Naród wybrany spogląda wstecz na wielkie
przymierze, jakie Bóg uczynił z Abrahamem, ich przodkiem - przymierze
potwierdzone przez Wszechmogącego Boga przysięgą, aby Jego lud
mógł być całkowicie pewny co do jego ostatecznego wypełnienia.
Izrael zrozumiał jednak, że z błogosławieństwem dla świata jest
nieodłącznie związane ustanowienie Boskiego Prawa i że błogosławienie
ludzkości musi być zgodne z tym Prawem. Dlatego też Żydzi wskazują
na Mojżesza i na przymierze, które Bóg zawarł przezeń z ich
narodem. Prawdą jest, że z Przymierzem Zakonu wiążą się pewne
rozczarowania. Jako naród Izraelici oczekiwali o wiele więcej,
niż udało im się kiedykolwiek osiągnąć. Mieli nadzieję, że okazując
posłuszeństwo wobec wymagań Prawa sami wejdą w posiadanie wiecznego
życia. Spodziewali się także, że Bóg Jahwe użyje ich w celu
błogosławienia innym narodom, przyprowadzając cały rodzaj ludzki
pod panowanie Zakonu Bożego. W ten sposób przez Przymierze Zakonu
cały świat mógłby otrzymać błogosławieństwo, dostąpić restytucji
i życia wiecznego.
Pomimo wielkiego rozczarowania, płynącego
z faktu, że jako naród nie osiągnęli życia wiecznego ani wywyższenia,
Żydzi nadal trzymali się tego Przymierza i ufali w jego przyszłe
błogosławieństwa.
W trudnych sytuacjach wołali do Pana o pomoc
i prosili o wyjaśnienie, dlaczego oczekiwane błogosławieństwa
nie nadchodzą. Pan odpowiadał im przez proroków, że zanim spłyną
obiecane łaski, musi przyjść Mesjasz - wielki Nauczyciel i Władca,
podobny do Mojżesza, lecz o wiele silniejszy. Będzie on posiadał
cechy sędziego, kapłana, pośrednika, zakonodawcy i króla. Pod
Jego kierownictwem Izrael sam otrzyma błogosławieństwo, a także
stanie się drogą do błogosławienia przez Boga wszystkim narodom.
Mojżesz przepowiedział przyjście tego większego Proroka: "Proroka
wam wzbudzi Pan, Bóg wasz, z braci waszych, jako mię; onego
słuchać będziecie we wszystkim, cokolwiek do was mówić będzie.
I stanie się, że każda dusza, która by nie słuchała tego proroka,
będzie wygładzona z ludu" - Dzieje Ap. 3:22-23; 5 Mojż. 18:15,
19). Dlatego serca Izraelitów oczekiwały na Mesjańskiego Kapłana
i Królewskiego Pośrednika, który uczyniłby dla nich dużo więcej,
niż był w stanie dokonać Mojżesz, chociaż przez służbę tego
wielkiego prawodawcy naród skorzystał bardzo wiele. O tym pozafiguralnym
Mojżeszu - Mesjaszu - Pan mówi przez proroka: "Oto ja posyłam
Anioła mego, który zgotuje drogę przed obliczem moim; a zarazem
przyjdzie do kościoła swego Panujący, którego wy szukacie, i
Anioł przymierza, którego wy żądacie; oto, przyjdzie, mówi Pan
zastępów" - Mal. 3:1.
Nowy Pośrednik
Wysłanie Nowego Pośrednika oznaczało Nowe
Przymierze lub przynajmniej odnowienie Przymierza Zakonu przy
udziale skuteczniejszego Pośrednika - Mesjasza. O tym odnowieniu
Przymierza Synaickiego pod kierownictwem Mesjasza, wyższego
Pośrednika i Pomocnika ludu wybranego, mówi szczegółowo 31 rozdział
Proroctwa Jeremiasza. Właśnie przez usta Jeremiasza Pan przemawiał
przy końcu długiego okresu wygnania Izraela spod Bożej łaski
- tak jakby mówił to dziś. Świadczą o tym wersety 28-29: "A
jakom się starał, abym ich wykorzenił, i burzył, i kaził, i
gubił, i trapił: tak się starać będę, abym ich pobudował i rozsadził,
mówi Pan. Za onych dni nie będą więcej mówić: Ojcowie jedli
grona cierpkie, a synów zęby ścierpnęły" - Jer. 31:28-29.
