Zabór austriacki obejmował: Małopolskę między
Pilicą i Bugiem z częścią Podlasia i Mazowsza. Razem 130 tysięcy
km2 i 4 miliony 150 tysięcy mieszkańców.
Największa grupa ludności żydowskiej znalazła
się w zaborze austriackim, a mianowicie w Galicji. Tak jak i
w innych zaborach, także i tutaj Żydzi zostali poddani licznym
ograniczeniom. Pewnym zakresem swobód cieszyły się tylko warstwy
zamożne. Żydów nie dopuszczano do licznych zawodów (młynarstwa,
gorzelnictwa, aptekarstwa, piwowarstwa). W miastach istniały
getta, poza którymi nie wolno im było mieszkać. Wiele ulg i
przywilejów uzależniano od rezygnacji z tradycyjnego żydowskiego
wyglądu i ubioru. Władze oczekiwały od Żydów zrezygnowania ze
swojej "odrębności", "poprawienia się" i
stanie się "użytecznymi obywatelami". W tym celu przeprowadzono
przymusową zmianę nazwisk.
Tereny zaboru austriackiego były obszarem
silnego rozwoju ruchu chasydzkiego. Głównym chasydzkimi ośrodkami
były: Bełzie, Czortków, Bobowa, Bojanie, Husiatyń, Sadogóra,
Sącz, Dzikowo, Sztutczyno i Sambor. Chasydzi mieli własne chasydzkie
bożnice (klausn) oraz modlitewnie (sztibłech).
Tworzyli silne i zwarte środowiska, niemal jak rodziny oparte
na silnych więzach braterskiej przyjaźni. Na czele stali cadycy
z różnych dynastii cadyków. Chasydzi tłumnie pielgrzymowali
do dworów swoich cadyków.
Po 1795 roku znacznie wzrósł handel pomiędzy
austriacką Galicją a Rosją. Handel ten został w znacznym stopniu
zdominowany przez żydowskich kupców. Prawdziwą żydowską stolicą
stało się przygraniczne miasteczko Brody, pod Lwowem w Galicji.
Przeładowywano tam liczne towary przewożone z monarchii Habsburgów
do carskiej Rosji.
Na początku XIX wieku dały się zauważyć na
ziemiach polskich znaczne tendencje asymilacyjne wśród części
Żydów. W niektórych środowiskach mówiono o zastąpieniu języka
jidysz językiem polskim, co stanowiłoby pierwszy krok do ściślejszej
integracji Żydów z Polakami. Wielu Żydów oddawało życie w powstaniach
polskich, walcząc o sprawę polskiej niepodległości narodowej.
Wielu wybitnych przedstawicieli zasymilowanej żydowskiej burżuazji,
takich, jak Leopold Kronenberg czy Herman Epstein, podejmowało
zjednoczone działania zmierzające do pogodzenia interesów żydowskich
i polskich w sprawach dotyczących religii, kultury, czy gospodarki.
Te próby zakończyły się jednak fiaskiem i jakby obumarły wraz
z upadkiem powstania styczniowego w 1863 roku.
Równocześnie we wszystkich zaborach
rozwijał się przeciwny tym ideom ruch Oświecenia żydowskiego,
który dążył do społecznego wyodrębnienia, narodowego odrodzenia
oraz zreformowania tradycyjnego żydostwa we wszelkich jego dziedzinach.
W owym czasie znacznie wzrosła ruchliwość
społeczna Żydów, gdyż nie byli już przywiązani do gett, w których
mieszkali w miastach. Wielu Żydów z zaboru rosyjskiego przenosiła
się do Galicji, gdzie wolno im było kupować ziemię. Ogólna jednak
liczba rolników żydowskich na ziemiach całej Polski nie była
wówczas zbyt wielka, bowiem nie przekraczała 200 rodzin.
