Gdy Świątynia w Jerozolimie została zniszczona,
synagoga stała się głównym miejscem kultu i modlitwy
Żydów. To teraz rozwinęła się w pełni instytucja synagogi.
Tę pracę odbudowy judaizmu podjęli Faryzeusze. Poglądy
Faryzeuszy były prawdopodobnie najlepiej przystosowane
do ówczesnych czasów w zawierusze jaka nagle spadła na Żydów.
Faryzeusze wysuwali na pierwsze miejsce indywidualizm
i uniwersalizm, które stały się podstawą odbudowy judaizmu po
katastrofie. Według nich, Bóg nie panuje tylko nad Judeą, lecz
Jego władza i opatrzność rozpościera się na całą ziemię. Nie
był On Bogiem tylko jednego narodu, lecz Bogiem każdego człowieka.
Dzięki tym poglądom, Żydzi nadal wierzyli, że Bóg Izraela nadal
panuje. W tych nowych warunkach Żydzi powinni utrzymywać zasady
i więzi judaizmu.
Gdy w 69 r. rabbi Jochanan ben Zakkai
opuścił w trumnie oblężone przez rzymskie wojska miasto Jerozolimę,
i zamieszkał w mieście Jawne, uzyskał zgodę od rzymskiego wodza
Wespezjana na założenie tam szkoły religijnej. W tej
miejscowej uczelni (hebr. "bet midrasz")
zaczął on nauczać i objaśniać Prawo. Był on jednym z pierwszych,
którzy uważali, że ocalenie judaizmu od zagłady polegać będzie
na usystematyzowaniu praw i doktryn, oraz przystosowaniu religii
do zmian i nowej sytuacji Żydów. Uczelnia w Jawne szybko
stała się wzorem dla jeszyw (uczelni religijnych)
i synagog w diasporze.
Jochanan ben Zakkai był uczniem i następcą
Hillela. Rabban Zakkai szybko zgromadził wokół siebie grupę
uczniów i uczonych w Prawie. Mówiono o nim, że nigdy nie odkładał
Pisma ani Miszny. Zajmował się "Gemarą",
"halachami" i "hagadami",
szczegółowymi sprawami z Tory i naukami uczonych "soferim",
zarówno łatwymi, jak i trudnymi.
Uczniowie Zakkaja zostali uznani za
przewodników narodu, i to nie tylko przez garstkę ocalonych
w Judei, lecz i przez całą diasporę. Kontynuowali oni dzieło
rozpoczęte przez swojego mistrza. Byli oni zwolennikami "szkoły
Hillela". Swoją pojednawczością i zamiłowaniem pokoju
zjednywali sobie przyjaciół i umieli odnaleźć się w nowym położeniu.
Nie zajmowali się przy tym polityką, lecz wyłącznie ocaleniem
nauki, pielęgnując nadzieje mesjańskie.
Ponieważ Rzymianie zlikwidowali Sanhedryn,
rabban Jochanan ben Zakkai zorganizował nową żydowską radę,
mającą ustalać daty żydowskiego kalendarza oraz podejmować ważne
decyzje dla wyznawców judaizmu. Rada ta stała się z czasem
nowym Sanhedrynem i była uznaną przez większość rozproszonych
Żydów władzą. Przewodniczący rady, zwany księciem
(hebr. "nasi"), zyskał uznanie od Rzymian,
którzy uważali go za najwyższego zwierzchnika i patriarchę
Żydów w Imperium Rzymskim. Stan ten utrzymywał się faktycznie
do końca V wieku. Początkowo przełożonym Sanhedrynu był
Jochanan ben Zakkai, ale gdy mógł ujawnić się prawowity właściciel
tego urzędu, natychmiast ustąpił. Przełożonym Sanhedrynu
został wtedy Gamaliel, syn rabi Szymona ben Gamaliela,
który zginął w czasie oblężenia Jerozolimy. Zastępcą przewodniczącego
Sanhedrynu był "Ab Beth-Din" (hebr.
"ojciec domu sądowego"), kierujący sądownictwem.
Jawne zastąpiła zburzoną Jerozolimę
i stała się religijno-narodowym ogniskiem dla rozproszonych
gmin żydowskich. Najważniejszą czynnością Sanhedrynu
z Jawne było ustanowienie kalendarza świątecznego.
Rabini uzyskali wtedy pewne przywileje polityczne.
Instytucja rabina, łączyła w sobie cechy uczonego, sędziego
i przywódcy religijnego opierającego się na tradycji ustnej.
