W 1918 roku, w chaosie związanym z tworzeniem
państwa polskiego, grupy polskich kupców i studentów piętnowały
Żydów jako rzekomych zwolenników Niemców, socjaldemokratów lub
bolszewików. W wielu miejscach dochodziło do antyżydowskich
rozruchów. Szczególnie w Galicji doszło do gwałtownych zajść
chłopskich. Galicyjscy chłopi wystąpili przeciwko właścicielom
ziemskim, żądając radykalnej reformy rolnej. Ponieważ majątkami
ziemskimi najczęściej zarządzali Żydzi, tak więc to oni padli
ofiarą pogromów.
Pomimo tych zajść antysemickich, wielu
Żydów walczyło po stronie Polaków. W szeregach Legionów Polskich
komendanta Józefa Piłsudzkiego (1867-1935) ponad 4% stanowili
żołnierze żydowscy. Podczas walk zginęło co najmniej 80 Żydów,
a 190 otrzymało Krzyż i Medal Niepodległości.
Po zakończeniu I wojny światowej, na rzecz
zagwarantowania Żydom w Polsce równych praw, zaangażowały się
Wielka Brytania, Francja i Stany Zjednoczone. Wówczas polski
narodowy demokrata Roman Dmowski (1864-1939) publicznie wystąpił
za ograniczeniem praw Żydów w Polsce. Jednakże, 28 czerwca 1919
roku polscy dyplomaci podpisali traktat, obejmujący między innymi
ochronę mniejszości żydowskiej.
11 listopada 1918 roku Rzeczpospolita Polska
odzyskała niepodległość. Tymczasowym Naczelnikiem Państwa został
Józef Piłsudski (1867-1935).
Z odzyskaniem przez Polskę niepodległości
wielu Żydów wiązało nadzieje na rozwiązanie problemów ludności
żydowskiej. Już 12 listopada 1918 roku delegacje żydowskich
stronnictw politycznych spotkały się na rozmowach z Józefem
Piłsudskim (1867-1935). W rozmowach nie wzięli udziału jedynie
przedstawiciele socjalistycznego Bundu.
W nowo odrodzonym państwie polskim, Żydzi
zaczęli organizować się w partie polityczne. Po lewej stronie
toczył się spór pomiędzy Polską Partią Socjalistyczną
(PPS) a żydowskim socjalistycznym Bundem (Algemajner
jidiszer Arbeterbund).
Pogotowie Bojowe PPS uczestniczyło
w rozbrajaniu Niemców. Następnie partia współtworzyła pierwsze
rządy Rzeczypospolitej oraz Rady Delegatów Robotniczych
(uznawała je za pomocniczy organ samorządowy).
Od 1918 roku Powszechny Żydowski
Związek Robotniczy (Bund) działał w Polsce jako partia
samodzielna. Bund uznawał hasło emigracji do Palestyny
za utopijne, walczył o rozwiązanie kwestii żydowskiej przez
socjalistyczną przebudowę społeczeństwa i zapewnienie Żydom
autonomii kulturalno-narodowej. Bund dążył do sojuszu
wszystkich lewicowych partii. Domagał się uznania języka jidysz
za język urzędowy i przyznania prawa do samorządu.
Żydowska Partia Ludowa (Jidysze
Fołks-Partaj in Pojlen) utworzona w 1917 roku, postulowała
przyznanie Żydom autonomii kulturowo-narodowej. Domagała się
uznania jidysz za język narodowy i urzędowy w Polsce. Oprócz
tego domagała się zagwarantowania procentowego obsadzania urzędów
państwowych i żydowskiej autonomicznej reprezentacji. Zajmowała
opozycyjne stanowisko do partii syjonistycznych.
Najsilniejszą siłą polityczną byli syjoniści,
rozproszeni jednak pomiędzy liczne ugrupowania - od socjalistycznego
Poalej Syjon do religijnego Mizrachi.
Na lewym skrzydle syjonistów znajdowała
się Żydowska Socjalno-Demokratyczna Partia Robotnicza Robotnicy
Syjonu (Jidysze Socjalistisz-Demokratisze Arbajter Partaj
Poale Syjon), w skrócie Poale Syjon. Od 1918 roku
działała na obszarze całego państwa polskiego. Głównym celem
programowym partii było utworzenie w Palestynie niepodległego
państwa żydowskiego na zasadach socjalistycznych. W bieżącej
działalności postulowała autonomię kulturalno-narodową Żydów
w Polsce i poprawę warunków płacy i bytu żydowskich pracowników
najemnych.
W 1918 roku religijna (ortodoksyjna)
syjonistyczna partia Histadrut ha-Mizrachi (Centrum
Duchowe, w skrócie: Mizrachi) przybrała swój ostateczny
kształt organizacyjny. Partia posiadała trzy siedziby: Warszawa
dla byłego Królestwa Polskiego, Lwów dla wschodniej Galicji
i Kraków dla zachodniej Galicji. Program opierał się na zamiarze
utworzenia żydowskiej siedziby narodowej w Palestynie. Natomiast
w Polsce domagano się zapewnienia Żydom autonomii kulturowo-narodowej.
W latach 1918-1931 prezesem Mizrachi w Polsce był Joszua
Heszel Farbstein (1870-1948). Innymi ważnymi działaczami byli:
działacze: S. Brot, S.Z. Federbusz, Sz. Feldman, I. Nissenbaum.
