Zgodnie z 2 Mojż. 23:5-8 Święto Paschy
i Święto Przaśników były oddzielnymi świętami. Święto
Przaśników miało uświadomić Izraelitom, że nie tylko oni
sami, ale również wszystko co posiadają, należy do Pana. Uroczystość
ta zaczynała się zaraz po Święcie Paschy.
W dawnych czasach, w drugim dniu Święta
Przaśników uroczyście ofiarowywano Bogu pierwszy plon jęczmienia
- był to obrząd potrząsania snopem (3 Mojż. 23:11). Przynosząc
do Świątyni pierwsze plony, Izraelici poświęcali zarazem
całe żniwa. Boże błogosławieństwo dla ziemi i jej plonów było
ściśle związane z posłuszeństwem ludu izraelskiego. Tego dnia
zaczynano odliczanie "omeru" ("snopu"),
które trwało do Święta Tygodni.
Po zburzeniu Świątyni rozdział pomiędzy
tymi oboma świętami (Paschy i Przaśników) stracił
swe znaczenie, ponieważ zaprzestano składać ofiarę baranka.
Dlatego współcześnie Żydzi używają tych nazw zamiennie.
W czasie siedmiu dni święta Przaśników
potrawy bardzo się różnią od posiłków w pozostałe dni roku.
Jedzenie kupowane na to święto musi być koszerne, ale dodatkowo
specjalnie czyste. Nie wolno jeść ryżu, fasoli, grochu, soczewicy,
kukurydzy. Tylko Żydzi sefardyjscy mają pozwolenie na
jedzenie ryżu i fasoli. Nie spożywa się napojów sporządzanych
z ziarna pszenicy, żyta, owsu i jęczmienia. Oliwa i olej są
tak samo dozwolone, jak inne tłuszcze roślinne. Zamiast zwykłej
mąki używana jest specjalna mąka macowa i ziemniaczana. W zwyczaju
niektórych rodzin jest unikanie potraw mięsnych oraz neutralnych,
aby uniknąć podwójnych nakryć używanych wyłącznie na Pesach.
Czasem rodziny jedzą te same potrawy przez dwa dni, inne natomiast
układają oddzielne menu. Najczęściej jada się mięso, drób, ryby,
jarzyny, owoce i wszelkie orzechy.
16-20 - Chol ha-Moed - dni powszednie
Świąt Pesach.
21 Nisan - Szwi'i szel Pesach - siódmy dzień Pesach.
"Haftora"
odczytywana w szabat świąteczny - 2 Mojż. 33:12-34:26; 4 Mojż.
28:19-25; Ez. 37:1-14.
|