Słowa te są wystarczająco jasne: nie wskazują
one na żaden okres z przeszłości Izraela, lecz na czas, który
jest tuż przed nami, który wkrótce się rozpocznie. "Grona cierpkie"
odnoszą się do wpływów dziedziczności - do faktu, że grzechy
rodziców mają wpływ na dzieci całej ludzkości, tak iż w rzeczywistości
wszyscy są grzesznikami bez względu na swoje intencje, wszyscy
bowiem mogą powiedzieć o sobie: "Oto w nieprawości poczęty jestem,
a w grzechu poczęła mię matka moja" - Psalm 51:7. Niemniej jednak
czas wielkiej zmiany epok jest tuż przed nami. Ta dziedziczność
nie będzie już panowała nad rodzajem ludzkim. Zamiast postępującego
upadku rozpocznie się podniesienie, przywrócenie do poprzedniego
stanu. Jedynie ci, którzy dobrowolnie i świadomie postępować
będą wbrew Boskiemu Prawu, poniosą odpowiedzialność i karę za
grzech, określoną w słowach "umierając umrzesz".
Zacytowane przez nas powyżej wersety, stanowiące
wstęp do omawianego fragmentu Proroctwa Jeremiasza, wprowadzają
najważniejszy element posłannictwa dotyczącego Nowego Przymierza.
Dalej czytamy: "Oto dni idą, mówi Pan, których uczynię z domem
Izraelskim i z domem Judzkim przymierze nowe; nie takie przymierze,
jakiem uczynił z ojcami ich w on dzień, któregom ich ujął za
rękę ich, abym ich przywiódł z ziemi Egipskiej; albowiem oni
przymierze moje wzruszyli, chociażem Ja był małżonkiem ich,
mówi Pan. Ale to jest przymierze, które postanowię z domem Izraelskim
po tych dniach, mówi Pan: Dam zakon mój do wnętrzności ich,
a na sercu ich napiszę go, i będę Bogiem ich, a oni będą ludem
moim. I nie będzie więcej uczył żaden bliźniego swego, i żaden
brata swego, mówiąc: Poznajcie Pana; bo mię oni wszyscy poznają,
od najmniejszego z nich aż do największego z nich, mówi Pan;
bo miłościw będę nieprawościom ich, a grzechów ich nie wspomnę
więcej" - Jer. 31:31-34.
Widzimy jasno wyższość tego Nowego Przymierza
nad Starym. Stare było zapisane jedynie na kamiennych tablicach.
Nowe, z woli Pana, będzie stopniowo zapisywane w sercach wszystkich
tych, którzy wejdą pod błogosławiony wpływ Jego Królestwa. O
starym Zakonie trzeba było Żydom przypominać przez cały czas:
w każdy sabat, a nawet częściej. Z nowym Prawem rzecz się ma
inaczej: każdy będzie je znał, ponieważ zostanie ono zapisane
na sercu i w sumieniu każdego człowieka, od najmniejszego do
największego. Stare Przymierze Zakonu, z Mojżeszem jako pośrednikiem,
musiało być każdego roku odnawiane przez powtarzanie ofiar z
cielców i kozłów, które obmywały grzechy Izraelitów i zapewniały
im Boskie przebaczenie na następny rok. Nowe Przymierze Zakonu
będzie pod tym względem o wiele lepsze, gdyż na zawsze usunie
konieczność corocznego powtarzania Dnia Pojednania. Grzechy
i występki ludu będą już zmazane tak dokładnie, że dalsze ofiary
okażą się niepotrzebne.