Syjonistów jednoczył cel pracy na rzecz
nowego państwa żydowskiego w Palestynie, oraz poprawy warunków
życiowych w samej Polsce. Dzieliły ich jednak poglądy na temat
sposobu zrealizowania celu. Grupa syjonistów Icchaka Grunbauma
(1879-1970) pragnęła zbudować silną pozycję Żydów w Polsce,
i prowadziła bezkompromisową politykę. Natomiast wokół Leona
Reicha (1879-1929) i Abrahama Ozjasza Thona (1870-1936) skupili
się tak zwani "galicjanie". Wykazywali oni znaczną
elastyczność i wychodzili naprzeciw polskiemu rządowi i polskim
partiom politycznym przy realizacji swoich celów. Nie chcieli
oni prowokować antyżydowskich reakcji w polskim społeczeństwie.
Podobne stanowisko reprezentowało Zjednoczenie Izraela
(Agudat Israel), będące zjednoczeniem partii ortodoksyjno-religijnych.
Zachowywali oni neutralność i popierali polski rząd. Od 1918
roku Agudat Israel zmieniła swoją oficjalną nazwę w Polsce
na Pokój Wiernym Izraelitom (wcześniej od 1916 roku funkcjonowała
nazwa Związek Prawowiernych).
W 1918 roku we Lwowie powstał żydowski dziennik
"Chwila", który reprezentował poglądy syjonistów.
Jego współzałożycielem i redaktorem był żydowski prawnik Henryk
Rosmarin (1882-1955).
W latach 1918-1923 Zygmunt Arct (1871-1935)
utworzył w Polsce sieć filii księgarskich. Od 1916 roku kierował
on rodzinną firmą wydawniczą Arctów. Był on współtwórcą Towarzystwa
Księgarń Kolporterskich "Ruch" (1919 r.).
W owym czasie największym uczonym talmudystą
w Polsce był rabin Israel Meir Hacohen (1838-1933). Utworzył
własną jesziwę. Napisał ponad 30 opracowań na temat etyki i
prawa.
Na przełomie 1918 i 1919 roku w Wielkopolsce
wybuchło polskie powstanie narodowowyzwoleńcze przeciwko Niemcom.
W stanie początkowego chaosu i braku organizacji państwa, często
dochodziło do prześladowań i zamachów antyżydowskich, w których
prym wiedli żołnierze z Wielkopolski.
26 stycznia 1919 roku odbyły się wybory do
Sejmu II RP. Pośród żydowskich posłów znaleźli się: rabin Abraham
Ozjasz Thon (1870-1936), rabin Abraham Cwi Perlmutter (1843-1930)
i adwokat Maksymilian Apolinary Hartglas (1883-1953).
Rabin Thon był członkiem Komitetu
Wykonawczego Światowej Organizacji Syjonistycznej i współtwórcą
ruchu syjonistycznego w Galicji. Od 1897 roku był rabinem w
Krakowie i jednocześnie prezesem Organizacji Syjonistycznej
Małopolski Zachodniej i Śląska.
Rabin Perlmutter (Abram Hirsz) był od
1902 roku przewodniczącym rabinatu warszawskiego. Był wybitnym
talmudystą. W 1918 roku był członkiem Rady Stanu Królestwa Polskiego.
Był współzałożycielem Agudat Israel i z jej ramienia
kandydował do Sejmu II RP.
Hartglas był adwokatem i publicystą.
Był członkiem Centralnego Komitetu Organizacji Syjonistycznej
w Polsce.
W 1919 roku Reich Leon (1897-1929) założył
w Warszawie syjonistyczny "Nowy Dziennik",
który był dodatkiem do lwowskiej "Chwili".
Od 1919 roku światowa organizacja ortodoksyjnych
Żydów Agudat Israel działała w Polsce pod swoją właściwą
nazwą: Agudat Israel. Była jedną z najsilniejszych partii
żydowskich w II Rzeczypospolitej Polskiej. Głównymi działaczami
byli: cadyk Abraham Mordechaj Alter (1866-1948), rabin Aron
Lewin (1879-1941), rabin Meir Shapiro (1887-1934), Z. Frydman,
Ch. Grodzieński, J.M. Lewin, E. Kirszbaum, L. Mincberg, J. Trockenheim.
Cadyk Abraham Alter był głową dynastii
cadyków z Góry Kalwarii. Nadał on formalną organizację Agudat
Israel w Polsce i zapewnił centralne miejsce wśród polskich
chasydów. Agudat Israel zajmowała nieprzejednane stanowisko
w sprawach religijnych. Celem jej były: obrona zasad judaizmu,
zakładanie szkół religijnych, obrona praw obywatelskich i szeroko
rozumiana działalność społeczno-filantropijna.
W 1919 roku dekret wydany przez Naczelnika
Państwa usankcjonował religijny charakter gmin żydowskich. Stwarzał
także możliwość podejmowania działalności w innych dziedzinach
życia oraz dopuszczał pobieranie podatku gminnego.
W owym czasie szczególnie skomplikowana była
sytuacja Żydów na ziemiach wschodnich, gdzie zostali wciągnięci
w konflikty polsko-rosyjskie i polsko-ukraińskie. Często oskarżano
Żydów o sympatie proukraińskie i probolszewickie, co w konsekwencji
doprowadziło do licznych wystąpień antyżydowskich. Najgłośniejszym
był pogrom lwowski (listopad 1918 r. - 150 zabitych i około
7 tysięcy poszkodowanych), dokonany przez polskich żołnierzy
generała Józefa Hallera (1873-1960), tzw. hallerczycy. Innym
głośny pogrom miał miejsce w Pińsku.
