Około października 1576 r.p.n.e. Izrael
wszedł do obiecanej im ziemi Kanaan, co miało miejsce na wschód
od Jordanu. Bóg dał Izraelowi nie tylko ziemię na zachód od
Jordanu, lecz także ziemie na wschód od Jordanu.
Rozpoczęła się wojna o opanowanie ziemi
Kanaan, która trwała przez 6 lat, do około 1570 r.p.n.e. Następnie
w 1569 r.p.n.e. podzielono ziemię pomiędzy wszystkie pokolenia
Izraela.
Podbój Ziemi Obiecanej przez Izraelitów (Copyright: Gedeon)
Podział ziemi pomiędzy pokolenia Izraela (Copyright: Gedeon)
Można zauważyć, że Szatan natychmiast rozpoczął
wysiłek, aby wprowadzić w Izraelu czczenie Baala, Asterota,
Molocha, itp. Starał się także zawojować i zwyciężyć Izraela
przez sąsiednie narody. Próbował wprowadzić w Izraelu pogańskie
zwyczaje, systemy i mody, aby ich upodlić i poniżyć zabobonami
i niemoralnościami.
- okres sędziów -
Sprawowanie urzędu sędziego w Izraelu przez
Jozuego (lata około 1570-1562 p.n.e.), przez okres lat 8.
Izraelici źle czynili w oczach Boga i przez
ten czas wiele ucierpieli z rąk Edomitów.
Sprawowanie urzędu sędziego w Izraelu przez
Otonijela (lata około 1562-1522 p.n.e.), przez okres lat 40.
On to pobił Edomitów.
Następnie Izrael, za swoje złe uczynki,
wpadł na 18 lat w niewolę Moabitów połączonych z Ammonitami
i Amalekitami. Wybawienie przyszło od Boga, który pobudził kolejnego
sędziego.
Sprawowanie urzędu sędziego w Izraelu przez
Aoda (lata około 1504-1424 p.n.e.), przez okres lat 80. On to
pobił Edomitów.
Sprawowanie urzędu sędziego w Izraelu
przez Deborę (lata około 1424-1404 p.n.e.), przez okres lat
20.
W tym czasie Izraelici źle czynili łamiąc
prawo Przymierza, za co byli gnębieni przez Kanaatytów, którzy
przez 20 lat.
Sprawowanie urzędu sędziego w Izraelu przez
Baraka (lata około 1404-1364 p.n.e.), przez okres lat 40. Pobił
on Kanaatytów.
Następnie Izrael za swoje złe uczynki wpadł
na 7 lat w niewolę Madianitów. Wybawienie przyszło od Boga,
który pobudził kolejnego sędziego.
Sprawowanie urzędu sędziego w Izraelu przez
Gedeona (lata około 1357-1317 p.n.e.), przez okres lat 40. Pobił
on Madianitów i Amalekitów uwalniając Izraela.
Sprawowanie urzędu sędziego w Izraelu
przez Abimela (lata około 1317-1314 p.n.e.), przez okres lat
3. Obwołał się on królem i swoją stolicę ustanowił w Sychem.
Zabili go Izraelici.
Izraelici w tym czasie źle czynili w oczach
Boga i służyli pogańskim Baalom.
Sprawowanie urzędu sędziego w Izraelu przez
Tola (lata około 1314-1291 p.n.e.), przez okres lat 23.
Sprawowanie urzędu sędziego w Izraelu
przez Jaira (lata około 1291-1269 p.n.e.), przez okres lat 22.
Następnie Izrael za złe uczynki i służenie
Baalom, wpadł na 18 lat w niewolę Filistynów i Ammonitów. Wybawienie
przyszło od Boga, który pobudził kolejnego sędziego.
Sprawowanie urzędu sędziego w Izraelu przez
Jeftego (lata około 1251-1245 p.n.e.), przez okres lat 6. Pobił
on Ammonitów.
Sprawowanie urzędu sędziego w Izraelu
przez Abesena (lata około 1245-1238 p.n.e.), przez okres lat
7.