Oczekiwanie na Wielkiego Pośrednika
Od ponad trzech tysięcy lat Izrael czeka
na swojego lepszego Pośrednika - czeka, ma nadzieję i modli
się. Możemy teraz ogłosić, że Jego adwent - dzięki Panu Bogu
- jest już bardzo blisko; że Jego moc, chwała, cześć i dostojeństwo
będą tym wszystkim, czego Żydzi oczekiwali , a nawet czymś o
wiele większym. Będzie On jednak Pośrednikiem duchowym, niewidzialnym
dla ludzi. Jego moc i chwała będą widoczne na ziemi tylko poprzez
Jego działanie, kiedy odrzuci złych, a wywyższy godnych, do
tej pory poniżanych. Ten wielki Pośrednik obejmie władzę i panowanie,
gdy tylko nadejdzie czas wyznaczony przez Jahwe. Mamy powody,
aby wierzyć, że czas ustanowienia tego wielkiego Imperium na
ziemi będzie miał miejsce przy zakończeniu siedmiu czasów niełaski
dla Izraela, w roku 1915, lub zaraz potem, podczas wielkiego
ogólnoświatowego ucisku, jaki nastąpi wtedy na ziemi, albo wkrótce
po tym okresie ucisku.
Ten wielki Kapłan, którego Pismo Święte nazywa
"Królem Chwały", będzie niewidzialny dla ludzi, podobnie jak
niewidzialny jest książę ciemności - Szatan, którego Biblia
nazywa z kolei "księciem tego świata". W związku z czasem ucisku
Książę Chwały zwiąże księcia ciemności, odbierając mu wszelką
moc do dalszego zwodzenia rodzaju ludzkiego podczas chwalebnego
Tysiąclecia, które właśnie wtedy się zacznie. Rzecz jasna, ten
wielki duchowy Król musi mieć swoich przedstawicieli na ziemi,
między ludźmi, tak jak książę ciemności używał do swoich celów
synów Beliała i jego sług, z których wielu służyło mu w nieświadomości.
Książę Żywota będzie jednak korzystał ze służby czystych, świętych,
godnych i pobożnych. Żaden z Jego sług nie będzie zniewolony
przez niewiedzę lub przesądy. Wręcz przeciwnie: sprawiedliwi
zakwitną, a czyniciele zła zostaną odcięci (Przyp. Sal. 11:28;
Psalm 37:9).
Bóg wybrał już te wspaniałe osoby, które
będą reprezentantami Mesjasza wobec Izraela i całego świata.
Zostały one wytypowane dawno temu, według swojej wiary, posłuszeństwa
i cierpliwego znoszenia prześladowań w imię sprawiedliwości.
To szlachetna grupa. Wszyscy oni są Hebrajczykami - wybranymi
członkami narodu wybranego: Abraham, Izaak, Jakub, Mojżesz,
Dawid i wszyscy prorocy, a oprócz nich inni, zbyt liczni, by
ich tu wymieniać, którzy przez doświadczenia wiary, cierpliwość
i lojalność wykazali swoje umiłowanie sprawiedliwości, Prawdy
i Boga. Są oni godni. Są wybrańcami Bożymi przeznaczonymi do
wspaniałego celu. Temu celowi nie będzie służyło wzbudzenie
ich z grobu w takim samym stanie, w jakim zmarli. Nie, gdyż
przez swoją wierność w warunkach próby udowodnili już w zadowalającym
Boga stopniu, że są lojalni względem sprawy. W nagrodę powstaną
z grobu w stanie lepszym niż ich współtowarzysze. Otrzymają
doskonałe umysły i doskonałe ciała, będą stanowić chwalebny
przykład doskonałego człowieczeństwa, takiego, jakie podoba
się Bogu. Tak dla Izraela, jak i dla wszystkich narodów staną
się przykładem tego, co każdy potomek Adama może osiągnąć, jeżeli
zachowa posłuszeństwo względem warunków Przymierza.
Korzyści Nowego Przymierza
Wskazaliśmy już na niektóre korzyści płynące
z Nowego Przymierza. Przez tysiąc lat wielki Pośrednik będzie
stał pomiędzy Boską Sprawiedliwością a Izraelem, aby zlać na
wszystkich chętnych i posłusznych błogosławieństwa Boskiej łaski
- błogosławieństwa, których sami z siebie nie byliby godni,
ponieważ są niedoskonali na skutek upadku, błogosławieństwa
zamierzone przez Boską opatrzność, aby dać ludziom możliwość
stopniowego podniesienia się aż do zupełnej doskonałości ludzkiej
natury na podobieństwo Starożytnych Godnych - ich instruktorów
i przewodników, przedstawicieli Mesjasza pośród ludzi. Będzie
to wspaniały dzień dla ludu wybranego! Wszystko, o czym kiedykolwiek
marzyli, a nawet o wiele więcej, stanie się ich chwalebnym udziałem.