W 1920 roku opublikowano w Polsce antyżydowskie
"Protokoły Mędrców Syjonu", które miały udowodnić
Polakom istnienie żydowskiego planu przejęcia panowania nad
światem. Antysemicka propaganda Narodowej Demokracji
bardzo szybko przeobraziła się w akty przemocy, zabójstw, egzekucji
i pogromów żydowskich. Miało to duży wpływ na zachowanie się
polskich żołnierzy na froncie bolszewickim, gdzie dochodziło
do pogromów, najczęściej organizowanych przez hallerczyków.
W 1920 roku powstała Światowa Syjonistyczna
Partia Pracy "Hitachdut" (Miflegat Awoda Cyjonit),
w wyniku połączenia prawicowej większości organizacji Młodzi
Syjonu (Cejre Cyjon) oraz organizacji młodzieżowej
Młody Robotnik (Hapoel Hacair), z siedzibą w Łodzi.
Program zakładał utworzenie centrum narodowego życia żydowskiego
w Palestynie oraz urzeczywistnienie idei socjalizmu drogą ewolucyjną.
W Polsce występowano o autonomię narodową Żydów. Pragnęli także
stworzenia świeckiej i demokratycznej gminy żydowskiej. Głównymi
działaczami byli między innymi: H.L. Heller, A. Lewinson, J.
Rosenzweig oraz A. Silberschein. Organem prasowym był: "Fołk
und Land".
Od 1920 roku w Polsce działała Żydowska
Agencja Telegraficzna. W owym czasie prasa żydowska w Polsce
liczyła 364 tytuły, w tym 20 dzienników. Największymi były:
syjonistyczne "Der Hajnt", "Der Moment",
"Najer Fołksbłat", ortodoksyjny "Dos
Judisze Tagbłat", organ Bundu "Naje
Fołkscajtung" oraz "Nasz Kurier",
"Nasz Przegląd", "Ostatnie Wiadomości",
"Chwila" i "Nowy Dziennik".
W 1921 roku nowo wybrany Sejm Ustawodawczy
uchwalił Konstytucję Marcową, która przyznała Żydom wolność
religijną i równość wobec prawa tak jak wszystkim innym obywatelom.
Konstytucja gwarantowała mniejszości żydowskiej równouprawnienie
oraz możliwość rozwoju szkolnictwa i kultury żydowskiej.
W 1921 roku socjalistyczne partie Bund
i Poale Syjon założyły wspólnie w Polsce Centralną
Organizację Edukacji Jidysz (CYSHO). Promowano naukę
jidysz.
W latach 1921-1926 żydowski wydawca i księgarz
Zygmunt Arct (1871-1935) był pierwszym sekretarzem generalnym
Związku Polskich Księgarzy-Wydawców.
Pierwszy spis ludności z 1921 roku wykazał
2.831.168 Żydów mieszkających w Polsce (Bronsztejn, 1963), co
stanowiło 10,5% ogółu mieszkańców kraju. Do wyznania mojżeszowego
przyznawało się wówczas około 8% ogółu mieszkańców kraju. Żydzi
koncentrowali się w miastach byłej Kongresówki, Galicji i kresów
wschodnich. Odznaczali się oni wyraźną odrębnością społeczno-zawodową.
Na 100 osób czynnych zawodowo w Polsce, Żydów było 6,8 - z tego
w handlu i ubezpieczeniach 62, w przemyśle i rzemiośle 23, w
komunikacji 10, w wolnych zawodach i służbie publicznej 12,
w rolnictwie 1. Pozycja ludności żydowskiej była różna w poszczególnych
regionach kraju. Na kresach wschodnich zdobyli wyraźną przewagę
gospodarczą, w byłej Kongresówce i Galicji utrzymywali silną
pozycję w handlu, przemyśle i drobnym rzemiośle, natomiast na
Pomorzu, Wielkopolsce i Śląsku byli słabi. Zamożność ludności
żydowskiej, mimo głębokiego zróżnicowania, była wyższa w porównaniu
z zamożnością ludności polskiej.
W 1922 roku żydowski adwokat i dziennikarz
Icchak Grünbaum (1879-1970) zorganizował Blok Mniejszości
Narodowych, aby wspólnie wziąć udział w wyborach do Sejmu
II Rzeczypospolitej Polskiej. Blok był porozumieniem mieszczańskich
i większości chłopskich ugrupowań politycznych mniejszości narodowych
(żydowskich, niemieckich i ukraińskich) w Polsce (poza wschodnią
Małopolską). Celem było prowadzenie wspólnej akcji wyborczej
i działalność sejmowa.
Do Bloku Mniejszości Narodowych
nie przystąpiły socjalistyczne partie żydowskie Bund
i Poale Syjon.
We wschodniej Małopolsce partie żydowskie
zgłosiły własną osobną listę wyborczą. Natomiast na ziemiach
byłej Kongresówki osobną listę wyborczą zgłosił Żydowski
Demokratyczny Blok Ludowy.
W wyniku wyborów do Sejmu RP (5 listopada
1922 r.) Blok Mniejszości Narodowych zdobył 16% głosów (66 mandatów),
natomiast pozostałe stronnictwa żydowskie zdobyły razem 4,6%
głosów (18 mandatów). Ogółem Żydzi zdobyli 34 mandaty do Sejmu
i 22 mandaty do Senatu RP. Do Sejmu weszli między innymi: Joszua
Heszel Farbstejn (1870-1948), Henryk Rosmarin (1882-1955), Maksymilian
Apolinary Hartglas (1883-1953), Ignacy Schiper (1884-1943),
Leon Reich (1897-1929), Emil Sommerstein (1883-1957), rabin
Aron Lewi (1879-1941), rabin Abraham Cwi Perlmutter (1843-1930),
rabin Abraham Ozjasz Thon (1870-1936) i ortodoksyjny rabin Meir
Shapiro (1887-1934).