Sprawowanie urzędu sędziego w Izraelu
przez Elona (lata około 1238-1228 p.n.e.), przez okres lat 10.
Sprawowanie urzędu sędziego w Izraelu
przez Abdona (lata około 1228-1220 p.n.e.), przez okres lat
8.
Następnie Izrael za swoje złe uczynki wpadł
na 40 lat w niewolę Filistynów. Wybawienie przyszło od Boga,
który pobudził kolejnego sędziego.
Sprawowanie urzędu sędziego w Izraelu przez
Samsona (lata około 1180-1160 p.n.e.), przez okres lat 20. Pobił
on Filistynów. Ale wojny z nimi nadal trwały.
Sprawowanie urzędu sędziego w Izraelu
przez Heliego (lata około 1160-1120 p.n.e.), przez okres lat
40.
- okres królów -
Panowanie w Izraelu króla Saula (lata
około 1119-1079 p.n.e.), panował lat 40. Izraelici prowadzili
wtedy ciągłe wojny z sąsiadami. Filistyni zostali pobici.
Nieustannie na Izrael napadali Moabici,
Ammonici, Edomici i Amalekici, w walce z którymi zginął izraelski
król Saul.
Panowanie w Izraelu króla Dawida (lata
około 1079-1039 p.n.e.), panował lat 40. Pobił on Jebusytów
i przeniósł stolicę z Hebronu do Jerozolimy. Do Jerozolimy sprowadził
Arkę Jahwe. Rozpoczęły się czasy świetności Izraela.
Izraelczycy pobili Filistynów i zmusili
ich do uległości. Pobici Moabici i Edomici stali się niewolnikami.
Pobici Syryjczycy, Amalekici i Ammonici płacili Izraelowi daninę.
Dawid całkowicie odmienił losy swego ludu.
Panowanie w Izraelu króla Salomona (lata
około 1039-999 p.n.e.), panował lat 40. Wybudował on w Jerozolimie
świątynię Bożą. Wyniósł on Izraela do szczytu powodzenia w wielu
dziedzinach. Około 1000r.p.n.e., po śmierci króla
Salomona nastąpiło podzielenie królestwa izraelskiego na dwa
oddzielne: na południowe królestwo Judy (dwa pokolenia) i północne
królestwo Izraela (dziesięć zbuntowanych pokoleń pod wodzą Jeroboama).
Królestwo Izraela za czasów królów Dawida i Salomona (Copyright:
Gedeon)
- podział królestwa -
Jako pierwszy w Judzie panował król Roboam
(w latach około 999-983 p.n.e.), przez lat 17.
Za jego rządów
źle czynili Izraelici.
W tym czasie
Egipcjanie najechali na królestwo Judy i zrabowali Jerozolimę.
W Izraelu panował król Jeroboam (w latach
około 999-978 p.n.e.), przez lat 22.
Pozwolił on
Izraelitom na bałwochwalstwo w Betel i Dan. Wzniósł on w nich
złote cielce mające służyć jako tron niewidzialnemu Bogu. Królestwo
Izraela pogrążyło się w religijnym odstępstwie.
W Judzie panował król Abijam (w latach
około 983-980 p.n.e.), przez 3 lata.
W dalszym ciągu
Izraelici źle czynili łamiąc Prawo Boże.
Następnym królem w Judzie został Asa
(w latach około 980-939 p.n.e.), przez lat 41. On to usunął
w królestwie bałwany i starał się czynić dobrze, pozostawił
jednak bałwochwalcze wyżyny.
W Izraelu panował król Nadab (w latach
około 978-976 p.n.e.), przez 2 lata.
Za swoje złe
uczynki został on zabity przez Baszę.
W Izraelu królem został Basza (w latach
około 976-952 p.n.e.), przez 24 lata.
Wymordował on
cały ród Jeroboama i bardzo źle czynił.
Królestwo Judy zostało najechane przez wojska
Izraela. Król judzki Asa za skarby świątyni wykupił wojska syryjskie
by napadły na królestwo Izraela, i w ten sposób zmusiły go do
zaprzestania wojny.
