta prowadzone przez Zelotów,
do których przyłączyli się Sykariusze.
Na przełomie lipca i sierpnia 66 r.
Zeloci przejęli kontrolę prawie nad całą Jerozolimą.
Została zdobyta rzymska twierdza Antonina, a załoga wymordowana.
Umiarkowani Żydzi zostali oblężeni w pałacu Heroda. Spalono
pałace Ananiasza, Agryppy i Berenike. Wojsku królewskiemu pozwolono
bezpiecznie opuścić Jerozolimę. Pozostali Rzymianie bronili
się w trzech wieżach pałacu królewskiego. Wówczas doszło do
walk pomiędzy Zelotami a Sykariuszami, podczas
których Sykariusze ponieśli porażkę i schronili się w
twierdzy Masada.
Na przełomie sierpnia i września 66
r. Zeloci podpalili pałac królewski i wymordowali wszystkich
Rzymian w Jerozolimie. W trakcie walk zginął także najwyższy
kapłan Ananiasz.
W odwecie, rzymski prokurator Florus podburzył
Greków i Syryjczyków w Cezarei by wystąpili zbrojnie przeciwko
Żydom. W pogromie zginęło 20 tysięcy Żydów.
Ta bezprzykładna
rzeź wywołała wybuch powstania żydowskiego w całej Judei. W
Judei i na południu Syrii, oddziały powstańcze napadały na miasta
i wsie pogańskie, paląc oraz mordując w odwecie. Ilość
pogromów wzajemnych była wielka. W syryjskim mieście Betsan
wymordowano 13 tysięcy Żydów. Pgromy ogarnęły wszystkie miasta
greckie na wybrzeżu. Do krwawych rzezi doszło w Damaszku, Aszkelonie,
Scytopolis, Hippos, Gadar i innych miastach.
Do okrutnego pogromu Żydów doszło w Aleksandrii,
w Egipcie. Znienawidzony przez Żydów namiestnik Tyberiusz Aleksander
rzucił legiony na żydowskie dzielnice w Aleksandrii. Po pogromie
naliczono 50 tysięcy trupów żydowskich.
Do Judei ciągnęli żydowscy ochotnicy ze wszystkich
krajów. Zasilali oni oddziały powstańcze, walczące pod wodzą
Eleazara Ben-Ananja. Wygnali oni z całej Judei wszystkich Rzymian
i na znak odzyskanej wolności wybili monety z napisem: "Pierwszy
rok wybawienia Izraela" i "Jeruzalem".
W październiku 66 r. do Judei wkroczył z
Syrii XII Legion rzymski (30 tysięcy wyćwiczonych żołnierzy
rzymskich). Na czele legionu stał namiestnik Syrii, Cestiusz
Gallus. Rzymianie wkroczyli do Galilei i spalili miasta Zabulon,
Jaffę i Liddę.
Tocząc walki
z Zelotami legion rzymski został zmuszony wycofać się
spod Jerozolimy i uciec do Syrii. W tych walkach Rzymianie stracili
około 6 tysięcy żołnierzy, a Legion XIII stracił swojego orła
złotego, co u Rzymian uchodziło za największą hańbę.
Gdy wybuchły w 66 r. pierwsze walki żydowskich
powstańców z Rzymianami, większość chrześcijan wywodzących się
spośród Żydów, opuściło Judeę i znalazło bezpieczne schronienie
w Pelli za Jordanem. Zeloci uważali ich za zdrajców.
Naród upojony zwycięstwem nad legionem
rzymskim, przemienił się prawie w całości w Zelotów.
Wzmocniono mury obronne Jerozolimy, ćwiczono wojsko i szykowano
duże ilości broni do walki. Wybrano namiestników wojskowych
i wodzów. Namiestnikiem Idumei został Eleazar Ben-Ananja. Namiestnikiem
Galilei został Józef Ben-Matja. Namiestnikiem Jerozolimy został
Eleazar Ben-Szymon. Inni zostali namiestnikami pozostałych pięciu
prowincji.
Sanhedryn odzyskał swoje nieograniczone
kompetencje i objął kierownictwo w sprawach politycznych. Na
czele Wysokiej Rady stał Szymon Ben-Gamaliel. Faryzeusze
ze stronnictwa "szkoły Szammaja" doprowadzili
do uchwalenia przepisów anty-pogańskich, nazwanych "osiemnastoma
rzeczmi". Zakazano Żydom wszelkich kontaktów z poganami,
nie wolno było uczyć się obcych języków, przyjmować od pogan
ofiar na potrzeby Świątyni, nabywać u obcych wina, oliwy, chleba
lub innej żywności. W ten sposób Zeloci rozciągnęli swoją
nienawiść do Rzymu na całe pogaństwo.
Walki żydowsko-pogańskie ogarnęły wówczas
wszystkie kraje ościenne Judei.