Farbstejn był kupcem i przemysłowcem,
a od 1918 roku prezesem Mizrachi w Polsce (do 1931 roku, kiedy
wyjechał do Palestyny).
Rosmarin był prawnikiem i dziennikarzem
syjonistycznej gazety "Chwila", która wychodziła
we Lwowie. Został wybrany prezesem Koła Żydowskiego w Sejmie
(do 1923 r.).
Hartglas był adwokatem i publicystą.
Był członkiem Centralnego Komitetu Organizacji Syjonistycznej
w Polsce. Od 1926 roku był prezesem Koła Żydowskiego w Sejmie.
Schiper (faktycznie Izaak Schipper)
był żydowskim historykiem i jednym z przywódców Poale Syjon.
Reich był adwokatem i członkiem Komitetu
Wykonawczego Światowej Organizacji Syjonistycznej. Był prezesem
Organizacji Syjonistycznej Małopolski Wschodniej. Od
1923 roku był prezesem Koła Żydowskiego w Sejmu (do 1926 r.).
Rabin Lewi był od 1903 roku rabinem
w Samborze (od 1926 r. w Rzeszowie). Był jednym z przywódców
Agudat Israel.
Sommerstein był adwokatem i członkiem
Organizacji Syjonistycznej w Polsce.
Rabin Thon był członkiem Komitetu
Wykonawczego Światowej Organizacji Syjonistycznej i współtwórcą
ruchu syjonistycznego w Galicji. Od 1897 roku był rabinem w
Krakowie i jednocześnie prezesem Organizacji Syjonistycznej
Małopolski Zachodniej i Śląska.
Rabin Perlmutter (Abram Hirsz) był od
1902 roku przewodniczącym rabinatu warszawskiego. Był wybitnym
talmudystą. Był współzałożycielem Agudat Israel i z jej
ramienia kandydował do Sejmu II RP.
Równocześnie z wyborami parlamentarnymi,
odbywała się silna agitacja polityczna do wyboru prezydenta
(wybieranego przez Sejm RP). Walka wyborcza uległa polaryzacji
między Dmowskim i Piłsudskim. Roman Dmowski (1864-1939) był
współzałożycielem i przywódcą polskiej nacjonalistycznej partii
Narodowej Demokracji. Propagował on walkę z ruchem rewolucyjnym
i antysemityzm. Józef Piłsudski (1867-1935) miał natomiast poglądy
socjalistyczne. W walce politycznej narodowcy powszechnie wykorzystywali
antyżydowskie oszczerstwa. Narodowa Demokracja domagała
się odebrania Żydom prawa wyborczego.
W toku zacieklej politycznej walki,
w 1922 roku Piłsudski zdecydował się wycofać swoją kandydaturę,
a jego miejsce zajął inżynier i minister spraw zagranicznych
Gabriel Narutowicz (1865-1922). Prawica wystawiła arystokratę
Maurycego Zamojskiego (1871-1939).
9 grudnia 1922 roku na prezydenta II
Rzeczpospolitej został wybrany Gabriel Narutowicz. Wbyrano go
głosami lewicy, centrum i mniejszości narodowych, co wywołało
ostre ataki prawicy.
Zwolennicy stronnictw prawicowych wywołali
w Warszawie zamieszki antyżydowskie (10-15 listopada 1922 r.).
Między innymi doszło do pobicie posłów żydowskich i wyrzucania
żydowskich studentów z uniwersytetu. W ostrej antyżydowskiej
agitacji aktywnie uczestniczył generał Józef Haller (1873-1960).
W efekcie tej antysemickiej nagonki, 16 grudnia 1922 roku polski
nacjonalista E. Niewiadomski zastrzelił w Warszawie prezydenta
II RP, Gabriela Narutowicza (1865-1922). Prawica oskarżyła o
to zabójstwo Żydów i socjalistów, którzy według nich swoim zachowaniem
sprowokowali zabójcę (w ich mniemaniu był on bohaterem narodowym).
W 1923 roku w Warszawie zaczął ukazywać się
dziennik "Nasz Przegląd", który był wydawany
w języku polskim. Dziennik był związany z umiarkowaną grupą
syjonistów El Liwot. Posiadał liczne dodatki, między
innymi "Mały Przegląd" (od 1926 r.) adresowany
do dzieci i redagowany przez Janusza Korczaka (1878-1942).
W latach 1924-1926 żydowski wydawca i księgarz
Stanisław Jan Arct (1884-1963) był wiceprezesem Amerykańsko-Polskiej
Izby Handlowo-Przemysłowej. Organizował życie gospodarcze
i oświatowe w Polsce. Był współtwórcą biblioteczek oświatowych.
We własnej drukarni wydawał głównie tanie cykle literatury dla
dzieci i młodzieży.
W 1924 roku młodzież żydowska stanowiła 26%
ogółu studentów i 23% uczniów szkół średnich w Polsce.
W 1924 roku w Gdańsku powstała Światowa
Federacja Haszomer Hacair (Młody Strażnik). Była
to syjonistyczna młodzieżowa organizacja żydowska.
W 1924 roku polski premier Władysław Grabski
(1874-1938) wprowadził politykę stabilizacji pieniądza. Reforma
walutowa polegała głównie na zastąpieniu marki polskiej przez
złotówkę.
