"Talmud" jest głównym źródłem nauki
ustnej w judaizmie. Jest uważany za naturalne następstwo i kontynuację
Biblii. Jest to wyjątkowe dzieło literackie przedstawiające
przebieg i wynik studiów oraz dyskusji nad Biblią, które trwały
przez prawie osiem wieków. Prowadzili je wybitni żydowscy uczeni
w Palestynie, a następnie w Babilonii. Przez wiele lat wyjaśniano
prawdy i zasady Biblii. Przystosowywano je do zmieniających
się warunków życia. W ten sposób powstało bogate piśmiennictwo,
będące zapisem nauk i komentarzy długo przekazywanych ustnie.
I właśnie dlatego, że były one początkowo przekazywane ustnie,
nazwano je "prawem ustnym" (hebr. "tora
szebealpe"). Od samych początków, chciano nadać jej
taki sam autorytet jak księgom Biblii, którą nazywano "prawem
pisanym" (hebr. "tora szebichtaw").
Teraz spisane razem stanowią pokaźny zbiór pism, wśród których
główne miejsce zajmuje "Talmud". Należy przy tym podkreślić,
że tradycja (hebr. "masora") przekazywana tą drogą
w jej oryginalnej formie, zawsze była otaczana wśród Żydów wielką
czcią.
Termin "Talmud"
pochodzi od hebrajskiego czasownika "lamad"
- "uczyć się". Od tego właśnie czasownika został
utworzony rzeczownik "Talmud" - "nauka".
Stare powiedzenie mówi: "Przede wszystkim ucz się, gdyż
jakiekolwiek mogą być przyczyny które tobą z początku powodują,
pokochasz wkrótce naukę dla niej samej" (Talmud Babil.,
Berachoth fol. 27, 2). W powszechnym użyciu, nazwy "Talmud"
używa się dla określenia zbioru powstałego z połączenia w jedną
całość "Miszny" i "Gemary". Są to dzieła
powstałe w wyniku wielkiej pracy całych pokoleń żydowskich uczonych,
którzy studiowali, uzupełniali i wyjaśniali prawa oraz zasady
świętych ksiąg.
"Talmud"
zachował się w dwóch kolekcjach spisanych w Palestynie i Babilonii.
Pierwsza kolekcja powstała w Palestynie, głównie w wyniku działalności
uczonych ze szkół w Jawne, Lod, Seforis, Usza, Cezarei i Tyberiady.
Powstały tutaj "Talmud" jest "Talmudem Palestyńskim".
Tę nazwę nadali mu w IX wieku żydowscy uczeni działający w Babilonii.
Po hebrajsku określano go "Talmud erec Israel".
Pierwsze wydanie drukiem zostało dokonane w latach 1523-24 w
Wenecji przez chrześcijańskiego drukarza Daniela Bomberga. W
wydaniach drukowanych nadano mu tytuł "Talmud Jerozolimski"
(hebr. "Talmud Jeruszalmi").
Druga kolekcja powstała w Babilonii,
w wyniku działalności uczonych ze szkół w Sura, Nehardea i Pumbedita.
Powstały tutaj "Talmud" jest "Talmudem Babilońskim"
(po hebr. "Talmud Bawli"). To właśnie ten "Talmud"
stała się największym i najbardziej popularnym dziełem ustnego
Prawa. Jest on dziełem składającym się obecnie z kilkunastu
tomów złożonych z 5894 stron folio, obejmujących dwa i pół miliona
słów. Dla ułatwienia posługiwania się nim przyjęto we wszystkich
wydaniach taką samą paginację jak w pierwszym wydaniu drukowanym,
które było dziełem chrześcijańskiego drukarza z Wenecji, Daniela
Bomberga, w latach 1523-1524. Środek strony zajmuje tekst "Miszny",
po nim następuje tekst "Gemary". Na marginesie wewnętrznym
otacza je tekst komentarza "Raszi", a na marginesie
zewnętrznym dodatki i uzupełnienia (hebr. "tosafot").
Sam tekst "Talmudu" bez "Miszny" określa
się "Gemara".
"Gemara" to komentarz
do "Miszny". Tutaj "Miszna" stała się podstawą
do rozwinięcia i rozpraw. Należało jej nadać harmonijną łączność
z Pismem Świętym. Należało objaśnić miejsca zaciemnione przez
różne domysły, i stąd powstała "Gemara". Są dwie "Gemary":
(1) ułożona przez szkoły w Palestynie i zwana jako jerozolimska,
oraz (2) ułożona w Babilonii.
Terminu "Talmud"
używa się jednak w szerszym znaczeniu i określa się nim całość
ustnej Tory. Wiele wypowiedzi nigdy nie weszło w skład kolekcji
"Talmudu". Także, po ich spisaniu, nadal badano i
spisywano ustne nauczanie. Dlatego ustna Tora znajduje się również
w innych zbiorach. Na przykład zbiór "Mechilta"
(hebr. "miara") zawiera zasady wyprowadzone
z Biblii i "Midrasza" obejmującego wiele objaśnień
tekstów biblijnych.