W listopadzie 66 r. do Galilei przybył jej
żydowski namiestnik Józef Ben-Matja. Zebrał on około 100 tysięcy
żołnierzy, których uzbroił i wyćwiczył według wzoru rzymskiego.
Bardzo szybko się jednak okazało, że
Józef nie jest zainteresowany rzeczywistą obroną Galilei i jest
powiązany ze zdrajcami narodu.
Przeciwko Józefowi Ben-Matja wystąpił
Jan z Gishali, który zgromadził wokół siebie grupę gorliwych
patriotów. Galilea została rozdarta na dwa obozy. Przez
ten wewnętrzny spór i zdradę Józefa, Galilea została nieumocniona
i wydana na łup wrogowi.
W marcu 67 r. do Galilei wkroczyły z Syrii
pierwsze oddziały XIII Legionu rzymskiego. Legion XIII został
wzmocniony przybyłymi z Aleksandrii V Legionem i X Legionem
(razem 50 tysięcy najlepszych rzymskich żołnierzy). Naczelnym
dowódcą został najlepszy naonczas rzymski wódz, konsul Tytus
Flawiusz Wezpezjan.
W maju 67 r. legiony rzymskie wkroczyły całą
swą potęgą do Galilei. Szybko zdobyto i spalono twierdzę Gabara
z okolicznymi miastami i wsiami. Wszystkich mieszkańców wymordowano
lub sprzedano w niewolę.
W czerwcu 67 r. Rzymianie zdobyli i zrównali z ziemią twierdzę
Jotapada (broniła się przez 47 dni). Zginęło w niej 40 tysięcy
Żydów, a tylko 1 200 dostało się w niewolę. Jotapada dała przykład
całemu narodowi, jak ma bohatersko ginąć z honorem.
Następnie Rzymianie opanowali okoliczne
miasta, w tym Jafę. Poddał się tam Rzymianom żydowski wódz Galilei,
Józef Ben-Matja.
Tymczasem V Legion trybuna Cerealisa
wyruszył przeciwko Samarii. Duże oddziały powstańcze Samarytan
zostały otoczone na górze Garizim, gdzie zginęło ogółem 11 600
ludzi.
Kochorty X Legionu opanowały Tyberiadę,
Tarychei i Joppe z okolicami. Nie licząc zabitych, do niewoli
wzięto 10 tysięcy Żydów.
Najświetniejszym epizodem całej wojny
była obrona żydowskiej twierdzy Gamali. Broniło się w niej 9
tysięcy Zelotów i tłum ludności cywilnej. Przez cztery
tygodnie trwała bohaterska obrona twierdzy. W chwili upadku,
5 tysięcy Żydów popełniło samobójstwo. Pozostałe 4 tysiące wymordowali
Rzymianie. Z pogromu ocalały zaledwie dwie kobiety.
Twierdzę na górze Tabor Rzymianie zdobyli
fortelem, mordując całą załogę. Maleńka twierdza Giskhala broniła
się krótko i upadła. Wszystkich obrońców wymordowano.
W ten sposób cała Galilea upadła. Rzymianie
zrównali z ziemią wszystkie twierdze i miejsca obronne, a większość
miast spalili. 6 tysięcy najsilniejszych żydowskich młodzieńców
wysłano do Grecji, aby pracowali przy kopaniu przesmyku korynckiego.
30 tysięcy Żydów sprzedano w niewolę, a 1200 niezdolnych do
pracy zamordowano na arenie cyrkowej. W ten sposób Galilea leżała
popiołem i pustką.
Zimę 67-68 Rzymianie spędzili spokojnie,
pozwalając Żydom pogrążyć się w chaosie walk wewnętrznych.
Tymczasem w Jerozolimie rósł rozłam pomiędzy
stronnictwem rewolucyjnym a stronnictwem pokojowym. Zeloci
odważyli się na zamach, uwięzili wszystkich stronników pokoju
i kazali ich stracić. Złożyli również z urzędu arcykapłana Matjasza
Ben-Teofila i wystawili nowego, Pinechasa Ben-Samuela.
Członkowie Sanhedrynu wyrazili
swoje oburzenie na zachowanie Zelotów. Pod przywództwem
byłego arcykapłana Anana, liczni mieszkańcy miasta wystąpili
przeciwko Zelotom w wojnie domowej. Po walkach ulicznych
Zeloci zostali oblężeni we Świątyni.
W marcu 68 r. z osieczą
Zelotom przyszedł Jan z Gishali, który zwerbował oddziały
Idumejczyków (20 tysięcy dzikich wojowników). Wkroczyli oni
do Jerozolimy i wymordowali 8 tysięcy Żydów, zwolenników stronnictwa
umiarkowanego.
Zeloci zwyciężyli. W Jerozolimie
nastały rządy terroru i religijnego fanatyzmu Zelotów.