Reforma walutowa doprowadziła do ostrego
konfliktu, gdyż Żydzi uznali, że ponoszą niewspółmierne obciążenie
skutkami reformy. W tym czasie rząd podjął próbę unormowania
stosunków z ludnością żydowską poprzez tak zwaną ugodę. Miała
ona jednak wielu przeciwników tak w obozie rządzącym, jak i
wśród polityków żydowskich. Dodatkowo strona żydowska oskarżyła
władze, iż nie dotrzymały warunków wynegocjowanej ugody, ponieważ
ogłoszono zaledwie 12 punktów spośród wszystkich 42 podpisanych
przez rząd. Pogłębiło to tylko rozgoryczenie żydowskiej opozycji.
Konstytucja i traktat mniejszościowy
(tzw. mały traktat wersalski) formalnie zapewniały Żydom równouprawnienie,
jednak w rzeczywistości, w II Rzeczypospolitej wciąż obowiązywały
akty dyskryminujące.
W 1925 roku w Polsce w wyniku kryzysu wzrosło
bezrobocie do 185 tysięcy osób. Nasilił się kryzys gospodarczy,
który pogłębiał się jeszcze bardziej w wyniku wojny celnej prowadzonej
z Niemcami. Z tych powodów w samym tylko 1925 roku Polskę opuściło
35 tysięcy Żydów, którzy udali się w większości do Palestyny.
W 1925 roku nastąpiło zjednoczenie różnych
organizacji syjonistycznych w jednej Organizacji Syjonistycznej
w Polsce (Histadrut ha Cijonit we Polonija), która
była programowo podporządkowana Światowej Organizacji Syjonistycznej.
Celem działalności było odrodzenie narodowe Żydów, które miało
nastąpić poprzez stworzenie własnego państwa w Palestynie. W
Polsce wysuwała postulat autonomii kulturalno-narodowej, obrony
praw narodowych i interesów gospodarczych ludności żydowskiej.
Działaczami Organizacji Syjonistycznej w Polsce byli
między innymi: Icchak Grünbaum (1879-1970), Maksymilian Apolinary
Hartglas (1883-1953), Leon Reich (1897-1929), Henryk Rosmarin
(1882-1955), Emil Sommerstein (1883-195), Abraham Ozjasz Thon
(1870-193), L. Lewite. Pod wpływem organizacji znajdowała się
większość prasy syjonistycznej, między innymi: "Hajnt"
i "Nasz Przegląd" w Warszawie, "Togblat"
i "Chwila" we Lwowie, "Nowy Dziennik"
w Krakowie.
W 1925 roku w Berlinie (Niemcy) powstał Żydowski
Instytut Naukowy (Jidyszer Wissenszaftlecher Institut
- JIWO). Główna siedziba Instytutu znajdowała się w Wilnie,
natomiast filie znajdowały się w Warszawie, Berlinie i Nowym
Jorku. Instytut zajmował się badaniami nad ludnością żydowską
na świecie, zwłaszcza w Europie Wschodniej. Istniały cztery
sekcje: historyczna, filologiczna, ekonomiczno-statystyczna
oraz psychologii i wychowania. Zbierano, zabezpieczano i opracowywano
materiały, prowadzono badania nad językiem, kulturą i folklorem.
Gdy w maju 1926 roku Józef Piłsudski (1867-1935)
przeprowadził w Polsce zamach stanu, fala jawnego antysemityzmu
opadła. Społeczność żydowska wiązała liczne nadzieje z dojściem
do władzy obozu sanacyjnego. Expose nowego rządu premiera Kazimierza
Bartela (1882-1941) zawierało wiele obietnic, jednakże nie zdołały
one zadowolić wszystkich stronnictw żydowskich. Rząd otwarcie
popierał środowisko ortodoksyjne, które w zamian popierało politykę
rządu. Z tego powodu państwo uznało wówczas żydowską szkołę
elementarną (cheder).
Obóz narodowej demokracji został zepchnięty
na margines przez sanacyjny reżim Piłsudskiego.
W 1926 roku w Polsce utworzono Żydowski
Syndykat Dziennikarzy.
Od 1926 roku żydowska młodzieżowa organizacja
Haszomer Hacair (Młody Strażnik) ewoluowała w
kierunku marksizmu.
W 1927 roku prezydent RP Ignacy Mościcki
wydał rozporządzenie rozciągające przepisy dotyczące gmin żydowskich
na terenie całego państwa. Wedle niego Żydzi w Polsce tworzyli
składający się z gmin Związek Religijny o charakterze publicznoprawnym.
Do kompetencji gmin należały wszystkie sprawy związane z religią
żydowską, a dodatkowo społeczno-filantropijne i kulturalne.
W marcu 1928 roku odbyły się wybory do Sejmu
II Rzeczpospolitej Polskiej. Blok Mniejszości Narodowych
zdobył wówczas 55 mandatów do Sejmu i 21 mandatów do Senatu.
W 1928 roku w Warszawie otworzono Instytut
Nauk Judaistycznych. Jednym z pracowników Instytutu był
wybitny żydowski historyk Izaak Schipper (1884-1943). Badał
on dzieje gospodarcze Żydów. W 1930 roku wydał czterotomowe
opracowanie "Jidysze geszichte...", ukazujące
rolę ludności żydowskiej w rozwoju form kredytu, handlu, cyrkulacji
kruszców w Europie. Napisał także "Studia nad stosunkami
gospodarczymi Żydów w Polsce podczas średniowiecza"
i "Dzieje handlu żydowskiego na ziemiach polskich".
24 czerwca 1930 roku rabin Meir Shapiro otworzył
w Lublinie Szkołę Talmudyczną - Jesziwę Mędrców Lublina
(Jeshivat Chachmei - Hakhmei). Budynek szkolny miał siedem
pięter i stu dwadzieścia sal wykładowych. Biblioteka liczyła
40 tysięcy książek.