W 1807 roku ziemie polskie zostały zajęte
przez wojska francuskie Napoleona Bonaparte. Na mocy pokoju
w Tylży, zawartego pomiędzy Francją i Rosją, Napoleon utworzył
Księstwo Warszawskie. W jego skład weszły ziemie polskie drugiego
i trzeciego zaboru pruskiego. Królem został wybrany Fryderyk
August (1750-1827). Napoleon nadał Księstwu Warszawskiemu konstytucję,
wzorowaną na konstytucji francuskiej. Konstytucja zapewniała
Żydom pełne swobody obywatelskie, jednak przepisy te nie weszły
w życie. Żydzi nadal stanowili gorszą klasę społeczeństwa. Ograniczono
im dostęp do urzędów publicznych. Wprowadzono ograniczenia swobodnego
osiedlania się. Ograniczono działalność gospodarczą Żydów, kształcenia
się i wykonywania wielu zawodów. Dodatkowo nałożono na nich
specjalne podatki, takie jak: koszerny (opłata od uboju koszernego),
ślubny (od odbywającego się ślubu), rekrutowy (opłacany przez
wszystkich Żydów w zamian za zwolnienie od służby wojskowej),
biletowy (opłata za każdy dzień pobytu w mieście) i wiele innych.
W 1810 roku w monarchii habsburskiej zaczęto
wydawać w języku hebrajskim czasopismo zatytułowane "Bikkure
ha-Ittim" (do 1831 r.). Z jego redakcją współpracowali
przedstawiciele ruchu Haskali z Galicji.
Na początku XIX wieku większość ludności
żydowskiej na ziemiach polskich żyło w nędzy, mieszkając i pracując
w złych warunkach. Zubożałe żydowskie mieszczaństwo walczyło
o nieliczne dostępne dla nich posady. Nadmierna ilość rzemieślników
powodowała spadek zamówień i brak pracy. W 1813 roku prawie
61% czynnych zawodowo Żydów na ziemiach polskich, trudniło się
produkcją i sprzedażą alkoholu. Tylko nielicznym Żydom udało
się zostać bogatymi przedsiębiorcami i bankowcami. Około czterdziestu
rodzin milionerów mieszkało w okolicach Warszawy. Na Litwie
monopol państwowy na alkohol dzierżawił Żyd, Newachowicz, a
monopol państwowy na sól dzierżawił Berek Samuel Sonnenberg.
Fraenkel, Neumark i Bergson czerpali duże zyski z dostaw broni
dla wojsk Księstwa Warszawskiego. Antoni Samuel Fraenkel (1733-1833)
założył dom handlowy w Warszawie i dzierżawił monopol solny
w okresie Księstwa Warszawskiego. Karol Jan Chaim również założył
dom handlowy w Warszawie. Był on założycielem rodziny żydowskich
bankierów, Lascy.
W 1815 roku Kongres Wiedeński nadał nowy
kształt Europie, która po wojnach napoleońskich musiała przejść
zmiany. Z ziem Księstwa Warszawskiego utworzono teraz Królestwo
Polskie, pozostające pod panowaniem cara Rosji.
W owym czasie w społeczeństwie polskim
pojawiły się znaczne różnice odnośnie sposobu uregulowania "kwestii
żydowskiej". Książe Adam Czartoryski (1770-1861) był zwolennikiem
asymilacji Żydów z wyłączeniem sfery religii jako warunku równouprawnienia.
Chciał przy tym zabronić Żydom prowadzenia karczm. Katolicki
duchowny, Stanisław Staszic (1755-1826) określał Żydów jako
"plagę szarańczy" i "kupę pasożytów", wymyślał
im od "włóczęgów i próżniaków". Szczególnie daleko
posunął się w 1817 roku Kajetan Koźmian, który oświadczył, że
"Żydzi z bałamutów talmudow są zabobonnemi, ciemnemi próżniakami".
Twierdził, że Żydzi nie są Polakami i "nie mają w sobie
Polskiej krwi". Te poglądy stały się zalążkiem rasistowskiego
wykluczenia Żydów ze społeczeństwa polskiego.