Wśród "Midraszy"
wyróżnia się dwa rodzaje:
(1) midrasze halachiczne, których celem jest
wydobycie z Tory pisanej praktycznych zasad prawnych i odpowiednie
ich sformułowanie (Halacha wyraża prawo). Najbardziej znanymi
współcześnie są: "Sifrej do Księgi Liczb i Powtórzonego
Prawa", "Sifrej do Księgi Wyjścia"
oraz "Mechilta do Księgi Wyjścia" ( w dwóch
wersjach - rabbiego Iszmaela i rabbiego Szymona Bar Jochai).
(2) midrasze hagadyczne, które starają się
zgłębić etyczne i moralne podłoże tekstu biblijnego (Hagada
wyraża postawę moralną). Najstarszym jest "Tanchuma
do Pięcioksięgu", innymi są "Midrasz Rabba"
i "Midrasz do Psalmów". Istnieją także zbiory
obejmujące homilie do sobotnich odcinków Pięcioksięgu (zwanych
"parasza") i ksiąg prorockich (zwanych "haftara"):
"Pesikta de-Raw Kahane" oraz "Pesikta
Rabbati".
Sam "Talmud"
uważano za coś więcej niż literaturę. Jest to kwintesencja nauki
życiowej, umożliwiająca prześledzenie żydowskiego sposobu życia.
Jest to nauka sposobu i stylu życia narodu żydowskiego. Jest
to "Tora życia" (hebr. "torat chajim"),
prawo regulujące życie jednostki i całej społeczności wyznawców
judaizmu. Jednocześnie jest doktryną kształtującą postępowanie
narodu żydowskiego.
"Talmud"
był wyganiany, więziony i palony więcej niż sto razy. Od cesarza
Justyniana, który w 553 roku wypędził go przez oddzielną novellę
(146), aż do Klemensa VIII, większość władz świeckich i duchownych
rzucała klątwy, bulle i edykty wytępienia tej nieszczęsnej księgi.
W pierwszej połowie XVI wieku "Talmud" był palony
co najmniej sześć razy, i to całymi masami i pełnymi wozami
naraz. Juliusz III ogłosił swą proklamacje przeciwko "Talmudowi"
w 1553 i 1555 roku, Paweł IV w 1559 roku, Pius V w 1566 roku,
Klemens VIII w 1592 i 1599 roku. W 1286 roku Honoriusz IV pisał
do arcybiskupa Kanterbery względem "Talmudu", aby
ta księga "nie była czytaną przez nikogo, ponieważ wszystkie
zło z niej wypływa."
Klemens V postanowił przed skazaniem
tej księgi, poznać ją. Dlatego w 1307 roku wydał polecenie założenia
trzech katedr dla wykładu hebrajskiego, chaldejskiego i arabskiego,
na uniwersytetach w Paryżu, Salamance, Bolonii i Oxfordzie.
Miał on nadzieję, że któryś z nich dojdzie do możliwości przetłumaczenia
i wyłożenia "Talmudu". Nie doczekano jednak tego,
gdyż wcześniej zakazano tej księgi na całym obszarze Świętego
Cesarstwa Rzymskiego.
Zmiana dokonała się dopiero w
dobie reformacji w Niemczech. Wtedy to wokół Reuchlina (znakomitego
humanisty i hebraisty) skupili się jeden za drugim, książę Ulrych
Wirtemberski, elektor Fryderyk saski, Ulrych de Hutten, Franciszek
von Sickingen, Erazm z Rotterdamu, oraz liczne rzesze humanistów.
To oni stanęli w obronie "Talmudu", który nie został
spalony, a wręcz przeciwnie - wydrukowany. W 1523 roku wydrukowano
pierwsze wydanie "Talmudu" w Wenecji. W tym samym
przełomie wydarzeń dziejowych, Marcin Luter spalił bullę papieską
w Wirtembergu.
Z MĄDROŚCI TALMUDU
"Tora jest ogniem, gdy do siebie zbliżysz,
spalisz się, gdy zaś za daleko staniesz, zimnym będziesz; grzej
się więc przy niej, niech duch twój wstępuje tam tylko, gdzie
siła jego dosięga a na granicy wstrzymaj się pokorą przejęty.
Czego nie możesz wiedzieć, w to wierz lepiej niż masz powątpiewać,
wątpliwość bowiem jest jakby nigdy niekończące się tortury."
"Czy istnieje cośkolwiek coby się nie
znajdowało w Piśmie Świętym? Obracaj i rozważaj ją (Torę) ze
wszechstron, bo w niej wszystko jest zawarte."
"Pan świata dał Zakon Swój starym, dorosłym
i dzieciom - wszystkim podług daru pojęcia." /Midrasz/
"Przewracajcie bezustannie te karty."
/traktat Aboth, rozdz. 5, miszna 25/
|