Rabini prowadzili rozległą działalność misyjną w środowisku
żydowskim. Wywodzili się po części z tradycji kapłańskiej, która
upadła wraz ze zniszczeniem Świątyni. Mniej więcej od tego czasu
można mówić o początkach judaizmu rabinicznego, czyli tradycyjnego.
---------------------
Po śmierci rabbana Jochanana ben Zakkai,
jego najwybitniejsi uczniowie odbyli naradę nad wyborem miejsca,
w którym miano nadal uprawiać naukę. Wybrano Jawne. Jedynie
Eleazar Ben-Arach zdecydował się na przeniesienie do odbudowanego
Emmaus. W Jawne pozostali Gamaliel, Jozue, Akiba i inni. Nauczali
oni w uczelni w Jawne oraz zakładali mniejsze szkoły
religijne w innych miastach. Eliezar nauczał w Liddzie, Jozue
w Bekiin (pomiędzy Jawne a Liddą).
Głównymi filarami szkoły w Jawne
po odejściu rabina Zakkai byli dwaj jego uczniowie: rabbi Eliezer
ben Hyrkanos i rabbi Jehoszua ben Chananja. Obaj
zyskali wielkie znaczenie, rozgłos i sławę. Byli głównymi autorytetami
w wykładaniu tradycyjnej nauki judaizmu. Rabbi Eliezer wprowadził
do Miszny ponad trzysta dwadzieścia zasad, a rabbi Jehoszua
wprowadził ponad sto czterdzieści zasad i przepisów. Rabbi Eliezer
głosił zasadę: "Uczyń z (nauki i praktyki) Tory swoje
stałe zajęcie". Rabbi Jehoszua ben Chananja stał się
sławny dzięki swym ciętym odpowiedziom, pełnym mądrości, rozwagi
i subtelności. Umiał on w dyskusjach wynajdywać niezawodne i
logiczne argumenty. Nazywano go obrońcą Tory. Rabbi Jehoszua
był przekonany, że właśnie Tora, która jako prawo życia winna
być sumieniem narodu, zapewni mu spokój, bezpieczeństwo i szczęście.
Całą swą mądrość wykorzystywał, aby nieść pociechę całemu narodowi.
Jego życzliwość i dobroć uczyniły go sławnym.
W Jawne skupili się faryzejscy mędrcy i uczeni.
Starali się oni ratować życie duchowe narodu. Nie było to łatwe
zadanie, gdyż po śmierci Zakkaja ponownie wybuchły spory pomiędzy
zwolennikami "szkoły Hillela" a zwolennikami
"szkoły Szammaja". Dwa skłócone ze sobą stronnictwa
odmiennie wykładały Pisma i Zakon, odmiennie stosowały
naukę w praktyce. Wydawało się, że judaizm posiada dwa prawa.
Stopniowo narastała opozycja względem rabbiego Eliezera. A ponieważ
był on osobowością zbyt silną, nie liczył się z opinią innych
mędrców. W ten sposób stał się przyczyną poważnych sporów w
akademii, i to w czasie, gdy ośrodek przejmował duchowe kierownictwo
nad całym narodem. Spory doprowadziły do wykluczenia Eliezera
od kierowania uczelnią w Jawne.
Pracę pojednania skłóconych ze sobą
stronnictw podjął się Gamaliel II, noszący tytuł "nasi"
(książę) Sanhedrynu. W owym czasie przełożony
nad uczelnią w Jawne był równocześnie przełożonym Sanhedrynu.
Był on jedną z najbardziej znaczących postaci owego pokolenia.
Był wielkim uczonym i doskonałym organizatorem, odznaczającym
się energią, siłą, odwagą i głęboką wiarą. Wyróżniał się przy
tym łagodnością i szlachetnością. Był życzliwy, litościwy, dobrotliwy,
miłosierny i zręczny. Rabbi Gamaliel całkowicie poświęcił się
swojej dziejowej misji. Główną troską Gamaliela stało się uchronienie
judaizmu przed grożącym mu rozszczepieniem. Wprowadził on zasadę,
że dopiero uchwała Sanchedrynu nadawała każdemu prawu
moc i powagę. Nad wykonaniem prawa czuwał nasi, który
otrzymał od Rzymian tytuł patriarchy.
Sanhedryn opowiedział się za
wykładnią Prawa według "szkoły Hillela". Wszyscy
za wyjątkiem rabina Jozue podporządkowali się tej decyzji. Gamaliel
jednak czuwał nad wykonaniem postanowionego prawa i nie dopuścił
do wybuchu waśni pomiędzy stronnictwami. Pozwolono każdemu żyć
według własnych przekonań, pod jednym jednak warunkiem, że orzeczenia
szkoły Hillela pozostały dla ogółu jedyną normą. Wszelki
przejaw buntu Sanhedryn tłumił przy pomocy klątwy, którą
posługiwano się bezwzględnie.