Aresztowano wszystkich przeciwników, a trybunały sądowe skazywały
na śmierć. Wymordowano około 12 tysięcy arystokracji żydowskiej.
W marcu 68 r. Jan z Gishali ogłosił
się głową państwa. Popierali go liczni Zeloci, zwłaszcza
fanatyczni i zdesperowani Galilejczycy.
W marcu 68 r. przeciwko panowaniu rzymskiemu
wystąpili Żydzi w Perei. Uderzyli na
nich Rzymianie, zabijając w bitwie nad Jordanem 15 tysięcy ludzi.
2 tysiące Żydów trafiło do niewoli. Równocześnie rzymskie kochorty
opanowały inne prowincje judzkiego kraju.
W kwietniu 68 r. do Jerozolimy wkroczyli
Sykariusze (skrajnie fanatyczni Zeloci) pod wodzą
Szymona Bar Giora. Uderzyli oni na Zelotów broniących
Świątyni.
Ta bitwa była początkiem straszliwej
wojny domowej wewnątrz Jerozolimy. Walczyły z sobą cztery stronnictwa:
Zeloci jerozolimscy pod wodzą Eleazara Ben-Szymona (2
400 ludzi), Zeloci galilejscy pod wodzą Jana z Gishali
(6 000 ludzi), Sykariusze pod wodzą Szymona Bar Giora
(10 000 ludzi) i Idumejczycy pod wodzą Jakuba Bar-Sosa
i Szymona Bar-Katla (5 000 ludzi). W trakcie walk miasto zostało
podzielone na cztery części. Wiele budynków i ulic zamieniono
w gruzy. Co najgorsze zniszczono całe zapasy żywności. Nikt
nie zajmował się walką z Rzymianami.
W czerwcu 68 r. popełnił samobójstwo rzymski
cesarz Neron. Po jego śmierci wybuchła wojna domowa pomiędzy
licznymi rzymskimi legionami, które obwoływały swoich wodzów
cesarzami. Dlatego Wespezjan wstrzymał
działania wojenne w Judei i zajął się walką o tron cesarski.
W 69 r. rabin Jochanan ben Zakkai opuścił
oblężone przez rzymskie wojska miasto Jerozolimę, i zamieszkał
w mieście Jawne. Uzyskał zgodę od rzymskiego wodza Wespezjana
i założył tam szkołę. W tej miejscowej uczelni (hebr. "bet
midrasz") zaczął on nauczać i objaśniać Prawo Mojżeszowe.
Był on jednym z pierwszych, którzy uważali, że ocalenie judaizmu
od zagłady polegać będzie na usystematyzowaniu praw i doktryn,
oraz przystosowaniu religii do zmian i nowej sytuacji Żydów.
Rabbi Zakkai szybko zgromadził wokół siebie grupę uczniów i
uczonych w Prawie. Mówiono o nim, że nigdy nie odkładał Pisma,
ani "Miszny".
W latach 69-79 w cesarstwie rzymskim panował
cesarz Tytus Flawiusz Wespezjan.
W marcu 70 r. do Judei wkroczyły rzymskie
legiony pod wodzą cesarza Tytusa. Wszystkie prowincje i okolice
Jerozolimy zostały całkowicie spustoszone.
W obliczu rzymskich legionów, skłócone żydowskie
stronnictwa w Jerozolimie pojednały się. Wzmocniono mury obronne
miasta i ściągnięto wszystkie możliwe posiłki.
Od 18 kwietnia do 11 września 70 r. trwało
oblężenie Jerozolimy, która ostatecznie została zdobyta przez
XII Legion (60 tys. rzymskich żołnierzy). Miasto zostało zburzone,
a Świątynia spalona. W Jerozolimie zginęło 1 milion 100 tysięcy
Żydów, choć inne źródła (Tacyt) podają 600 tysięcy zabitych.
Wzięto 97 tysięcy żydowskich jeńców. Całe miasto i mury obronne
zostało zniszczone. Pozostawiono tylko trzy wieże: Hippikos,
Marjamne i Fazael, na świadectwo wspaniałego rzymskiego zwycięstwa.
Pod gruzami Jerozolimy poległ ostatni skrawek niezawisłości
państwowej Judei.
Do niewoli trafiło ponad 900 tysięcy
Żydów, z czego 17 tysięcy zmarło z głodu. Książęta i przedstawicieli
znakomitych judzkich rodów odesłano do Rzymu. Starszych wysłano
do egipskich kopalń, a najsilniejszą młodzież rozdano po rzymskich
prowincjach, aby występowała w cyrkach walcząc z dzikimi zwierzętami.
Podczas jednego cyrkowego spektaklu potrafiono zgładzić nawet
2 tysiące ludzi. Dzieci i niewiasty sprzedano.
--------------------------------------------------
Materiały opracowywane na podstawie: patrz
.
--------------------------------------------------
CIĄG DALSZY HISTORII:
|