Słowo "pesach" oznacza "przejść",
"ominąć". Tej nocy, kiedy anioł Boży przechodził
przez Egipt powodując śmierć wszystkich pierworodnych, domy
Izraelitów chronione były krwią baranka paschalnego.
W następstwie tego, naród Izraela został wypuszczony z niewoli
i wyszedł z ziemi egipskiej. Od tamtej pory Pascha upamiętnia
ocalenie pierworodnych Izraela od śmierci w Egipcie. Pascha
jest początkiem narodowej historii Żydów. Po uwolnieniu narodu
Izraela z niewoli egipskiej nastąpiło objawienie przykazań Bożych
na Synaju i wędrówka ludu do Ziemi Obiecanej. Święto Paschy
jest dla Żydów najważniejszym świętem pielgrzymim, gdyż nosi
w sobie sens obu pozostałych. W momencie ustanowienia narodu
otwiera się przed nim widok na dalsze jego losy.
Pascha jest jednym z najradośniejszych
świąt. Jest to wielkie święto wolności, obchodzone na pamiątkę
uwolnienia Żydów z niewoli, uważane za najważniejsze wydarzenie
w historii żydowskiej.
"Pamiętaj
dzień opuszczenia Egiptu każdego dnia Twojego życia".
"Nie
będziesz w nie jadł chleba kwaszonego:
siedem
dni będziesz jadł bez kwasu, chleb utrapienia;
boś
w strachu wyszedł z Egiptu,
abyś
pamiętał na dzień wyjścia twego z Egiptu,
po
wszystkie dni żywota twego"
(5
Mojż. 16:3)
Sposób obchodzenia święta znacznie zmieniał
się na przestrzeni wieków. Najważniejsze zmiany nastąpiły po
zburzeniu Świątyni, gdyż od tamtej pory zabrakło miejsca
składania głównych ofiar. Współczesne obchodzenie Paschy
kojarzy się przede wszystkim ze spożywaniem przaśnego (niekwaszonego)
chleba (maca).
------ EREW PESACH (14 NISAN) ------
W tygodniu przed świętem Pesach sprząta
się bardzo dokładnie domy, aby nie pozostał w nich żaden ślad
kwasu (drożdży), wypieku z drożdżami badź zaczynem, ani resztki
jedzenia. Nawet kieszenie ubrań, szczególnie dzieci, są dokładnie
oczyszczane z okruszków. Usuwa się i pali "chamec"
(zakis), czyli okruszki chleba. Słowem "chamec"
określa się wszystko, co podlega procesowi fermentacji:
- Chamec to produkty
ze zbóż: pszenicy, żyta, jęczmienia, orkiszu i owsa, które weszły
w kontakt z wodą na czas co najmniej 18 minut. Przyjmuje się,
że po takim czasie w mieszance mąki z wodą rozpoczyna się proces
fermentacji.
- Chamec to każdy
pokarm i napój wytworzony z użyciem tych zbóż (wyjątkiem jest
maca).
- Podczas Pesach
nie wolno używać naczyń i przyborów kuchennych, które mogą zawierać
choćby minimalne ilości chamec. Wszystkie one muszą zostać
wcześniej uczynione koszernymi.
- Żydzi aszkanezyjscy podczas
Pesach nie jedzą także pokarmów wytworzonych z ryżu,
kukurydzy, soczewicy, prosa i fasoli (kitnijot).
Tora wyraźnie uczy: "Żaden
chamec nie może być widziany lub znaleziony" (2 Mojż.
12:19; 13:7; 12:20; 5 Mojż. 16:4).
Wieczorem w przeddzień święta - czyli wieczorem
14 Nisan - odbywa się uroczyste oczyszczanie domu z kwasu (hebr.
"bedikat chamec"). Głowa domu odnajduje chamec,
który gospodyni chowa gdzieś w kątach domu (zwykle jest to dziesięć
kawałków chleba). Gdy zostaje odnaleziony, wygłasza się nad
nim modlitwę, a następnego ranka pali w ogniu. Jakikolwiek chamec
znaleziony w domu, sklepie, samochodzie lub innego rodzaju pomieszczeniu
ma być przed Pesach odprzedany nie-Żydowi.
Drożdże przedstawiają grzech i złe instynkty,
a ponieważ pachną, są symbolem próżności.
14 Nisan - od świtu do zmierzchu - jest szczególnym
dniem dla wszystkich wierzących Żydów. To Erew Pesach
- post pierworodnych (taanit bechorim) synów dla upamiętnienia
cudu, jaki miał miejsce podczas dziesiątej plagi w Egipcie.
