Po siedemdziesięciu latach spustoszenia Ziemi
Świętej, dekret króla Persji, Cyrusa, pozwolił Żydom wrócić
do ich ojczyzny (2 Kron. 36:20-23). Wielu powróciło, jak to
jest wzmiankowane w księgach Ezdrasza i Nehemiasza.
Wielu Żydów powróciło do swej ojczyzny.
Ziemie ojczyste były opustoszałe, a miasto Jerozolima leżała
w ruinie. Po powrocie, Żydzi mieli problemy ze znajomością języka
i religii żydowskiej. Wielu Żydów miało problemy z dziećmi mieszanych
małżeństw (Neh. 13:24). Powracający z niewoli, napotykali mieszkających
tam obcokrajowców, którzy mieli swoją własną kulturę, język
i religię. Znaczną część kraju zamieszkały obce plemiona pogańskie
- na północy Chutejczycy (w Samarii), a na południu Idumejczycy
(w okolicach Hebronu). Niektórzy z pogan powierzchownie przyjmowali
judaizm, lecz prawdziwie byli oddani swoim pogańskim wierzeniom.
Często zarażali swoimi praktykami Żydów i przeciągali wielu
na swoją stronę.
Na czele wracających z niewoli stanęli
dwaj mężowie: Jozua (potomek Cadoka, jako arcykapłan)
i Zorobabel (z rodu Dawida, mający sprawować władzę świecką).
Faktyczną władzę świecką w kraju sprawował jednakże zawsze namiestnik
przysyłany przez właściwego władcę - Persa, a później Egipcjanina
lub Syryjczyka. Jedyną więc władzą będącą w rękach Żydów, była
władza arcykapłana, który reprezentował życie religijne
narodu. Ten urząd otoczony był blaskiem świętości Świątyni.
Siódmego miesiąca, pod przywództwem
Zorobabela i arcykapłana Jezui, zbudowano na Wzgórzu
Świątynnym w Jerozolimie ołtarz z kamieni. Na odbudowanym
ołtarzu wznowiono składanie obowiązkowych codziennych ofiar.
Od tego rozpoczęto odbudowę Świątyni w Jerozolimie.
W latach 536-516 p.n.e. trwała budowa drugiej
Świątyni Pańskiej w Jerozolimie (z przerwą 15 lat od
536 do 519 r. p.n.e.).
Gdy w 459 r. p.n.e. do Jerozolimy wrócił
z niewoli babilońskiej kapłan Ezdrasz rozpoczął się okres
wielkiej reformy religijnej. "Ten to Ezdrasz wyszedł
z Babilonu; a był on uczonym, biegłym w Prawie Mojżeszowym,
które nadał Jahwe, Bóg izraelski. I ponieważ ręka Jahwe, Boga
jego, nad nim czuwała, spełnił mu król wszystkie jego życzenia"
(Ezdr. 7:6). "A lewici: Jozue, Bani, Szerebiasz, Jamin,
Akkub, Szabbetaj, Hodiasz, Maasejasz, Kelita, Azariasz, Jozabad,
Chanan, Pelajasz uspokajali lud, by mógł słyszeć Prawo"
(Neh. 8:7).
Ezdrasz natychmiast objął urząd sędziego
nad ludem i z wielkim zapałem przystąpił do wdrażania w życie
przykazań Zakonu. Ezdrasz podkreślał znaczenie i rolę
Tory w życiu narodu żydowskiego. Reforma religijna Ezdrasza
wyraźnie pobudziła życie religijne Żydów i skoncentrowała ich
wokół Słowa Bożego. W pierwszej kolejności uporządkowano
sprawę małżeństw mieszanych (żydowsko-pogańskich), które były
ostro zakazane przez Zakon Mojżeszowy. Oddalenie obcych żon
z dziećmi stało się powodem wzrostu nienawiści do Izraela u
sąsiednich ludów, zwłaszcza u Samarytan.
W reformie religijnej położono nacisk
na odrębność narodową Izraelczyków od innych narodów ziemi,
nawet od tych pogan którzy nawrócili się na judaizm.
Odmówiono obcokrajowcom prawa dostępu do Świątyni. Obok
Świątyni Jerozolimskiej, Tora stała się głównym
elementem judaizmu. Życie religijne Żydów koncentrowało
się oczywiście w Świątyni Boga Izraela w Jerozolimie.
Dodatkowo Żydzi spotykali się w synagogach, na studiowaniu
i nauczaniu Tory. Objaśnień Tory udzielali "mężowie
uczeni" (Ezdr. 8:16-19), słudzy "domu Boga
naszego", którzy byli wykształconymi nauczycielami
Zakonu. Reforma religijna Ezdrasza wyraźnie pobudziła życie
religijne Żydów.
Zmienione warunki życia narodowego po
niewoli babilońskiej, domagały się objaśnienia i zaktualizowania
niektórych szczegółów prawa Mojżeszowego. Dlatego Ezdrasz zebrał
grupę uczonych żydowskich do wykonania tej pracy i sam został
ich wodzem. Był to okres działalności "pisarzy"
(hebr. "sofer"), do których zaliczał
się też Ezdrasz. "Sofer" to ktoś zajmujący
się księgami i ich interpretacją (Neh. 8:1,4,9,13; 12:26,36).
Żydzi z tej grupy, zarówno spośród rodu Aarona jak i z innych
rodów, którzy podobnie jak Ezdrasz posiadali kwalifikacje do
objaśniania i tłumaczenia Zakonu, byli nazwani nauczonymi
w Piśmie lub "Soferim". Do osoby Ezdrasza przypisuje
się również założenie tzw. Wielkiego Zgromadzenia,
nie jest to jednakże rozstrzygnięte i pozostaje tematem dyskusji.
