Nazwa święta pochodzi od słowa "pur",
znaczącego "los", ponieważ to właśnie za pomocą
losów wróg narodu żydowskiego Haman wyznaczył dzień jego zagłady.
Upamiętnia ocalenie Żydów od rzezi, jaka im groziła w Persji.
Namiestnik Haman, urażony przez Żyda Mordechaja w swej dumie,
postanowił zgładzić wszystkich Żydów mieszkających w owym czasie
w Persji. Jednakże Mordechajowi udało się przy pomocy siostrzenicy
- Estery, żony króla Ahaswerusa - udaremnić nikczemny plan.
Żydzi ocaleli, a Hamana wraz z jego synami powieszono (Estera
9:22).
Radość tego purimowego święta jest wyrazem
ufności w niezniszczalność narodu żydowskiego. Jest to święto
radosne, podczas którego zakazany jest post i żałoba. Jest to
dzień radości i zabawy, dzień wręczania podarków rodzinie i
przyjaciołom, dzień troski o najbiedniejszych.
W ten świąteczny dzień należy wypełnić
cztery micwy. Pierwszą micwą jest obowiązek dwukrotnego
wysłuchania Księgi Estery (Megilat Ester). Jeden raz
odczytuje się wieczorem, a drugi raz za dnia. Oto fragment modlitwy
odmawianej przed odczytaniem Księgi Estery:
Baruch ata
Haszem elokejnu melech haolam,
Aszer kidszanu
bemicwotaw weciwanu al mikra megila.
Błogosławiony
bądź Panie Boże nasz, Królu wszechświata,
który
uświęciłeś nas swymi przykazaniami i nakazałeś nam czytać Megilę.
Baruch ata
adonaj elokejnu melech haolam
Szeasa nisim
laawotejnu bajamim hahem bazman haze
Błogosławiony
bądź Panie Boże nasz, Królu wszechświata,
który
uczyniłeś cuda dla Ojców naszych, w owych dniach, w owym czasie.
Baruch ata
adonaj elokejnu melech haolam,
szehechejanu,
wekimanu wehigianu lazman haze
Błogosławiony
bądź Panie Boże nasz, Królu wszechświata,
który
utrzymałeś nas przy życiu i zdrowiu,
abyśmy
doczekali tej uroczystej pory.
Po czytaniu Księgi Estery:
Baruch ata
adonaj elokejnu melech haolam
Haraw et riwejnu
Wehadan et dinejnu
Wehanokem et
nikmatejnu
Wehamszalem
gmul lechol ojwej nafszejnu wehanifra lanu micarejnu
baruch ata adonaj
Hanifra leamo
israel mikol carejhem
hael hamoszija
Błogosławiony
bądź Panie Boże nasz, królu wszechświata,
który
bronisz sprawy naszej, utrzymujesz nasze prawa,
mścisz
się za nas,
odpłacasz
zasłużoną karą wszystkim nieprzyjaciołom naszym
i
dajesz nam zadośćuczynienie od ciemięzców naszych.
Błogosławiony
bądź Panie Boże,
który
dajesz zadośćuczynienie ludowi swemu, Izraelowi,
od
wszystkich nieprzyjaciół ich, Boże Wybawco!
Podczas odczytywania Księgi Estery, na dźwięk
imienia Hamana, wszyscy tupią, klaskają i potrząsają grzechotkami,
by zagłuszyć znienawidzone imię.
"Haftora" na Święto
Purim - 2 Mojżeszowa 17:8-16.
Drugą micwą jest obowiązek podarowania
sumy wystarczającej na zakupienie dwóch posiłków dla dwóch biednych
Żydów. Ten dar powinien zostać dostarczony właśnie podczas święta
Purim.
Trzecią micwą jest wysyłanie
podarków dla przyjaciół (mężczyźni - mężczyznom, kobiety - kobietom).
Zwyczajem jest wysyłanie co najmniej dwóch rodzajów jedzenia
dla danej osoby. Mogą to być ciasta, owoce, napitki, ładnie
opakowane i odświętnie przybrane. W ten sposób świętuje się
jedność Żydów i przyjaźń.
Czwartą micwą jest świąteczny
posiłek. Cała rodzina zbiera się w domu przy świecach. Jedzenie
jest bardziej niezwykłe i odświętne niż zazwyczaj. Spożywa się
dużo alkoholu. Do uroczystego posiłku, zwanego Seudat Purim
zasiada się późnym popołudniem lub w południe, jeśli Purim wypada
w piątek.
Do tradycji należą różnego rodzaju maskarady,
przedstawienia i pantonimy o treści nawiązującej do wydarzeń
opisanych w Księdze Estery. Święto Purim ma charakter karnawału.
Urządza się przyjęcia, zabawy, maskarady. Jest to okazja do
przebierania się. Weseli przebierańcy chodzą od domu do domu.
Urządzane są wtedy uczty z piciem alkoholu. W uczcie bierze
udział rabin purimowy (purimraw), który musi posiadać
wiedzę talmudyczną. Jego obowiązkiem jest wygłoszenie wykładu,
zwanego Purim Tora.
Przede wszystkim piecze się ciasta, zwane
hamanową kieszonką (bo Haman miał kieszenie pełne bogactw).
Mogą one mieć kształt kieszeni, sakiewki, bądź kapelusza Hamana.
We Włoszech piecze się ciastka w kształcie wydłużonego oślego
ucha o trzech rogach. Mówi się, że trzy rogi ciasta przedstawiają
Abrahama, Izaaka i Jakuba. Hamanowe rożki nadziewane są rodzynkami,
orzechami, makiem lub powidłami, a nawet marcepanem.
W Izraelu tańczy się na ulicach przez
całą noc.
|