W Izraelu panował król Ela (w latach
około 952-951 p.n.e.), przez 2 lata.
Za złe uczynki
swoje został zabity przez Zimriego.
W Izraelu panował król Zimri, przez 7
dni (951 r.p.n.e.). Wymordował on cały ród Baszy, i za to
zbuntował się przeciwko niemu cały Izrael. Podczas oblężenia
w stolicy w Tirszi, popełnił samobójstwo.
W Izraelu panował król Omri (w latach
około 951-941 p.n.e.), przez 10 lat.
W swoim zachowaniu
był on gorszy od poprzedników i bardzo źle czynił, popierając
kult Baala. Przeniósł on stolicę królestwa do nowozbudowanej
Samarii. Ucznił on z Królestwa Izraela lokalną potęgę i podporządkował
Królestwo Judy swojej polityce.
W Izraelu panował król Achab (w latach
około 941-918 p.n.e.), przez 22 lata.
Źle czynił on
w oczach Boga stając się gorszym od swych poprzedników. Wziął
sobie żonę pogankę Jezabel. Izraelczycy zaczęli służyć Baalowi,
któremu wybudowano świątynię w Samarii. Syryjczycy kilkakrotnie
najeżdżali na królestwo Izraela. Wojska izraelskie i judzkie
wspólnie wyruszyły przeciwko Syrii, lecz zostały pobite.
Panowanie w Judzie króla Jozefata (w
latach około 939-914 p.n.e.), przez 25 lat. Czynił on dobrze
i usunął bałwochwalstwo w królestwie Judy,
pozostawił jednak bałwochwalcze wyżyny.
W Izraelu panował król Ochozjasz (w latach
około 918-917 p.n.e.), przez 2 lata.
Źle czynił on
w oczach Boga służąc Baalom.
W Izraelu panował król Joram (w latach
około 917-905 p.n.e.), przez 12 lat.
Źle czynił on
w oczach Boga. Został zabity przez Jehu.
Wojska izraelskie i judzkie wspólnie
wyprawiły się i pobiły Moabitów.
W trakcie najazdu Syryjskiego,
oblężona została Samaria. Izraelici jednak pobili i odparli
Syryjczyków.
Panowanie w Judzie króla Jorama (w latach
około 914-906 r.p.n.e.), przez 8 lat.
Źle czynił on
w oczach Boga.
Edomici najechali
w tym czasie na Judę.
Panowanie w Judzie króla Ochoziasza,
przez 1 rok (906/905 r.p.n.e.).
Źle czynił on
w oczach Boga.
Syryjczycy w tym czasie najeżdżali na
królestwo Judy.
Panowanie w Judzie królowej Atalii (w
latach około 905-899 r.p.n.e.), przez 6 lat.
Źle czyniła
w oczach Boga.
Została zabita przez Jehu.
W Izraelu panował król Jehu (w latach
około 905-877 p.n.e.), przez 28 lat. Zerwał on z bałwochwalstwem
w Izraelu, lecz pozostawił cielce w
Betel i Dan.
Trwały ciężkie
walki z Syryjczykami.
Panowanie w Judzie króla Joasza (w latach
około 899-859 r.p.n.e.), przez 40 lat. Dobrze czynił w oczach
Boga, choć nie usunął bałwochwalczych
wyżyn. Odnowił świątynię w Jerozolimie.
Trwała długa
wojna z Syryjczykami, jednakże król judzki Joasz wykupił się
wojskom syryjskim, które odstąpiły od Judy.
W Izraelu panował król Joachaza (w latach
około 876-859 p.n.e.), przez 17 lat.
Źle on czynił
w oczach Boga.
Trwała nieustanna
wojna z Syryjczykami.
W Izraelu panował król Joasza (w latach
około 859-843 p.n.e.), przez 16 lat.
Źle on czynił
w oczach Boga.
Izraelczycy w długich wojnach trzykrotnie pobili Syryjczyków.