Jest przyjęte, by za pierworodnych synów
poniżej 13 lat pości ojciec. Post nie obowiązuje pierworodnych
córek.
------ PESACH ------
Dwa pierwsze i dwa ostatnie dni uważane są
za "Jamim Towim" i w tych dniach pali się świece. 14
Nisan odbywa się w synagodze uroczyste nabożeństwo. Odczytuje
się Ezechiela 37:1-14; Izajasza 10:32 i 12:6. Odczytuje się
też "Hallel" (zbiór psalmów 113-118). Na zakończenie
nabożeństwa śpiewa się tradycyjną pieśń "Had Gadja",
symbolicznie przedstawiającą cierpienia i wielokrotne ocalenia
Izraela na przestrzeni jego długiej historii.
Najważniejszym elementem Paschy po
powrocie do domów, jest Seder, czyli wieczerza paschalna.
Zawiera ona w sobie wyraźne elementy wieczerzy szabatowej -
rytualne obmycie rąk (kidusz), błogosławieństwo przed
jedzeniem chleba (moci) i błogosławieństwo po jedzeniu
(birkat hamazon).
W domach ortodoksyjnych Żydów, jeżeli
ich na to stać, trzyma się osobne, specjalne zestawy naczyń,
garnków i innych przyborów kuchennych przeznaczonych wyłącznie
na święto Pesach. W biedniejszych rodzinach używa się
zwykłych naczyń, ale po uprzednim wygotowaniu ich w wodzie i
wyparzeniu naczyń metalowych nad ogniem. Wówczas stają się odświętne.
Ma to ogromne znaczenie zwłaszcza dla ortodoksyjnych
Żydów. Seder celebruje się podczas dwóch pierwszych wieczorów
Paschy, po nabożeństwie w synagodze. Podczas wieczerzy
obowiązuje specjalny porządek.
Przygotowaniem wieczerzy sederowej
zajmują się kobiety. Stół nakrywa się białym obrusem, na nim
ustawia świece i odświętną zastawę. Przy stole zasiada cała
rodzina odświętnie ubrana. W ortodoksyjnych rodzinach
kobiety w tradycyjnych perukach nakrytych koronką, a mężczyźni
w białych jedwabnych jarmułkach.
"Przewodnik judaistyczny"
z 1893 roku przedstawia ciekawy opis Pesach, w ujęciu
Hilarego Nussbauma: "We wieczór wigilijny 14-go Nisan we
wszystkich siedzibach Izraela odbywa się następujący porządek
ceremonialny, zwany Seder. Ojciec rodziny, odziany w
białą szatę, z podniesionym szerokim kołnierzem, w haft srebrzysty
ozdobnym, oraz takąż krymką, otoczony rodziną i domownikami
zasiada (...) ze szczególną wygodą i patriarchalną powagą na
dobrze wysłanym, miękkim oparciem opatrzonym, siedzeniu. Na
stole znajdować się powinno co następuje: Macca, główny
symbol pesachowego święta, pośpiesznego ujścia z Egiptu; Chrzan,
godło gorzkiej dokuczliwej doli w czasie pobytu w Egipcie; Zeroa,
to jest kawałek na wpół pieczonego mięsa, przypominający naprędce
pieczonego baranka; w końcu Charoset, rodzaj masy z tłuczonych
orzechów, migdałów, jabłek zaczynionych winem, barwą i gęstością
podobną do gliny z której Izraelici, odrabiając pańszczyznę,
cegłę wyrabiali.
Ceremonia pesachowa Seder zaczyna się od
odmówienia przez ojca rodziny błogosławieństwa nad winem Kidusz,
za którym wszyscy stół okalający wtórują Amen i każdy
swój kielich wychyla. Wychylanie kielichów przy odpowiednich
modlitwach podczas całej wieczerzy powtarza się czterokrotnie,
stąd nazwa tej ceremonii "arba koses", co znaczy
cztery kielichy. Następnie wszyscy przykładają ręce i podnoszą
naczynie, na którym leżą mace, recytując następujący ustęp z
Hagady: "Otóż to jest ów chleb nędzny, jaki spożywali
przodkowie nasi na ziemi egipskiej. Kto głodny, niech przyjdzie
z nami jeść, każdy kto pragnie niech z nami Pesach odprawi.
Obecnie jesteśmy tu, na rok przyszły w ziemi izraelskiej. Obecnie
jesteśmy niewolnikami, na rok przyszły będziemy wyzwoleni."