Nazwa "sofer" ("sofrim")
pochodzi od słowa "sofar", które ma dwa znaczenia:
"pisać" i "liczyć". W pierwszym
okresie zbierania kodeksu talmudycznego (od powrotu z Babilonu
do prześladowania greckiego) pracą "Soferim"
było zachowanie tekstu świętego takim, jakim on był za ich czasów.
Liczyli oni przepisy biblijne, a nawet głoski i znaki Pisma
Świętego, chroniąc je tym sposobem od wszelkich dodatków i skażeń
w przyszłości. Owi nauczeni w Piśmie, czyli Sofrim, zajęli
wobec narodu żydowskiego miejsce, które dawniej zajmowali prorocy.
W czasach Ezdrasza i później wykonali oni wiele dobrej pracy.
Przepisywali Stary Testament, starannie strzegąc go przed przekręceniami
i interpolacjami, np. przez liczenie liter w każdym słowie,
gdy je przepisywali. Od czasu do czasu czytywali oni przed ludem
Zakon w synagogach a w sabaty i święta przedkładali ludowi
obowiązki wpajane przez Pismo Święte (Neh. 8). Jest o nich powiedziane,
że miewali kazania w synagogach i akademiach.
Aby zapewnić ścisłe zachowanie dawnych ustaw podali oni przepisy,
które zostały nazwane "oparkowaniem Zakonu".
Ich działalność jest najlepiej streszczona w ich maksymie: "Bądźcie
rozważni przy wyrzeczeniu wyroku, starajcie się o posiadanie
wielkiej liczby uczniów i wznoście ogrodzenie około zakonu"
(Traktat Aboth, rozdz. 1, Miszna 1).
Reformę Ezdrasza kontynuował Nehemiasz.
Izraelici zobowiązali się przestrzegać podjęte zobowiązania.
Po pierwsze: nie zawierać małżeństw z cudzoziemcami. Po drugie:
święcić szabaty i święta naznaczone. Dalej: święcić rok szabatowy,
składać konieczne dziesięciny na utrzymanie Świątyni w oznaczonych
terminach, nie zaniedbywać kapłanów i lewitów, itd. Podjęte
zobowiązania podpisało 120 mężów, przedstawicieli narodu. Zebranie
to stanowiło Wielkie Zgromadzenie (hebr. "Keneteth
Hagdola").
Wielkie Zgormadzenie zawiązało
się na początku istnienia drugiej Świątyni (w tradycji żydowskiej:
3413 rok). Składało się ono ze stu dwudziestu mężów uczonych,
w liczbie których znajdowali się niektórzy z ostatnich proroków:
Zachariasz, Malachiasz, Daniel, Ezdrasz i Nehemiasz. Oprócz
nich, byli między innymi: Chagi, Mordachaj i Zerubabel. Ostatnim
członkiem tego zgromadzenia był Szymon Sprawiedliwy. W późniejszych
czasach nazwę "keneteth" z dodaniem słowa "beth"
(hebr. "dom") przeniesiono na miano domów
modlitwy, czyli synagog.
---------------------
Około 420 r. p.n.e. nastąpiło znaczne ożywienie
życia religijnego Żydów. W nowym ustroju społecznym rozdawanie
jałmużny biednym uchodziło za wysoką cnotę. We wzorowy sposób
urządzono sądownictwo, które miało swoje siedziby we wszystkich
miastach. Ustanowiono również najwyższy trybunał sądowy. Sąd
najwyższej instancji i ciało prawodawcze stanowiła Wysoka
Rada. Rada liczyła siedemdziesięciu jeden członków (70 plus
arcykapłan). Rada ta obradowała w Sali Ciosanych Kamieni
w Świątyni Jerozolimskiej. Nazywano ją Wielkim Sanhedrynem.
Sanhedryn stanowił najwyższą radę, będącą reprezentacją
całego narodu. Przewodniczący otrzymał tytuł "ojca trybunału"
(Ab Beth-din). Większość członków stanowili uczeni w
Piśmie, Soferim. Sanhedryn nie tylko zajmował
się kwestiami religijnymi w obszerniejszym znaczeniu, bo obejmującymi
cały naród, nie tylko stanowił on najwyższy sąd w kraju, ale
nadto miał znaczny udział w rządzie, oraz w wypowiadaniu i prowadzeniu
wojny. Obok Sanhedrynu działał Trybunał, liczący
dwudziestu trzech członków sądu, zwanego Małym Sanhedrynem.
Sądy takie działały w każdym mieście i regionie, ale Trybunał
Jerozolimski był dla nich najwyższą instancją odwoławczą.
Ta nowa instytucja położyła fundament
pod judaizm. Wprowadzono regularne obowiązkowe odczyty Tory,
w każdy szabat i święto. Dodatkowo, Prawo Mojżeszowe we fragmentach
odczytywane było podczas jarmarków i dni targowych. We wszystkich
miastach powstawały domy modlitwy, a do zaszczytu odczytywania
Tory dążyło wielu. W ten sposób pojawiła się potrzeba zapisania
tekstu Tory zrozumiałym dla wszystkich alfabetem. Dotychczasowy
tekst był zapisany starohebrajskimi znakami. Wprowadzono wówczas
zapis w piśmie asyryjskim. Dzięki czytelności tekstu, powstał
wśród Izraelczyków ożywiony ruch umysłowy. Tora stała się własnością
ludu.