Panowanie w Judzie króla Amazjasza (w
latach około 859-830 r.p.n.e.), przez 29 lat. Dobrze on
czynił w oczach Boga, lecz pozostawił
bałwochwalcze wyżyny. Został zabity przez spiskowców.
Wojska izraelskie
króla Joasza podbiły królestwo Judy i zrabowały Jerozolimę.
W Izraelu panował król Jeroboam II (w
latach około 843-801 p.n.e.), przez 41 lat.
Źle on czynił
w oczach Boga.
W licznych wojnach królestwo Izraela powróciło do swoich granic
odzyskując utracone ziemie.
Panowanie w Judzie króla Azariasza (w
latach około 830-778 r.p.n.e.), przez 52 lata. Dobrze on
czynił w oczach Boga, lecz pozostawił
bałwochwalcze wyżyny. Za karę Bóg dotknął go trądem,
a faktyczną władzę w kraju sprawował jego syn Jotam.
W Izraelu panował król Zachariasz, przez
6 miesięcy (801 r.p.n.e.).
Źle on czynił
w oczach Boga. Został on zabity przez spiskowców.
W Izraelu panował król Szallum, przez
1 miesiąc (800 r.p.n.e.).
Źle on czynił
w oczach Boga. Został on zabity przez spiskowców.
W Izraelu panował król Menachem (w latach
około 800-782 p.n.e.), przez 18 lat.
Źle on czynił
w oczach Boga.
Asyryjczycy
w tym czasie najechali na królestwo Izraela, lecz król Menachem
wykupił się z rąk Asyryjczyków, którzy odstąpili od dalszej
walki.
W Izraelu panował król Pekachiasz (w
latach około 781-779 p.n.e.), przez 2 lata.
Źle on czynił
w oczach Boga. Został on zabity przez spiskowców.
W Izraelu panował król Pekach (w latach
około 778-750 p.n.e.), przez 28 lat.
Źle on czynił
w oczach Boga. Został on zabity przez spiskowców.
Asyryjczycy
najechali na królestwo Izraela i zajęli część ziem Samarii.
Panowanie w Judzie króla Jotama (w latach
około 778-762 r.p.n.e.), przez 16 lat. Dobrze on czynił
w oczach Boga, ale pozostawił w kraju
bałwochwalcze wyżyny.
Syryjczycy w
tym czasie napadali na królestwo Judy.
Panowanie w Judzie króla Achaza (w latach
około 762-746 r.p.n.e.), przez 16 lat.
Czynił on bardzo
źle w oczach Boga.
Syryjczycy sprzysiężeni
z królem izraelskim Pekachem najechali na królestwo Judy i oblegli
Jerozolimę. Królestwo Judy utraciło część ziem w tej wojnie.
Król judzki Achaz kupił wojska asyryjskie, które najechały na
Syrię, zmuszając jej wojska do wycofania się z Judy.
Edomici najechali
na królestwo Judy.
W Izraelu panował król Ozeasz (w latach
około 750-741 p.n.e.), przez 9 lat.
Źle on czynił
w oczach Boga.
Gdy Asyria najechała
na królestwo Izraela, król Ozeasz poddał się zaczął płacić daninę.
Izraelici zaczęli jednak szybko spiskować przeciwko Asyrii z
Egiptem, i wypowiedzieli posłuszeństwo Asyrii.
Panowanie w Judzie króla Ezechiasza (w
latach około 746-717 r.p.n.e.), przez 29 lat. Dobrze on
czynił w oczach Boga i usunął bałwochwalcze wyżyny w Judei.
Asyria najechała
na królestwo Judy, lecz poniosła całkowitą klęskę.
- upadek królestwa Izraela -
Około 741 r.p.n.e. Asyryjczycy zajęli i
zniszczyli królestwo Izraela. Oblężenie stolicy kraju, Samarii,
trwało trzy lata. Ludność izraelską uprowadzono do niewoli.