Przed wyborami do Sejmu II RP, które odbyły
się w sierpniu 1930 roku, nie doszło do zorganizowania Bloku
Mniejszości Narodowych. Poszczególne partie żydowskie wystawiały
samodzielnie własne listy wyborcze.
Do Sejmu II RP weszli między innymi:
Henryk Rosmarin (1882-1955), rabin Aron Lewin (1879-1941), Emil
Sommerstein (1883-1957) i rabin Abraham Ozjasz Thon (1870-1936).
Senatorem został inżynier Adam Czerniaków (1880-1942), który
był działaczem żydowskich związków rzemieślniczych i radnym
miasta stołecznego Warszawy.
W 1931 roku rząd polski ustawą ostatecznie
zniósł wszystkie akty dyskryminujące Żydów w Polsce. Było to
najważniejsze osiągnięcie w regulowaniu sytuacji społeczności
żydowskiej w Polsce w okresie sprawowania rządów w Belwederze
przez marszałka Piłsudskiego.
Spis powszechny z 1931 roku, przeprowadzony
po raz pierwszy na terenie całego państwa, wykazał, że w Polsce
żyje 3.113.933 Żydów, co stanowiło 9,8% ludności całego kraju
(Mały Rocznik Statystyczny, 1938). Warto podkreślić, że przyrost
naturalny ludności żydowskiej systematycznie spadał w okresie
międzywojennym. W miastach mieszkało 76,4% z nich. Z uprawy
roli utrzymywało się zaledwie 4% polskich Żydów, w większości
na Kresach Wschodnich. Nieliczni byli właścicielami majątków
ziemskich. Około 33% Żydów utrzymywało się z handlu, w większości
detalicznego i domokrążnego. Niewielu trudniło się handlem hurtowym.
Około 33% Żydów trudniło się rzemiosłem. Żydami było 55% polskich
krawców, 45% szewców i 51% zatrudnionych w rzemiosłach spożywczych.
Żydzi pracowali najczęściej w małych zakładach rzemieślniczych
i produkcyjnych. Niemal połowę stanowili wśród nich samodzielni
nie zatrudniający najemnej siły roboczej. Stosunkowo wielu pracowało
w zawodach wolnych. Bezrobocie wśród Żydów sięgało 10%. Nieliczni
Żydzi pracowali w przemyśle ciężkim i górnictwie, najczęściej
w przemyśle odzieżowym i spożywczym. Nieprzychylna im polityka
kadrowa w służbach państwowych spowodowała, że zaledwie 2,6%
Żydów pracowało w administracji państwowej.
W 1931 roku rozporządzenie państwowe ustaliło
podstawę wymiaru opodatkowania w gminach żydowskich. Ta ingerencja
państwa w wewnętrzne sprawy żydowskie okazała się niebezpieczna
dla finansowych podstaw gmin. Liczne protesty spowodowały, że
ostatecznie nie zostało ono wcielone w życie dzięki stopniowemu
przedłużaniu okresu vacatio legis.
W 1931 roku nastąpił rozłam wewnętrzny w
Organizacji Syjonistycznej w Polsce. Powstały w niej
dwa zasadnicze nurty.
Najsilniejsze wpływy posiadał nurt umiarkowany,
reprezentowany przez Et Liwnot (Czas Budować),
który stawiał sobie za cel stworzenie większości żydowskiej
w Palestynie. W Polsce zajmował ugodowe stanowisko wobec rządu.
Posiadał największe wpływy w Małopolsce.
Radykalni syjoniści utworzyli Al
ha-Miszmar (Na Straży), który dążył do rozwinięcia
szerokiej akcji na rzecz budowy państwa żydowskiego w Palestynie.
W Polsce znajdowali się w zdecydowanej opozycji względem rządu.
Największe wpływy posiadali w byłej Kongresówce. Na czele tej
frakcji stał Icchak Grünbaum (1879-1970). Popierał go między
innymi Maskymilian A. Hortglas (1883-1953).
W pierwszej połowie lat 30-tych nastąpił
najbujniejszy rozwój literatury żydowskiej w Polsce. W 1933
roku zostały ogłoszone manifesty literackie (R. Brandstaetter,
M. Szymel, A. Madler) i odbyła się szeroka dyskusja nad charakterem
twórczości polsko-żydowskiej, jej miejscem w zmieniającej się
kulturze żydowskiej oraz rolą polszczyzny w żydowskim życiu.
Maurycy Szymel (1903-1942) uznawał za
żydowskie piśmiennictwo zarówno jidysz, jak i polskie. Jego
twórczość z tego okresu to głównie liryka. Na liryce koncentrowali
się również Roman Brandstaetter (1906-1987), Mordechaj Gebirtigs
(1877-1942), S. Pomer i A. Eker. Znacznie skromniejszy był dorobek
prozatorski. Były to głównie edukacyjne powieści syjonistyczne:
J. Appenszlak, B. Zimmermann, A. Madler). Dominowały tematy
z życia społeczności żydowskiej, w tym także problemy tradycyjnego
wschodnioeuropejskiego stylu życia Żydów, kwestie syjonizmu
i Palestyny. Jednak najsłynniejszymi żydowskimi pisarzami byli:
Uri Cwi Grinberg (1896-1981), Perec Markisz (1885-1952), Israel
Joszua Singer (1893-1944) i Isaac Bashevis Singer (1904-1991).
Krytykę literacką uprawiali między innymi:
Ch. Löw (L. Przemski), I. Berman oraz W. Fallek.
W 1933 roku w Warszawie zaczęło ukazywać
się żydowskie czasopismo literackie "Opinia"
(do 1935 r.).