Powołano do życia uczelnię religijną
dla dorosłej młodzieży, by wpoić w niej znajomość Zakonu i rozniecić
miłość dla Tory. Wysoka Rada zalecała wszystkim, aby
wystawiać jak największą liczbę uczniów. Nauczyciele nosili
tytuł "znawców Zakonu" lub "mędrców",
młodzież szkolną nazywano "uczniami mędrców".
Wysoka Rada i Uczelnia
uzupełniały się wzajemnie w dziele objaśniania ustaw Tory. Uzupełniająca
interpretacja Pisma została nazwana "wykładem"
(Midrasz).
Nieustannie dążono do zapobiegania łamaniu
przykazań Zakonu Mojżeszowego, dlatego popularnym stało się
wezwanie: "Uczyńcie ogrodzenie naokoło Zakonu".
W ten sposób znacznie rozszerzono zakres nakazów i zakazów,
aby uchronić lud przed ewentualnym przekroczeniem ustaw Zakonu.
Do regularnych odczytów Tory dodano
także odczyty proroków. Dzięki temu zarządzeniu, słowa proroków
były słyszane we wszystkich żydowskich bożnicach. Zazwyczaj
odczyt proroków zamykał poranne nabożeństwo, i dlatego nazwano
je "zakończeniem" (Haftorah). Przy tej
okazji, Wielkie Zgromadzenie uporządkowało skład i porządek
ksiąg prorockich, uznając je za część składową Pisma Świętego.
W początkowym okresie panowania greckiego
nad Judeą, działał arcykapłan Szymon, zwany Sprawiedliwym
(około 300-270 p.n.e. - apokryficzna księga Syracha 50:1-14).
Był on ostatnim przedstawicielem okresu "pisarzy",
i zarazem jednym z ostatnich członków Wielkiego Zgromadzenia.
Przydomek "Sprawiedliwy" otrzymał on ze względu
na swoją pobożność i życzliwość dla rodaków. Szymon Sprawiedliwy
mocno przeciwstawiał się wpływom hellenizmu na Żydów. Początek
"Miszny" datuje się w tradycji żydowskiej od
Szymona Sprawiedliwego (3448 rok, czyli dokładnie 1000 lat po
Mojżeszu).
Uważa się, że to właśnie Szymon Sprawiedliwy
wprowadził wśród Żydów obowiązek studiowania Tory i nadał mu
główne znaczenie w żydowskiej tradycji. Wtedy to również utrwaliło
się przekonanie, że Ustne Prawo stanowi autorytatywną interpretację
Prawa z Synaju. "Nasi nauczyciele nauczali: w ciągu
czterdziestu lat posługiwania Szymona Sprawiedliwego, gdy w
Dniu Pojednania przy dwóch kozłach ofiarnych ciągnięto losy,
to los wypadał zawsze na prawo (dla Pana, a nie dla Azazela).
Potem zaś i później padał los raz na prawo, a raz na lewo. Za
jego także czasów szkarłatne pasmo wełny (przytwierdzane do
rogów kozła) bielało (a to oznaczało, że Pan ulitował się nad
Izraelem i przebaczył jego grzechy). Po nim zaś czasami bielało,
a czasami nie. Również w ciągu tych lat zachodnia lampa (na
świeczniku przed Przybytkiem) zawsze paliła się pełnym blaskiem.
Potem zaś czasami paliła się, a czasami gasła..." (Joma
39a). "Nasi nauczyciele głosili: W roku swojej śmierci
Szymon Sprawiedliwy przepowiedział im swoją śmierć. Zapytali
więc go: Skąd o tym wiesz? A on im odpowiedział: W każdy Dzień
Pojednania, kiedy wchodziłem do miejsca Najświętszego w Świątyni
towarzyszył mi starzec odziany na biało, owinięty w biel, i
tam mnie zostawił, ale dzisiaj przyłączył się do mnie starzec
odziany w czerń, owinięty czernią, wszedł tam ze mną i ze mną
tam pozostał. Po święcie Szałasów zachorował i po siedmiu dniach
choroby zmarł" (Joma 39b).
---------------------
Podczas wewnętrznych walk pomiędzy Grekami,
Żydzi początkowo byli pod władzą Ptolemeuszów, którzy obdarzyli
ich dużymi wpływami. Naród żydowski bardzo szybko wydobył się
z nędzy i ubóstwa. Panowanie i zwierzchnictwo nad wszystkimi
sąsiednimi narodami przywróciło Żydom poczucie własnej godności.
Bogactwo przyniosło jednak z sobą demoralizację i upadek moralny.
Bogacący się żydowscy urzędnicy wznosili sobie w Jerozolimie
wspaniałe rezydencje i bardzo szybko przyswajali greckie obyczaje.
Pojawiła się rozwiązłość obyczajów, wszeteczeństwo i rozpusta.
Coraz większe spustoszenie umysłowe czyniła grecka filozofia,
a zwłaszcza nauki Epikura, który głosił obojętność bogów na
sprawy stworzenia i zalecał korzystanie z uciech życia.
Później, pod panowaniem Seleucydów, Żydzi
znaleźli się w stanie niełaski. Straciwszy władzę, Żydzi stali
się przedmiotem nienawiści wszystkich okolicznych narodów. Aby
uchronić się przed pogańską zemstą, wielu Żydów przyjmowało
pogańskie zwyczaje, styl życia i mowy, aby w ten sposób uzyskać
ochronę greckich panów, zwierzchników i urzędników krajowych.