Po kilku jeszcze drobiazgowych obrządkach, najmłodszy
z otoczenia zwraca się do głowy rodziny z szeregiem zapytań,
rozpoczynających się od wyrazów "Ma nisztana".
Treść tych pytań w przekładzie brzmi: "Dlaczego się wyróżnia
wieczór niniejszy od wszystkich innych wieczorów; podczas wszystkich
innych wolno nam jadać chleb kiszony i niekiszony, a tego wieczora
tylko niekiszony? Podczas wszystkich innych wieczorów wolno
nam spożywać wszelkiego rodzaju włoszczyzny, a tego wieczoru
tylko chrzan? itd. Tu ojciec rodziny daje obszerną odpowiedź,
zawartą właśnie w owej Hagadzie (...) Na tem kończy się
pierwsza część Sederu, poczem następuje uczta wedle stanu
możliwie wykwintna, po której odmawia się błogosławieństwo poobiednie
i przystępuje się do drugiej części Sederu, którą wypełniają
hymny, pieśni religijne i piosnki religijno-etyczne, wesołym
humorem zabarwione (...)"
W powyższym opisie Hilary Nussbaum wyraźnie
przedstawia ściśle określony porządek wieczerzy sederowej.
Rozpoczyna ją "kidusz" (picie wina, modlitwa
i słuchanie opowieści), następnie je się macę i gorzkie
zioła, a potem właściwy posiłek. Zebrani goście przypominają
sobie dziesięć plag, przejście przez Morze Czerwone, mannę z
nieba, otrzymanie przykazań. Ojciec opowiada dzieciom historię
Pesach. Opowiadanie historii jest przeplatane śpiewem,
w którym biorą udział przede wszystkim dzieci.
Ważnym elementem święta jest przygotowanie
talerza sederowego. Każda potrawa - a jest ich sześć
- ma swoje obowiązkowe miejsce na półmisku. Półmisek umieszczony
jest nad trzema przykrytymi macami i postawiony przed głową
domu. Taki sam talerz można postawić przed każdym chłopcem,
który ukończył 13 lat.
Pod półmiskiem znajduje się maca,
specjalnie pieczona na święto Pesach. Nie może być ona
pokruszona, połamana ani pieczona. Trzy placki macy symbolizują:
kapłanów, lewitów i Izraelitów. Na początku sederu głowa
rodziny łamie jedną z trzech mac na dwie nierówne części i ku
uciesze dzieci kładzie większy kawałek pod poduszkę fotela lub
kanapy, a dzieci go szukają. Jest to "afikomen"
(deser). Spożywa się go jako ostatni kawałek jedzenia po kolacji,
dzieci - w nagrodę za znalezienie - dostają prezenty i słodycze.
Ponieważ maca zastępuje chleb przez
całe święta, często jada się ją posmarowaną masłem z solą lub
z miodem, albo z "charoset".
Na półmisku z prawej strony kładzie
się "zero'a" - kawałek pieczonego mięsa z kością
lub w zastępstwie szyjkę, skrzydełko lub udko kury. Ten kawałek
mięsa przedstawia jagnię i przypomina ofiarę składaną przed
wyjściem z Egiptu. Mięso opieka się ze wszystkich stron na otwartym
ogniu pieca. Nie jest ono jedzone tego wieczoru, ale podczas
następnej wieczerzy. Niektórzy pobożni Żydzi nie jedzą jagnięciny
ani baraniny, ponieważ uważają, że mięso to będzie można spożywać
dopiero wtedy, gdy zostanie odbudowana Świątynia. Zwykle
jedzą zamiast niego kurczaka lub indyczkę.
Po lewej stronie półmiska kładzie się
jajko (bejca) ugotowane na twardo. Po obraniu sieka się
je i miesza z soloną wodą (albo tylko moczy kawałek w słonej
wodzie), a zjada przed rybą. Symbolizuje ono życie i świątynną
ofiarę.
Pośrodku półmiska stawia się gorzkie
zioła (marror), umyte i osuszone. Jest to tarty chrzan
zawinięty w liście sałaty. Kładzie się je pomiędzy dwoma kawałkami
macy i zjada. Te gorzkie zioła mają przypominać gorycz niewolnictwa.
Obok, na środku półmisku kładzie się
pieruszkę, korzeń selera albo rzodkiewki z łodyżką i listkami
(karpas). Ugotowane warzywa kraja się i kładzie na talerzu
sederowym. Natka ma przypominać wielkie rzesze Żydów obciążonych
trudną pracą. Pietruszka, cykoria - symbolizują nadzieję. Po
odmówieniu kiduszu głowa domu kraje jarzynę na kawałki, macza
w osolonej wodzie i podaje kazdemu do jedzenia.