Było to pierwsze rozproszenie Izraela, w którym dziesięć pokoleń
izraelskich zostało uprowadzonych do Asyrii. W Samarii Asyryjczycy
rozpoczęli na miejsce uprowadzonych Izraelczyków osiedlać ludność
pogańską, co dało początek Samarytanom.
Imperium Asyrii u szczytu potęgi. (Copyright: Gedeon)
Panowanie w Judzie króla Manassesa (w
latach około 717-662 r.p.n.e.), przez 55 lata.
Źle on czynił
w oczach Boga i wznosił ołtarze Baala. Wtedy to Bóg wydał
wyrok na królestwo Judy i na Jerozolimę.
Panowanie w Judzie króla Amona (w latach
około 662-660 r.p.n.e.), przez 2 lata.
Źle on czynił
w oczach Boga i został zabity przez spiskowców.
Panowanie w Judzie króla Jozjasza (w
latach około 660-629 r.p.n.e.), przez 31 lat. Dobrze on
czynił w oczach Boga. Obudował świątynię w Jerozolimie. W trakcie
prac remontowych odnaleziono zwoje Prawa Mojżeszowego. Król
Jozjasz wprowadził reformę religijną i odnowił Przymierze z
Bogiem.
W owym czasie
faraon egipski wyruszył z wielką armią przeciwko Asyrii. Po
drodze pobił Judejczyków.
Panowanie w Judzie króla Jehoachaza,
przez 3 miesiące (628 r.p.n.e.).
Źle on czynił
w oczach Boga.
Egipcjanie najechali
na Judeę i uwięzili króla Jehoachaza.
Panowanie w Judzie króla Jehojakim (lata
około 628-617 r.p.n.e.), przez 11 lat.
Egipcjanie uczynili
go królem w Judzie i był on zobowiązany do płacenia podatku
Egiptowi. Źle on czynił w oczach Boga.
Na Judeę najechali
Babilończycy i przez trzy lata Żydzi służyli Babilonowi. Następnie
kraj spustoszyły wielkie wojny z Syrią i Moabem.
Panowanie w Judzie króla Jehojachin przez
3 miesiące (617 r.p.n.e.).
Źle on czynił
w oczach Boga.
Na Judeę najechali
Babilończycy, którzy ograbili cały kraj. Król Judy poddał się
królowi Babilonu Nebokadnezarowi I. Babilończycy uprowadzili
do niewoli wielu Żydów wraz z królem Joahimem.
- upadek królestwa Judy -
Panowanie w Judzie króla Sedekiasza (w
latach około 617-606 r.p.n.e.), przez 11 lat. Był to ostatni
król w Izraelu.
Na tron w Judzie
wprowadzili go Babilończycy. Źle on czynił w oczach Boga.
W latach 615-562 p.n.e. w Babilonii panował
Nebokadnezar (Nabucho-donoor) II. Położył on kres państwu asyryjskiemu.
Terytorium Asyrii podzielili się Medowie i Babilończycy. Powstało
tzw. państwo nowobabilońskie.
W październiku 606 r.p.n.e. król babiloński
Nabuchodonozor podbił całe królestwo Judy i zdobył Jerozolimę.
Po obaleniu Sedekiasza, ostatniego króla Judy, Żydzi trafili
do niewoli w Babilonie. Miasto Jerozolima zostało zniszczone.
Świątynia legła w gruzach. Pomiędzy rzeczami bezpowrotnie zaginionymi
w zburzeniu pierwszej Świątyni była między innymi wyrocznia
"Urim i Tumim" arcykapłana.
Królestwo Pana w Izraelu zostało obalone
i zaczęły się "czasy pogan" trwające przez 2520 lat.
Imperium Babilonu u szczytu potęgi. (Copyright: Gedeon)
Deportowanych Żydów osiedlano w rejonie
pomiędzy Babilonem a miastem Erech, nad kanałem łączącym oba
te miasta (rzeka Kebar). Był to jednak okres bardzo twórczy
dla Żydów.
Królestwo Judei (Izrael) upadło, ale
wiara i religia Żydów nie przestała istnieć wraz z upadkiem
ich państwa. Istnienie judaizmu nie było przywiązane do ziemi,
bo jego powołanie nie było krótkotrwałym, lecz ponadczasowym.