Powstało wówczas silne stronnictwo polityczne pro-hellenistyczne,
skupiające ludzi bogatych i możnych. Ich celem była zupełna
asymilacja z kulturą grecką. W tym celu rozpoczęto w Judei wychowanie
młodzieży na styl grecki, poprzez hartowanie jej igrzyskami
sportowymi i zaprawę żołnierską. Dla zwolenników hellenizmu
największym wrogiem był judaizm i prawo żydowskie z Zakonem.
Prawowierni Żydzi w obronie Zakonu i
zwyczajów ojczystych utworzyli "towarzystwo pobożnych",
czyli Asydejczyków (hebr. chasidim - pobożni).
Ci gorliwi, pobożni Żydzi uważali obrzędy religijne judaizmu
za święte i nietykalne, a zabiegi hellenistów uważali za grzeszne.
Jako "wierni Prawu" i "przymierzu"
domagali się ścisłego przestrzegania Prawa Bożego, ponieważ
tylko w ten sposób można dochować wierności przymierzu. Z zasady
odrzucali wszelkie układy z poganami (nie-Żydami). Na
czele chasydów stanął arcykapłan Oniasz III, syn arcykapłana
Szymona II. Był on jednocześnie zwierzchnikiem politycznym Judei.
Jednym z uczniów Szymona Sprawiedliwego
był Antygon z Socho. Żył on w pierwszej połowie II wieku p.n.e.
Reprezentuje on pierwsze pokolenia uczonych zajmujących się
interpretacją Tory i tworzących Prawo Ustne. Jego greckie imię
wskazuje, że w owych czasach silne już były wpływy hellenizmu
na Żydów.
Jego najwybitniejszym uczniem był Jose
ben Joezer z Ceredy w południowej Samarii. W pierwszej połowie
II wieku p.n.e. stanął on na czele Sanhedrynu jako książę
(hebr. "nasi"). Jego pomocnikiem był Jose
ben Jochanan z Jerozolimy (również uczeń Antygona), który
stał na czele Trybunału (hebr. "aw bet din").
Stanowili oni pierwszą parę (hebr. "zugot")
uczonych w łańcuchu przekazu ustnego. Obaj należeli do
stronnictwa "pobożnych" (hebr. "chasid").
W pierwszym swoim postanowieniu przeciwstawili się szerzącej
pod wpływem hellenizmu trudnej sytuacji gospodarczej Judei oraz
emigracji Żydów z ojcowskiego kraju. Uznali za nieczyste kraje
zamieszkałe przez ludność nieżydowską, wyznającą wierzenia politeistyczne.
W drugim swoim postanowieniu uściślili prawa rytualnej czystości
i nieczystości. Ze względu na ich głęboką wiedzę i wielką pobożność,
obu mędrców nazywano "jedną kiścią winogron".
Miszna twierdzi, że Jose ben Joezer był "najpobożniejszym
w kapłaństwie" (Chagiga 2:7). Propagował on wspólne
studiowanie Tory oraz zainicjował powstanie specjalnych szkół
religijnych.
---------------------
Pod panowaniem okrutnego króla syryjskiego
Antiocha, doszło do straszliwych prześladowań judaizmu. Antioch
postanowił znieść judaizm - obyczaje Zakonu i wiarę. Wszyscy
Żydzi mieli zostać zmuszeni do przejścia na wiarę grecką, bałwochwalczą.
Dekretem królewskim zakazano Żydom obrzędu obrzezania, święcenia
szabatów i obchodzenia świąt naznaczonych, oraz wstrzymywania
się od pokarmów nieczystych. We wszystkich miastach Judei wzniesiono
posągi bogów greckich i nakazano pod karą śmierci oddawać im
cześć i składać ofiary ze zwierząt nieczystych, a zwłaszcza
świni. Palono znalezione zwoje Tory. W lipcu 168 r. p.n.e. Świątynię
Boga Izraela w Jerozolimie poświęcono Zeusowi. Na stojącym na
dziedzińcu ołtarzu zabito w ofierze świnię, a krwią pokropiono
miejsce przenajświętsze. Następnie wystawiono na ołtarzu posąg
Jowisza, któremu nakazano składać ofiary.
Przeciwko pogańskim oprawcom wystąpili prawowierni
Asydejczycy (Chasydzi). W Judei rozgorzały walki
anty-hellenistycznego powstania machabejskiego.
W 164 r. p.n.e. żydowscy powstańcy wkroczyli
do Jerozolimy i oczyścili Świątynię, przywracając prawowierne
obrzędy religijne. Obrząd poświęcenia Świątyni trwał przez osiem
dni. W uroczystości wzięli udział wszyscy Żydzi z całej Judei.
Wysoka Rada postanowiła, że od tej pory, lud Izraela
będzie rok rocznie obchodzić 25 dnia Kislew jako "dzień
poświęcenia" (święto Chanuka), dla przypomnienia
zwycięstwa małej garstki powstańców nad licznymi rzeszami pogan.
W 161 r. p.n.e. siostrzeniec Jose ben Joezera,
Alkimos, wbrew regułom Tory i tradycji objął urząd arcykapłana
i przy pomocy syryjskich wojsk króla Demetriosa I rozpoczął
prześladowania przeciwników hellenizmu. Nakazał on między innymi
zamordować 60 Asydejczyków (Chasydów), w tym swojego
wuja, Jose ben Joezera. Syryjczycy równie bezwzględnie traktowali
przeciwników hellenizmu i arcykapłana Alkimosa, zostali jednak
szybko pokonani przez powstańców.
W Judei trwała niepohamowana walka pomiędzy
stronnictwem hellenistycznym a stronnictwem machabejskim,
chcącym usunąć wszelką przyczynę minionych prześladowań religijnych
judaizmu. Do straszliwych skutków wojny domowej dołączyła jeszcze
klęska głodu.