W 1818 roku w Wolnym Mieście Krakowie żyło
8,5 tysiąca Żydów, co stanowiło 9,2% ogółu mieszkańców.
W 1819 roku antyżydowska nagonka ogarnęła
uniwersyteckie miasta Niemiec, a także Pragę, Kraków, Gdańsk
i Rygę. Studenci i profesorowie, którzy przewodzili w rozruchach
i pogromach, żądali odebrania Żydom praw obywatelskich, które
nadał im Napoleon.
Około 1830 roku chasydyzm stracił swoją siłę
ekspansji i z czasem uległ autorytetowi judaizmu rabinicznego,
upodabniając się do niego. Prowincjonalny cadyk stracił swoje
cechy świętobliwego przywódcy i stawał się często autorytetem
talmudycznym. Obie skłócone grupy religijne pogodziły się z
sobą, a chasydzcy uczeni zaczęli nawet pisać komentarze do rabinicznych
zbiorów praw.
W 1830 roku w Galicji żyło około 250 tysięcy
Żydów, stanowiąc 6% ogółu populacji. Żydzi mieszkali przede
wszystkim we wschodniej części Galicji, przy tym 1/4 ich część
na wsi.
W 1843 roku w Wolnym Mieście Kraków żyło
16,5 tysiąca Żydów, stanowiąc 12,8% ogółu mieszkańców.
W Galicji bardzo mocnymi były procesy asymilacji
Żydów. Około 1848 roku nastąpiła zmiana orientacji z asymilacji
do niemieckości na asymilację do polskości. Wielkie rozterki
wewnętrzne widoczne są w apelu Żydów krakowskich do wsparcia
powstania w Wielkim Księstwie Poznańskim: "Bracia! Mamyż
jeszcze choć chwilę ociągać się z poświęceniem naszej krwi,
naszego mienia dla świętej i czystej sprawy tego szlachetnego
narodu [polskiego]? Mamyż jeszcze na chwilę opóźniać nasze oświadczenie:
czy do Polaków, czy do Niemców mamy być policzeni? Oddajemy
cześć narodowi niemieckiemu, temu wielkiemu ludowi inteligencji
i przemysłu, ale w obliczu tego samego narodu poniżymy i zhańbimy
się jak tchórzliwi zdrajcy w razie wyrzeczenia się wszelkich
uczuć dla Ojczyzny, wszelkiej wdzięczności i wszelkiego współudziału
w nieszczęśliwym losie naszych północnych braci..." (L.
Zienkowicz, 1854).
W 1853 roku żydowski kupiec Abraham Schreiner
odkrył ropę naftową w Galicji. Opracował proces destylacji ropy,
uzyskując łatwopalne paliwo.
W latach 50-tych w Galicji rozpoczął być
wydawany periodyk literacki "Hechulec". Propagował
on idee Haskali w środowisku żydowskim. Podobny periodyk wydawano
w Rosji - "Hakamel".
W 1867 roku w monarchii austro-węgierskiej
zatwierdzono powszechne równouprawnienie Żydów. Równouprawnienie
w sferze wyznania nastąpiło w 1895 roku.
Jednak w rzeczywistości Żydzi nadal
odczuwali, iż są obywatelami niższej kategorii. W Galicji Żydzi
żyli w największej nędzy. Z tego powodu emigracja z tych terenów
była szczególnie liczna. Wielu Żydów emigrowało do Wiednia oraz
Berlina. Jednak największa liczba emigrowała do Francji, a w
szczególności do Ameryki. W ostatnim dwudziestoleciu XIX wieku
wyjechało ogółem około 150 tysięcy Żydów, a w latach 1900-1914
tylko do Stanów Zjednoczonych wyjechało 175 tysięcy. Ci, którzy
nie mogli opłacić podróży zamorskiej, sprzedawali się agentom
i odbywali bezpłatnie podróż w zamian za wieloletnią niewolniczą
pracę w Ameryce. Tracili oni swoją jedność i łączność wspólnot
kahalnych, i skupiali się teraz wokół ruchów, które zrodziły
się wcześniej, a teraz zyskiwały nowych licznych zwolenników
(np. chasydyzm).