W lewym dolnym rogu półmiska kładzie
się "charoset", czyli pastę sporządzoną z mieszaniny
orzechów i owoców, z dodatkiem miodu, wina i utartej macy. Z
orzechami podaje się wiele rozmaitych owoców: jabłka, migdały,
cynamon, morele, rodzynki, daktyle oraz figi. Dodatek wina symbolizuje
rozstąpienie się wód Morza Czerwonego. Utarta masa przypomina
glinę, z jakiej Żydzi sporządzali cegły w niewoli egipskiej.
Obok na półmisku stawia się słoną wodę.
W czasie wieczerzy pije się cztery kielichy
wina, które symbolizują wolność i szczęście - przy "kiduszu",
przed jedzeniem po błogosławieństwie, po jedzeniu i na końcu
"sederu". Każdy kielich ma swoją nazwę. Przyprowadzają
one nas do czterech obietnic Boga:
"Wyprowadzę
(hoceti) was spod ciężaru robót w Egipcie
i
wyratuję (hicalti) was z niewoli.
Wybawię
(gaalti) was okazując wielką moc i wielkie wyroki.
Wezmę
(lakachti) was dla Siebie jako naród, będę dla was Bogiem."
(2
Mojż. 6:6-7)
To podobno przy trzecim kielichu, zwanym
"kielichem zbawienia", Jezus wypowiedział znamienne
słowa zapisane w Ewangeliach.
Do tradycji żydowskiej należy również
umieszczanie na stole sederowym dodatkowego piątego kielicha
wina dla Eliasza. Wynika to z oczekiwania, że Mesjasz przyjdzie
do Izraela właśnie w święto Pesach, a Eliasz będzie Mu
towarzyszył. Żydzi czekają na spełnienie ostatniej obietnicy
Boga:
"Zaprowadzę
(heweti) was do ziemi,
którą
przysiągłem dać Abrahamowi, Izaakowi i Jakubowi."
(2
Mojż. 6:8)
W pewnym momencie wieczerzy otwiera się drzwi
dla Eliasza, ze słowami: "Błogosławiony, który przychodzi".
Wieczerza sederowa jest znakiem powołania
narodu do wolności, czego najlepszym odzwierciedleniem jest
fakt, że nawet najmłodsze dziecko dochodzi do głosu. Tę wieczerzę
odróżnia to od wszystkich innych, że tylko raz w roku Żydzi
mogą spożywać posiłek "leżąc".
Śpiewane hymny i pieśni religijne, to
Hallel, czyli Psalmy od 113 do 118, które śpiewa się właśnie
w czasie Paschy. Na zakończenie Sederu powtarza się tradycyjne
słowa: "Baszana haba`a bejeruszalaim!", co
znaczy: "W przyszłym roku w Jerozolimie!". Przez wieki,
rozproszeni Żydzi powtarzali te słowa z tęsknotą, nadzieją i
modlitwą.
Fragmenty
modlitwy, kończącej wieczerzę pesachową:
"Bądź pochwalony, Wiekuisty, Boże nasz, królu Wszechświata,który
stworzyłeś owoc winnej latorośli (...) Zmiłujże się Wiekuisty,
Boże nasz, nad Izraelem, ludem Swoim; nad Jerozolimą, miastem
Swoim, nad Syjonem, siedzibą wspaniałości Swojej (...) odbuduj
Jerozolimę, gród święty, jeszcze za czasów naszych; wprowadź
nas znowu do niego (...) Rozwesel nas w ten dzień święta
przaśników; bo Ty, Wiekuisty, jesteś łaskawym i dobroczyńcą
dla wszystkich, a my składamy Ci dzięki za kraj i za owoc winnicy.
Bądź pochwalony, Wiekuisty, za kraj i za owoc winnicy."
"Haftora"
odczytywana w święto Pesach - 2 Mojż. 12:21-51; 4 Mojż.
28:16-25; Joz. 5:2-6:27.
Święto Pesach jest chronologicznie
najstarszym świętem żydowskim - pierwszym w religijnym kalendarzu.
Rozpoczyna się ono wieczorem 14 dnia miesiąca Nisan (przypadającego
w marcu lub kwietniu). Biblijne podstawy święta Pesach
znajdujemy w następujących tekstach biblijnych: 2 Mojż. 12:1-50;
13:1-10; 3 Mojż. 23:5-8; 4 Mojż. 9:1-14; 28:16-25; 5 Mojż. 16:1-8.
|