Po czasach "sofrim" ("pisarzy")
nastali mistrzowie, czyli nauczyciele zwani "banoim"
("budowniczowie"). Okres ich pracy przypadał
na period dziejów od Machabeuszów, poprzez zburzenie Świątyni
przez Tytusa, powstanie bar Kochby i zburzenie ostateczne Jerozolimy,
aż do rozproszenia ogólnego Żydów. W tym czasie Żydzi byli pod
panowaniem Persów, Egipcjan, Syryjczyków i Rzymian. W tych trudnych
czasach prace religijne Żydów trwały i nie zostały nigdy przerwane.
---------------------
W 152 r. p.n.e. Judea otrzymała od Syrii
pewną autonomię i zapewnienie wolności religii. W przeciągu
następnych lat została utwierdzona niepodległość Judei.
Wielkie zmiany nastąpiły w dziedzinie
języka hebrajskiego, który wzbogacił się o liczne greckie i
aramejskie słowa. Język nowohebrajski różnił się od starohebrajskiego
większą jasnością i swobodą. Przywódcy narodu oraz kupcy posługiwali
się płynnie greką. Obok imion własnych hebrajskich coraz częściej
używano imion greckich.
Jeszcze większe zmiany nastąpiły w dziedzinie
religii. Dojrzalszy pogląd na stosunki życiowe dał czynnik do
podziału narodu żydowskiego na stronnictwa religijne.
Z pobożnych Asydyjczyków (Chasydów)
wyłoniło się teraz stronnictwo narodowo-religijne, które
używało nazwy "Faryzeusze". Nazwa Faryzeuszów
wywodzi się z hebrajskiego słowa "peruszim"
- "oddzieleni", oddzieleni od pozostałych ludzi
dla Pana, z powodu rygorystycznego przestrzegania Prawa, które
doprowadziło ich do odłączenia się od innych mniej rygorystycznych.
Faryzeusze byli to ludzie niezwykle gorliwi, uczeni w
Zakonie i mędrcy narodu. Najznakomitsi z nich byli skromnymi
rzemieślnikami - wytwórcami namiotów, sandałów, cieślami, piekarzami,
itp. Najbardziej nienawidzili oni lenistwa i ascetyzmu. Szanowali
pobożność i naukę. Faryzeusze dbali o dokładne wypełnianie
Prawa Bożego, gdyż Tora jest narzędziem, za pomocą którego Bóg
stworzył świat. Przywilej Izraela, według Faryzeuszy
polega na tym, że wraz z Torą zostało dane im to narzędzie.
Ona jest znakiem ich wybrania. Prawo objawia absolutną wolę
Bożą, a jej wypełnienie w czynach daje zbawienie. Prawo jednak
należy dostosować do danej sytuacji człowieka i w tym pomocna
jest ustna wykładnia Prawa (halacha). Tradycja ustna
dorównuje Prawu utrwalonemu na piśmie (Tora pisana i
Tora ustna). Faryzeusze w znacznym stopniu wywodzili
się z ruchu chasydów, od którego się odłączyli, ponieważ
nie podzielali ich mesjańskich poglądów i wyrozumienia proroctw
odnoszących się do czasu przyjścia Mesjasza. Niestety, pod nazwę
Faryzeuszy podszyło się wielu ludzi niegodnych. Byli
to często ludzie, którzy przesadzali w gorliwości na pokaz,
aby w ten sposób pozyskać zaufanie ogółu, i aby następnie zrealizować
swoje tajne cele i zamiary. Słusznie można ich nazwać "cwojim"
(hebr. "zafarbowani").
W późniejszych czasach Talmud wyszczególnił
siedem klas Faryzeuszów, z których tylko jedna była godna
tej nazwy: (1) ci, którzy wykonują wolę Bożą dla zysków ziemskich;
(2) ci, którzy stawiają małe kroki i mówią do wyprzedzających
ich towarzyszy: czekajcie na mnie, gdyż mam dobry uczynek do
wypełnienia; (3) ci, którzy udając świętoszków chodzą z zamkniętymi
oczyma, aby przypadkiem nie spojrzeć na kobietę, a przez to
uderzają głową o mur; (4) ci, którzy z własnej świętości chodzą
z głową mocno ku ziemi nachyloną; (5) ci, którzy proszą o wskazanie
dobrych uczynków, które mogą wykonać; (6) ci, którzy są pobożni,
gdyż obawiają się kary Boga; (7) prawdziwi Faryzeusze,
którzy wypełniają wolę Boga z miłości do Niego.
W drugiej połowie II wieku p.n.e. księciem
(hebr. "nasi") Sanhedrynu był Jehoszua
ben Perachia. Jego pomocnikiem był Nittaj z Arbeli
w Dolnej Galilei, przełożony Trybunału. Razem tworzyli
drugą parę uczonych w łańcuchu tradycji. Działali w czasach
panowania Jana Hirkana (134-104 p.n.e.).