W 1878 roku we Lwowie zaczęto wydawać żydowskie
czasopismo w języku polskim "Ugoda". Równocześnie
w Krakowie ukazało się czasopismo hebrajskie "Mochzikei
Hadat".
Po 1881 roku zaczęły powstawać niewielkie
grupy Miłośników Syjonu (hebr. Howewei Zion).
Stopniowo jednoczyły się one w jeden ruch Miłość Syjonu
(hebr. Hibat Zion). Pierwsza studencka organizacja Biluim
podjęła nawet próbę emigracji do Palestyny. Jednym z założycieli
ruchu Miłośników Syjonu był ortodoksyjny rabin Samuel
Mohilever z Rosji. Gorąco popierał żydowskie osadnictwo w Erec
Israel. Ruch Miłośników Syjonu zyskał również poparcie
rabbina Hermana Zvi Schapira z Niemiec. Popierał on rewolucyjne
idee i opowiadał się za żydowskim osadnictwem w Palestynie.
W ruchu Miłość Syjonu (hebr.
Hibat Zion) doszło jednak do wewnętrznych sporów pomiędzy
świeckimi i religijnymi członkami. Aszer Ginzberg (1856-1927)
założył tzw. "kulturowy syjonizm", który stał się
alternatywą dla "syjonizmu politycznego". Syjonizm
kulturowy podkreślał pojęcie "żydowskości" i łączył
świadomość własnej kultury z akceptacją innych kultur.
W 1883 roku we Lwowie powstała pierwsza żydowska
organizacja nacjonalistyczna. Uważali oni, że konflikty pomiędzy
Żydami a nie-Żydami skończą się dopiero wtedy, gdy większość
narodu żydowskiego zamieszka we własnym państwie w Palestynie.
Działali w kierunku przesiedlenia najbiedniejszej części ludności
żydowskiej do Palestyny. Była to w przeważającej części ludność
wiejska, co w przyszłości ułatwiło jej asymilację w warunkach
życia w Palestynie.
W drugiej połowie XIX wieku najwięcej żydowskich
czasopism ukazywało się w Galicji. W latach 1890-1914 w Krakowie
wydawano 26 pism żydowskich (po 11 jidysz i hebrajskich oraz
4 niemieckie), we Lwowie wydawano 29 pism żydowskich (16 jidysz,
8 polskich, 4 hebrajskie i 1 niemieckie).
W 1893 roku w Galicji wzrosły nastroje antyżydowskie.
Żydzi zostali potraktowani jako "kozioł ofiarny" na
wszystkich liniach napięć społecznych - w konfliktach narodowych
i religijnych pomiędzy Polakami, Rusinami i Austriakami, katolikami,
prawosławnymi i unitami.
W tych warunkach obradował w 1893 roku
kongres katolicki, który skutecznie podgrzał antyżydowskie nastroje
w Galicji. Twierdzono, że Żydzi rozpijają polskich chłopów,
a żydowscy lichwiarze doprowadzają ich do bankructwa. Rzekomo
Żydzi czynili to współdziałając z austriackimi władzami. W ten
sposób walkę narodowościowo-polityczną skupiono na Żydach, których
poświęcono.
W 1893 roku w Krakowie powstała nacjonalistyczna
Ogólnoaustriacka Żydowska Partia Narodowa. Wraz z innymi
grupami nacjonalistów żydowskich dążyli do uzyskania równouprawnienia
z innymi narodami w Galicji i w całym cesarstwie Habsburgów.
Dodatkowo żądali narodowej autonomii.
W 1898 roku w 33 różnych miejscowościach
Galicji Zachodniej wybuchły rozruchy antyżydowskie spowodowane
przez agitację Stronnictwa Ludowego, kierowanego przez
księdza Stanisława Stojałowskiego.