Te wspaniałe przywileje nie będą jednak należały tylko do nich,
ponieważ - choć Przymierze zostanie zawarte z Izraelem - możliwość
wejścia do społeczności przymierza z Bogiem będzie dana wszystkim
narodom, co pozwoli każdemu stać się Izraelitą przez wiarę i
przez posłuszeństwo wobec Prawa Nowego Przymierza.
Trudność w przypadku Przymierza Mojżeszowego
polegała na tym, że Mojżesz pod wieloma ważnymi względami nie
był kompetentnym pośrednikiem. Mesjasz będzie jednak posiadał
o wiele lepsze kwalifikacje w zakresie wykonywania obowiązków
związanych z urzędem pośrednika, i dokona tego wielkiego dzieła,
którego podjął się Mojżesz, lecz którego nie udało mu się spełnić.
Dzieło Mojżesza było co najwyżej obrazem doskonałego dzieła
Mesjasza-Pośrednika. Podstawą Boskiego zarządzenia, na mocy
którego Izrael stał się Jego ludem Przymierza, były ofiary Dnia
Pojednania - krew cielców i kozłów. Te jednak mogły stanowić
zadośćuczynienie co najwyżej za jeden rok. Mesjasz, jako bardziej
kompetentny Pośrednik, podczas większego Dnia Pojednania złożył
Ojcu bardziej przyjemne ofiary, które mogą sprawić i rzeczywiście
sprawiają zmazanie grzechu na zawsze i dla wszystkich ludzi,
którzy znajdą się pod Nowym Przymierzem. Powstaje pytanie, w
jaki sposób Nowe Przymierze będzie działało w stosunku do tych,
którzy znajdują się pod Przymierzem Synaickim. Odpowiadamy,
że Prawo w obu przypadkach jest takie samo. Różnica pomiędzy
starym Przymierzem Zakonu a Nowym Przymierzem (Zakonu) będzie
polegała jedynie na zastąpieniu Mojżesza i jego obrazowego,
niewystarczającego dzieła przez nowego Pośrednika i jego dzieło
- efektywniejsze od Mojżeszowego. Lud wybrany przechodził pewne
smutne doświadczenia czekając na Mesjasza - Pośrednika ich Nowego
Przymierza. Chwalebne wypełnienie będzie więcej niż zadośćuczynieniem
za wszystkie rozczarowania związane z tym oczekiwaniem. Zamiast
żyć po prostu jako naród obdarzony Bożą łaską, a potem umrzeć
tak jak pod Przymierzem Zakonu, Żydzi pod prawami Nowego Przymierza
otrzymają życie wieczne i pełnię ludzkiej doskonałości, która
umożliwi im pozostawanie w absolutnej i ciągłej zgodności z
Boskim Prawem.
Co więcej, ich misja jako pracowników Boga
pod Nowym Przymierzem, mająca na celu błogosławienie wszystkich
ludzi, będzie oznaczała przyprowadzenie pogan do tej samej ludzkiej
doskonałości i życia wiecznego pod rządami Mesjasza-Pośrednika.
Na pewno więc ci, którzy miłują Boskie obietnice dane ludowi
wybranemu oraz Nowe Przymierze, przez które te obietnice zostaną
spełnione, mogą się modlić: Panie, przyjdź Królestwo Twoje!
Mesjaszu, przyjdź jak najprędzej! Zakończ panowanie grzechu
i śmierci! Dokonaj wywyższenia wybranego ludu i błogosław wszystkie
narody ziemi!
Charles Taze Russell - Overland Monthly
/1910 rok - USA/
Więcej informacji o pastorze C.T. Russellu
znajdziesz:
http://www.pastorrussell.pl/
|