Drugim stronnictwem byli Saduceusze,
którzy nie sprzeniewierzając się religii, dawali interesom narodowym
przewagę. Uważali oni, że stosunki życia realnego nie zawsze
dadzą się nagiąć do wymagań religii, dlatego nie można ich normować
bezwzględnie według ustaw Zakonu. W owych czasach Saduceusze
zajmowali najwyższe stanowiska w kraju. Saduceusze (cadykowie)
była to ówczesna rodzina kapłańska, potomkowie arcykapłana Cadoka
(Sadoka - stąd nazwa: Sadyceusze), który sprawował
swoją świętą służbę jeszcze w Świątyni Salomona. Była to więc
szlachta kapłańska. Stronnictwo Saduceuszy starało się
stworzyć hierarchię kapłańską w kraju. Zwolenników mieli przeważnie
w kręgach szlachty żydowskiej (waleczni żołnierze, dowódcy wojskowi,
mężowie stanu, książęta, ludzie bogaci i możni, posłowie na
dworach) i w rodzinach kapłańskich i lewickich. Saduceusze
zaprzeczali wszystkiemu o czym nie mówiło Pismo, tak jak odrzucali
wszelką naukę, która z zewnątrz przenikała do judaizmu. Odrzucali
tradycję ustną (halacha), na którą z czasem coraz
częściej powoływali się Faryzeusze w wykładni Tory.
Jan Hyrkan silnie związał się z Saduceuszami.
Ograniczone zostały przy tym wpływy Faryzeuszy, którzy
uważali siebie za duchowych spadkobierców wiernych, którzy walczyli
z Syryjczykami za czasów Antiocha Epifanesa. Powodowało to duże
wewnętrzne spory wśród Żydów. Urzędy w Świątyni, Wysoka Rada
i trybunały zostały obsadzone Saduceuszami. Przeciwko
Saduceuszom wystąpili Faryzeusze. Nie zgadzali
się oni ze skupieniem w rękach arcykapłana całej władzy religijnej
i świeckiej narodu. Dążyli przy tym do równouprawnienia wszystkich
klas ludności. Sprzeczności pomiędzy Saduceuszami a Faryzeuszami
rozciągały się na stosunki sądownicze, prawno-karne i rytualne,
zwłaszcza rytuał w Świątyni był przedmiotem namiętnych sporów.
Na przykład Saduceusze pojmowali kary Zakonu w sposób
literalny i zasłynęli jako okrutni wykonawcy prawa karnego.
Obok tych dwóch skłóconych stronnictw rozwijało
się jeszcze trzecie stronnictwo. Była to grupa najbardziej pobożnych
Asydejczyków (Chasydów), którzy usunęli się z
widowni życia społecznego. W swojej gorliwości w wypełnianiu
przepisów Zakonu nie mogli pogodzić się z nieprawościami Saduceuszów
i Faryzeuszów. Nie mogąc żyć pomiędzy "zepsutymi"
rodakami wyprowadzili się na Pustynię Judejską i tam zamieszkali
we wspólnotach. W odosobnieniu rozwinęli się w specyficzny zakon
Esseńczyków z odrębnymi obyczajami i poglądami.
Przestrzeganiem przepisów Zakonu pragnęli osiągnąć świątobliwość
i nieskazitelność wewnętrzną, stłumić w sobie wszelkie ludzkie
namiętności i prowadzić życie poświęcone. Każdego ranka obmywali
się w wodzie źródlanej, aby usunąć z ciała wszelką nieczystość.
Od tych codziennych kąpieli nazywano ich "ponurzycielami
rannymi" (hebr. "Toble Szacharit",
w języku chaldejskim "Esseńczycy"). Spodziewali
się przyjścia Mesjasza i nawoływali do ścisłego wypełniania
Prawa. Była to nieliczna grupa, licząca w czasach Jezusa około
4 tysięcy osób. To im należy przypisać pozostawienie potomnym
zwojów z Qumran.
---------------------
Największym uczonym w czasach Drugiej Świątyni,
był Szymon ben Szetach. W pierwszej połowie I wieku p.n.e.
był on księciem (nasi) Sanhedrynu. Jego
pomocnikiem był Juda ben Tabbaj, przełożony Trybunału.
Razem tworzyli trzecią parę uczonych w łańcuchu tradycji. Obaj
należeli do stronnictwa faryzejskiego.
Szymon ben Szetach zasłynął wśród Żydów
wielką wiedzą i niezwykłą uczciwością. Mówił: "Długo
i dokładnie badaj świadków, ale bądź ostrożny i uważaj na swe
słowa, aby czasem nie nauczyli się z nich kłamać" (Pirke
Awot 1:9). Jako przełożony Sanhedrynu wprowadził zasadę
spisywania kontraktu małżeńskiego (hebr. "ketuba").
Propagował nauczanie dzieci jako obowiązku społecznego. W tym
celu założył w Jerozolimie pierwsze szkoły, do których
rodzice mieli posyłać swoje dzieci. Szkoły kwitły w całym kraju,
a wychowanie było przymusowe. Wielkie kolegia, czyli
"Kehiloth", otwierane były tylko na kilka miesięcy
w roku. Trzy tygodnie przed ich otwarciem dziekan (później było
nawet po siedmiu dziekanów) przygotowywał studentów do kursów,
które miał wykładać rektor. A gdy te się zaczynały, wszystko
stawało się ruchem i sporem. Jedna kwestia wywoływała drugą,
odpowiedzi często były ukryte w alegoriach i parabolach. Zapytujący
był doprowadzany do znalezienia samemu odpowiedzi przez analogie.
Najwyższy szacunek wśród ludzi mieli uczeni, którzy przez skromność
tytułowali się "uczniami mędrców".
Powiązanie rabina Szymona ben Szetach
z rodziną królewską (brat Aleksandry Salome), jego wielka wiedza
i przywództwo w Sanhedrynie umocniły pozycję Faryzeuszy
wśród Żydów. Odtąd Faryzeusze stali się duchowymi przywódcami
narodu. Zajmowali najważniejsze urzędy w Sanhedrynie,
Wysokiej Radzie i trybunałach sądowych. Wygnani wracali
do kraju z Syrii i Egiptu, uwięzieni wychodzili z więzieni.