Jednakże w trakcie pozostawania Żydów w niewoli babilońskiej,
rozumienie i używanie języka hebrajskiego stopniowo malało a
wielu, szczególnie ludzie młodzi, znalazło się w niebezpieczeństwie
nie rozumienia go i posługiwania się nim. Ale równocześnie,
w czasach niewoli babilońskiej w VI wieku p.n.e., rodził się
judaizm talmudyczny. W tym okresie powstały wśród Żydów instytucje
zajmujące się studiowaniem i interpretowaniem Prawa Mojżeszowego.
Zaczęto wtedy zakładać "domy zgromadzenia",
znane później pod grecką nazwą "synagoge" ("zgromadzenie").
Były to domy modlitwy wyznawców judaizmu, zwane po polsku "bożnicami".
W tych domach modlitw, żydowscy wygnańcy w Babilonie, modlili
się ku czci Boga Abrahama, Izaaka i Jakuba, ku czci Boga Izraela.
Modlili się, choć nie mogli składać przy tym ofiar, które można
było składać tylko w świątyni w Jerozolimie.
Żydowscy wygnańcy zbierali się w każdy
szabat (sobotę) by wspólnie czytać święte księgi, razem się
modlić i utrzymywać zwyczaje i tradycję. Podkreślano przy tym,
że Prawo spisane przez Mojżesza jak i całe Prawo ustne pochodzą
od Boga. Żydzi uważali, że stanowią one dwa uzupełniające się
przekłady Prawa Bożego. Przykazania, prawa i przepisy Tory spisanej
były dla wielu niezrozumiałe, dlatego naturalnie rodziła się
potrzeba tłumaczenia i objaśniania różnych jej punktów. I te
właśnie wyjaśnienia, bez zapisywania ich w pierwszym okresie,
przekazywano ustnie. Uczniowie uczyli się ich na pamięć od swoich
nauczycieli. A działo się to wszystko w "domach nauki"
(hebr. "bet midrasz"), czyli w szkołach.
"Domy nauki" były ogólnie
dostępne dla wszystkich pragnących się uczyć Prawa Bożego. Stopniowo
tradycją się stało, że przychodzący na modlitwy spędzali później
trochę czasu na studiowaniu Tory i słuchaniu komentarzy.
Życie ludu w rozproszeniu pobudziło
uczonych do podania nowych objaśnień ustaw i przepisów Prawa
Bożego. Tłumaczono, że na czas pobytu w Palestynie naród musiał
mieć swoje przepisy i ustawy, a na to była najlepszą i wystarczającą
Biblia z ustnym jej wyjaśnieniem. W rozproszeniu potrzebne już
były inne zarządzenia, inne prawa, ustawy i przepisy. Przepisy
stworzone dla narodu zajmującego się uprawą roli i hodowlą trzody,
posiadającego Świątynię, nie mogły mieć teraz już zastosowania,
gdyż były niemożliwe do wypełnienia. W rozproszeniu lud zajmował
się handlem, rzemiosłem lub innymi pracami, a co najważniejsze
- nie posiadał Świątyni. Przy takiej zmianie w położeniu narodu
na obczyźnie, wielu Żydom przepisy samej Biblii okazywały się
niewystarczające. Przewodnicy ludu uważali za konieczność ustanowienie
nowych praw, zgodnych z nowym położeniem narodu. Prawa te powinny
być zbudowane na wzorze pierwotnej religii Boskiej, objawionej
w Biblii. Należało więc ze słów biblijnych wyprowadzić, wywnioskować
przepisy i zarządzenia, które mogłyby prowadzić naród we wszelkich
okolicznościach religijnego, moralnego i społecznego życia,
w tym nowym jego położeniu. Taki był właściwy początek rozwoju
tradycji żydowskiej.
--------------------------------------------------
Materiały opracowywane na podstawie: patrz
.
--------------------------------------------------
CIĄG DALSZY HISTORII:
|