W latach 30-tych nastąpiło zbliżenie Światowej
Syjonistycznej Partii Pracy "Hitachdut" z Żydowską
Socjaldemokratyczną Partią Robotniczą "Robotnicy Syjonu"
(Poalej Syjon). W 1933 roku z części Hitachdut
powstała we wschodniej Galicji Zjednoczona Partia Syjonistyczno-Socjalistyczna.
W latach 1933-1936 nastąpił wzrost antysemickiej
nienawiści w Polsce. Wynikało to w przeważającej mierze z radykalizacji
poglądów przez obóz endecji, który coraz śmielej głosił faszystowskie
hasła przeciwko Żydom. W tym okresie w Polsce doszło do 1.289
poranień Żydów.
W maju 1934 roku w wyniku kryzysu w obozie
Narodowej Demokracji powstała polska radykalna organizacja
polityczna Obóz Narodowo-Radykalny (ONR). Program,
biorąc pod uwagę nastroje młodzieży, posługiwał się demagogią
społeczną i radykalną frazeologią, głosił solidaryzm klasowy,
antysemityzm, upaństwowienie kapitału zagranicznego i żydowskiego
oraz przedsiębiorstw użyteczności publicznej w myśl wzorów faszystowskich,
przy zachowaniu własności prywatnej. ONR był popularny
głównie wśród części młodzieży akademickiej i drobnomieszczańskiej.
Organizował między innymi bojkot ekonomiczny Żydów, napady na
wiece i lokale robotnicze. Za swoją radykalną działalność został
w lipcu 1934 roku rozwiązany przez władze, jednakże kontynuował
działalność nielegalnie. W wyniku podziału podzielił się na
faszystowską organizację Falangę działającą głównie na
wyższych uczelniach i grupę A.B.C., której legalną organizacją
był Narodowy Związek Polskiej Młodzieży Radykalnej.
W 1935 roku w Warszawie zaczęło ukazywać
się żydowskie czasopismo literackie "Nasza Opinia".
Związany z nim był poeta Maurycy Szymel (1903-1942), tworzący
w języku polskim i jidysz.
Gdy w 1935 roku zmarł Józef Piłsudski, sanacja
była zmuszona szukać porozumienia z Narodową Demokracją
i innymi skrajnie prawicowymi partiami. Wiele z nich było skrajnie
antyżydowskimi. Wspólnym elementem porozumienia politycznego
stała się ideologia antysemicka. Koła endeckie coraz szybciej
rozkręcały spiralę nastrojów antyżydowskich, które znajdowały
swój wyraz w bojkocie gospodarczym.
Kościół Rzymsko-Katolicki w Polsce aktywnie
poparł antysemicką politykę obozu endeckiego. Razem z rządem
i Narodową Demokracją, kler katolicki nazywał Żydów jako elementy
"obce", uciążliwe dla gospodarki i nie wartościowe
z moralnego punktu widzenia. Listy pasterskie i wypowiedzi hierarchów
kościelnych (w tym prymasa kardynała Augusta Hlonda oraz arcybiskupów
Aleksandra Krakowskiego i Adama Sapiechy) wskazywały, że Żydzi
sami prowokują akty przemocy, których następnie padają ofiarami.
Próby interwencji grupy rabinów u arcybiskupa Krakowskiego i
apelów prasy żydowskiej do kleru katolickiego zakończyły się
nowymi pomównieniami.
W 1935 roku pod presją antysemityzmu przystąpiono
do organizacji Komitetu Gmin (Waad ha-Kehilot),
w którym miało być reprezentowanych około 140 największych gmin
w kraju. Ostatecznie do wyłonienia jednolitej ich reprezentacji
nie doszło. W woym czasie w Polsce było 81 dużych gmin żydowskich
i 737 małych.
W 1936 roku w Polsce powstała Nowa Organizacja
Syjonistyczna (istniejąca w Wiedniu od 1935 r.). Organizację
założyli radykalni rewizjoniści-syjoniści. Za cel stawiali sobie
utworzenie państwa żydowskiego w Palestynie po obu stronach
Jordanu przez masową imigrację Żydów i walkę zbrojną przeciw
Arabom oraz administracji brytysjkiej. Posiadali oni duże wpływy
wśród radykalnej młodzieży żydowskiej. Założyli dwie młodzieżowe
formacje paramilitarne: Brit Trumpeldor-Betar (założona
przez W. Żabotyńskiego) i Brit Naszim Leumijot (kobieca).
Głównymi działaczami byli między innymi: Włodzimierz Żabotyński
(1880-1940), J. Bader, J. Klarman, A. Propes, J. Schechtman,
J. Szofman. Organem prasowym w Polsce był "Unzer Wełt".
9 marca 1936 roku doszło do pogromu Żydów
w Przytyku.
W marcu 1936 roku przez liczne miasta
w Polsce przeszły masowe demonstracje protestujące przeciwko
antysemickiej przemocy.
4 czerwca 1936 roku premier Felicjan Sławoj-Składkowski
(1885-1962) ogłosił w Polsce "ekonomiczną wojnę" przeciwko
Żydom. Składkowski był wcześniej współpracownikiem Piłsudskiego
i jednym ze współtwórców polityki sanacji w Polsce. Edward Rydz-Śmigły
(1886-1941) wprowadził na uniwersytetach segregację klasową
Żydów.
Oficjalny raport MSW informował, że w czwartym
kwartale 1936 roku doszło w Polsce do 640 napadów na Żydów (w
tym 13 zabójstw i 14 ciężkich poranień) oraz 1.492 wypadków
wybicia szyb w mieszkaniach i przedsiębiorstwach żydowskich.