Faryzeusze unieważnili kodeks kryminalny wprowadzony
przez Saduceuszy i przywrócili tradycyjne prawo karne
biblijne.
Wysoka Rada uchwaliła, aby każdy
Izraelita opłacał corocznie na rzecz skarbu Świątyni przynajmniej
pół szekla. Podatek płacili wszyscy Izraelici z Judei, i mieszkający
w innych krajach. Wielkie dary napływały do Jerozolimy z Egiptu,
z Syrii, z Babilonii i Mezopotamii, oraz z miast greckich w
Azji Mniejszej. Z zagranicy napływały liczne zagraniczne złote
monety. Było to źródło dochodów i wielkiego bogactwa Świątyni
Jerozolimskiej.
W tym okresie działał również rabbi Choni
Hammeagel, któremu przypisywano nadzwyczajną cudotwórczą
moc, a jego modlitwom niezwykłą skuteczność. W czasie bratobójczych
walk pomiędzy braćmi Hirkanem II i Arystobulem II, gdy Jerozolima
była oblężona, jedni z walczących pojmali rabbiego Choni i próbowali
go zmusić do przeklęcia drugiej walczącej strony. Zamiast tego
Choni modlił się słowami: "O Panie Wszechświata, przecież
ci mężowie są twoim ludem, a ci, których oblegają są twoimi
kapłanami. Błagam Cię nie czyń tego, co oni żądają i ześlij
pokój pomiędzy braćmi."
Czwartą parę w łańcuchu uczonych tradycji
ustnej, stanowili Szemaja i Awtalion. Byli obaj
uczniami Szymona ben Szetach i Judy ben Tabbaj, i działali w
drugiej połowie I wieku p.n.e. Szemaj był przełożonym Sanhedrynu,
Awtalion stał na czele Trybunału. Obaj byli potomkami
prozelitów, czyli nie-Izraelitów, którzy przyjęli
judaizm. Prawdopodobnie byli przywódcami stronnictwa faryzejskiego
i niechętnie odnosili się do władzy królewskiej. Szemaja mówił:
"Kochaj pracę i miej nienawiść do władzy oraz nie zadawaj
się ze sprawującymi władzę" (Pirke Awot I,9).
---------------------
Bratobójcze walki Żydów wykorzystali Rzymianie,
którzy podbili Judeę i położyli kres jej niepodległości. W 63
r. p.n.e. Jerozolimę zdobył Pompejusz. Despotyczne rządy na
tą prowincją przekazali on w ręce despotycznych władców. Rabbi
Szemaj wtedy to potępił Hirakana (63-40 p.n.e.), za to że pozwalał
Herodowi na okrucieństwa w Galilei i krwawe rozprawianie się
ze swoimi przeciwnikami. Antygon, bratanek Hirakana II, wdarł
się przy pomocy wojsk Partów do Jerozolimy i okaleczył stryja
(odgryzł mu uszy), przez co uczynił go niezdatnym do służby
arcykapłańskiej. Wtedy to sam mianował siebie na arcykapłana
i przez trzy lata walczył z królem Herodem (mianowanym na króla
przez Rzymian w 40 r. p.n.e.). Antygon został ujęty i zabity
przez Rzymian, a do Jerozolimy wkroczył zwycięski król Herod.
Wtedy to, rabbi Szemaj nakazał otworzyć przed nim bramy miasta
i poddał się jego władzy. Dlatego Herod okazywał mu względy
i odnosił się życzliwie, gdy objął rządy w Judei. Szemaj mówił:
"Mędrcy, bądźcie ostrożni w swoich wypowiedziach i uważajcie
na swoje słowa, abyście nie stali się winnymi kary wygnania
i nie zostali wypędzeni do miejsc, gdzie jest zepsuta i zła
woda (błędne nauki), gdyż, gdy uczniowie pójdą tam za wami i
się napiją, to umrą i okaże się, że imię Boga zostanie zbezczeszczone"
(Pirke Awot I,11).
W 30 r. p.n.e. przewodniczącym Sanhedrynu
został Hillel. Utorował on drogę do pojednania pomiędzy
stronnictwami Faryzeuszy a Saduceuszy. Hillel
zgadzał się z twierdzeniem Saduceuszy, że wszelki przepis
prawa wtedy tylko ma moc i powagę, jeżeli oparty jest na Piśmie,
dodawał przy tym za Faryzeuszami, że jego uzasadnienie
nie spoczywa wyłącznie na martwej literze, lecz w ogólnych przesłankach,
na które tekst święty sam napomyka. Za pomocą siedmiu prawideł
interpretacyjnych (szeba midot) można wyprowadzić z Pisma
ustną ustawę, równie obozwiązującą jak ustawy pisane.
Oba skłócone stronnictwa (Faryzeusze
i Saduceusze) przyznały rację Hillelowi, kładąc kres
sporom szkolnym o moc obowiązującą praw tradycyjnych. W ten
sposób Hillel wywarł głęboki wpływ na rozwój religii żydowskiej.
Hillel pochodził z Babilonii i przez
matkę był potomkiem Dawida. Po powrocie do ojczyzny ojców studiował
u rabinów Szemaja i Abtaliona, utrzymując się ciężką pracą fizyczną.
Był on człowiekiem cierpliwym, łagodnym i spokojnym. Kontynuując
dzieło swoich nauczycieli stworzył własną metodę nauczania Tory
oraz słynną szkołę nauki ustnego Prawa. Hillela uważa się za
największego mędrca i najwybitniejszego rabina w okresie Drugiej
Świątyni. Obdarzono go tytułem "Starszy" (hebr.