W ten to sposób, ta mała instytucja,
uczelnia w Jawne przekształciła się w Sanhedryn.
Za zgodą Rzymian stał się on faktycznym i rzeczywistym przedstawicielstwem
narodu, kierującym wszystkimi jego sprawami świeckimi i religijnymi,
jednostkowymi i publicznymi, cywilnymi i karnymi, społecznymi
i karnymi. Został przywrócony system sądowy, z najwyższym Trybunałem
zgromadzenia w Jawne. Ale rabbi Gamaliel nie poprzestawał na
tym. Odbywał częste podróże po kraju wędrując od miasta do miasta
i osobiście doglądając organizację gmin żydowskich. Uregulowano
całe życie religijne Żydów. Modlitwa, studia Zakonu i miłosierne
uczynki zastąpiły obrządki przy ofiarach w zburzonej Świątyni
Jerozolimskiej. Wśród jego ważniejszych decyzji należy wymienić
podjęcie ponownego obchodzenia święta Paschy w nowych regułach
i nowej formie po zniszczeniu Świątyni. Wtedy także podjęto
decyzję ważną dla religijnego życia Żydów. Mianowicie ustanowiono
tekst "osiemnastu błogosławieństw" (hebr.
"szemone esre berachot") stanowiących centralny
punkt modlitwy odmawianej po dzisiejsze czasy. Zawiera ona bogactwo
myśli i uczuć wiary, postawy etycznej, jak i świadomości narodowej,
nadziei i ufności w Boską sprawiedliwość. Modlitwa ta jest w
praktyce wyznaniem wiary Żydów. W późniejszych czasach dodano
jeszcze dziewiętnaste błogosławieństwo za heretyków (hebr. "Birkat
ham-minim"). Rabbi Gamaliel szczególnie często odczytywał
Psalm 15. Dlatego zapoznamy się z jego treścią, ale przedtem
przypomnijmy sobie, że tradycja żydowska zastąpiła występujące
w oryginale Imię Boga słowem "Pan",
czyli "Adonai". Żydzi uczynili tak, gdyż uważali
Imię Boga za tak święte, że nie wolno Go wypowiadać.
"Panie!
Kto będzie przebywać w Twoim namiocie?
Kto zamieszka na Twej świętej
górze?
Ten, kto postępuje
nienagannie, wykonuje sprawiedliwość,
mówi
prawdę w swoim sercu, nie obmawia swym językiem,
nie
czyni zła swemu bliźniemu,
nie
hańbi swego bliskiego.
Sam czuje się
niegodny w oczach wzgardzonego,
czci
tych, którzy lękają się Pana.
Choćby złożył
przysięgę na własną szkodę,
nie
zmieni jej.
Nie daje swych
pieniędzy na lichwę
i
nie bierze wziątku, aby szkodzić niewinnemu.
Kto tak czyni
nigdy się nie zachwieje" (Psalm
15:1-5)
Rabbi Gamaliel był bardzo
wymagający i surowy dla siebie. Nie pouczał innych, ale zaczynał
naukę od stosowania zasad najpierw przez samego siebie, aby
potem przekonywać słowem i siłą przykładu. Zawsze szukał dla
swoich słów podstawy w świętych pismach. Był człowiekiem ostrożnym,
skromnym i świadomym wielkiego poczucia odpowiedzialności.
Najbardziej pobożni Faryzeusze
stworzyli rodzaj stowarzyszenia lub "zakonu".
Nazywali siebie "towarzyszami" (hebr. Chaberim)
i drobiazgowo przestrzegali liczne przykazania Zakonu,
zwłaszcza te dotyczące dziesięcin i czystości lewickiej. Ślubowali
oni posłuszeństwo zasadom Zakonu i pogardzali wszystkimi,
którzy popierali w jakimkolwiek zakresie interesy Rzymu. Pogardzali
także prostym ludem wiejskim, który nie był wykształcony i nie
rozumiał zawiłości Tory. Chaberim uważali prosty
lud za nieczysty. W ten sposób wiejska grupa społeczeństwa żydowskiego
w Judei została w znacznym stopniu odcięta od kontaktu z klasą
wykształconą i studiującą Pisma. Powstała u tych ludzi
pustka w ich życiu religijnym.
|