W 1936 roku w centralnych władzach Komunistycznej
Partii Polski, na 15 osób, było 8 Żydów i 7 Polaków. Na
15 sekretarzy komitetów okręgowych, 8 było pochodzenia żydowskiego,
a 7 polskiego. W "aktywie centralnym" było 53% Żydów.
Równie wysoki był udział Żydów w strukturach terenowych KPP.
W okręgu radomskim w 1932 roku Żydzi stanowili 37%, w okręgu
kieleckim ponad 54%. W strukturach młodzieżowych w sierpniu
1930 roku w skali całego kraju Żydzi stanowili 80%.
7 stycznia 1937 roku przywódca polskiej partii
Obozu Narodowo-Radykalnego, Bolesław Piasecki (1915-1979),
wezwał do poparcia nazizmu i wygnania Żydów z Polski.
W latach 1937-38 Władysław Żabotyński (1880-1940)
prowadził negocjacje z rządem polskim, uzyskując możliwość szkolenia
członków młodzieżowej żydowskiej organizacji paramilitarnej
Brit Trumpeldor-Betar w Polsce. W ten sposób szykował
on oddziały żydowskie do walki z Arabami w Palestynie. Jednocześnie
Żabotyński kupował w Polsce broń i organizował przemyt do Palestyny.
7 października 1937 roku w Polsce powstała
antysemicka partia Obóz Zjednoczenia Narodowego (OZN,
w skrócie Ozon). Założycielami byli: poseł Adam Koc (1891-1969),
prezydent RP Ignacy Mościcki (1867-1946) i minister obrony marszałek
Edward Rydz-Śmigły (1886-1941). Partia głosiła hasła skupienia
społeczeństwa polskiego wokół armii i marszałka Rydza-Śmigłego.
Ozon miał strukturę opartą na wzorach organizacji totalitarnych.
Organizowano bojkoty oraz pogromy ludności żydowskiej. Nawiązała
współpracę z Obozem Zjednoczenia Narodowego.
Rząd polski zezwolił na tzw. "polonizację
gospodarki", realizowaną środkami bojkotu ze strony oficjalnych
instytucji i Kościoła Rzymsko-Katolickiego.
W 1937 roku w związku z napadami bojówek
nacjonalistycznych na studentów żydowskich minister wyznań religijnych
i oświecenia publicznego zezwolił rektorom na wydawanie zarządzeń
porządkowych. Przyjęły one formę wydzielania miejsc dla Żydów
w salach wykładowych, czyli tak zwanego getta ławkowego.
20 października 1937 roku w wyniku antysemickiej
studenckiej awantury, w salach wykładowych Uniwersytetu Warszawskiego
utworzono tzw. getto ławkowe. W roku akademickim 1938/1939 liczba
studentów żydowskich spadla z 25% do 8%.
25 marca 1938 roku Sejm II Rzeczpospolitej
Polskiej wprowadził ograniczenia rytualnego uboju zwierząt praktykowanego
przez Żydów. Zakaz miał obowiązywać od 1940 roku.
W 1938 roku studenci Uniwersytetu Stefana
Batorego w Wilnie przyjęli rezolucję domagającą się wprowadzenia
na uczelni całkowitego niedopuszczania do studiów Żydów, tzw.
numerus nullus.
W 1938 roku Obóz Zjednoczenia Narodowego
wystosował deklarację uznającą Żydów za czynnik osłabiający
"rozwój polskich sił narodowych i państwowych". Poszukiwano
możliwości wysiedlenia ich z terytorium Polski i osiedlenia
na przykład na Madagaskarze.
Jesienią 1938 roku po zajęciu przez armię
niemiecką Austrii, rząd polski pozbawił obywatelstwa ponad 20
tysięcy polskich Żydów mieszkających w Austrii. W ten sposób
nie mieli oni możliwości powrotu do Polski, a ich wartościowy
majątek przeszedł w posiadanie państwa polskiego.
3 listopada 1938 roku Niemcy deportowali
do Polski około 18 tysięcy Żydów polskich, którzy do tej pory
zamieszkiwali w III Rzeszy. Rząd polski wyraził zgodę na przyjęcie
zaledwie niewielkiej ich części, po czym nakazał zamknięcie
granicy. Następnie, w odwecie rozpoczęto deportację Żydów niemieckich
z Polski do III Rzeszy. Natychmiast trafiali oni do hitlerowskich
obozów koncentracyjnych.
Na początku 1939 roku rząd polski po negocjacjach
z Niemcami, wyraził zgodę na przyjęcie polskich Żydów, których
naziści deportowali z III Rzeszy.
W 1939 roku w Polsce żyło 3,5 miliona Żydów,
czyli 10% ogółu ludności, w tym w Warszawie 380 tysięcy. Żydzi
stanowili 31% mieszkańców Warszawy, 32% Lwowa, 43% Białegostoku.
W małych miasteczkach (sztetlach) Żydzi stanowili często ponad
50% mieszkańców. Było to największe skupisko Żydów w ówczesnej
Europie i drugie co do wielkości na świecie - po USA. Polscy
Żydzi majątek swój szacowali na 10 miliardów złotych, udział
w handlu na 52%, w przemyśle i rzemiośle na 42%, do budżetu
państwa wpłacali 28% wszystkich wpływów. Wśród lekarzy 33,5%
to byli Żydzi, adwokatów 53%. Na 103 teatry było 15 żydowskich.
Żydzi wydawali 160 tytułów gazet i czasopism o dziennym nakładzie
790 tysięcy egzemplarzy.
|