"Zaken"), co poświadcza, że zajmował zaszczytne
miejsce w żydowskim społeczeństwie. Wybrano go na przełożonego
Sanhedrynu. Naukę Hillela cechowała łagodność i miłość
bliźniego. Oto jak w jednej zasadzie streścił całą naukę judaizmu:
"Pewnego dnia przyszedł do Szammaja jakiś cudzoziemiec
i rzekł mu: Nawrócę się (na judaizm), pod warunkiem,
że nauczysz mnie całej Tory w czasie, gdy ja będę stał na jednej
nodze. Szammaj odepchnął go jednak murarską miarą, którą miał
w ręce. Cudzoziemiec ten zwrócił się więc do Hillela, który
go tak pouczył: Nie czyń drugiemu tego, co nie chcesz, aby tobie
samemu czyniono. To jest bowiem cała Tora. Reszta zaś jest tylko
komentarzem i tego trzeba się nauczyć" (Szabbat 31a).
Hillel swobodnie posługiwał się pewnymi
zasadami interpretacji tekstów biblijnych. Usystematyzował je
i ujął w siedem reguł hermeneutycznych. Reguły te obejmowały:
1) rozumowanie ad fortiorem, pozwalające na wysuwanie z mniejszych
spraw wniosków dotyczących spraw większych (hebr. "kal
wachomer"); 2) wnioskowanie przez analogię, opierające
się na analogii terminów (hebr. "gezera szawa");
3) zasady wyprowadzone z konkretnego, wyraźnego przypadku zastosowane
do wszystkich przypadków ogólnych, lub z jednego wersetu do
wszystkich podobnych wersetów i wypowiedzi (hebr. "binjan
aw mikkatuw echad"); 4) wniosek wyprowadzony ze sprzeczności
pomiędzy dwoma wypowiedziami przez ich porównanie (hebr. "katuw
echad uszne ketuwim"); 5) ograniczenie zasady ogólnej,
wydedukowanie z przypadku szczegółowego i odwrotnie (hebr. "klar
ufrat uklal"); 6) wyjaśnienie jednego wersetu przez
inny o podobnej treści, czyli wyprowadzenie zasad z podobnych
wypowiedzi (hebr. "kajoce bo bemakom acher");
7) dowód wyprowadzony z kontekstu (hebr. "dawar hallamed
meinjano").
W interpretacji Prawa cechowała Hillela
łagodność, choć czasem był surowy i bardzo wymagający. Twierdził
np.: "Ten, kto studiował jakiś tekst sto razy, nie może
się równać z tym, kto studiował sto jeden razy" (Chagiga
9b). Innym dobrym przykładem takiego rygorystycznego postępowania
Hillela jest opowieść: "jeśli jakiś poganin prozelita
nawróci się na judaizm w wigilię Paschy, to uczniowie Szammaja
pozwalali mu spożywać baranka paschalnego tego samego wieczoru,
jeśli dokonał rytualnej kąpieli. Uczniowie Hillela zaś wymagali
dłuższego oczyszczenia" (Miszna, Pesachim VIII, 8;
Edujot V,2). Hillel zasłynął także z subtelnych forteli prawnych.
Np. Prawo Boże przewidywało, że co siedem lat wszystkie długi
należało umorzyć (5 Mojż. 15:1-4). Dlatego, Żydzi nie udzielali
pożyczek w latach poprzedzających taki termin roku szabatowego.
Wywoływało to zastój ekonomiczny i straty w handlu. Rabin Hillel
wynalazł subtelny fortel prawny. Zastosował werset biblijny:
"... co masz u swego brata, umorzy twoja ręka"
(5 Mojż. 15:3) i wprowadził instytucję "prosbolu",
która stała się nowym instrumentem prawnym zabezpieczającym
wierzycieli przed skutkami roku szabatowego. Teraz pożyczający
składał na piśmie trybunałowi zobowiązanie do uiszczenia spłaty
długu w każdym czasie. Tak zabezpieczone długi zostały wyłączone
spod przepisów roku szabatowego. Dzięki temu kredyty zyskały
większą popularność i nabrały znaczenia.
Obok Hillela stał Szammaj, zdecydowanie
bardziej surowy w przestrzeganiu przykazań Zakonu niż Hillel.
Wprowadzał on w życie niezrozumiały wręcz rygoryzm faryzejskich
ustaw, będących zwielokrotnionym parkanem stawianym wokół Zakonu.
Szammaj pochodził prawdopodobnie z Jerozolimy.
Był człowiekiem wymagającym od siebie i od innych. Surowo przestrzegał
nakazów Prawa do tego stopnia, że zmuszał do postu swego syna
nawet w wieku niemowlęcym. Ponadto był człowiekiem czynu, gwałtownym,
surowym, wymagającym, ale zarazem z życzliwą miłością odnoszącym
się do ludzi. Mawiał on: "zajmuj się stale studiowaniem
Tory, mało mów, lecz wiele czyń; każdego zaś człowieka przyjmuj
z życzliwością" (Pirke Awot 1:15). Był człowiekiem
odważnym, potrafiącym otwarcie przeciwstawić się królowi Herodowi.
Cieszył się on dużym szacunkiem i uznaniem.
Hillel i Szammaj, każdy z nich zdobył wielki
rozgłos i uznanie. Wokół każdego z nich skupili się liczni uczniowie.
Powstały w ten sposób dwie szkoły prawno-egzegetyczne zwane
"domem Hillela" (hebr. "bet Hillel")
i "domem Szammaja" (hebr. "bet Szammaj").
Ich wpływ był widoczny wśród Żydów jeszcze w kilka pokoleń później.
|