Sztuka rzeźbiarstwa rozwinęła się w Izraelu
dzięki wysiłkowi nielicznych rzeźbiarzy aktywnie działających
na długiej przestrzeni czasu. Rozpoczęli Avraham Melnikoff
(znany z masywnego kamiennego lwa w Tel Hai) i Ze'ev Ben-Zvi,
reprezentujący kubizm. W owym czasie, przed powstaniem niepodległego
państwa, Moshe Ziffer, Aharon Priver i Batya
Lishansky reprezentowali powszechne trendy akademickie rzeźbiarstwa.
Koniec lat 40-tych to okres silnych wpływów
ideologii "Kanaanitów" na licznych żydowskich
artystów przebywających w Erec Israel. Yitzhak Danziger
wyrzeźbił z czerwonego nubijskiego piaskowca słynny posąg pogańskiego
wodza-myśliwego Nimroda. Była to odważna próba stworzenia syntezy
pomiędzy rzeźbą Bliskiego Wschodu i współczesną koncepcją ludzkiego
ciała. W owym czasie powszechnymi tematami byli pasterze, owce,
namioty Beduinów w pustynnej skale. Rzeźbiarstwo lat 50-tych
użyło nowych materiałów i monumentalnej skali wraz z rosnącą
abstrakcją, stymulowaną po części przez świeżo wprowadzone żelazo
i stal szlachetną jako materiały rzeźbiarskie.
Potrzeba stworzenia pomnika poświęconego
poległym żołnierzom izraelskim dała w latach 60-tych rzeźbiarzom
nowy impet twórczy. Powstawały liczne pomniki, początkowo bezosobowe,
przedstawiające wizje krajobrazów izraelskich. Ten prąd reprezentował
Yehiel Shemi, który stworzył pomnik marynarzy w Achziv
(spawana stal). Dani Karavan stworzył pomnik Brygady
Negew w Be'er Sheva, który oddaje specyfikę walki pustynnej.
Pod wpływem francuskiej szkoły i ekspresjonizmu
rozwijali się współcześni izraelscy rzeźbiarze, którzy odważnie
sięgali po różnorodne materiały. Tworzyli instalacje i nowatorskie
rzeźby, oddając w ten sposób swoje osobiste reakcje na rzeczywistość
społeczną i polityczną w Izraelu. W pracach Yigal Tumarkina
widać jego protest przeciwko wojnie (połączona gra kształtów
i symboli). Natomiast Menashe Kadishman rozwinął się
w kierunku geometrycznego minimalizmu. W wielu pracach współczesnych
rzeźbiarzy pojawia się tradycyjny element owiec, które są przesłaniem
do lokalnych pasterzy, a zarazem są symbolem bezradności ofiary.
Wielu izraelskich rzeźbiarzy osiągnęło międzynarodową
sławę. Między innymi Tumarkin, Karavan, Kosso
Eloul i Israel Hadany prezentowali swoje pracy na
licznych zagranicznych wystawach, odnosząc sukcesy.
------- ------- -------
Zawartość bloku pochodzi z wiadomości Encyklopedii
PWN oraz ze stron rządowych Izraela.
|