W 1900 roku Żydzi po raz pierwszy mogli wystawić
swojego kandydata na posła w wyborach do austriackiego parlamentu.
Na przełomie XIX i XX wieku liczni żydowscy
emigranci przybywali z Galicji na Węgry. Pomagali oni węgierskiej
szlachcie tworzyć nowoczesne rolnictwo i rozwijać interesy finansowe.
Bogaci kupcy współdziałali z żydowskimi kupcami z Wiednia i
Frankfurtu. Stopniowo, najbogatsi węgierscy Żydzi gromadzili
się w Budapeszcie. Powstała burżuazyjna elita finansjery, niezależna
od arystokracji. Niektórzy Żydzi zdobyli w Budapeszcie nawet
szlachectwo, fotel deputowanego lub tytuł barona. A najbogatsi
spośród nich, przenosili się dalej, do Wiednia.
W 1911 roku w Galicji działało 103 związków
i 13 organizacji młodzieżowych syjonistycznych, zrzeszających
10 tysięcy członków.
W 1911 roku w Kijowie (zabór rosyjski) oskarżono
Żyda (Mendela Beillisa) o zamordowanie chrześcijańskiego chłopca,
by użyć jego krwi do produkcji macy. Po długim procesie i licznych
incydentach, sąd przysięgłych uniewinnił Mednela. Jednakże stało
się to pretekstem do wybuchu nowej fali pogromów żydowskich,
które ogarnęły prawie całą Rosję, a nawet rozlały się na teren
zaboru austriackiego. W Drohobyczu, w Galicji, zabito w pogromie
28 Żydów. W tym okresie z Cesarstwa Rosyjskiego wypędzono i
przesiedlono dziesiątki tysięcy ludzi.
W 1914 roku w monarchii austro-węgierskiej
żyło około 900 tysięcy Żydów, stanowiąc 5% ogółu mieszkańców.
1 sierpnia 1914 roku rozpoczęła się I wojna
światowa (1914-1918). W walkach wzięło udział 65 milionów żołnierzy,
w tym 1,5 miliona było Żydami. Austro-Węgry wystawiły około
320 tysięcy żydowskich żołnierzy, w tym 8 było generałami.
W 1916 roku w Galicji powstała żydowska organizacja
młodzieżowa syjonistyczna Haszomer Hacair (Młody Strażnik).
Dążyła do stworzenia żydowskiej siedziby narodowej w Palestynie
oraz wszechstronnego wychowania młodzieży i przygotowania jej
do osadnictwa kibucowego w Palestynie.
W 1917 roku Sarah Schneier założyła w Krakowie
pierwszą religijną szkołę dla dziewcząt Bais Yaakov (Dom
Jakuba). Do 1937 roku szkołę opuściło 3,5 tysiąca studentek.
W 1917 roku powstała Organizacja
Kultury Hebrajskiej, zajmująca się rozwojem kultury i edukacji
we Wschodniej Europie. W setkach nowo tworzonych szkół nauczano
języka hebrajskiego.
Na przełomie 1917/1918 roku nastąpił wielki
kryzys ekonomiczny w Niemczech, Austro-Węgrach i Rosji. Trudy
wojenne przekroczyły możliwości walczących państw. Władze oskarżyły
Żydów o wszystkie niepowodzenia wojenne i wszelkie trudności
życia. Uogólniono stereotyp przynoszącego szkodę Żyda, działającego
na dodatek po stronie wroga. Ugrupowania nacjonalistyczne taką
antyżydowską agitacją tworzyły sobie masowe zaplecze zwolenników.
W 1918 roku walczące strony zgodziły się
na zawarcie rozejmu i zakończenie I wojny światowej. Ogółem
w wojnie uczestniczyło 1.506.000 żydowskich żołnierzy, z których
170 tysięcy zginęło. Ponad 100 tysięcy Żydów otrzymało odznaczenia
za odwagę.
--------------------------------------------------
CIĄG DALSZY DZIEJÓW:
|